2015-04-08, 00:29
Medlem
AttCzas avatar
Jag tycker att SD-s toppstyre fattar rätt beslut om de väljer att utesluta dessa två individer. Politiken som Kasselstrand och Hahne förespråkar är ett rent högerpolitik. Naturligtvis krockar det med partitoppens intention att locka väljare från högern, men också från vänstern. Om SD vill växa så mycket som möjligt och vill verkligen bevisa att partiet är ett mittenparti bör falangen som föredrar en högerpolitik uteslutas. Annans är risken stor att deras trovärdighet minskar och därmed minskar partiets väljarstöd.
Citera
2015-04-08, 00:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Storleken är inte allt, men för SD råder helt andra förutsättningar eftersom alla vägrar samarbeta med dem. De kan inte jobba som MP och få igenom sina prylar med 6-7% av rösterna. Storleken är SD:s enda vapen.

Då handlar det inte i första hand om att sikta på någon fantasinivå på 51%, utan om att vara en gökunge som tränger ut alliansen ur boet. Att med sin rena storlek ställa till så mycket bekymmer för alliansen att de blir totalt knäckta. Det är inte så långt kvar dit. Nu är alla tre småpartierna farligt nära spärren och det skulle vara en katastrofal prestigeförlust för M att droppa till tredje största parti bakom SD. Då kommer det där mullrandet i moderatleden att nå kritisk massa.

Utan de där ytterligare procenten kommer allting att stå och stampa som det gjort hittills.

Utmärkt ananlys... men varför tror du, att en auktoritär ledarskapsprincip och utrensningar av medlemmar, som kritiserat (!) partiledningen i sig skulle få SD att växa?
Citera
2015-04-08, 00:32
Medlem
heiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Jaha så man ska alltså i hemlighet ha en nationalistisk agenda men inte säga det utåt? Är det planen?

Så man ska tillsätta liberaler och karriärister på förtroendeposterna, sammarbeta med EXPO, låtsas vara anti-rasister och sen när man får 30% 2022 helt plötsligt föra en nationalistisk politik när Bieler blir integrationsminister??

Jag blir så förvirrad.

Berätta mer smaskig insider info om denna planen för oss så kanske vi röstar SD igen.
När har man förnekat det? Och vad skulle en plötslig nationalistisk politik vara, rent konkret?? Låter lite som du har samma syn på nationalism som de villfarelser vänsterpartister har, kanske är där skon klämmer.
Du får rösta på SvP eller Vpk om du vill, jag bryr mig inte, men vill man bli en karriärist med någon "stockholm-falang" bakom sig, skapa splittring och göda kvällspressen så kan man gott lämna partiet.
Citera
2015-04-08, 00:32
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Så varför har Miljöpartiet enormt mycket mer makt än SD? Det finns så otroligt mycket viktigare saker än väljarmaximering om man vill ha inflyttande. Hade SD sagt att man kommer rösta med Alliansen hade man redan nu haft inflyttande. Vänstersidan var helt desperata att få regera. Hade SD gjort det tydligt att vänstersidan aldrig kommer vinna ett val inom överskådlig framtid så hade man tvingat fram samtal. Att som nu enbart fokusera på väljarmaximering med ett mer och mer urvattnat parti är inget framgångsrecept för det svenska folket, enbart för partiledningen.
Men det är ju precis vad SD gjorde. De sade att de skulle rösta med alliansen... och gjorde det också. Vad fan snackar du om?
Citera
2015-04-08, 00:34
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Citerar mig själv här. Enligt Mats J Larsson på DN så uteblev Åkesson från ett gruppmöte idag och kommer inte delta i en riksdagsomröstning i morgon. Ser ut som det här är en sorts kupp av Karlsson och Jomshof och att Åkessons mentala hälsa inte är tillräcklig för att fatta den typ av beslut vi såg idag. Det är en "tvåa" som styr SD just nu.
Citerar mig själv en andra gång. Allt tyder alltså på att Åkesson snart kommer att avgå och att Kasselstrand då måste uteslutas först så att han inte ska kunna kandidera.

Hela den här historien tycks alltså bara handla om en sak och det är att Expo-Mattias ska kunna kandidera utan motkandidat. Till skillnad från Frappant i tråden så tycks alltså inte Mattias varit så säker på att vinna en sådan strid. Jomshof är naturligtvis med på tåget för om Kasselstrand hade blivit ny partiledera så hade han fått en tjänst som kaffekokare på kansliet i Kristianstad.
Citera
2015-04-08, 00:36
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nix-registret
Du har inte en tanke på återväxten då? Nu har vi en partiledning som består av ett gäng vikingarockare från 90-talet med allehanda skit i bagaget. De verkar klara av att hålla skutan flytande, det får man ge dem. Men de är absolut inga framtida statsmän. Och om de fortsätter att utesluta alla som är mer kompetenta än de själva kommer partiet snart vara ett tomt skal utan förmåga eller framtid.

Jag oroar mig inte ett skvatt för återväxten. I stort sett samtliga i SD-ledningen är yngre än jag.
Jag tänkte hänga med ett tag till, det räknar jag med att ynglingarna Åkesson, Karlsson, Ekeroth, Jomshof och gänget också gör.
Citera
2015-04-08, 00:40
Bannlyst
SD börjar bli ett parti att räkna med på allvar nu.
Mycket bra beslut enligt mig.
Citera
Medlem
Detta har ju bubblat ett tag. Vad hade SD senaste väljarbarometern. Är dom nära 20%?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Men det är ju precis vad SD gjorde. De sade att de skulle rösta med alliansen... och gjorde det också. Vad fan snackar du om?

Nej, man sa att man skulle rösta emot alla. Man skulle ha valt sida. SD står ensamma och vill bara ha mer väljare. Om man skulle valt en sida så tvingar man de övriga att ha med SD i beräkningarna. DÖ kunde bara komma till eftersom SD frivilligt skapat ett eget block man kan ignorerar.

Om SD sagt att man alltid kommer rösta med Alliansen om ingen samtalar med SD så skulle vänster vara tvungna att hitta på något. Alliansen skulle då hellre inte kunna tacka nej till regeringsmakten som man nu gör genom DÖ.
Citera
2015-04-08, 00:42
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Citerar mig själv en andra gång. Allt tyder alltså på att Åkesson snart kommer att avgå och att Kasselstrand då måste uteslutas först så att han inte ska kunna kandidera.

Hela den här historien tycks alltså bara handla om en sak och det är att Expo-Mattias ska kunna kandidera utan motkandidat. Till skillnad från Frappant i tråden så tycks alltså inte Mattias varit så säker på att vinna en sådan strid. Jomshof är naturligtvis med på tåget för om Kasselstrand hade blivit ny partiledera så hade han fått en tjänst som kaffekokare på kansliet i Kristianstad.

haha, alltså, nån måtta på det dåliga självförtroendet får det väl vara. Mattias karlsson har varit en utmärkt talesman för SD utåt.

Hade Kasselstrand i ett sådant läge utmanat Karlsson om partiledarskapet så hade Karlsson utan tvekan vunnit överlägset. Kasselstrand är för ung, saknar erfarenhet från riksdagsarbetet och har inte tillräcklig name-recognition för att dra i land något sådant.

Men ifall Karlsson avser att bete sig som en jävla diktator för att bli vald så kan mycket oförutsett hända. Själv börjar jag ogilla honom starkt.
Hade Karlsson varit lite smartare så hade han suttit still i båten och i godan ro avvaktat tronskiftet.
Senast redigerad av Sockerpappan 2015-04-08 kl. 00:44.
Citera
2015-04-08, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Storleken är inte allt, men för SD råder helt andra förutsättningar eftersom alla vägrar samarbeta med dem. De kan inte jobba som MP och få igenom sina prylar med 6-7% av rösterna. Storleken är SD:s enda vapen.

Då handlar det inte i första hand om att sikta på någon fantasinivå på 51%, utan om att vara en gökunge som tränger ut alliansen ur boet. Att med sin rena storlek ställa till så mycket bekymmer för alliansen att de blir totalt knäckta. Det är inte så långt kvar dit. Nu är alla tre småpartierna farligt nära spärren och det skulle vara en katastrofal prestigeförlust för M att droppa till tredje största parti bakom SD. Då kommer det där mullrandet i moderatleden att nå kritisk massa.

Utan de där ytterligare procenten kommer allting att stå och stampa som det gjort hittills.

Jag har också kommit att se SD ur ett instrumentellt perspektiv - att det räcker bra om de bara växer, för att på så vis utgöra städet till den samhällsekonomiska hammaren som tvingar fram förändringar hos de övriga partierna. Det är inte SD som ska göra't - utan tvinga andra att agera.

Ett stort, idé-dött parti som inte lockar men inte heller skrämmer och har fullgjort sin mission när de "riktiga" partierna skrider till verket är en sådan katalysator. Jag har för mig att du nämnde en nivå på 8% för SD i ett scenario där invandringsfrågan inte längre var ett monopol och många väljare kunde återgå till sina ursprungspartier.

Jag menade istället att SD:s roll var att i ett ohjälpligt stökigt, multietniskt Sverige bli ett Svenskt Folkparti i Sverige istället för Finland. Ett parti som representerar sin folkgrupp på det sätt som är normalt i mångkulturella statsbildningar.

Detta parti för svenskar plus de invandrare som gillar ett europeiskt Sverige, präglat av svenskar såg jag till skillnad från dig som ett potentiellt statsbärande parti, liksom en gång S.

Ett S som förnekat existensen av en arbetarklass hade dock förstås inte blivit det S vi känner och ett SD som inte ser det svenskarna som en likvärdig komponent i ett mångetniskt Sverige har heller ingen riktigt bärande funktion.

Att minska invandringen och hitta på ett nytt-lager-på-löken i form av en svensk medborgaridentitet klarar ju FP säkert lika väl som SD.

Med utvecklingen vi ser hoppas jag mer på ditt scenario på 8% än mitt på 30+% - för ett auktoritärt SD som med demokratiförakt tar sig an värvet att hamra in sin svenska entitet efter Mattias Karlsson godtycke, betackar jag mig för.
Citera
2015-04-08, 00:46
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
haha, alltså, nån måtta på det dåliga självförtroendet får det väl vara. Mattias karlsson har varit en utmärkt talesman för SD utåt.

Hade Kasselstrand i ett sådant läge utmanat Karlsson om partiledarskapet så hade Karlsson utan tvekan vunnit överlägset. Kasselstrand är för ung, och har inte tillräcklig name-recognition för att dra i land något sådant.

Men ifall Karlsson avser att bete sig som en jävla diktator för att bli vald så kan mycket oförutsett hända. Själv börjar jag ogilla honom starkt.
Hade Karlsson varit lite smartare så hade han suttit still i båten och i godan ro avvaktat tronskiftet.
Jo. men jag tror han är livrädd för den här Expo-historien. En partiledarstrid håller på i flera månader. Har man ingen motkandidat är det över på en vecka och ingen tidning skriver ett ord om saken. Jag tror faktiskt Karlsson har rätt. Expo-affären skulle ha blivit ett reellt problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in