Citat:
Ur Rysslands synpunkt så tror jag, precis som jag skrivit tidigare, att man vill kyla ner situationen eller bibehålla den som den är . Trots att man kan förledas ,av den svenska regeringen och vissa tidningar, att tro att sanktionerna är förlängda efter 31/8 så är det inte fallet ännu. Fram tills dess har vi också ett antal val bland EU länderna som i vissa fall kan ändra deras inställning till sanktionsfrågan så jag tror att det finns en förhoppning om att sanktionerna hävs/lindras.
Generellt sätt är oljan ett ekonomiskt vapen och gasen ett politiskt vapen för Kreml. Dvs man använder inte gasen i första hand till att maximera inkomsterna utan till att skaffa politiskt inflytande. Därför har ett flertal länder haft stora rabatter. Ukrainas nya pris är mycket bra men inte "konstigt" bra med tanke på att gaspriset sjunkit i takt med oljepriset. Jag arbetar en del inom denna sektor och priset är 8-9% under vad jag kan erbjuda för gasen till bolag i Europa.
Ur rysk synvinkel vill man alltså fortsätta leverera gas inte enbart för pengarna utan att hålla kvar ett inflytande. Av vad jag förstår kan Ukraina inte få ett lika bra pris från andra leverantör och framförallt har man inte lyckats skaffa fram de lån man behöver för att skifta leverantör.
Så båda parter har något att tjäna på avtalet och i och med att Ryssland fick skulden att vara statlig så kan inte Ukraina bryta mot lånevillkoren för då får IMF inte betala ut några nya pengar till Ukraina. Så lyckas Ukraina inte betala skulden när den förfaller så måste man omförhandla med Ryssland annars inga IMF lån och då är det risk för kollaps.
Samtidigt så köper Ukraina sig tid för att försöka bli av med beroendet och dessutom till ett bra pris. Så båda parter är nog hyfsat nöjda.
Gällande Putins frånvaro tror jag faktiskt att det var en influensa men på gammalt Sovjetiskt maner var man inte öppna med det. När sedan spekulationerna startade tror jag att Putin spelade ett spel och fick dessutom bort uppmärksamheten från Nemtsov mordet.
Däremot tror jag att maktkamperna pågår för fullt. Innan Ukraina krisen så var jag övertygad om att Putin inte skulle ställa upp i Presidentvalet 2018 utan flytta hem till StP och bli ordförande för Gazprom. Därav hela den ekonomiskt helt oförsvarbara flytten av huvudkontoret från Moskva till StP.
Detta var också en vanlig uppfattning och skvaller högt upp i ledningen på Gazprom.
Nu har plötsligt flyttplanerna inte ändrats men tempot har dragits ner och jag tror att Putin funderar på att ställa upp igen. Då förändras plötsligt planerna för de andra maktgrupperna, ska man ställa upp mot Putin,ska man försöka få honom att avstå, osv. Så jag tror att spelplanen har förändrats och man försöker positionera sig på nytt och överväger strategier och allianser därav ett allmänt "kaos" bakom kulisserna.