2015-04-05, 18:41
Medlem
Ballongdjurs avatar
Drack precis en Hitachino Nest White Ale från Japanska Kiuchi Brewery.
Ännu ett mikroöl som inte längre än speciellt mycket mikro.
Bryggt på licens utanför Japan.
Riktigt fin, men jag var lite salongs tyvärr.
Skall köpa en till en annan dag och smaka av ordentligt.

Är jäkligt svag för designen på flaskan också.
Något jag inte hymlar med att jag bryr mig om.
Jag har någon slags fetisch för stilig paketering.

Vad är egentligen definitionen på 'white ale'?
Är det bara ett annat namn på witbier? eller är det en witbier som är överjäst?
Citera
2015-04-06, 07:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongdjur
Drack precis en Hitachino Nest White Ale från Japanska Kiuchi Brewery.
Ännu ett mikroöl som inte längre än speciellt mycket mikro.
Bryggt på licens utanför Japan.
Riktigt fin, men jag var lite salongs tyvärr.
Skall köpa en till en annan dag och smaka av ordentligt.

Är jäkligt svag för designen på flaskan också.
Något jag inte hymlar med att jag bryr mig om.
Jag har någon slags fetisch för stilig paketering.

Vad är egentligen definitionen på 'white ale'?
Är det bara ett annat namn på witbier? eller är det en witbier som är överjäst?
ja dom har fina etiketter, men om det är bryggt på licens skulle jag inte köpa det, hela grejen går förlorad då.
Citera
2015-04-06, 11:36
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
ja dom har fina etiketter, men om det är bryggt på licens skulle jag inte köpa det, hela grejen går förlorad då.
Jag vet. Tog den i steget, och såg först efter att den var licensbryggd.
Eftersom jag befinner mig i Asien tog jag förgivet att det var import.
Skall kolla om jag kan få tag på en importerad till nästa gång.
Citera
2015-04-06, 12:29
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Jag vet. Tog den i steget, och såg först efter att den var licensbryggd.
Eftersom jag befinner mig i Asien tog jag förgivet att det var import.
Skall kolla om jag kan få tag på en importerad till nästa gång.
tja, speciellt i asien, då hade inte jag heller tänkt på det.

apropå licens. vi ölfjantar är noga med både ditt och datt.
gällande stone som sätter upp ett bryggeri i tyskland, jag tycker att detta är att urvattna sitt varumärke, visst kan du sälja mer, men att ha två bryggeri på så två platser kommer att bidra till att det eventuellt kommer smaka olika. även om de skulle bygga en perfekt kopia på sitt nuvarande i usa så är det ändå variabler som kommer att göra skillnad. visst, vi kommer att få tag på fräschare ipa's, men....mja...jag tycker "hantverks"-delen går något förlorad när man börjar brygga det på andra ställen, det blir inte riktigt helt rätt.
Citera
2015-04-06, 17:51
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
tja, speciellt i asien, då hade inte jag heller tänkt på det.

apropå licens. vi ölfjantar är noga med både ditt och datt.
gällande stone som sätter upp ett bryggeri i tyskland, jag tycker att detta är att urvattna sitt varumärke, visst kan du sälja mer, men att ha två bryggeri på så två platser kommer att bidra till att det eventuellt kommer smaka olika. även om de skulle bygga en perfekt kopia på sitt nuvarande i usa så är det ändå variabler som kommer att göra skillnad. visst, vi kommer att få tag på fräschare ipa's, men....mja...jag tycker "hantverks"-delen går något förlorad när man börjar brygga det på andra ställen, det blir inte riktigt helt rätt.
Det gäller ju dock alla typer av produkter.
Företag som McDonalds var väl också unika en gång i tiden när de öppnade sin första restaurang.

Jag känner såklart samma som du, att något går förlorat.
Jag försöker dock motarbeta dessa känslor innom mig.
Vill inte vara en hipster som ändrar åsikt om en bra produkt bara för att den kommersialiseras.
Senast redigerad av Ballongdjur 2015-04-06 kl. 17:53.
Citera
2015-04-06, 18:39
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Det gäller ju dock alla typer av produkter.
Företag som McDonalds var väl också unika en gång i tiden när de öppnade sin första restaurang.

Jag känner såklart samma som du, att något går förlorat.
Jag försöker dock motarbeta dessa känslor innom mig.
Vill inte vara en hipster som ändrar åsikt om en bra produkt bara för att den kommersialiseras.
Njae...det vill jag inte hålla med om. McDonalds har ju som idé att man skall kunna äta "lika" överallt i världen, dock så smakar det ändå olika på olika ställen.
T.ex. så säger många att Coca-Colan i Sverige är bland de bästa i världen, har väl med vårt vatten att göra (källa krävs!).
Bröderna försökte själva starta franchise men misslyckades, det var först när Ray Kroc kom in i bilden som det blev åka av.

Speciellt här där man vill framhäva "hantverksbiten" och "småskaligheten" i sin produkt.
Du skulle inte köpa en licensproducerad Champagne från Norge, eller hur? Eller viner från specifika gårdar/slott, då det vinet smakar som det gör bara för att det är producerat just där.
Sen att Svensson dricker lådvin som är blandat i Simrishamn är ju en annan femma, men de dricker också licensbrygd makrolager och skiter i allt vad smak innebär.

Jag håller med och jag inte gillar inte riktigt grejen Stone gör här, det skulle i sådana fall vara att Stone i Europa och USA tillverkade "unika" produkter, men så kommer det naturligtvis inte bli.
Vi lär se tester i framtiden där man jämför Stone tillverkad i Europa vs Usa där man kommer fram till att X är bättre, kom ihåg var ni läste det först.
Senast redigerad av turdalizer 2015-04-06 kl. 18:46.
Citera
2015-04-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av turdalizer
Njae...det vill jag inte hålla med om. McDonalds har ju som idé att man skall kunna äta "lika" överallt i världen, dock så smakar det ändå olika på olika ställen.
T.ex. så säger många att Coca-Colan i Sverige är bland de bästa i världen, har väl med vårt vatten att göra (källa krävs!).
Bröderna försökte själva starta franchise men misslyckades, det var först när Ray Kroc kom in i bilden som det blev åka av.

Speciellt här där man vill framhäva "hantverksbiten" och "småskaligheten" i sin produkt.
Du skulle inte köpa en licensproducerad Champagne från Norge, eller hur? Eller viner från specifika gårdar/slott, då det vinet smakar som det gör bara för att det är producerat just där.
Sen att Svensson dricker lådvin som är blandat i Simrishamn är ju en annan femma, men de dricker också licensbrygd makrolager och skiter i allt vad smak innebär.

Jag håller med och jag inte gillar inte riktigt grejen Stone gör här, det skulle i sådana fall vara att Stone i Europa och USA tillverkade "unika" produkter, men så kommer det naturligtvis inte bli.
Vi lär se tester i framtiden där man jämför Stone tillverkad i Europa vs Usa där man kommer fram till att X är bättre, kom ihåg var ni läste det först.

För oss kommer den Europeiska förmodligen att vara bättre eftersom den är färskare för oss.

Men jag håller i övrigt delvis med om det sista du skrev. Men å andra sidan så kanske det inte gör något. Det blir inte svårare än att hålla reda på exakt vilka bryggerier som har två "filialer" och vilken flaska som det för stunden rör sig om. D.v.s inte något som en erfaren ölnörd borde ha några problem med att hålla reda på.
Citera
2015-04-06, 22:11
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EugeneSandberg
För oss kommer den Europeiska förmodligen att vara bättre eftersom den är färskare för oss.

Men jag håller i övrigt delvis med om det sista du skrev. Men å andra sidan så kanske det inte gör något. Det blir inte svårare än att hålla reda på exakt vilka bryggerier som har två "filialer" och vilken flaska som det för stunden rör sig om. D.v.s inte något som en erfaren ölnörd borde ha några problem med att hålla reda på.
Om det är en IPA, men sen har du öl som inte behöver/skall vara färska, som imperial stouts.
Citera
2015-04-06, 23:18
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Det går ju absolut inte att jämföra vin där ursprung är typ 70-80% av smaken med öl där ursprung är en relativt obetydlig komponent. Visst kanske det blir en liten skillnad på ett Stone-öl bryggt i USA och ett bryggt i Tyskland, men skillnaden kommer garanterat inte bli speciellt stor.

Jag förstår absolut avoget, men personligen tycker jag mest att det är positivt med ökad tillgänglighet och bättre färskhet för oss på denna sida Atlanten. Huruvida det kommer urvattna Stones varumärke återstår väl att se. Oavsett vad så är det ju i mångt och mycket så att ölbryggerierna inte längre är klart uppdelade i mikro/makro eller hantverksbryggeri/industriellt bryggeri. Det är mer av en flytande skala. Det finns ju fortfarande riktiga mikrobryggerier, men de största av hantverksbryggerierna hör ju definitivt inte dit längre.
Citera
2015-04-07, 00:23
Medlem
Ballongdjurs avatar
Citat:

Det var dumt av mig att dra in McDonalds som exempel, då de inte säljer kvalitetsprodukter.

Min poäng förutsätter såklart att kvaliteten vidhålls.
Och jag håller helt med om att man inte bör marknadsföra sig som något man inte är.
Dock är det vanligt, inte bara med öl.
Citera
2015-04-07, 09:29
Medlem
swimp78s avatar
Nybörjarfråga till er ölkännare.

1. Jag har på sista tiden fått för mig att testa sk "IPA" och köpt 3-4 olika varianter som listats som goda på olika listor (punk IPA , en sort från Mikkeller, bland andra)

Gemensamt för dessa tycker jag är att doft och smak är tunn och fruktig, nästan citrus/ grapefrukt / tonic / gin -aktig och med hög beska. Har inget emot beska, men just den här citrus/grape-aktiga tonen gillar jag inte. Är det typiskt för "ipa" att det smakar så? Isåfall ska jag kanske överge denna ölsort.

2. Jag drack en öl som hette "yeti imperial stout". Jag tyckte mer om den här typen av smak. Dock skulle jag önska en mindre alkoholstark öl än 9% så man kan njuta av ett rejält glas utan att bli packad.

Vad för typ av öl är det man ska leta efter om man gillar den här typen av mörka, brödiga, beska öl men inte vill ha 9% alkoholstyrka utan gärna lägre alkoholhalt? "Stout" varianter, antar jag man kan kolla efter. Finns det ale-varianter som inte är porter/stout som smakar åt det hållet? Mörkt och mustigt och beskt och utan de där grapefrukt-tonerna.
Senast redigerad av swimp78 2015-04-07 kl. 09:32.
Citera
2015-04-07, 09:41
Medlem
swimp78s avatar
Tilläggsfråga: när öl luktar mycket citrusaktigt och har den här grape/tonic/gin-tonen i smaken , det här nästan tallbarriga, är det humlen som ger denna smak?

Jag har alltid trott att jag gillar humlestark öl nämligen, men om jag nu ogillar den här syrliga "friska" grape-tonen i öl kanske jag inte gillar humle. Är det istället typ "rostad malt" än humle man ska gå efter i beskrivningen om man vill dricka öl som är typ mörkt beskt och fylligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in