Efter att ha lyssnat på radioprogrammet om situationen har jag faktiskt ändrat mig lite.
Lyssna gärna, det är bara 27 minuter långt.
Två sidor kommer till tals. Ena sidan är två damer som tycker att det är helt OK att romerna har flyttat in i stugan. Andra sidan är en närboende man som tycker tvärtom.
Det sägs i avsnittet att grannar till mannen otaliga gånger har försökt nå honom men misslyckats. Att han inte ringer tillbaka. Det skulle visserligen kunna förklaras med att de har ett inaktuellt telefonnummer till honom.
Men en av damerna säger också att någon har lyckats nå honom och att han då ska ha sagt att han struntar i om eller vem som bor där. Jag tycker nog att hon säger det lite väl "snabbt" och det känns i luften att hon inte vill ha följdfrågor om saken. Huruvida det är sant eller ej är alltså lite svårt att bedöma.
Men detta sammantaget med att husets dörr tydligen var uppbruten redan innan romerna flyttade in, att huset har stått övergivet sedan 2006 och är ett ruckel gör att jag inte förfasar mig lika mycket som förut över att inget händer.
Jag vill understryka att jag ändå tycker att det ska tas tag i saken. Man ska inte flytta in i hus olovligen. Men det hade varit lite annorlunda om huset hade varit i bättre skick, nyligen bebott och inte redan haft dörren uppbruten.
http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/522797?programid=3381
I detta inlägg diskuterar jag inte på minsta sätt romernas närvaro i landet rent generellt, eller tiggeriet. Det är en annan diskussion som jag i så fall hellre tar i en annan tråd.