2015-04-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Låter ju positivt båda punkterna (pragmatism). Jag antar att första punkten innebär att ryssarna kommer backa, geografiskt eller på annat sätt. Ska bli mycket intressant att se sammansättningen på eventuella fredsbevarande styrkor.

Ur Rysslands synpunkt så tror jag, precis som jag skrivit tidigare, att man vill kyla ner situationen eller bibehålla den som den är . Trots att man kan förledas ,av den svenska regeringen och vissa tidningar, att tro att sanktionerna är förlängda efter 31/8 så är det inte fallet ännu. Fram tills dess har vi också ett antal val bland EU länderna som i vissa fall kan ändra deras inställning till sanktionsfrågan så jag tror att det finns en förhoppning om att sanktionerna hävs/lindras.

Generellt sätt är oljan ett ekonomiskt vapen och gasen ett politiskt vapen för Kreml. Dvs man använder inte gasen i första hand till att maximera inkomsterna utan till att skaffa politiskt inflytande. Därför har ett flertal länder haft stora rabatter. Ukrainas nya pris är mycket bra men inte "konstigt" bra med tanke på att gaspriset sjunkit i takt med oljepriset. Jag arbetar en del inom denna sektor och priset är 8-9% under vad jag kan erbjuda för gasen till bolag i Europa.

Ur rysk synvinkel vill man alltså fortsätta leverera gas inte enbart för pengarna utan att hålla kvar ett inflytande. Av vad jag förstår kan Ukraina inte få ett lika bra pris från andra leverantör och framförallt har man inte lyckats skaffa fram de lån man behöver för att skifta leverantör.

Så båda parter har något att tjäna på avtalet och i och med att Ryssland fick skulden att vara statlig så kan inte Ukraina bryta mot lånevillkoren för då får IMF inte betala ut några nya pengar till Ukraina. Så lyckas Ukraina inte betala skulden när den förfaller så måste man omförhandla med Ryssland annars inga IMF lån och då är det risk för kollaps.

Samtidigt så köper Ukraina sig tid för att försöka bli av med beroendet och dessutom till ett bra pris. Så båda parter är nog hyfsat nöjda.

Gällande Putins frånvaro tror jag faktiskt att det var en influensa men på gammalt Sovjetiskt maner var man inte öppna med det. När sedan spekulationerna startade tror jag att Putin spelade ett spel och fick dessutom bort uppmärksamheten från Nemtsov mordet.

Däremot tror jag att maktkamperna pågår för fullt. Innan Ukraina krisen så var jag övertygad om att Putin inte skulle ställa upp i Presidentvalet 2018 utan flytta hem till StP och bli ordförande för Gazprom. Därav hela den ekonomiskt helt oförsvarbara flytten av huvudkontoret från Moskva till StP.

Detta var också en vanlig uppfattning och skvaller högt upp i ledningen på Gazprom.
Nu har plötsligt flyttplanerna inte ändrats men tempot har dragits ner och jag tror att Putin funderar på att ställa upp igen. Då förändras plötsligt planerna för de andra maktgrupperna, ska man ställa upp mot Putin,ska man försöka få honom att avstå, osv. Så jag tror att spelplanen har förändrats och man försöker positionera sig på nytt och överväger strategier och allianser därav ett allmänt "kaos" bakom kulisserna.
2015-04-06, 10:18
Medlem
Xeliouss avatar
Tidningen Pravda publicerar uppgifter om kommande ryska anfall mot Stanytsya Luhanska:
Citat:
"På kvällen den 3 april i s.Petrovske vid Krasny Ray gick konvoj av fyra fordon "Ural" med beväpnade män för att genomföra sveper "- sa Fedychev.
Enligt Fedycheva, den viktigaste slagstyrka "folkmilis FSC" är ryska legosoldater. Enligt honom den lokala Perevalsk "Kazak" sätta ett ultimatum - April 16:00 för att gå in i full underkastelse "FSC".
http://www.pravda.com.ua/news/2015/04/5/7063794/

Ukrainas duktiga försvarsindustri kämpar mot Ryssen med näbbar och klor och producerar, uppgraderar och reparerar fordon dygnet runt för att mota den ryska invasionen! Vad gör man inte för sitt fosterland när de ryska fascisterna anfaller!
http://en.censor.net.ua/photo_news/331299/mass_production_of_dozor_armored_vehilce_commenced _in_lviv_photos
Citat:
"The factory has everything to accomplish this task. The team is ready for production process. To do this, we are preparing additional equipment, we hired new employees who received certain training and who were admitted to carrying out the works. Therefore, the plant is also ready for a significant increase of the state order for the production of new armored vehicles," he said.
2015-04-06, 10:23
Medlem
Xeliouss avatar
Fina bilder från Ukraina:
http://uapress.info/uk/news/show/69889
Citat:
April 20 will come to Ukraine US military instructors who prepare for Javorivskyi Ukrainian military training ground in the Lviv region.
Militären sägs ska förberedas inför leveranserna av avancerade amerikanska vapen. Förhoppningsvis innefattar detta även svenska så som at4, Bill och liknande. Svenska vapen bör hjälpa det Ukrainska folket försvara sig mot de ryska terroristerna! Trots allt har svenska vapen alltid konstruerats för att just mota ryssen.
2015-04-06, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Generellt sätt är oljan ett ekonomiskt vapen och gasen ett politiskt vapen för Kreml. Dvs man använder inte gasen i första hand till att maximera inkomsterna utan till att skaffa politiskt inflytande. Därför har ett flertal länder haft stora rabatter. Ukrainas nya pris är mycket bra men inte "konstigt" bra med tanke på att gaspriset sjunkit i takt med oljepriset. Jag arbetar en del inom denna sektor och priset är 8-9% under vad jag kan erbjuda för gasen till bolag i Europa.

Ur rysk synvinkel vill man alltså fortsätta leverera gas inte enbart för pengarna utan att hålla kvar ett inflytande. Av vad jag förstår kan Ukraina inte få ett lika bra pris från andra leverantör och framförallt har man inte lyckats skaffa fram de lån man behöver för att skifta leverantör. .

Priset är dock "konstigt" - liksom den ryska retoriken kring gasen numera är vänlig på ett konstigt sätt - relativt hur det lär för bara nån månad sen.

jag tror ändå gasen ligger kring 10-20 % av BNP och även om den inte är lika finansiellt viktig som oljan så räknas de inkomsterna nog ganska hårt nu. inte minst inbillar jag mig att man inte vill låta ukraina utgöra ett energioberoende prejudikat.

just nu är rysk gas bäst för ukraina, men behovsgraden sjunker konstant och många av lån- och utvecklingsprogrammen öronmärker minskat gasberoende. inte för att man vill distansera sig från ryssland - tvärtom den officiella retoriken så hoppas nog de flesta på en samförståndslösning och business as usual - utan för att den sjuka överkonsumtionen av gas är grundläggande för ukrainsk korruption och industriell stagnation.

personligen - och för ukrainas och rysslands bästa - hoppas jag konflikten kyls ned och en ny verklighet kan börja byggas upp.

det jag ser som det stora problemet är separatisterna - illiterata drägg oförmögna att bygga ett samhälle, vars "makt" endast finns i krig och konflikter - och huruvida de kan kontrolleras... men hur bedömer du, som mer känner av stämningen i moskva, den biten? har ryssland adekvat kontroll över separatisterna eller är de ett okontrollerbart monster som skapats?
2015-04-06, 10:35
Medlem
Och på Krim råder ordning och reda, yttrandefrihet och rättssäkerhet? Inte.
Visst blir man förskräckt över utvecklingen och förtrycket på den en gång så fina halvön.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/paramilitarer-annu-aktiva-i-krim_4462921.svd
2015-04-06, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Moj drug, stotakoj? Inte är jag bra på att transkribera, men du kanske förstår referensen till en viss krokodil på TV förr i tiden. En annan värld.

Ibland är du ärlig, åtminstone delvis. Som jag förstår det, vill de två små republikerna förbli en del av Ukraina, men med viss självstyrelse. Där finns folk som talar både ukrainska och ryska, som du kan se på youtube. Verkligheten är inte enkel. De gamla lider i delar av Donbass. De olika ukrainska landsdelarna behöver försonas och landets ekonomi räddas. Hela landet behöver helas och det snabbt. Bollen ligger hos Kiev. Minsk2 väntar på beslut där. Enligt uppgift har republikerna fortsatt att betala till pensionsfonden, men den uppgiften kan jag inte kontrollera.
Nu ligger bollen hos Kreml, inte Kiev i första hand. Det är ju ställt utom all tvivel att Kreml håller brasan igång för egna syften medan Ukraina försöker dämpa och få ner konflikten till hanterbar nivå.
Visst, du du kan försöka styra bort från brännande frågor men det uppenbara går inte att dölja, att Kreml är pappa till allt elände som nu drabbat regionen och att befolkningen enbart skall hålla käft när proryssar och kriminella terroriserar och sprider skräck med Putins goda minne. Att BUK är orsaken till flygkraschen är väl ställt utom allt tvivel även om man är försiktig i utpekandet på grund av Putins labila framtoning.
2015-04-06, 10:58
Medlem
Savoys avatar
Calle40, mycket intressant svar, tackar!

Särskilt intressant tyckte jag ryktet var om att Putin kanske ska kandidera 2018, du verkar ju ha rätt centrala källor och det var inget jag hade räknat med. Tar om inte annat helt kål på hälsoryktena (om han inte fått riktigt sjukligt storhetsvansinne).

Om gasen kan jag inte säga så mycket. Generellt tycker jag det är lite sorgligt att naturresurser fortfarande 2015 ska spela så stor roll i både Ryssland och Ukraina, istället för t.ex.flyg/rymdsektorn, där båda länderna har kompetens långt över genomsnittet.
2015-04-06, 15:28
Medlem
http://www.themoscowtimes.com/news/article/putin-refused-poroshenkos-offer-to-take-donbass--forbes/518658.html

nu känns en lösning ganska nära. det är talande att ryssland och ukraina bråkar om vem som ta notan för donbass. självklart har det diskuterats - och självklart ljuger ukraina om att poroshenko talade ukrainska om blev missförstådd (poroshenko har alldeles utmärkt ryska och lär knappast ha "talat ukrainska" till putin).

poroshenko meddelar också att han inte lägger veto mot folkomröstningar för autonomi i de sydöstra oblasterna (undantaget beslut för nationell säkerhet, militär och utrikespolitik).

lavrov tar upp fredsbevarande styrkor igen också, men nu med kravet att låtsasrepublikerna ska vara med i de samtalen. det enda orosmolnet är att ett bråk om betalning för gas kiev inte bett om till donbass (men på det stora hela så känns det egalt).

om nu en kompromisslösning kan nås, istället för en våroffensiv av endera parten, skulle förmodligen tusentals liv räddas och återuppbyggnaden kan börja. dock kommer notan att bli jävligt dyr och det lär bli EU och väst som får ta en stor del av den. men, förhoppningvis, det ger kanske en del stimuluseffekter och tillväxt. hursomhelst är det priset lägre än ett fullskaligt krig.
2015-04-06, 17:23
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
http://www.themoscowtimes.com/news/article/putin-refused-poroshenkos-offer-to-take-donbass--forbes/518658.html

nu känns en lösning ganska nära. det är talande att ryssland och ukraina bråkar om vem som ta notan för donbass. självklart har det diskuterats - och självklart ljuger ukraina om att poroshenko talade ukrainska om blev missförstådd (poroshenko har alldeles utmärkt ryska och lär knappast ha "talat ukrainska" till putin).

poroshenko meddelar också att han inte lägger veto mot folkomröstningar för autonomi i de sydöstra oblasterna (undantaget beslut för nationell säkerhet, militär och utrikespolitik).

lavrov tar upp fredsbevarande styrkor igen också, men nu med kravet att låtsasrepublikerna ska vara med i de samtalen. det enda orosmolnet är att ett bråk om betalning för gas kiev inte bett om till donbass (men på det stora hela så känns det egalt).

om nu en kompromisslösning kan nås, istället för en våroffensiv av endera parten, skulle förmodligen tusentals liv räddas och återuppbyggnaden kan börja. dock kommer notan att bli jävligt dyr och det lär bli EU och väst som får ta en stor del av den. men, förhoppningvis, det ger kanske en del stimuluseffekter och tillväxt. hursomhelst är det priset lägre än ett fullskaligt krig.

Ja, frågan om fredsbevarande trupper via FN's försorg kommer allt högre upp på agendan. Tydligen kan FN's generalförsamling besluta om detta trots ett ryskt veto, via FN-resolutionen "samverkan för fred".

Detta tas upp här bland annat:
http://www.asil.org/blogs/%E2%80%9Cuniting-peace%E2%80%9D-does-it-still-serve-any-useful-purpose

Frågan är pinsam för Ryssland som ju inte vill ha någon bestående fred på ukrainskt territorium. Skulle beväpnade FN-trupper finnas vid gränstrakterna lär inte Ryssland och dess proryska terroristgrupper ha någon möjlighet att fortsätta sin invasion utan att konfrontera fredsstyrkorna.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/calls-for-peacekeepers-will-likely-go-unanswered-385524.html
2015-04-06, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Ja, frågan om fredsbevarande trupper via FN's försorg kommer allt högre upp på agendan. Tydligen kan FN's generalförsamling besluta om detta trots ett ryskt veto, via FN-resolutionen "samverkan för fred".

http://www.asil.org/blogs/%E2%80%9Cuniting-peace%E2%80%9D-does-it-still-serve-any-useful-purpose

Frågan är pinsam för Ryssland som ju inte vill ha någon bestående fred på ukrainskt territorium. Skulle beväpnade FN-trupper finnas vid gränstrakterna lär inte Ryssland och dess proryska terroristgrupper ha någon möjlighet att fortsätta sin invasion utan att konfrontera fredsstyrkorna.

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/calls-for-peacekeepers-will-likely-go-unanswered-385524.html

jag hoppas att - även om jag är den första att erkänna en busslast önsketänkande - ryssland helt enkelt ser en öppning ut nu. poroshenko, kuchma och de mer pragmatiska ukrainska ledarna verkar mer framträdande nu också. jag inbillar mig att alla fattat att kriget kommer att ruinera allt och alla.

dock måste låtsasrepublikerna offras av putin. ingen fred kan uppnås utan att ukraina kontrollerar sin gräns. det är där putins "svåra" val ligger - ska han rädda sin ekonomi och sitt lands framtid eller ska han fortsätta göda de krigshetsande alkisledarna med ukrainskt blod?

en kompromissfred blir heller aldrig rättvis för ukraina - den blir snarare ett hån mot budapestfördraget, maidan och alla som dött i kriget - men det är tyvärr den enda lösningen just nu (om inte USA och NATO går in militärt och det kommer aldrig att hända).
2015-04-06, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume

Fredsstyrkorna får väl bara skjuta tillbaks i självförsvar? Skitenkelt för ryssen att fortsätta kriga om det skulle vara fallet.
2015-04-06, 19:51
Medlem
Glada människor firar i Lugansk. Riktigt skojigt blir det vid 4:40 in i videon där Plotnitsky och Pavel Dremov kramas ! Dremov verkar alltså inte alls vara avsatt som kossackledare, utan verkar ha anslutit sig till LNR, som Mozgovoy.

http://newrussia.press/video/lugansk-peoples-republic-celebrated-the-first-anniversary-of-the-independence-of-ukraine/

Ja, alla fristående grupper ansluter sig till LNR:

http://tass.ru/en/world/787502

Citat:
All of the unofficial armed groups in the self-proclaimed Luhansk People’s Republic have laid down their arms, a spokesman for the military commandant’s office of the local police force has said.

The Luhansk Republic’s authorities at the end of March demanded that all armed groups lay down weapons, ammunition, and military equipment or to join the police force of the self-proclaimed republic. All groups who have failed to do so have been declared illegal.

"There are no armed units that have not joined the local police force or some other official units," the spokesman for the commandant’s office told LuhanskInformCenter.

He explained that in most cases the leaders of the armed groups "responded to the demands with understanding."

"Part of the disbanded groups joined the local police force or been converted to territorial defence battalions under our control," the official said.
Senast redigerad av barkflyt 2015-04-06 kl. 20:00.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in