2015-04-03, 14:36
Medlem
RupertSheldrakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Vem har snackat om anställning här? Inte jag i varje fall.

Vem som har snackat om anställning här? Läs gärna trådstarten igen:

Citat:
Ursprungligen postat av Sommarblomma1984
Jag är utbildad jurist som efter examen hösten 2013 har haft praktik och kortare anställning på myndighet men som återigen söker jobb. Jag har kommit på intervjuer men ännu inte fått någon anställning.

Hon vill ha en anställning. Du ger tips om en utbildning som står lägre i rang än den som TS redan har. Det är, som vi tidigare har konstaterat, ingen lösning på hennes problem. Det jobb utbildningen du föreslår kan ge kan hon redan få med de meriter hon har. Case closed.

Skulle du fråga tusen yrkesvägledare så skulle nog noll av dem föreslå din "lösning". Med det sagt så tycker jag vi övergår till att försöka hjälpa TS istället för att argumentera om 2-åriga utbildningar. TS vill ha en anställning, det står inget i trådstarten om att hon vill plugga ytterligare.
Senast redigerad av RupertSheldrake 2015-04-03 kl. 14:46.
Citera
2015-04-03, 15:13
Medlem
Carlzonys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RupertSheldrake
Vem som har snackat om anställning här? Läs gärna trådstarten igen:

Hon vill ha en anställning. Du ger tips om en utbildning som står lägre i rang än den som TS redan har. Det är, som vi tidigare har konstaterat, ingen lösning på hennes problem. Det jobb utbildningen du föreslår kan ge kan hon redan få med de meriter hon har. Case closed.

Skulle du fråga tusen yrkesvägledare så skulle nog noll av dem föreslå din "lösning". Med det sagt så tycker jag vi övergår till att försöka hjälpa TS istället för att argumentera om 2-åriga utbildningar. TS vill ha en anställning, det står inget i trådstarten om att hon vill plugga ytterligare.

Underförstått att det var dig, eXtremo och mig själv jag refererade till med frågeställningen. Ska ha i beaktande att vara lite tydligare mot er två nästa gång.

Visst vill hon ha en anställning, men av hennes föga kvantitet med inlägg i denna tråd så verkar både dina och eXtremos vägar vara antingen redan provade eller inaktuella av andra skäl? Lite läge att försöka med något nytt då för hennes eget bästa, vilket ytterligare arbetslivserfarenhet samt utvidgat kontaktnät inom branschen ju faktiskt är.

Men för all del, beslutet är hennes eget.
Citera
2015-04-03, 16:03
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Ja, ja, visst. Jag springer genast till närmaste scannern och skickar alla mina papper till Dig!

I och med att du genomgående i tråden har fel angående vad som krävs för att få en tingsplats samt vilken poäng betygen leder till ter det sig ytterst osannolikt att du har någon erfarenhet om denna bransch.

Att du sedan också undviker att svara på frågorna visar också på din inkompetens. Du gör bort dig mer och mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Carlzony
Underförstått att det var dig, eXtremo och mig själv jag refererade till med frågeställningen. Ska ha i beaktande att vara lite tydligare mot er två nästa gång.

Visst vill hon ha en anställning, men av hennes föga kvantitet med inlägg i denna tråd så verkar både dina och eXtremos vägar vara antingen redan provade eller inaktuella av andra skäl? Lite läge att försöka med något nytt då för hennes eget bästa, vilket ytterligare arbetslivserfarenhet samt utvidgat kontaktnät inom branschen ju faktiskt är.

Men för all del, beslutet är hennes eget.
Att gå ned sig med en sådan skitutbildning (Ja, en assistentutbildning är en skitutbildning om man sitter med en juristexamen) är inte ens uppe på dagordningen. Om TS väljer att hoppa på en YH-utbildning och arbeta som assistent kan hon vinka adjö till juristjobben. Du vet uppenbarligen inte hur branschen fungerar. Du har aldrig arbetat med juridik. Du har aldrig studerat juridik. Du har aldrig sökt ett arbete inom juridikbranschen. Du har aldrig samtalat med arbetsgivare inom denna bransch. Vem är då du att ge råd?
Citera
2015-04-03, 16:32
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
I och med att du genomgående i tråden har fel angående vad som krävs för att få en tingsplats samt vilken poäng betygen leder till ter det sig ytterst osannolikt att du har någon erfarenhet om denna bransch.

Att du sedan också undviker att svara på frågorna visar också på din inkompetens. Du gör bort dig mer och mer.

Du är superrolig, Du!!!! Jag har sill och brännvin, kom så skålar vi!

Citera
2015-04-03, 16:40
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:
Du har aldrig arbetat med juridik. Du har aldrig studerat juridik. Du har aldrig sökt ett arbete inom juridikbranschen. Du har aldrig samtalat med arbetsgivare inom denna bransch. Vem är då du att ge råd?

När ena dörren stängs - öppnas en annan!!!! Så i stället för att vara en medelmåttig jurist, kan TS bli en duktig undersköterska!
Citera
2015-04-03, 19:20
Medlem
EmmaKats avatar
Sanna mina ord vänner, sötebrödsdagarna är slut! Har flera kursare som inte erhållit arbete efter juristexamen. Många av dem innehar idag okvalificerade tjänster eller fortsätter att plugga. Den tidigare sanningen "om du inte får jobb efter juristexamen så beror det på dig" är inte längre riktig. Detta är ett resultat av det överintag som universiteten ägnat sig åt de senaste åren. Jag hade också svårt att komma in på arbetsmarknaden men hade tur och sitter nu ting. Om jag inte hade fått min tingsplats så hade även jag fått ställa mig till de sörjandes skara, med studieskulder på 300 000 kr. Detta blev ju inte så himla uppmuntrande men det kanske känns lite bättre för TS att veta att hon inte är ensam.

Kan även tillägga att jag minns när extremo närde en dröm om att börja plugga på juristprogrammet. Det var både en och två ggr som de äldre herrarna inne i juristprogram-tråden var nödgade att trycka till aspiranten eftersom han yttrade sig om saker han inte visste någonting om. Måste dock kreditera extremo, när han begått sina övertramp så kröp han alltid skamset därifrån. Antar att han måste ta ut detta på andra idag.
Senast redigerad av EmmaKat 2015-04-03 kl. 19:30.
Citera
2015-04-03, 19:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmmaKat
Sanna mina ord vänner, sötebrödsdagarna är slut! Har flera kursare som inte erhållit arbete efter juristexamen. Många av dem innehar idag okvalificerade tjänster eller fortsätter att plugga. Den tidigare sanningen "om du inte får jobb efter juristexamen så beror det på dig" är inte längre riktig. Detta är ett resultat av det överintag som universiteten ägnat sig åt de senaste åren. Jag hade också svårt att komma in på arbetsmarknaden men hade tur och sitter nu ting. Om jag inte hade fått min tingsplats så hade även jag fått ställa mig till de sörjandes skara, med studieskulder på 300 000 kr. Detta blev ju inte så himla uppmuntrande men det kanske känns lite bättre för TS att veta att hon inte är ensam.
Självklart är det enkelt att skylla på arbetsmarknaden eller universiteten. Det måste vara bekvämt för dig att någon annan har gjort fel, och att du är helt felfri.

Enligt egen utsago har du 50 % AB samt 50 % Ba ( (FB) Jurist med B i snitt) vilket ändå är ett hyfsat bra snitt. T.ex. ger det 277,5 "tingspoäng" vilket med extrapoäng leder till en tingsplats, vilket du har fått erfara. Det är också ett snitt som gör att du kan få arbeten på andra ställen. Självklart inte finare affärsjuridiska byråer, då snittet är för lågt. Men du har tidigare uttryckt en vilja av att arbeta med humanjuridik, varför affärsbyråerna kan lyftas bort från diskussionen.

Huruvida man blir kallad på intervju är dock självklart inte endast avhängigt betygen, utan sättet det personliga brevet och CV:t utformas på, samt andra meriter, är självklart viktiga. Även en person med raka AB:n kan missa en intervju, om ansökan är dålig. Kontentan är dock att 50/50 AB/Ba är hyfsade betyg som lätt leder till arbete om man inte schabblar bort chansen. Det är t.ex. dumt att inte nätverka och knyta kontakter under utbildningen, särskilt om man som du inte har toppbetyg.
Citera
2015-04-03, 20:12
Medlem
EmmaKats avatar
Citat:
Självklart är det enkelt att skylla på arbetsmarknaden eller universiteten. Det måste vara bekvämt för dig att någon annan har gjort fel, och att du är helt felfri.

Enligt egen utsago har du 50 % AB samt 50 % Ba ( (FB) Jurist med B i snitt) vilket ändå är ett hyfsat bra snitt. T.ex. ger det 277,5 "tingspoäng" vilket med extrapoäng leder till en tingsplats, vilket du har fått erfara. Det är också ett snitt som gör att du kan få arbeten på andra ställen. Självklart inte finare affärsjuridiska byråer, då snittet är för lågt. Men du har tidigare uttryckt en vilja av att arbeta med humanjuridik, varför affärsbyråerna kan lyftas bort från diskussionen.

Huruvida man blir kallad på intervju är dock självklart inte endast avhängigt betygen, utan sättet det personliga brevet och CV:t utformas på, samt andra meriter, är självklart viktiga. Även en person med raka AB:n kan missa en intervju, om ansökan är dålig. Kontentan är dock att 50/50 AB/Ba är hyfsade betyg som lätt leder till arbete om man inte schabblar bort chansen. Det är t.ex. dumt att inte nätverka och knyta kontakter under utbildningen, särskilt om man som du inte har toppbetyg.
Jag är mer än förtjust över att du gått igenom min post-historik. Det är nämligen ditt modus operandi så fort någon utsätter dig för kritik, kul att få vara med! Nåväl, du har säkert redan förstått att jag stör mig på dig och har gjort under en längre tid. Egentligen onödigt att belasta dig och tråden med detta. Men va fan, tagga ner lite ibland. Vad gäller sakfrågan så måste man ju kunna ana att arbetsmarknaden i viss mån tycks mättad. Jag har börjat se fler och fler inlägg i diverse forum av liknande slag. Dessutom ser jag i min direkta närhet hur kompetenta människor inte får arbeten som är relevanta. Jag utgår inte från mig i detta avseende eftersom jag är väl medveten att jag inte alltid är en arbetsgivares förstahandsval.
Citera
2015-04-03, 20:24
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag är mer än förtjust över att du gått igenom min post-historik. Det är nämligen ditt modus operandi så fort någon utsätter dig för kritik, kul att få vara med! Nåväl, du har säkert redan förstått att jag stör mig på dig och har gjort under en längre tid. Egentligen onödigt att belasta dig och tråden med detta. Men va fan, tagga ner lite ibland. Vad gäller sakfrågan så måste man ju kunna ana att arbetsmarknaden i viss mån tycks mättad. Jag har börjat se fler och fler inlägg i diverse forum av liknande slag. Dessutom ser jag i min direkta närhet hur kompetenta människor inte får arbeten som är relevanta. Jag utgår inte från mig i detta avseende eftersom jag är väl medveten att jag inte alltid är en arbetsgivares förstahandsval.
Arbetslösheten för jurister ligger kring 5 % och har legat där en längre tid. Om personer som är kompetenta, eller i alla fall som du uppfattar som kompetenta, inte får ett arbete är det dessa personer som bör se sig i spegeln. Intervjuteknik, personligt brev samt personliga nätverk kan behöva ses över. Det personliga nätverket bör f ö odlas redan under utbildningens första terminer för att man ska kunna ha en så bred bas som möjligt att stå på.

Se t.ex. JUSEK:s undersökning.

Kod:
Kontakter                 37 %
Platsbanken               14 %
Jobbsajt/sökmotor          14 %
Via universitet/högskola     13 %
Arbetsgivarens webbplats     13 %
Rekryteringsföretag            6 %
Tidningsannons                 2 %
Arbetsförmedlingens övriga tjänster 1 %
Sociala medier            1 %

Kontaktvät är emellertid inte alltid nödvändigt, många affärsbyråer suger t.ex. åt sig hyfsat många nyexade varje år. Vissa sektorer har dock inte den enorma omsättning som bl.a. MSA har, utan där stannar folk längre, och man är mer selektiv med vilka man anställer. Här kan kontakter vara mycket värdefullt då en personlig rekommendation kan leda till en intervju.

Sedan ska vi inte heller underskatta att praktik görs i samband med examensarbetet. Det är väldigt många som får ett erbjudande om anställning om personen inte var en total nolla och felrekrytering till praktiken.
Citera
2015-04-03, 20:38
Medlem
EmmaKats avatar
Jag är införstådd med att mina egna empiriska studier inte säger någonting om hur "verkligheten" ser ut. Jag misstänker dock att de där 5% inom en snar framtid kommer att få revideras uppåt. Hoppas självfallet att jag har fel. Sen måste man ju även betänka att alla inte är supermänniskor med raka AB och social förmåga som får arbetsgivarna att skrika av lycka. Det är självfallet det skadade godset som kommer att drabbas först när arbetsmarknaden kärvar.
Citera
2015-04-03, 21:18
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Jag är införstådd med att mina egna empiriska studier inte säger någonting om hur "verkligheten" ser ut. Jag misstänker dock att de där 5% inom en snar framtid kommer att få revideras uppåt. Hoppas självfallet att jag har fel. Sen måste man ju även betänka att alla inte är supermänniskor med raka AB och social förmåga som får arbetsgivarna att skrika av lycka. Det är självfallet det skadade godset som kommer att drabbas först när arbetsmarknaden kärvar.
Först måste det poängteras att du har en väldigt märklig människosyn som kallar TS för "skadat gods" bara för att hon inte har hittat ett arbete.

Sedan kan sägas att det kommer fler och fler regler, t.ex. inom BaFi-sektorn. Denna ökade börda för banker och andra finansiella institut innebär att fler compliance-funktioner behöver tillsättas, varför fler jurister kommer kunna hitta ett arbete här. Och detta vara bara ett exempel.
Citera
2015-04-03, 23:53
Medlem
EmmaKats avatar
Jag var otydlig, ber om ursäkt. Skadat gods syftar på ditt resonemang avseende studentens uteslutande egna ansvar när jobbsökandet går trögt. Alla utan raka AB och socialt nätverk ska ju rannsaka sig själv, ja tom "titta sig i spegeln" å finna sina brister. Min tes är att arbetsmarknaden är mörk, och det kommer troligtvis bli värre. Jag menar att många kompetenta människor har det svårt just nu, du menar att så ej är fallet (behövs bara lite självinsikt). Jag måste nog dessutom söka läkarvård eftersom jag troligtvis inte kommer kunna att sluta skratta åt att du (extremo, den självutnämnda alfa-hannen, känd för sin ödmjukhet) påpekar att jag har taskig människosyn. Ska verkligen jobba på denna brist. Tänkte då passa på att tipsa dig om att din nonchalanta ton, vilken du jämt å ständigt ger prov på, troligtvis inte kommer att fungera på VINGE (vill dock friskriva mig då jag vet att det ligger i farans riktning att du kommer presentera statistik vilken påvisar att man faktiskt har 72% chans att stiga i graderna på valfri affärsjuridik byrå om man agerar som en översittande idiot-jävel, självfallet med bifogad länk, din vana trogen). Jag hoppas att du i tid kommer att inse att den där påklistrade självsäkerheten inte kommer att fungera med vuxna människor vars livserfarenhet sträcker sig längre än en barresa till Ayia Napa. Nä, det här blev ju fasligt otrevligt å nu är det ju påsk å allt. Trist! Vad gäller den ursprungliga frågeställningen kan jag dock hålla med om att det lämpligaste för TS är att söka sig ut i landet för att därigenom bygga upp sitt CV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in