2015-04-02, 21:53
Medlem
http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/johelia.htm

Och från Johannes Döparens dagar ända till nu är himmelriket utsatt för våld, och våldsmän förtrycker det. Alla profeterna och lagen har profeterat fram till Johannes, och om ni vill ta emot det – han är den Elia som skulle komma. -- Matt 11:12-14

När Jesus kom till trakten av Caesarea Filippi, frågade han sina lärjungar: "Vem säger människorna att Människosonen är?" De svarade: "Vissa säger Johannes Döparen, andra Elia och andra Jeremia eller någon av profeterna." -- Matt 16:13-14

Jesus svarade dem: "Jag vill också fråga er en sak. Svarar ni mig på den, så ska jag säga er vad jag har för fullmakt att göra det här. Johannes dop, varifrån kom det? Från himlen eller från människor?" De samrådde med varandra och sade: "Säger vi: Från himlen, så säger han: Varför trodde ni då inte på honom? Men säger vi: Från människor, så måste vi akta oss för folket. Alla anser ju att Johannes var en profet." Därför svarade de: "Vi vet inte." Jesus sade till dem: "Då säger inte heller jag till er vad jag har för fullmakt att göra det här." -- Matt 21:24-27

Detta är Johannes vittnesbörd när judarna sände präster och leviter från Jerusalem för att fråga honom vem han var. Han bekände och förnekade inte , han bekände: "Jag är inte Messias ." De frågade honom: "Vem är du då? Är du Elia?" Han sade: "Nej, det är jag inte." – "Är du Profeten ?" Han svarade: "Nej." Då sade de till honom: "Vem är du då? Vi måste ge ett svar till dem som har sänt oss. Vad säger du om dig själv?" Han svarade med profeten Jesajas ord: "Jag är rösten som ropar i öknen: Gör vägen rak för Herren! " -- Joh 1:19-23
Citera
2015-04-02, 22:37
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Det är bara att åka till Indien och se hur de behandlar de kastlösa...
De har missförstått hela grejen!
Om de behandlar kastlösa illa samlar de själva karma och lider i nästa liv!

Egentligen behöver man inte ens straffa sina medmänniskor vid brott, tex fängelse, böter eller liknande.
Universum kommer ordna så skulden regleras...
Citera
2015-04-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
De har missförstått hela grejen!

Egentligen behöver man inte ens straffa sina medmänniskor vid brott, tex fängelse, böter eller liknande.
Universum kommer ordna så skulden regleras...

Så när någon lider eller råkar illa ut, tex deras fru eller barn dör i cancer, så är det rätt åt dem? Det har de förtjänat?

Om man får morfin efter att ha brutit benet i skidbacken eller fått kuken våldsomskuren av en militant jude, så fuskar man?

Kommer man bli utvisad till ytterligare plåga eftersom man lindrade sin karmadrabbning med smärtstillande?

Om man har tråkigt en måndagsmorgon och hugger sig själv i benet med en gaffel, är det karma eller är man bara omdömeslös och/eller riktigt dum i huvudet?

Om man orsakar sig själv lidande, dras det bort från karmakontot?

Om man är masochist, räknas det som karmastraff när man utsätts för lidande? Eller är det som att ta stjärnan i super mario bros?
Citera
2015-04-02, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Reinkarnation i Bibeln något som förnekas av många Judar Kristna och Muslimer. Men faktum är att det beskrivs i Bibeln Första stället jag hittar är i Hezekiel där David nämns i att han skall uppstå och bli en herde för dem Hez 34:23-24 se (Fotnot 1) Och andra stället nämns i Daniels bok 12:9-13 se (Fotnot 2).

Sen nämns Profeten Elia i Malaki 4:5-6 se (Fotnot 3) Och att han uppstod verifierar Jesus i Matt 11:12-14 se (Fotnot 4) och Matt 17:11-13 se (Fotnot 5) Skulle vara kul att höra hur ni "Kristna" ser på detta.

Fotnot 1 Hez 34:23-24
23. Och jag skall låta en herde uppstå, gemensam för dem alla, och han skall föra dem i bet, nämligen min tjänare David; ja, han skall föra dem i bet, han skall vara deras herde. Jes. 11:1 f

24 Jag, HERREN, skall vara deras Gud, men min tjänare David skall vara hövding bland dem. Jag, HERREN, har talat. Amen

Fotnot 2 Dan 12:9-139.

9 Då sade han: "Gå, Daniel, ty dessa ord skola förbliva gömda och förseglade intill ändens tid.

10 Många skola varda renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skola öva sin ogudaktighet, och ingen ogudaktig skall förstå detta; men de förståndiga skola förstå det.

11 Och från den tid då det dagliga offret bliver avskaffat och förödelsens styggelse[1] uppställd skola ett tusen två hundra nittio dagar förgå. Dan. 8:14

12 Säll är den som förbidar och hinner fram till ett tusen tre hundra trettiofem dagar.

13 Men gå du åstad mot ändens tid; sedan du har vilat, skall du uppstå till din del, vid dagarnas ände." Amen

Fotnot 3 Malaki 4:5-6

5 Se, jag skall sända till eder profeten Elia, förrän HERRENS stora och fruktansvärda dag kommer.

6 Och han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, för att jag icke, när jag kommer, skall slå landet med tillspillogivning. Amen

Fotnot 4 Matt 11:11-14

11.Sannerligen säger jag eder: Bland dem som äro födda av kvinnor har ingen uppstått, som har varit större än Johannes döparen; men den som är minst i himmelriket är likväl större än han.

12 Och från Johannes döparens dagar intill denna stund tränger himmelriket fram med storm, och människor storma fram och rycka det till sig.

13 Ty alla profeterna och lagen hava profeterat intill Johannes;

14 och om I viljen tro det: han är Elias, den som skulle komma. Amen

Fotnot 5 Matt 17:11-13

11 Han svarade och sade: "Elias måste visserligen komma och upprätta allt igen;

12 men jag säger eder att Elias redan har kommit. Men de ville icke veta av honom, utan förforo mot honom alldeles såsom de ville. Sammalunda skall ock Människosonen få lida genom dem."

13 Då förstodo lärjungarna att det var om Johannes döparen som han talade till dem. Amen

Så vad tror ni fungerar reinkarnationsläran eller inte???
Men du använder fel term. Det heter inte reinkarnation, vilket betyder att man åter blir kött, utan uppståndelse. Och uppståndelse är förvandling. Läs 1Kor 15:35-56, där Paulus beskriver med vilken slags kropp de döda uppstår. Men han beskriver också hur LEVANDE förvandlas, och det är den förvandling som hände med Jesus när han träffade Moses och Elia på berget. Jesus sa att vi vid uppståndelsen blir som änglar, dvs andar, och INTE kött. Och Paulus skriver i 1Kor 15 att kött INTE kan ärva Guds rike, dvs INTE kan komma dit in, och att kött inte kan ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt. Alltså existerar inte reinkarnation. Bevis på det är Lasarus, som återigen dog efter att Jesus uppväckte honom från de döda.

johannes Döparen hade Elias ANDE, dvs hans TANKAR och samma KRAFT och MAKT som Gud gav Elia, men inte hans KROPP. Den första som fick Elias ande var faktiskt profeten Elisha.

Jesus sa att köttet inte har något värde, det är anden som ger liv. Så reinkarnation, i vilket ordet KÖTT finns (carne = spanska för kött), är inte vad bibeln talar om. Från början var meningen att ingen skulle dö utan att vi vid en viss ålder skulle förvandlas till änglar och få en oförgänglig, odödlig kropp. Adam dog för att han syndade, alltså var det inte meningen att han skulle dö. Att en ande har en kropp bevisas genom att Paulus talar om vilken slags KROPP vi får vid uppståndelsen.
Citera
2015-04-02, 23:54
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Så när någon lider eller råkar illa ut, tex deras fru eller barn dör i cancer, så är det rätt åt dem? Det har de förtjänat?

Om man får morfin efter att ha brutit benet i skidbacken eller fått kuken våldsomskuren av en militant jude, så fuskar man?

Kommer man bli utvisad till ytterligare plåga eftersom man lindrade sin karmadrabbning med smärtstillande?

Om man har tråkigt en måndagsmorgon och hugger sig själv i benet med en gaffel, är det karma eller är man bara omdömeslös och/eller riktigt dum i huvudet?

Om man orsakar sig själv lidande, dras det bort från karmakontot?

Om man är masochist, räknas det som karmastraff när man utsätts för lidande? Eller är det som att ta stjärnan i super mario bros?
Nu glider vi från ämnet här...

Det finns inget "rätt åt".
Du har levt många liv, din fru och barn också, vem är din rätta fru eller barn?

Morfin finns för att man inte klarar av en smärta, det är inte att fuska, knarka är att fuska.

Man ska inte skada sin kropp, det var alla religioner mycket tydliga med förr, därför ansågs självmord så allvarligt!

Mashochister gillar bara vissa speciella situationer...
Citera
2015-04-03, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja det är häftigt tycker jag med.
Ja man är här antagligen för att lära sig att bli en bättre människa och är man envis så får man komma tillbaka ett par gånger tills envisheten besegrats på ett eller annat sätt.
Vissa är så gott som färdiga eventuellt.
Jag tar detta med "av jord är du kommen och av jord skall du åter varda" som denna reinkarnationsprocess.

Spekulera kan man göra om allt, även om Gud och religion.
Ingen har helt rätt så spekulationer är något som är intressant i denna fråga, tycker jag.
Alltid intressant med olika synsätt och gissningar samt funderingar.
Varför är gissningar intressant? Och hur kan man lära sig något tills nästa liv,om man inte kommer ihåg sitt tidigare liv?
Citera
2015-04-03, 00:05
Medlem
[quote=sommarlov|52879297]De har missförstått hela grejen!

Universum kommer ordna så skulden regleras...[/
Så om man lider så har man varit ond i ett tidigare liv? Säger du så rakt ut till människor?
"Skyll dig själv att du lider av ett grovt handikapp,det är ett straff från ett tidigare liv"?
Citera
2015-04-03, 09:48
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Men du använder fel term. Det heter inte reinkarnation, vilket betyder att man åter blir kött, utan uppståndelse. Och uppståndelse är förvandling. Läs 1Kor 15:35-56, där Paulus beskriver med vilken slags kropp de döda uppstår. Men han beskriver också hur LEVANDE förvandlas, och det är den förvandling som hände med Jesus när han träffade Moses och Elia på berget. Jesus sa att vi vid uppståndelsen blir som änglar, dvs andar, och INTE kött. Och Paulus skriver i 1Kor 15 att kött INTE kan ärva Guds rike, dvs INTE kan komma dit in, och att kött inte kan ärva oförgänglighet, dvs inte leva för evigt. Alltså existerar inte reinkarnation. Bevis på det är Lasarus, som återigen dog efter att Jesus uppväckte honom från de döda.

johannes Döparen hade Elias ANDE, dvs hans TANKAR och samma KRAFT och MAKT som Gud gav Elia, men inte hans KROPP. Den första som fick Elias ande var faktiskt profeten Elisha.

Jesus sa att köttet inte har något värde, det är anden som ger liv. Så reinkarnation, i vilket ordet KÖTT finns (carne = spanska för kött), är inte vad bibeln talar om. Från början var meningen att ingen skulle dö utan att vi vid en viss ålder skulle förvandlas till änglar och få en oförgänglig, odödlig kropp. Adam dog för att han syndade, alltså var det inte meningen att han skulle dö. Att en ande har en kropp bevisas genom att Paulus talar om vilken slags KROPP vi får vid uppståndelsen.

Tutelitut!!! Ty så låter Herrens larmtrumpet!!!. Förvirringens ande Bassiehof är lös på forumet.Du har inte fattat att ordet uppstå enligt bibliska mått är ett ord som va det ända de kunde använda på den tiden för reinkarnation., Du vet som vanligt inte ett skit om saker och ting överhuvudtaget. Du är precis lika förvirrad som mitthopp. Och vem skulle bry sig om vad ni yrar om??? En normal människa fattar vad som är fakta. Säg mig vilken sjuk församling är du att tillhöra???
Citera
2015-04-03, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Tutelitut!!! Ty så låter Herrens larmtrumpet!!!. Förvirringens ande Bassiehof är lös på forumet.Du har inte fattat att ordet uppstå enligt bibliska mått är ett ord som va det ända de kunde använda på den tiden för reinkarnation., Du vet som vanligt inte ett skit om saker och ting överhuvudtaget. Du är precis lika förvirrad som mitthopp. Och vem skulle bry sig om vad ni yrar om??? En normal människa fattar vad som är fakta. Säg mig vilken sjuk församling är du att tillhöra???
Sista varning. Läs vad Paulus skriver om UPPSTÅNDELSE. i 1Kor 15:35 -56. Kött kan inte ärva oförgänglighet och kan inte komma in i Guds rike. Så reinkarnation är INTE en biblisk lära. Vi får en himmelsk kropp vid uppståndelsen, inte en kropp av kött. Re betyder åter, carne betyder kött så man kan säga att reinkarnation betyder åter i köttet, vilket inte är en biblisk lära.
Citera
2015-04-03, 13:04
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Sista varning. Läs vad Paulus skriver om UPPSTÅNDELSE. i 1Kor 15:35 -56. Kött kan inte ärva oförgänglighet och kan inte komma in i Guds rike. Så reinkarnation är INTE en biblisk lära. Vi får en himmelsk kropp vid uppståndelsen, inte en kropp av kött. Re betyder åter, carne betyder kött så man kan säga att reinkarnation betyder åter i köttet, vilket inte är en biblisk lära.

Ni "Kristna" har inte en siffra rätt ett evigt tjat om kött hahaha korsfäst ert egna kött ni som enligt egen utsaga lever i en arvs synd vilket är irrlära det med. Matt 7:21-23
21 Inte alla som säger ’Herre, Herre’ till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelske Fars vilja.
22 Många ska säga till mig på den dagen: Herre, Herre, har vi inte profeterat med ditt namn och drivit ut onda andar med ditt namn och gjort många kraftgärningar med ditt namn?
23 Men då ska jag säga dem sanningen: Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni förbrytare Amen

Den skaran är du att vara tillhörande, man märker som sagt va på er frukt vad ni är för ett hie, ni blir fint bränsle till elden
Citera
2015-04-03, 16:08
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Så om man lider så har man varit ond i ett tidigare liv? Säger du så rakt ut till människor?
"Skyll dig själv att du lider av ett grovt handikapp, det är ett straff från ett tidigare liv"?
Nej det gör jag inte, jag är inte bättre än andra, den enda man kan förändra är sig själv.

Vi har alla levt många liv, vi har alla upplevt massor med situationer, vi har varit mördare och vi har blivit mördade.

Du och andra som pratar som du gör, kan inte förstå hur toleranta, goda och tålmodiga Gudar är.
Självklart finns det massor med himmelska varelser, de är alla Gudar.
De ser oss och vill att alla kännande varelser ska återvända till sitt ursprung.
Ingen utom ynkliga människor kan prata strunt som "skylla sig själv"...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in