2015-04-01, 17:15
Medlem
jedidja1s avatar
Reinkarnation i Bibeln något som förnekas av många Judar Kristna och Muslimer. Men faktum är att det beskrivs i Bibeln Första stället jag hittar är i Hezekiel där David nämns i att han skall uppstå och bli en herde för dem Hez 34:23-24 se (Fotnot 1) Och andra stället nämns i Daniels bok 12:9-13 se (Fotnot 2).

Sen nämns Profeten Elia i Malaki 4:5-6 se (Fotnot 3) Och att han uppstod verifierar Jesus i Matt 11:12-14 se (Fotnot 4) och Matt 17:11-13 se (Fotnot 5) Skulle vara kul att höra hur ni "Kristna" ser på detta.

Fotnot 1 Hez 34:23-24
23. Och jag skall låta en herde uppstå, gemensam för dem alla, och han skall föra dem i bet, nämligen min tjänare David; ja, han skall föra dem i bet, han skall vara deras herde. Jes. 11:1 f

24 Jag, HERREN, skall vara deras Gud, men min tjänare David skall vara hövding bland dem. Jag, HERREN, har talat. Amen

Fotnot 2 Dan 12:9-139.

9 Då sade han: "Gå, Daniel, ty dessa ord skola förbliva gömda och förseglade intill ändens tid.

10 Många skola varda renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skola öva sin ogudaktighet, och ingen ogudaktig skall förstå detta; men de förståndiga skola förstå det.

11 Och från den tid då det dagliga offret bliver avskaffat och förödelsens styggelse[1] uppställd skola ett tusen två hundra nittio dagar förgå. Dan. 8:14

12 Säll är den som förbidar och hinner fram till ett tusen tre hundra trettiofem dagar.

13 Men gå du åstad mot ändens tid; sedan du har vilat, skall du uppstå till din del, vid dagarnas ände." Amen

Fotnot 3 Malaki 4:5-6

5 Se, jag skall sända till eder profeten Elia, förrän HERRENS stora och fruktansvärda dag kommer.

6 Och han skall vända fädernas hjärtan till barnen och barnens hjärtan till deras fäder, för att jag icke, när jag kommer, skall slå landet med tillspillogivning. Amen

Fotnot 4 Matt 11:11-14

11.Sannerligen säger jag eder: Bland dem som äro födda av kvinnor har ingen uppstått, som har varit större än Johannes döparen; men den som är minst i himmelriket är likväl större än han.

12 Och från Johannes döparens dagar intill denna stund tränger himmelriket fram med storm, och människor storma fram och rycka det till sig.

13 Ty alla profeterna och lagen hava profeterat intill Johannes;

14 och om I viljen tro det: han är Elias, den som skulle komma. Amen

Fotnot 5 Matt 17:11-13

11 Han svarade och sade: "Elias måste visserligen komma och upprätta allt igen;

12 men jag säger eder att Elias redan har kommit. Men de ville icke veta av honom, utan förforo mot honom alldeles såsom de ville. Sammalunda skall ock Människosonen få lida genom dem."

13 Då förstodo lärjungarna att det var om Johannes döparen som han talade till dem. Amen

Så vad tror ni fungerar reinkarnationsläran eller inte???
Citera
2015-04-01, 17:17
Medlem
reinkarnation handlar om att återvända - det du skriver om eller hänvisar till bibeln handlar om uppståndelsen efter döden.
Citera
2015-04-01, 17:21
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
reinkarnation handlar om att återvända - det du skriver om eller hänvisar till bibeln handlar om uppståndelsen efter döden.

Men du läs om du är kunnig Elia va reinkarnationen i Johannes Döparen IMBECILL
Citera
2015-04-01, 17:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Men du läs om du är kunnig Elia va reinkarnationen i Johannes Döparen IMBECILL
Ja jag anser också att Bibeln talar om reinkarnation och förstår själv också att jag som människa definitivt inte i denna period av mitt liv kommer att bli en person som är genomgod och utan synd av alla de slag.
Om det nu finns någon Gudomlighet.
Citera
2015-04-01, 17:35
Medlem
jedidja1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja jag anser också att Bibeln talar om reinkarnation och förstår själv också att jag som människa definitivt inte i denna period av mitt liv kommer att bli en person som är genomgod och utan synd av alla de slag.
Om det nu finns någon Gudomlighet.

Ja!!! Jag är också av den meningen att man lever för att lära i vart liv, Vissa snabbare än andra och reikarneras inte så många gånger som andra. Men rätt häftigt att de fick med det i Bibeln.
Citera
2015-04-01, 17:42
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jedidja1
Ja!!! Jag är också av den meningen att man lever för att lära i vart liv, Vissa snabbare än andra och reikarneras inte så många gånger som andra. Men rätt häftigt att de fick med det i Bibeln.
Ja det är häftigt tycker jag med.
Ja man är här antagligen för att lära sig att bli en bättre människa och är man envis så får man komma tillbaka ett par gånger tills envisheten besegrats på ett eller annat sätt.
Vissa är så gott som färdiga eventuellt.
Jag tar detta med "av jord är du kommen och av jord skall du åter varda" som denna reinkarnationsprocess.

Spekulera kan man göra om allt, även om Gud och religion.
Ingen har helt rätt så spekulationer är något som är intressant i denna fråga, tycker jag.
Alltid intressant med olika synsätt och gissningar samt funderingar.
Citera
2015-04-01, 21:43
Medlem
sommarlovs avatar
Tycker det är synd att kristendomen saknar begrepp som reinkarnation och karma.
Det hade löst många problem, tex Teodicéproblemet.
Citera
2015-04-01, 22:18
Medlem
RostigKreativitet.s avatar
En liten del av Jmmanuels ("Jesus") ursprungliga lära som berör reinkarnation i början av texten

http://www.futureofmankind.co.uk/Billy_Meier/The_Talmud_of_Jmmanuel_-_Creation
Citera
2015-04-01, 22:55
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigKreativitet.
En liten del av Jmmanuels ("Jesus") ursprungliga lära som berör reinkarnation i början av texten

http://www.futureofmankind.co.uk/Billy_Meier/The_Talmud_of_Jmmanuel_-_Creation

Intressant. Jag visste inte att ufologerna hade en egen religion. Lite scientologistuk över det hela, men ingen rymdkejsare Xenu. Tror man på fullt allvar på den här Galaktiska Plejarenfederationen?
Citera
2015-04-01, 22:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Tycker det är synd att kristendomen saknar begrepp som reinkarnation och karma. Det hade löst många problem, tex Teodicéproblemet.

Hur menar du då? Det finns väl fortfarande ondska som måste förklaras även om man tror på reinkarnation?
Citera
2015-04-02, 21:03
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Hur menar du då? Det finns väl fortfarande ondska som måste förklaras även om man tror på reinkarnation?
Om jag slår dig står jag i skuld till dig.
I nästa liv finns skulden kvar, därför kan jag råka ut för något för att balansera förhållandet, och du kanske får något bra...

Men egentligen tror jag ondska är motsatsen till universums egenskap, men allt finns, hur ska man annars kunna se godhet om det inte fanns ondska?
Citera
2015-04-02, 21:51
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
I nästa liv finns skulden kvar, därför kan jag råka ut för något för att balansera förhållandet, och du kanske får något bra...

Det är bara att åka till Indien och se hur de behandlar de kastlösa...

Gällande Elia så dog han inte enligt myten utan fördes upp till Jahve i livet. Därav att han skall återvända levande vid tidens slut. Det finns ingen tanke på att han skall återfödas.

Gällande David så avser man den davidiska ätten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in