Resultat: Ska man se riktiga filmer på Youtube?
Ja
50,00%
16 röster
Nej
50,00%
16 röster
2015-04-04, 22:33
Medlem
Wesslan4s avatar
Wave Music är en kanal som lägger upp copyright material och lovar att ta bort de om ägaren säger till (helt korrekt) men han har endå reklam på sin kanal. Vad är meningen med de? Tar inte youtube bort kontot om man har reklam på copyright material?
Citera
2015-04-06, 14:47
Medlem
237s avatar
1. Om man gör en video i HD, så har jag märkt att man måste gå in på sina inställningar, och välja HD ... varje gång. Annars är den per default inställd på 480 eller nå.

2. Annan fråga: Om man lägger upp video som man vill att tittaren enbart behöver se på en dator, vad är minimum för att det ska se snyggt och fint ut? Måste det vara 1080, eller räcker det med ...?

3. Om man betänker att en annan tittare ser filmen på en 50" TV, så är det väl dock 1080 som gäller?

4. Är det inofficiella YouTube programmet ClipConverter verkligen så pålitligt när man ska ladda ner filmer från YouTube? Nu har det börjat dyka upp en pop-up annons i en ny flik, som måste vara där till filen laddats ner.

5. Ibland har jag laddat upp material där copyrighten tillhör ett filmbolag, och kanske med en pålagd låt från ett lika copyrightat skivbolag. Vissa bolag var ju direkt "FÖRBJUDET!", så är det bara att gilla läget.

6. Men vissa godkände, pga att de tjänade på det via -prereklamen eller exponeringen. Man brukade tills ganska nyligen få upp en ruta där det stod att det var copyrightat, och om man klickade i den, så var allt ok. Nu finns inte den rutan längre sedan en månad tillbaka, så hur godkänner man då??!
Citera
2015-04-06, 20:56
Medlem
hur kan man öppna ett youtubeklipp i ny flik utan att de spelas upp direkt? använder chrome. Det är jobbigt att man måste gå in och pausa alla klipp för sig.

Jag menar inte automatisk uppspelning av nästkommande klipp.
Citera
2015-04-07, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brauno
hur kan man öppna ett youtubeklipp i ny flik utan att de spelas upp direkt? använder chrome. Det är jobbigt att man måste gå in och pausa alla klipp för sig.

Jag menar inte automatisk uppspelning av nästkommande klipp.
Håller med, en sån funktion är önskvärd, men det finns inget alternativ till det ens med plug-ins vad jag vet.
Citera
2015-04-10, 15:16
Medlem
237s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 237
1. Om man gör en video i HD, så har jag märkt att man måste gå in på sina inställningar, och välja HD ... varje gång. Annars är den per default inställd på 480 eller nå.

2. Annan fråga: Om man lägger upp video som man vill att tittaren enbart behöver se på en dator, vad är minimum för att det ska se snyggt och fint ut? Måste det vara 1080, eller räcker det med ...?

3. Om man betänker att en annan tittare ser filmen på en 50" TV, så är det väl dock 1080 som gäller?

4. Är det inofficiella YouTube programmet ClipConverter verkligen så pålitligt när man ska ladda ner filmer från YouTube? Nu har det börjat dyka upp en pop-up annons i en ny flik, som måste vara där till filen laddats ner.

5. Ibland har jag laddat upp material där copyrighten tillhör ett filmbolag, och kanske med en pålagd låt från ett lika copyrightat skivbolag. Vissa bolag var ju direkt "FÖRBJUDET!", så är det bara att gilla läget.

6. Men vissa godkände, pga att de tjänade på det via -prereklamen eller exponeringen. Man brukade tills ganska nyligen få upp en ruta där det stod att det var copyrightat, och om man klickade i den, så var allt ok. Nu finns inte den rutan längre sedan en månad tillbaka, så hur godkänner man då??!

*bump*

NÅGON av frågorna måste väl ni kunna veta?

Här får ni en till bara för det

7. Hur pålitligt är Adware eller Adaware (Tror det kallas så), programmet som blockar YouTube-annonser? Vet att det är seriöst från skaparna, men medför det problem när man installerat det?
Citera
2015-04-11, 20:51
Medlem
Stödjer man artisten man tittar på på Youtube?
Citera
2015-04-11, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Stödjer man artisten man tittar på på Youtube?
Här finns nog lite matnyttigt.
https://www.stim.se/sv/om-stim/vanliga-fragor/youtube
Citera
2015-04-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosewood
Här finns nog lite matnyttigt.
https://www.stim.se/sv/om-stim/vanliga-fragor/youtube
Tack, vill samtidigt passa på att fråga hur det är när man laddar ner från Youtube. När man först kommer in så är det oftast inte högst upplösning utan man väljer det och sedan så klipper man ut adressen och den laddar ned den högsta?
Citera
2015-04-13, 11:19
Medlem
Orkar inte starta en ny tråd, men vad tror ni om det här?
http://recode.net/2015/04/10/youtube-to-video-makers-join-our-subscription-service-or-go-somewhere-else/

"YouTube-partners ska tvingas till betaltjänsten"
Alltså google själva verkar ha allt att säga till om om en youtube-kreatör ska ha sin video gratis med reklam eller kosta pengar.

I artikeln står det att YouTube-partnes är samma som alla som har reklam på någon av sina videos.

Pengar kommer google säkerligen tjäna på det här, men kommer det sluta med en ersättare till YouTube?
Folk länkar till youtube hela tiden överallt, nu kommer många länkar bli döda, och kommer säkerligen fortsättas att länkas till länkar som kostnar. Tillslut tröttnar man och orkar inte klicka på youtubelänkar för man vet inte om man kommer till en video eller en betalvägg. När det finns alternativ där man vet att man kommer till videon, tex vimeo och liveleak etc.
Citera
2015-04-15, 18:38
Medlem
Hur dödar jag Youtubes autoplay-funktion?

Youtube verkar på senare tid bli mer och mer aggressiva i sin strävan att hålla igång lirandet och musikläggandet för sina kunder, oavsett vad och när dessa själva väljer att se. Det beror förstås på att Google vill ha annonsinkomster, och det får de bara om nya videoklipp spelas upp.

Jag upptäckte nyligen att det hade dykt upp en funktion "automatisk uppspelning" som hela tiden slänger in en ny video efter att den förra spelat klart. Den videon väljer du förstås inte själv, den utses av Youtubes spellistor; motsvarande funktion finns vad jag förstår i Spotify. För att mixern ska tuffa på har Google naturligtvis valt att göra knappen riktigt svår att upptäcka, den sitter anonymt uppe till höger och i "tittskåpsläge" syns den inte alls - då får man leta upp den via det lilla kugghjul i videons nedre ram som markerar "inställningar". (Tydligen har den här funktionen irriterat Youtube-användare ett tag, när man söker hittar man arga notiser om den som är minst tre år gamla, men jag hade aldrig mött den tidigare trots att jag använt Youtube sedan sidan slog igenom)

Jag är helt ointresserad av att låta nån algoritm mixa spellistor åt mig efter vad andra gillar, lajkar eller har klickat på, jag är också ointresserad av att ha en ljudtapet gående på rutin hela tiden. När jag letar upp klipp på Youtube är det för att jag vill se (eller se om) just det klippet. Hur kan man stänga av den här autoplay/automix-funktionen permanent så att det enda som spelas upp i en löpande följd är då du själv aktivt har valt en viss spellista, och bara den? Jag har märkt att även om jag plockar bort krysset för "automatisk spelare" uppe till höger så ser sidan ofta till att det åker in igen om man t ex gör en ny sökning, laddar om en video eller liknande. Det borde naturligtvius finnas en möjlighet att stänga av den funktionen som förval inom någon sorts användarpanel, antingen för webbläsaren eller för ens google-konto, men jag kan inte se att det finns någon kontrollpanel som gäller hanteringen av videoklipp man lyssnar på över huvud taget, den sortens UCP saknas helt enkelt i uppsättningen av knappar för dig som Youtube/Googleanvändare. Någon som har några bra tips?
Citera
2015-04-15, 18:42
Medlem
GeekChics avatar
Jag fick bort det genom att gå in på kugghjulet i spelaren (där hd funktionen och undertexterna finns) tryck OFF på "automatisk uppspelning". Det borde hjälpa
Citera
2015-04-15, 18:47
Medlem
smurflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeekChic
Jag fick bort det genom att gå in på kugghjulet i spelaren (där hd funktionen och undertexterna finns) tryck OFF på "automatisk uppspelning". Det borde hjälpa
Nackdelen är att det där försvinner då och då. Jag gissar att det är när du startar om webbläsaren, eller har varit inaktiv tillräckligt länge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in