• 1
  • 2
2015-04-06, 13:43
Medlem
Arga.Apans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Däför suger fast månadslön eller årstids avtal balle, gå aldrig i den jävla fällan. Kapitalistsvinen utnyttjar till max o ni får stå utan extra ersättning just röda dagar.
Du kanske borde sluta sniffa lim. Ledigt röda dagar med bibehållen lön betraktas i allmänhet som någonting positivt.
Citera
2015-04-06, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Har man månadslön är den fast och samma oavsett röda dagar. Har man timlön så utgår lönen från de timmar man verkligen jobbat.
Förklara det för löneadministratören på min tjejs jobb. Hon har månadslön inom vården. Sedan tillkommer OB och om någon timme har hon 100% i OB. Men de kanske har fel?

Nu handlar TS fråga om helgdagsersättning.
Nu kommer jag delge vad som gällde på medeltiden då jag var aktiv inom facket och då inom Metall.
Om man jobbade full tid ( ingen försovning eller tidig hemgång ) dag innan och efter helgdag så fick man helgdagsersättning för uteblivet arbete på helgdag.
I dag med alla flextider och arbetstidsförkortningear kan reglerna vara ändrade. Men betalt för helgdag har man rätt till.
Senast redigerad av Elchockad 2015-04-06 kl. 14:15.
Citera
2015-04-06, 14:28
Medlem
På min arbetsplats faller vi som in under tre kategorier på röda dagar:
(Kan kanske läggas till att vi arbetar skift)

De som skulle arbetat men får ledigt:
- inget sker med månadslönen bortsett från att man inte får ev OB för den dagen. Skulle tro att detta gäller de flesta med månadslön, och därmed även TS.

De som behöver arbeta:
- månadslön +extra timlön+140% för var arbetad timme. Denna ersättning för arbete för helgdag kan jag tänka mig varierar rejält mellan olika yrkesgrupper och kollektivavtal.

De som normalt skulle haft en ledig dag under helgdagen, och därmed inte får någon extra ledig dag:
- normal månadslön + timlön+50% för 8 timmar för helgdagen (om den inte infaller på en söndag).

Jag själv faller in under den sista kategorin denna påsken. 5 dagar då man vart ledig men får betalt ca 3000 extra per dag är inget man direkt klagar över. Tror dock att avtalet egentligen säger att man ska få en extra ledig dag någon annan gång, men är inte praktiskt möjligt på min arbetsplats och därmed får vi denna betalning istället.
Citera
2015-04-06, 14:58
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Det varierar ifrån bransch och vem/vad som anställer dig, jag känner ingen som har 100% på röd dag eller söndagar. Själv drar jag in 60kr mer i timmer under dessa omständigheterna och det är inte ens 50% av min vanliga timlön.

Inom Handels kollektivavtal är det 100% OB på röda dagar, söndagar och lördagar efter kl 12.
Citera
2015-04-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Inom Handels kollektivavtal är det 100% OB på röda dagar, söndagar och lördagar efter kl 12.

Jaha, det var ju trevligt. Nu bad jag inte om att få höra vilka branscher som OB tillägget ger 100%, jag skrev att det existerar men har att göra med anställningsavtal, bransch och dyl - samtidigt att jag inte kände någon som får ett 100% OB tillägg och då kan vi utgå ifrån att jag inte har några kompisar inom handels. Avklarat, ajöss.

Nu ska jag inte vara bitter längre.
Citera
2015-04-06, 15:15
Medlem
Men om jag är andtälld på 80 % och får månadslön utifrån att arbetat 80%, kan inte min arbetsgivare tvinga mig då att arbeta från tisdagen-fredag, istället för måndag-torsdag som jag brukar arbeta?, för att det ska bli 80 % i veckan istället för bara 60% på tre dagar?

Jag arbetar nämligen på ett annat ställe på fredagarna och kan därför inte jobba den dagen! Isånnafall kommer jag bara jobba på det jobbet tre dagar i veckan istället för 4 dagar som är avtalat, och möjligtvis skulle arbetsgivare då vilja att jag kommer jobba på fredagen då som kompensation?
Citera
2015-04-06, 15:55
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Allt står i kollektivavtalet om något sådant finns. Annars kan du inte gör så mycket.
Citera
2015-04-06, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte444
Men om jag är andtälld på 80 % och får månadslön utifrån att arbetat 80%, kan inte min arbetsgivare tvinga mig då att arbeta från tisdagen-fredag, istället för måndag-torsdag som jag brukar arbeta?, för att det ska bli 80 % i veckan istället för bara 60% på tre dagar?

Jag arbetar nämligen på ett annat ställe på fredagarna och kan därför inte jobba den dagen! Isånnafall kommer jag bara jobba på det jobbet tre dagar i veckan istället för 4 dagar som är avtalat, och möjligtvis skulle arbetsgivare då vilja att jag kommer jobba på fredagen då som kompensation?
Är din arbetstid förlagd mån-torsdag så är det de dagarna du ska arbeta.
Nu har det snackats om timanställning och annat trams som gjort att jag tappat tråden.
Är man timanställd så lär man vara arbetsbefriad i dag utan ersättning. Men som timanställd kan man även tacka nej till timmar, typ på fredag om det inte passar.
Citera
2015-04-06, 17:18
Medlem
Klart vi ska ha
Citera
2015-04-06, 18:52
Medlem
Robwins avatar
Arbetade idag trots betald ledighet, detta innebar att jag fick vanlig timlön och 20kr i övertidsob samt 130kr i helgdagsob för varje extra timme.
Citera
2015-04-06, 22:18
Medlem
BiggusDs avatar
JA, din arbetsgivare ger dig betalt att sitta hemma och pilla i naveln under förutsättning att du borde ha jobbat den dagen.

Du jobbar "alltid" måndag - torsdag därför får du lön för alla röda dagar som infaller måndag - torsdag
Citera
2015-04-08, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte444

Ja, i teorin kan dom be dig jobba fredag i stället, om det inte står mån-torsdag i ditt anställningsavtal, vilket jag inte tror att det gör? Du har en anställning som bygger på att du skall arbeta 4 dagar i veckan för att få ut en full månadslön.

Sen finns det ingen som får 100% bara för att det är röd dag. Dock har många kollektivavtal ob-ersättning på 70-100% OM du jobbar på en röd dag.

Du har rätt till ett schema så du vet vilka dagar som gäller. Fråga din chef, så får du säkert svar direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in