Citat:
Ursprungligen postat av
Savoy
Lite nedslående att höra hur centrala naturresurserna är (eller tydligen anses vara) - finns det någon info om hur Ukrainas riktiga (förlåt arrogansen) näringsliv klarar sig? Jag har sökt men inte hittat mer än lite artiklar från förra året. Konkurshot, uppköp, kanske rentav positiva överraskningar?
Olja/gas och sånt leder i bästa fall till en rejäl kapitalinjektion men är inget jag skulle vilja bygga ett land på långsiktigt. Gäller inte bara Ukraina, det pratas lika tokigt om Iran nu, trots att arbetskraften och kunnandet är största tillgången på lång sikt i båda länderna, om det utnyttjas väl.
ukraina är fortfarande i limbo. för en månad sen var en default, trots IMF, nästan oundviklig. nu ser det betydligt bättre ut. det finns ganska stora bilaterala samarbeten - även om de innebär utförsäljning/prostitution/younameit av ukrainska natur- och företagsresurser - men mycket hålls på is tills ukraina är säkert hemma från en finansiell kollaps.
naturresurser är ett nödvändigt pris för landets uppbyggnad och modernisering. en västlig symbiotisk samverkan - som per se moderniserar och effektiviserar ukraina och dess resurser - är absolut nödvändig.
ukraina har en stor potential men måste moderniseras - energimässigt, industriellt och inom näringslivspolitiken - och i alla fall den sistnämnda parametern är inte så självklar. chevron backade från ett avtal för 10 miljarder dollar, behåller all personal men fortskrider inte utan nödvändiga skatte- och näringslivspolitiska reformer, och många andra befintliga och framtida samarbeten med västföretag håller liknande linjer. kortfattat så tror man inte på ord eller intentionsavtal, utan kräver verklig handling.
sedan finns ett möjligt orosmoln som blåser upp nu i Q2. de tuffa reformer och besparingskrav som krävs blir verklighet, bland annat höjs gaspriset markant och en del bidragssystem skrotas, och det kan leda till missnöjesyttringar och inrikesturbulens. jag skulle tippa att många avtal och bilaterala samarbeten hålls till Q3. man vill se hur ukraina utvecklas och, bildligt uttryckt, hålla kniven på den inrikespolitiska strupen ett tag.
förmodligen, då vi diskuterat det tidigare, är det därför som kina är snabba med strategiska investeringslöften.