2015-04-08, 12:14
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robertaschberg53
Varför hymla?
Dock hade jag tyckt att det var tråkigt om de uteslutit Bieler och hennes gelikar också. Tycker hela uteslutningsidén är absurd.

Nej. Bra att ni inte gör det. Men tycker även att ni då lika gärna kan börja rösta på SvP eller liknande parti istället, då SD inte är för er. Som Åkesson själv har sagt flera gånger, är man rasist har man inget i SD att göra, så då kan man gott söka sig till ett annat parti.
Citera
2015-04-08, 12:15
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Vad tror du skulle hända om det var medlemmarna som styrde partiet i realiteten? Tänk efter noga nu.

Brukar du köra samma argument mot demokratin i Sverige också? "vad tror du skulle hända om folket i realiteten styrde landet? tänk efter noga nu"

Hädanefter så kan du skippa alla pretenser om att du skulle vara en demokrat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Jag har också kommit att se SD ur ett instrumentellt perspektiv - att det räcker bra om de bara växer, för att på så vis utgöra städet till den samhällsekonomiska hammaren som tvingar fram förändringar hos de övriga partierna. Det är inte SD som ska göra't - utan tvinga andra att agera.

Ett stort, idé-dött parti som inte lockar men inte heller skrämmer och har fullgjort sin mission när de "riktiga" partierna skrider till verket är en sådan katalysator. Jag har för mig att du nämnde en nivå på 8% för SD i ett scenario där invandringsfrågan inte längre var ett monopol och många väljare kunde återgå till sina ursprungspartier.
Ja, jag inbillar mig att de, efter att de "riktiga" partierna har lagt om kursen, kommer att ligga kvar och guppa som en gatekeeper med ett absolut golv i trakten av riksdagsspärren. Om sjuklövern sköter sig exemplariskt behöver det inte bli mer än så. Om de halkar tillbaka in i idealismen växer det varnande fingret SD i motsvarande grad.

Citat:
Jag menade istället att SD:s roll var att i ett ohjälpligt stökigt, multietniskt Sverige bli ett Svenskt Folkparti i Sverige istället för Finland. Ett parti som representerar sin folkgrupp på det sätt som är normalt i mångkulturella statsbildningar.

Detta parti för svenskar plus de invandrare som gillar ett europeiskt Sverige, präglat av svenskar såg jag till skillnad från dig som ett potentiellt statsbärande parti, liksom en gång S.

Ett S som förnekat existensen av en arbetarklass hade dock förstås inte blivit det S vi känner och ett SD som inte ser det svenskarna som en likvärdig komponent i ett mångetniskt Sverige har heller ingen riktigt bärande funktion.

Att minska invandringen och hitta på ett nytt-lager-på-löken i form av en svensk medborgaridentitet klarar ju FP säkert lika väl som SD.

Med utvecklingen vi ser hoppas jag mer på ditt scenario på 8% än mitt på 30+% - för ett auktoritärt SD som med demokratiförakt tar sig an värvet att hamra in sin svenska entitet efter Mattias Karlsson godtycke, betackar jag mig för.
Jag tror att vad de flesta SD-väljare önskar sig är att vrida tillbaka invandringspolitiken sisådär 25 år och landa i samma bollpark som övriga Skandinavien, men nu är Sverige så långt in på fel väg att det lär behövas mer än så. Ett Sverige som slutligen landar i dansk migrationspolitik om 10 år är alltjämt ett Sverige som lever med sviterna av all idioti som föregick normaliseringen. Det är väl egentligen den stora frågan som hänger i luften. Ett rejält omtag i migrationspolitiken är inte längre undvikligt, det är bara en tidsfråga, men baksmällan efter firandet blir inte trevlig att vakna med, ty vad ska man göra med sopberget som redan är?
Citera
Medlem

Jag håller med helt, men jag ser det inte som ett väsentligt problem att Gustav Kasselstrands personliga åsikt är att han hellre välkomnar Putin än Obama till Stockholm.
Citera
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Normalt sett är ju bara att kliva av om man inte vill följa partilinjen. Men Kasselstrand, Hahne mfl stretar emot på grund att:
(1) De vet att de nu förlorar sina inkomster
(2) De vet att om de startar ett eget parti med mer etnonationalistisk inriktning, så får de max några promille, vilket ju är vad exempelvis Nationaldemokraterna har fått som mest.

ND var på riktigt en utmanare till SD ett tag. Det är en alldeles för enkel förklaring att skylla på att partiet hade ett för nationalistiskt program till att de inte vann över SD i den konkurrensen. Partiet drogs med vissa osunda företrädare och osund intern partistruktur/kultur som förstörde mycket. SD har lyckats mycket på en seriös framtoning och en del bra debattörer (samt kaoset i landet skapat av 7-klövern partier), inte för att man slänger ut personer som Ehn och Kasselstrand i vidriga maktspel och gör sig av med all form av nationalism för att bli Ny Demokrati 2.0. Ny Demokrati är förresten ett utmärkt exempel på att det är mer än själva åsikterna som står i program som kan förstöra ett partis framgångar.

Sen kan jag köpa att liberaliseringarna hjälpt partiet i någon mån, men ledningen har helt tappat greppet. Ett parti som faktiskt vill förändra på allvar skall inte bara se på hur opinion ser ut, blöta fingret och sticka upp det i luften och se vart åt det för tillfället blåser. Ett parti skall även driva opinion och inte bara anpassa sig efter (vad man tror är) opinion. Se Front National som exempel som definitivt liberaliserats, men som samtidigt är ett mer offensivt parti än SD.
Senast redigerad av GusFring 2015-04-08 kl. 12:26.
Citera
2015-04-08, 12:16
Medlem
mind-ds avatar
Detta kommer givetvis att gynna SD iom att den stora massan i Sverige starkt ogillar nationalism. Nu kommer många fler att kunna tänka sig att lägga sin röst på SD samtidigt som de nu kränkta, "för" nationalistiska väljarna lämnar för radikalare partier.

En väldigt välkommen utveckling i mitt tycke!
Citera
2015-04-08, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Det är ytterst misstänksamt om man redan innan bevis lagts fram börjar skrika om maktmissbruk och att anklagelserna, (som fortfarande inte lagts fram), inte stämmer. Den mediala rullningen som nu är igång kring ämnet har ju enbart skapats av SDU-ledningen själva. SD har ju inte gått ut och anklagat någon innan dess utan allt var naturligtvis tänkt att tas efter själva ärendeprocessen.
Är det misstänksamt att läsa Jünger också?
Citera
2015-04-08, 12:19
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undrande87
Fast varesej Åkesson,Söder eller någon av dom andra topparna har ju uttalat sig nämnvärt. Lär komma under morgonen.

Nu efter 12 får ju morgonen anses vara över och det har fortfarande inte presenterats några bevis. Då är vi väl överens om att anklagelserna bara är hittepå?
Citera
2015-04-08, 12:20
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
Det är ytterst misstänksamt om man redan innan bevis lagts fram börjar skrika om maktmissbruk och att anklagelserna, (som fortfarande inte lagts fram), inte stämmer. Den mediala rullningen som nu är igång kring ämnet har ju enbart skapats av SDU-ledningen själva. SD har ju inte gått ut och anklagat någon innan dess utan allt var naturligtvis tänkt att tas efter själva ärendeprocessen.

Roligt(egentligen pinsamt) att du hävdar detta. När det var partiledningen, både på hemsidan och från Jomshofs mun, som gick ut publikt med att ett uteslutningsärende öppnat mot Hahne och anklagade honom för missbruk av medlemsregistret......

Strax innan valet till SD-ordförande i Stockholm som man först försökt hota honom med uteslutning för att inte ställa upp i.
Citera
2015-04-08, 12:20
Medlem
VWazzs avatar
SD visar sitt sanna ansikte återigen, ändå kommer låtsas nationalister likt desperata fjortisar hålla kvar vid Åkessons snopp. Patetiskt tusen gånger om.
Citera
2015-04-08, 12:21
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mind-d
Detta kommer givetvis att gynna SD iom att den stora massan i Sverige starkt ogillar nationalism. Nu kommer många fler att kunna tänka sig att lägga sin röst på SD samtidigt som de nu kränkta, "för" nationalistiska väljarna lämnar för radikalare partier.

En väldigt välkommen utveckling i mitt tycke!
Är det verkligen så att den stora massan i Sverige starkt ogillar nationalism och om det nu är så att många ogillar nationalism, vad beror det i så fall på och vad för slags nationalism är det som ogillas? Enligt min mening är den tesen inte mycket mer än ett uttryck för mångkulturalistisk och globalistisk propaganda. Tror få svenskar egentligen önskar att den svenska nationen ska raseras.
Citera
2015-04-08, 12:21
Medlem
SD-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Roligt(egentligen pinsamt) att du hävdar detta. När det var partiledningen, både på hemsidan och från Jomshofs mun, som gick ut publikt med att ett uteslutningsärende öppnat mot Hahne och anklagade honom för missbruk av medlemsregistret......

Strax innan valet till SD-ordförande i Stockholm som man först försökt hota honom med uteslutning för att inte ställa upp i.

Nej. Det var personerna själva som gick ut med att de skulle bli uteslutna, inte partiet. Därefter har naturligtvis partiet tvingats att förklara vad det faktiskt handlar om efter att SDU-ledningen yrat i media om maktmissbruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in