2015-04-07, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChuckHagel
1. Med tanke på din grammatik och stavning bör du inte kalla någon eller något för retarderat.
2. Det är ju ett förkortande av 'bor du hemma hos föräldrarna' vilket enligt mitt tycke är bättre än att kalla jag för ja.

Eller varför inte "Hotel" istället för hotell.
Citera
2015-04-07, 12:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GolfWang
- ska vi gå hem till dig?

- nä fan de e ju 40 mil härifrån o mina föräldrar e ändå bortresta. Men vi kan gå till mitt hus ja bor i o äger.... Du vet, där ja har mina grejer, dit ja får min post o där ja sover varje natt.

Mest ungdomar som säger så men hör också äldre säga "ja bodde hemma väldigt länge" osv

Hahahah det där var riktigt kul
Citera
2015-04-07, 12:26
Medlem
kaerakels avatar
Se det som en språklig förkortning av "hemma med föräldrarna", finns flera exempel där du kan säga en fras och huvudet fyller i resten beroende på sammanhang t.ex engelskans "i dont even...", eller "som man bäddar".
Citera
2015-04-07, 12:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adalante
Jag hatar folk som frågar om man bor "själv", istället för att fråga om man bor ensam som det heter på korrekt svenska.

Då menar de, på samma sätt som »bor hemma« betyder »i föräldrahemmet«, »(för dig) själv«. Det går att hänga upp sig på båda och bokstavstroget hävda att de går att tolka på andra sätt. Det är fullt accepterat att inte förstå och att inte kunna utläsa av sammanhanget.

Att det tillåts gå så långt som till »hat« är nog ett signal om att »hataren« har något att ta tag i.
Citera
2015-04-07, 13:32
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ja fattar va folk menar men tycker de e helt retard. Ja har hela mitt liv bott "hemma". Både när ja bodde hos föräldrarna o när ja flyttat hemifrån. Men vissa retards verkar inte ha bott hemma på 20 år. Så länge man inte bor på Hotel eller liknande kan man ju bara bo nån annan stans än hemma om man e typ uteliggare.

Såg de här två skriva på forumet idag.

"Hade NES, SNES och original Playstation när jag bodde hemma."

"När jag var yngre spelade jag lätt 15 timmar om dagen, men då bodde jag hemma och var arbetslös."
Du gör ju exakt samma sak och säger att du har "flyttat hemifrån".
Citera
2015-04-07, 13:50
Medlem
L Ron Hubbards avatar
Min mor blev sjuk en gång och det fick jag reda på när jag var jobbet.
Jag ringde direkt en läkare och han frågade om jag var hemma.
Han bad mig då gå hem och jag gick hem till mig....
Sen ringde jag läkaren igen och han frågade mig hur min mor var...
Öh... hon är hemma hos sig ju.

Klart jag borde förstått att han menade att jag skulle gå till henne men man tänker inte så klart i alla sådana stunder. Så där skulle han nog vara mer tydlig om var jag skulle gå.
Citera
2015-04-07, 14:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L Ron Hubbard
Min mor blev sjuk en gång och det fick jag reda på när jag var jobbet.
Jag ringde direkt en läkare och han frågade om jag var hemma.
Han bad mig då gå hem och jag gick hem till mig....
Sen ringde jag läkaren igen och han frågade mig hur min mor var...
Öh... hon är hemma hos sig ju.

Klart jag borde förstått att han menade att jag skulle gå till henne men man tänker inte så klart i alla sådana stunder. Så där skulle han nog vara mer tydlig om var jag skulle gå.

Det du berättar handlar om ordet »hemma«, vilket naturligtvis primärt betyder »där personen varaktigt bor«. Tråden handlar om uttrycket »bo hemma«.

Doktorn gjorde ju ett uppenbart fel som utelämnade det väsentliga »…hos henne«. Något säger mig dock att detta är mer konstruerat än verkligt.
Citera
2015-04-07, 14:40
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ganska typiskt för de med Aspergers att komma med orelevanta påstående.
Har du 0 självinsikt?
Du argumenterar som en 14-åring.
Citera
2015-04-07, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Då menar de, på samma sätt som »bor hemma« betyder »i föräldrahemmet«, »(för dig) själv«. Det går att hänga upp sig på båda och bokstavstroget hävda att de går att tolka på andra sätt. Det är fullt accepterat att inte förstå och att inte kunna utläsa av sammanhanget.

Att det tillåts gå så långt som till »hat« är nog ett signal om att »hataren« har något att ta tag i.

Nej, det handlar om människor som inte begriper skillnaden mellan ensam och själv.
Citera
2015-04-07, 15:33
Bannlyst
Citat:
Nej, det handlar om människor som inte begriper skillnaden mellan ensam och själv.

Det är två olika ord, både i svenskan och många andra språk alone - self; allein - selbst; solus - ipse och det heter förstås ensam, men som HerrGickhan säger är det rätt oresonligt att hata någon för det. Jag har på 35 år inte lyckats lära morsan så enkla saker som skillnaden mellan mer och fler men det kan jag ju inte gå runt och hata henne för, det vore ju 100 ggr värre än hennes egen dåliga språkkänsla.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-04-07 kl. 15:44.
Citera
2015-04-07, 15:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Det handlar om oförmåga att förstå hur betydelseförskjutningar kan ske och att ett språk inte är uthugget ur granit för evig tid.
Citera
2015-04-07, 16:13
Medlem
Tvillingens avatar
Man får väl se det utifrån när personen säger det, för då är det inte alls svårt att förstå.

- Ska vi träffas i helgen?
- Tyvärr kan jag inte för jag åker hem då.

Det finns två möjligheter här, antingen är jag på plats x och ska till plats y. Alternativt är jag på plats y och ska till plats x. Då räcker det att personen jag pratar med vet var jag befinner mig just då och då uppstår heller inget missförstånd. Jag är en sån person som du hatar, för jag använder ordet hemma för att beskriva både där jag bor och barndomshemmet. Jag har inte stött på något missförstånd. Det jag menar är alltså att ordet hemma är relativt till var man befinner sig och utifrån situationen.

Här är ett annat exempel både utifrån plats och situation.
- Klockan börjar bli mycket, så det är nog dags att röra sig hemåt

Säger jag det till någon sent en kväll efter krogen när jag är i samma stad som barndomshemmet skulle den andra personen förutsätta att jag skulle hem till barndomshemmet om det var där jag bodde. Sa jag samma sak efter en lång arbetsdag skulle personen förutsätta att jag skulle hem till mig själv och inte till barndomshemmet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in