Citat:
Ursprungligen postat av
ChuckHagel
Om Hahne och Kasselstrand var de framtida ledarna skulle Vänsterpartiet växa som motpol. SD försöker, enligt mig lilla mig, sätta sig i mitten och jag kan tänka mig ett samarbete med nästan alla partier utom MP och V inom de närmsta åren. SD är inte SvP och dessa herrar umgås mer med SvP:are an SD:are. Lägg där till en skrämd väljarkår så vill partiet framstå som ett legitimt parti som en stor del väljare kan känna igen sig. Hahne & Kasselstrand främjar den lilla extremprocenten medan Åkesson & Co ser den stora bilden och riktar in sig mer på det pragmatiska snarare än ideologin.
Ehh, är du full mitt på dagen eller? Försöker du på fullt allvar hävda att SD:s ungdomsförbunds ordförande (som alltså är Sverigedemokrat ihop med de andra ungdomsförbundarna) och som har tillräckligt mycket kontakt med moderpartiet för att ställa upp som ordförandekandidat i ett stort distrikt, på fullt allvar skulle ha mer kontakt med folk från Svenskarnas Parti? Eh jo, och sist jag kollade umgås säkert Stefan Lindborg (ordförande i Ung vänster) mer med folk från Kommunistiska partiet och revolutionär kommunistisk ungdom än med medlemmar i Vänsterpartiet...
För övrigt är ju den här diskussionen om rädda radhusväljare direkt sinnesslö. 20-30 procent av väljarkåren kommer alltid oberoende av vad som händer att se SD som den stora satan på samma sätt som de ser på KD eller Moderaterna inklusive en stor del av journalisterna. De som inte redan röstar SD har däremot ofta blivit matade med en bild av att SD är ett gäng neofascister/nynazister. De har redan en bild av att SD är etnonationalister och den bilden ligger mer åt det nationella hållet än vad de så kallade avvikarna inom SD företräder. Det är vansinne att i det läget utesluta folk för att bli rumsrena när även de man utesluter är mer rumsrena än den bilden många potentiella väljare har av partiet. Det viktiga är ju naturligtvis att ta kampen mot media och svurna fiender som Expo istället och inte köpa deras bild av att man är extrema. SD har redan så många väljare att det är orimligt att hävda att man bara har stöd av hårdföra nazister. Visst kan det finnas enskilda företrädare som inte håller måttet,, men det är ju inte samma sak som att man ska låta sina hårdaste motståndare ensidigt få inskränka åsiktsfriheten inom partiet till en grad som saknar motsvarighet inom andra partier.
Det SD behöver är ju snarare att bryta medias monopol på verklighetsbeskrivningen vilket kräver stöd av just de alternativa medier som man nu ser till att hamna på kollisionskurs med samtidigt som man bekräftar Expo och vänsterns makt att styra vilken riktning SD går i..