Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
Men alla som dinerade med Treholt förvandlades väl inte till spioner? Annat än i vissas fantasi! Jaghar besökt platser som varit kända tillhåll för CIA utan att vara CIA-agent, etc.
För en gång skull håller jag med. Ibland känns det som att det finns någon slags osynlig lag som säger att om du inte ser saker på samma sätt som jag så måste du vara fienden. Om man ser det så tror jag snart att man hamnar i Maccartys häxjakt eller Stasis angiveriträsk där skyldig till bevisad oskuld gäller utan att man ens lyssnar på eventuella förklaringar.
Sådana spionjägare måste vara lätta att sätta på avvägar av en desinformatör. Sprid ett ryckte och den verklige spionen kommer ur focus och kommer att jagas oavsett om man inte finner mycket av substans. Holmers förtrognas resultat har vi ju sett ganska tydliga facit på så vi vet att deras analyser inte var så framgångsrika. Kan det misslyckandet bero på att de inte kunde hålla huvudet kallt och lät sig styras av sina politiska preferenser snarare en av fakta. Att föra dialog med "fienden" betyder inte att man automatiskt är fiendens redskap.
Jag har i ett sammanhang träffat en släkting till Treholt som också har politiska uppdrag. Denne påstår att Treholts kontakter var "känsliga" men det var också andra informella kontakter med t ex diplomatio i Mellanöstern men att vissa ansåg att alla kontakter annat än den vassa änden på en gevärskula med Sovjeter var förräderi. När Treholt greps fann man enligt denne inte bevis man hoppats på utan det planterades av en frustrerad underrättelseman. Treholt hävdade vad jag vet samma sak och det finns indikationer på att det kan vara sant.
Vi vet historiskt sett att t ex spioner som Cambridgeringen uppmanades av sina uppdragsgivare i öst att inte han något som helst med vänsterelement att göra eftersom underrättelsetjänsterna i första hand misstänkte sådana. Det var en framgångsrik taktik som man kan tänka sig att de höll fast vid. Ändå lever bilder som att en påstådd trotskist som mördats av en högerextrem nationalistisk cell i Frankrike lett ett agent och terrornätverk och att dennes ytliga bekantskap med Blau visade inte bara att nätverket fanns utan att det också tagits över av henne som sedan inkriminerade Schori. Lite märkligt måste jag säga.
Ställer man istället frågan vem som så här i backspegeln belönats med lönsamma affärer senare. Då framträder delvis helt andra personer som de som vunnit stort på samverkan med fd KGB folk.
Man kan också ställa frågan vilka som via Östtyskland och därmed Stasis bistånd smugglade krigsmateriel till Iran och blev rikligt lönade.
Spioneri och landsförräderi kan vara mer komplext än det först verkar. Att förstå vad som är upp och ned kräver sin man. Var Holmers hussäpoagenter av den kalibern?