Citat:
Såhär står det på Wikipedia:
”En egenhet med Limhamn, liksom för andra sydsvenska fiskelägen, är att prepositionen ”på” ofta används, i både tal och skrift, istället för den utanför Skåne vanligare prepositionen ”i”. Man bor eller arbetar alltså på Limhamn.”
På Malmö stads hemsida skriver de såhär:
”Limhamn fungerar som en egen stad i staden och många invånare menar att de inte bor i Malmö – utan de bor ”på Limhamn”
Alltså, man säger ”på Limhamn”
Märkligt. Kanske är det Limhamnsborna själv som säger "på" medans vi riktiga Malmöbor säger "i".
”En egenhet med Limhamn, liksom för andra sydsvenska fiskelägen, är att prepositionen ”på” ofta används, i både tal och skrift, istället för den utanför Skåne vanligare prepositionen ”i”. Man bor eller arbetar alltså på Limhamn.”
På Malmö stads hemsida skriver de såhär:
”Limhamn fungerar som en egen stad i staden och många invånare menar att de inte bor i Malmö – utan de bor ”på Limhamn”
Alltså, man säger ”på Limhamn”
Märkligt. Kanske är det Limhamnsborna själv som säger "på" medans vi riktiga Malmöbor säger "i".
Nu känner jag inte alls till geografin eller historia, men kan det vara så att man traditionellt anlänt till Limhamn med båt, och det därför tar "på", som om det vore en ö eller holme?
Halvöar får ju också oftast "på", frågan är om det är en rent språklig kongruens (namn som slutar på -ö eller -ön) eller om det är geografin och historiska färdsätt som influerat prepositionsvalet.
När jag funderar vidare så börjar jag faktiskt undra över detta med färdsättet. Historiska färdsätt spelar kanske in så att ställen man färdas längre väg till med båt (eller till lands genom relativt obebyggda trakter) verkar gärna ta "på". Liksom också ställen som på något sätt är avskiljda: borgar, fästningar, magistraten etc.
(För den här kategorin kan jag bara konstatera att det måste vara helt omöjligt att lära sig om man inte har svenska som förstaspråk: På magistraten, i tingsrätten, på pastorsexpeditionen, i skolan, etc.)
Men kanske permanensen av den tänkta vistelsen också spelar in:
Man är gärna "på" sommarstället, stugan eller villan (Ö-botten), men man är inte på sin lägenhet, hemstad eller villa/egnahemshus. På högfjällshotell eller badort.
Man är på scoutläger, men internerad i ett arbetsläger.
Platser som besöks för kortare tid verkar man vara vistas på, medan mera permanenta boningar vistas man i? Måste finnas undantag från den regeln, men jag kommer inte just nu på dem.