Citat:
Ursprungligen postat av
EmmaKat
Sanna mina ord vänner, sötebrödsdagarna är slut! Har flera kursare som inte erhållit arbete efter juristexamen. Många av dem innehar idag okvalificerade tjänster eller fortsätter att plugga. Den tidigare sanningen "om du inte får jobb efter juristexamen så beror det på dig" är inte längre riktig. Detta är ett resultat av det överintag som universiteten ägnat sig åt de senaste åren. Jag hade också svårt att komma in på arbetsmarknaden men hade tur och sitter nu ting. Om jag inte hade fått min tingsplats så hade även jag fått ställa mig till de sörjandes skara, med studieskulder på 300 000 kr. Detta blev ju inte så himla uppmuntrande men det kanske känns lite bättre för TS att veta att hon inte är ensam.
Självklart är det enkelt att skylla på arbetsmarknaden eller universiteten. Det måste vara bekvämt för dig att någon annan har gjort fel, och att du är helt felfri.
Enligt egen utsago har du 50 % AB samt 50 % Ba (
(FB) Jurist med B i snitt) vilket ändå är ett hyfsat bra snitt. T.ex. ger det 277,5 "tingspoäng" vilket med extrapoäng leder till en tingsplats, vilket du har fått erfara. Det är också ett snitt som gör att du kan få arbeten på andra ställen. Självklart inte finare affärsjuridiska byråer, då snittet är för lågt. Men du har tidigare uttryckt en vilja av att arbeta med humanjuridik, varför affärsbyråerna kan lyftas bort från diskussionen.
Huruvida man blir kallad på intervju är dock självklart inte endast avhängigt betygen, utan sättet det personliga brevet och CV:t utformas på, samt andra meriter, är självklart viktiga. Även en person med raka AB:n kan missa en intervju, om ansökan är dålig. Kontentan är dock att 50/50 AB/Ba är hyfsade betyg som lätt leder till arbete om man inte schabblar bort chansen. Det är t.ex. dumt att inte nätverka och knyta kontakter under utbildningen, särskilt om man som du inte har toppbetyg.