2015-04-06, 22:05
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Som jag uppfattar det har åtminstone flera tiotals procent av de svenska HBTQ-personerna lärt sig begreppet och avskyr dessutom cismän.

Typexempel från Qruiser, ett "snällt" exempel:

"Jag bor i en mindre stad utanför Göteborg och längtar med hela mitt väsen till storstaden.

Är en rastlös själ som alltid vill något mer eller annat samtidigt som min neurotiska sida vill stanna upp och bara låta tiden vara stilla så inget ändras.

Jag tycker om att laga god mat utan djur såklart, läsa böcker, har en förkärlek för att läsa medicinska studier och att studera, spendera tid med familj och vänner. Är pansexuell och genderfluid.

Känner att jag behöver utöka min vänskapskrets med fler härliga icke cismän".

Mina fetningar, men är det så konstigt om simplare själar faktiskt blir homofober och transfober genom att läsa vansinniga texter som denna? Denna text har alltså en medlem på detta community som presentationstext på sin hemsida där! Just pansexuell råkar jag se mig som en aning själv, fast min absoluta tyngdpunkt liksom de flesta mäns ligger på kvinnor helt enkelt, d.v.s. jag stänger inte dörren för något (utom pedofili, zoofili och hård BDSM), men det är väldigt klart var jag har min egentliga målgrupp. Men det är olämpligt att ens använda ordet "pansexuell" om man inte vänder sig till folk som är väldigt intelligenta och/eller toleranta. Begreppet har funnits mycket länge men är inte känt utanför en ganska insatt krets.

Naturligtvis längtar "hon" till storstaden också. Denna typ av individ skulle aldrig kunna leva på landsbygden.
Den här människan verkar vilja bli vän med transmän ("icke-cismän", som hen något klumpigt uttrycker saken). Du tycker alltså att detta är jämförbart med nazism? Var kommer den avsky du pratar om in i bilden? Ta som en jämförelse en titt på bögarnas sexraggningsprofiler, de är långt värre: "inga feta, inga fjollor, inga gubbar över 30". I mer välvilliga fall avslutas meningen med "tack".
Senast redigerad av Louise 2015-04-06 kl. 22:44.
Citera
2015-04-07, 00:05
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Louise
Den här människan verkar vilja bli vän med transmän ("icke-cismän", som hen något klumpigt uttrycker saken).

Där tycker jag faktiskt du träffar huvudet på spiken. Begreppet cismän är ju endast användbart som ett klumpigare uttryck av transmän eller icke-transmän, d.v.s. män. Inte så lite överflödigt.

Citat:
Det är lite krångligt att hela tiden behöva säga "en-som-inte-har-fötts-i-fel-kropp" och liknande krångligheter.

När behöver man säga det?
Citera
2015-04-07, 00:22
Medlem
Alla personer jag stött på som använder detta uttryck har varit extremt rabiata och stingsliga vänstermänniskor som verkar bära på mycket hat och bitterhet. "Cis-män" används nästan uteslutande i nedlåtande syfte.
Citera
2015-04-07, 01:09
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Där tycker jag faktiskt du träffar huvudet på spiken. Begreppet cismän är ju endast användbart som ett klumpigare uttryck av transmän eller icke-transmän, d.v.s. män. Inte så lite överflödigt.
I det här sammanhanget, ja. Regga ett konto på Qruiser och påtala detta för skribenten, om det stör ditt sinne för ordning.
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
När behöver man säga det?
Här, till exempel. Observera att du måste betala eller sitta på ett maffigt akademiskt nätverk för att komma åt fulltexten.

Man kan annars tänka sig en profil på Qruiser med texten "Jag är en glad transvestit i mina bästa år som söker efter en cis-man att tillbringa ålderns höst med." Oändligt mycket effektivare än "jag söker en man som gillar att gestalta en traditionellt manlig könsidentitet såväl till vardags som till fest".

Och som sagt duger google om du vill leta efter fler exempel.
Senast redigerad av Louise 2015-04-07 kl. 01:20.
Citera
2015-04-07, 09:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
I det här sammanhanget, ja. Regga ett konto på Qruiser och påtala detta för skribenten, om det stör ditt sinne för ordning.

Här, till exempel. Observera att du måste betala eller sitta på ett maffigt akademiskt nätverk för att komma åt fulltexten.

Man kan annars tänka sig en profil på Qruiser med texten "Jag är en glad transvestit i mina bästa år som söker efter en cis-man att tillbringa ålderns höst med." Oändligt mycket effektivare än "jag söker en man som gillar att gestalta en traditionellt manlig könsidentitet såväl till vardags som till fest".

Och som sagt duger google om du vill leta efter fler exempel.
Varför inte en icke-transperson - som sammanfattar vad han söker dels enkelt och dels med ett uttryck som också de som stämplats "cis" faktiskt kan förstå innebörden av...

Efter att ha läst en del om resonemanget "priviligerade" cis - där allt utom trans ingår då - så kan man bara konstatera att det tycks vara ytterligare en term som konstruerats för att ge en grupp i samhället offerkappa - en offerkappa vars syfte är att framställande dem som mer utsatta än andra.

Är Babsan t ex mer utsatt än grabben som mobbas i skolan för att han är homosexuell - är grabben som mobbas privilegierad?

Så här resonerar en transperson kring begreppet:

Citat:
Jag är en man. Jag är en transsexuell man, ofta förkortat transman. Det är jag på samma sätt som jag är en kort man, en brunhårig man, en konstnärlig man och en man med dålig syn.Transsexualism är en egenskap, inte ett kön.
[...]
Om det blir populärt att presentera sig som cisperson, är risken stor att den allmänna uppfattningen kommer bli såhär ”det finns två sorters män – transmän och cismän”. Och gissa vilka som fortfarande kommer rankas högst.

Det finns inte två sorters män. Det finns en sorts män, men de kan ha massor av olika egenskaper.

En annan risk när nu många cispersoner vill vara transvänliga utan att ha koll, är att det kan bli nödvändigt att registrera sin trans-status på sociala internetsajter (genom att alternativen ”man” och ”kvinna” ersätts av ”cisman” och ”transman”, ”ciskvinna” och ”transkvinna”). Inte för att de vill tvinga oss att berätta att vi är trans, utan för att de vill hänga med i tiden. Men resultatet blir att vi tvingas berätta, eller ljuga. Att registrera mig som man är inte att ljuga. Att inte berätta att jag är trans, är inte att ljuga.
[...]
Det är också möjligt att utelämnandet av sin trans/cis status skulle bli en transgrej, för en cisperson har inget att förlora på att nämna att hen är cis, men en transperson har massor att förlora på att nämna att hen är trans. Om det skulle bli vanligt bland cispersoner att presentera sig som cis, skulle vi bli av med ett viktigt skydd för transpersoner, nämligen att kunna smälta in som helt enkelt de män och kvinnor vi är.
http://blog.qruiser.com/happyeverafter/206018/quot%3Bhej-jag-ar-en-cispersonquot%3B
Citera
2015-04-07, 09:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Alla personer jag stött på som använder detta uttryck har varit extremt rabiata och stingsliga vänstermänniskor som verkar bära på mycket hat och bitterhet. "Cis-män" används nästan uteslutande i nedlåtande syfte.
Ja, faktum är att det dessutom vanligen används för att beskriva heterosexuella vita män .. och inte alls används så omfattande som begreppet tydligen är .. ALLA män som inte är transpersoner.
Citera
2015-04-07, 09:51
Bannlyst
Citat:
Den här människan verkar vilja bli vän med transmän ("icke-cismän", som hen något klumpigt uttrycker saken). Du tycker alltså att detta är jämförbart med nazism? Var kommer den avsky du pratar om in i bilden? Ta som en jämförelse en titt på bögarnas sexraggningsprofiler, de är långt värre: "inga feta, inga fjollor, inga gubbar över 30". I mer välvilliga fall avslutas meningen med "tack".

Just denna var en av de snällaste, men ordet "cisman" är helt överflödigt, då det är normen. Vilken tur att denna människa inte lever på romarnas eller fornsvenskarnas dagar, då t.o.m. språket var sådant att maskulinum hade företräde. På latin sa man t.ex. "pojkar" (pueri) om en pojke och nio flickor, om du förstår vad jag menar.

Sedan är det typiskt att "hen" vill bo i Göteborg. Att bo vid den underbara kusten eller på landsbygden i Västra Götaland duger förstås inte, eftersom denna individ är konstgjord och inte kan bo i en "naturlig" miljö.

Så en rabiat feminist och/eller HBTQ-person är inget mindre än en inverterad nazist. Bögarnas annonser är ofta ännu värre, ja. Ungt kött ska det vara. Det föredrar visserligen jag också, men jag säger ju inte att någon som är 10-15 år yngre än jag är en "kärring". Dessa bögar som kräver detta ser som kronan på verket ofta ut som fan själva. De kan vara 60+ och kalla sig "killar". Inverterade nazister, som sagt.

Jag har någon form av infektion och är lite dimmig, så detta var inte ett av mina bästa inlägg, precis, men likheten med nazismen är själva attityden, men de är faktiskt dummare än nazister, för nazisterna utgick åtminstone ifrån normen och majoriteten i sin intolerans, medan dessa verkligen sågar av den redan tunna gren som de sitter på.

Kronan på verket var en annan transa från Göteborg och en kvinna från östra Västergötland som försvarade musslorna som mördade de franska karikatyrtecknarna för idag precis tre månader sedan. Men det blir värst för dem själva när de kommer ut i den verkliga världen utanför nätet och utanför sina klubbar med denna vidriga heterohatande och terroristälskande mentalitet.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-04-07 kl. 09:54.
Citera
2015-04-07, 09:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av impasto

Precis så. De hatar inte mindre än herr Adolf själv gjorde, de hatar bara politiskt korrekt och med andra förtecken.
Citera
2015-04-07, 09:54
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Varför inte en icke-transperson - som sammanfattar vad han söker dels enkelt och dels med ett uttryck som också de som stämplats "cis" faktiskt kan förstå innebörden av...
Ja, det kan man också tänka sig. Hurså?

Citat:
Efter att ha läst en del om resonemanget "priviligerade" cis - där allt utom trans ingår då - så kan man bara konstatera att det tycks vara ytterligare en term som konstruerats för att ge en grupp i samhället offerkappa - en offerkappa vars syfte är att framställande dem som mer utsatta än andra.
Jag vet inte om du har glömt det, men vi har redan avhandlat begreppets ursprung, och jag har svårt att se hur man mot den bakgrunden kan dra slutsatsen att begreppet konstruerades i det syfte du föreslår.
Citera
2015-04-07, 09:56
Bannlyst
Citat:
Ja, faktum är att det dessutom vanligen används för att beskriva heterosexuella vita män .. och inte alls används så omfattande som begreppet tydligen är .. ALLA män som inte är transpersoner.

De hatar alla heterosexuella vita män men förstår inte semantik, men det gör ju denna typ av träskallar i princip aldrig.
Citera
2015-04-07, 10:00
Medlem
Louises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Just denna var en av de snällaste, men ordet "cisman" är helt överflödigt, då det är normen.
Jag hoppas att du kan ha fördragsamhet med att jag endast besvarar den här delen av ditt inlägg, då resten av det inte har så mycket med topic att göra. Ja visst kan begreppet vara helt överflödigt för dig, men språkanvändning generellt fungerar inte så att ord som är överflödiga för dig blir överflödiga för alla andra. Helt uppenbart finns det människor där ute i världen utanför ditt pojkrum som finner begreppet användbart. Det är, skulle man kunna säga, just därför det används.
Citera
2015-04-07, 10:07
Bannlyst
Citat:
Jag hoppas att du kan ha fördragsamhet med att jag endast besvarar den här delen av ditt inlägg, då resten av det inte har så mycket med topic att göra. Ja visst kan begreppet vara helt överflödigt för dig, men språkanvändning generellt fungerar inte så att ord som är överflödiga för dig blir överflödiga för alla andra. Helt uppenbart finns det människor där ute i världen utanför ditt pojkrum som finner begreppet användbart. Det är, skulle man kunna säga, just därför det används.

*Jag är just språkvetare, upplysningsvis.

*Jag är en man i yngre medelåldern och ingen pojke, även om det hade varit trevligt att vara lite yngre.

*Dessa använder ordet för att hata mot heterosexuella, inte för att upplysa eller definiera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in