2015-04-05, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BautaWille
Om elektronen saknar radie, kan den då ha vågegenskaper?
Det som oscillerar är en inre egenskap. (amplituden i fältstyrka?)

Jag tror man skall tolka avsaknaden av radie och rumsliga dimensioner som oförmåga att rotera kring sin egen axel. Partikelns spinn måste då vara en kvantegenskap, till skillnad från den klassiska fysikens rörelsemängdsmoment som byggs upp när massa roterar runt en axel.
Citera
2015-04-05, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
1) Förslag har jag inga, men det är viktigt att förstå det mest grundläggande:
Matematiskt är en punkt något vi definierat just som en punk; icke-dimensionell.
Inom fysik talar man om punktliknande; dvs partiklar kan beskrivas, givet vissa förhållanden, som punkter.

2) Detta innebär att utbredningen i rummet är en, av många, egenskaper en elementarpartikel har som kan beskrivas som en matematisk punkt.
Det är en modell som visar sig fungera i harmoni med andra teorier och observationer kring elementarpartiklar.

1) Jag har inga problem med detta!
Jag tycker dock att det är bra att du nämner ordet punktliknande, eftersom det torde beskriva verkligheten bättre än "punktpartiklar" eller något liknande.
(Tilläggas kan väl att även jorden kan anses som punktliknande för dem som betraktar klotet på litet avstånd).

2) Visst, och pss kan jordklotet beskrivas som en matematisk punkt.
Citera
2015-04-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
1) Det som oscillerar är en inre egenskap. (amplituden i fältstyrka?)

2) Jag tror man skall tolka avsaknaden av radie och rumsliga dimensioner som oförmåga att rotera kring sin egen axel. Partikelns spinn måste då vara en kvantegenskap, till skillnad från den klassiska fysikens rörelsemängdsmoment som byggs upp när massa roterar runt en axel.

1) Inre av vad?

2) Oavsett så resulterar det väl ändå i en radie och en volym?
Citera
2015-04-06, 18:12
Medlem
Citat:
Tack för tipset!
Har du något förslag på någon skrift som jag borde läsa för att kunna förstå varför en "fysikalisk punkt" har vågegenskaper, medans en matematisk punkt saknar detta?

För att lära dig kvantmekanik kan du t.ex. läsa Shankars "Principles of Quantum Mechanics", eller någon annan bra bok. Detta är självklart inte någonting helt enkelt: det tar en hel del tid och effort för att lära sig kvantmekanik.

Men i allmänhet behöver du nog mest förstå att fysik handlar om matematiska modeller, och att när vi beskriver partiklar är det som punktpartiklar, med en uppsättning andra egenskaper. Att de uppvisar vågegenskaper följer ur att de beskrivs av kvantmekanik: deras tillstånd (dvs. position och hastighet etc.) beskrivs av en vågfunktion. Så det är helt meningslöst att jämföra med "matematiska punkter", då detta ju bara är ett simpelt koncept som inte uppvisar något typ av beteende.
Citera
2015-04-06, 21:01
Medlem
Citat:
1) Inre av vad?
En värde som inte har en utbredning i rummet.

Citat:
2) Oavsett så resulterar det väl ändå i en radie och en volym?
För att komma någon vart behövs samsyn om vad vi menar med radie och volym. Givet principen om att den enklaste förklaringen skall ha företräde, så kan en partikel bara ha en radie och en volym om det krävs för att förklara något annat. Annars kan vi krångla till det hur mycket som helst genom att ge partiklar alla möjliga obskyra egenskapar.

Så varför behöver en punktpartikel ha en radie och en volym?
Citera
2015-04-07, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi

1) För att lära dig kvantmekanik kan du t.ex. läsa Shankars "Principles of Quantum Mechanics", eller någon annan bra bok. Detta är självklart inte någonting helt enkelt: det tar en hel del tid och effort för att lära sig kvantmekanik.

2) Men i allmänhet behöver du nog mest förstå att fysik handlar om matematiska modeller, och att när vi beskriver partiklar är det som punktpartiklar, med en uppsättning andra egenskaper.

1) Tack för tipset!
Mitt tips är dock att jag både kan förstå och ifrågasätta den ganska snabbt, iom att kvantmekaniken inte är någon vedertagen sanning!

2) Jag förstår att matematiska modeller används inom fysiken!
Däremot så förstår jag inte att fysik skulle handla om matematiska modeller!?
Det verkar vara ett ganska inskränkt påstående enligt min mening.
Citera
2015-04-07, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
1) För att komma någon vart behövs samsyn om vad vi menar med radie och volym. Givet principen om att den enklaste förklaringen skall ha företräde, så kan en partikel bara ha en radie och en volym om det krävs för att förklara något annat. Annars kan vi krångla till det hur mycket som helst genom att ge partiklar alla möjliga obskyra egenskapar.

2) Så varför behöver en punktpartikel ha en radie och en volym?

1) Låt oss då gå på att den enklaste förklaringen skall ha företräde, dvs att du pss bara kan ha någon livslängd om det krävs för att förklara något annat.

2) Pga att en punktpartikel är en matematisk konstruktion.
Citera
2015-04-08, 04:46
Medlem
Citat:
1) Tack för tipset!
Mitt tips är dock att jag både kan förstå och ifrågasätta den ganska snabbt,
Det där låter rätt arrogant. Kvantmekanik är inte så svårt, men kräver ändå en hel del studie och matematisk kunskap.
Citat:
iom att kvantmekaniken inte är någon vedertagen sanning!
Jo, kvantmekanik är visst en vedertagen sannning. Hela den moderna fysiken bygger på kvantmekaniken, datorn du skriver dina inlägg på hade inte funkat utan kvantmekanik och så vidare. Jag vet inte vad man kan kalla en mer vedertagen sanning.

Citat:
2) Jag förstår att matematiska modeller används inom fysiken!
Däremot så förstår jag inte att fysik skulle handla om matematiska modeller!?
Det verkar vara ett ganska inskränkt påstående enligt min mening.

Det kanske är lite inskränkt att säga att fysik enbart handlar om matematiska modeller, det finns så klart även den experimentella biten. Men fysik handlar ju om att beskriva verkligheten, och det enda precisa sättet att göra det är ju genom matematiska modeller. Så enligt mig handlar fysik huvudsakligen om att konstruera matematiska modeller, och experiment används för att ta reda på vilken modell som stämmer bäst.
Citera
2015-04-13, 00:01
Medlem
Citat:
1) Det där låter rätt arrogant. Kvantmekanik är inte så svårt, men kräver ändå en hel del studie och matematisk kunskap.

2) Jo, kvantmekanik är visst en vedertagen sannning. Hela den moderna fysiken bygger på kvantmekaniken, datorn du skriver dina inlägg på hade inte funkat utan kvantmekanik och så vidare. Jag vet inte vad man kan kalla en mer vedertagen sanning.

3) Det kanske är lite inskränkt att säga att fysik enbart handlar om matematiska modeller, det finns så klart även den experimentella biten. Men fysik handlar ju om att beskriva verkligheten, och det enda precisa sättet att göra det är ju genom matematiska modeller. Så enligt mig handlar fysik huvudsakligen om att konstruera matematiska modeller, och experiment används för att ta reda på vilken modell som stämmer bäst.

1) Visst det kan låta rätt arrogant, men om det som jag skrev är sant så är det väl inte det minsta arrogant?
2) Varför skulle datorn som jag skriver på inte fungera utan kvantmekanik?
3) Ok. Men vi har en litet olika syn på det hela. Enligt min mening så handlar det om att uppnå förståelse först tex genom olika experiment och därefter kommer nästa steg som handlar om att försöka beskriva detta med olika matematiska modeller.
Citera
2015-04-13, 17:39
Medlem
Citat:
1) Visst det kan låta rätt arrogant, men om det som jag skrev är sant så är det väl inte det minsta arrogant?
Saker är ju relativa: kvantmekanik är enbart enkel i jämförelse med "faktiskt svår" fysik, dvs. modernare ämnen (kvantfältteori, strängteori, kosmologi, fasta tillståndets fysik etc.). Det är definitivt inte ett ämne du lär dig i en handvändning, utan det tar dig säkert något år av studier om du inte från början redan kan en hel del matematik (linjär algebra, diff.ekvationer etc.). Folk som läser fysikprogram på universitet brukar läsa kvantmekanik i under sitt andra år eller så, efter att de lärt sig en hel del matematik, och ha minst en halvårs kurs i det. Och för att faktiskt förstå saker väl krävs nog mer än så.

Citat:
2) Varför skulle datorn som jag skriver på inte fungera utan kvantmekanik?
Eftersom dess funktion bygger på hur halvledare fungerar, vilket i sin tur kommer direkt från hur kvantmekaniken fungerar. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor#Physics_of_semiconductors . Kvantmekaniken är definitivt en sanning.
Citera
2015-04-13, 20:37
Medlem
Citat:
1) Saker är ju relativa: kvantmekanik är enbart enkel i jämförelse med "faktiskt svår" fysik, dvs. modernare ämnen (kvantfältteori, strängteori, kosmologi, fasta tillståndets fysik etc.). Det är definitivt inte ett ämne du lär dig i en handvändning, utan det tar dig säkert något år av studier om du inte från början redan kan en hel del matematik (linjär algebra, diff.ekvationer etc.). Folk som läser fysikprogram på universitet brukar läsa kvantmekanik i under sitt andra år eller så, efter att de lärt sig en hel del matematik, och ha minst en halvårs kurs i det. Och för att faktiskt förstå saker väl krävs nog mer än så.

2) Eftersom dess funktion bygger på hur halvledare fungerar, vilket i sin tur kommer direkt från hur kvantmekaniken fungerar. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Semiconductor#Physics_of_semiconductors . Kvantmekaniken är definitivt en sanning.

1) Ok, jag håller med dig här, men det säger inte emot det som jag skrev.

2) En dator kan fungera oavsett om det finns någon kvantmekanik eller inte.
Citera
2015-04-13, 21:08
Medlem
Citat:
2) En dator kan fungera oavsett om det finns någon kvantmekanik eller inte.
För att kunna surfa på flashback behöver du en dator med ungefär en miljard grindar som utför ungefär en miljard instruktioner per sekund. Med de kraven går det inte att bygga en dator med kugghjul och radiorör som fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in