Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-02, 12:45
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Personligt agg är väl personliga skäl att tycka illa om en person. Precis som jag förfäktade. Och skrev ursprungligen. Mordet är personligt. Oavsett ursprung i första eller andra eller i tredje hand.

De skeenden som verkade starta direkt efter mordet via Holmer och Ebbe var i viss mån klara redan innan Holmer formellt blev spaningsledare. Alltså måste hans ställning vara en konsekvens av mordet. Eller att han behöll sin ställning som han hade tidigare men ingen visste om. Utom ett fåtal.

Här finns det en tidsmässig lucka. Mellan Säpochefernas fikande hos Tage G-punkt och HHs ankomst till polishuset. Samtidigt som Lindström firade sin födelsedag med sina kottar på morgonen.

Förda bakom ljuset skriver du. Precis som Natos närvaro i svenskt fostervatten.

Och då är vi framme vid det du själv antyder. Vem är hjärnan. Vem kan starta dessa skeenden och samtidigt få med sig vissa spelare som utnyttjas i sammanhanget utan att förstå varför. Men ändå inte protesterade eftersom man själva ville få bort Palme.

Enligt mig är det ett ytterst fåtal som har kapaciteten och samtidigt ställningen.

Eller är det som jag tror. Flera parallella skeenden som korsar och invävs i varandra. Där mordet begicks av de som passade på i en tidsmässig parantes. I skydd av detta och Holmers verksamhet mordkvällen.

Om man kan tänka sig även det otänkbara så är Birger Elmér en kandidat. Han kanske var ovillig att släppa kontrollen över nationens intresse även efter pensionen som så många andra i hög ställning visat tidigare. Kanske var han oroad över Palmes framfart i utrikespolitiken och även fått signaler från Thunborg att Palme höll på att kapa livlinan västerut.
Han kanske hade försökt på många andra sätt men inte nått fram till Palme med budskapet och därefter blivit allvarligt oroad.
Senast redigerad av riskybizzy 2015-04-02 kl. 13:39.
Citera
2015-04-02, 12:54
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Om man kan tänka sig även det otänkbara så är Birger Elmér en kandidat. Han kanske var ovillig att släppa kontrollen över nationens intresse även efter pensionen som så många andra i hög ställning visat tidigare. Kanske var han oroad över Palmes framfört i utrikespolitiken och även fått signaler från Thunborg att Palme höll på att kapa livlinan västerut.
Han kanske hade försökt på många andra sätt men inte nått fram till Palme med budskapet och därefter blivit allvarligt oroad.

Frånstedt uppger ju att han fått just sådana signaler från Elmér och andra i Palmes närhet:

”Jag misstrodde honom för att han försökte få oss att avbryta samarbetet med CIA och inleda ett samarbete med KGB. Den statschef som säger så är i ryssarnas garn eller rör sig åtminstone inom deras intressesfär. Det tydde på att han hade för avsikt att ändra det svenska försvarsbeslutet som slog fast att hotet mot Sverige kom från öst.”

Denna uppmaning ska ha förmedlats genom IB:s Birger Elmér och andra personer i Palmes sold. På frågan ”Du hörde det inte direkt av Palme” svarar han ”Aldrig”.

http://www.dagensarena.se/opinion/myten-om-palme/
Citera
2015-04-02, 18:44
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Apropå Dahlgrens märkliga berättelse... Dahlgren är hemma igen 1615 efter att ha lämnat av chefspersonen på polishuset. Wranghult och Holmér informerar Wingren om vår österrikiske vän efter 16.

Slump eller samband?
Hata slumpen.
Citera
2015-04-02, 18:49
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Palmes ideer och sätt att agera. Hans argumentation i debatter. Hans nedlåtenhet mot sina motståndare och hans förräderi mot klass och u-båtar. Löntagarfonder och Moskvaresa.

En mängd personer listade dessa punkter och avskydde det. Vilket gav upphov till ett nytt ord. Palmehat.

Det verkar som man själva tog detta personligt. En skymf eller förräderi av det man själva stod för. Vilket riktades mot en person.

Alltså avrättar man en person av personliga skäl. Det var inte SAP man riktade sig emot. Även fast Palme var ordförande och övriga medlemmar stödde honom. Vald av partiets kongress.

Vilket senare visade sig vara en korrekt beskrivning. Det blev inget ytterligare mord i samband med detta. Man kunde leva med SAP och IC i fortsättningen.

ICs statsbesök i USA efter ett år är slående. Det framstår som att Palme aldrig existerat. Även fast Ingvar var vice statsminister under Palme vid mordet. Allt hat mot statsmakten dog lika snabbt som OP. Alltså var det personligt.
Tack för utläggningen. Då är jag med på vad du menar med "personligt". Och jag håller med om att någon tog det hela alldeles förbaskat personligt.
Citera
2015-04-02, 19:04
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Personligt agg är väl personliga skäl att tycka illa om en person. Precis som jag förfäktade. Och skrev ursprungligen. Mordet är personligt. Oavsett ursprung i första eller andra eller i tredje hand.

De skeenden som verkade starta direkt efter mordet via Holmer och Ebbe var i viss mån klara redan innan Holmer formellt blev spaningsledare. Alltså måste hans ställning vara en konsekvens av mordet. Eller att han behöll sin ställning som han hade tidigare men ingen visste om. Utom ett fåtal.

Här finns det en tidsmässig lucka. Mellan Säpochefernas fikande hos Tage G-punkt och HHs ankomst till polishuset. Samtidigt som Lindström firade sin födelsedag med sina kottar på morgonen.

Förda bakom ljuset skriver du. Precis som Natos närvaro i svenskt fostervatten.

Och då är vi framme vid det du själv antyder. Vem är hjärnan. Vem kan starta dessa skeenden och samtidigt få med sig vissa spelare som utnyttjas i sammanhanget utan att förstå varför. Men ändå inte protesterade eftersom man själva ville få bort Palme.

Enligt mig är det ett ytterst fåtal som har kapaciteten och samtidigt ställningen.

Eller är det som jag tror. Flera parallella skeenden som korsar och invävs i varandra. Där mordet begicks av de som passade på i en tidsmässig parantes. I skydd av detta och Holmers verksamhet mordkvällen.
"parallella skeenden som korsar och invävs i varandra. Där mordet begicks av de som passade på i en tidsmässig parantes", det tycker jag är en elegant formulering och säkert en helt korrekt beskrivning. Hela den här soppan befolkas av sådana som vanemässigt ljuger och vrider på sanningen, mest för att de är livrädda för att deras egen byk skall komma upp till allmän beskådning. Då får OP ligga där han föll. Sorgligt men säkerligen sant.
Citera
2015-04-02, 20:18
Medlem
Jag har sett två förslag på tänkbara personer som blir upphämtad av Dahlgren på mopdagen, Martin Ardbo eller Birger Elmer, någon kommer på någon fler tänkbar person som förslag?

Intervjun genom brevinkastet med Dahlgren är ju också mycket suspekt, det känns väldigt svårt att bedöma trovärdigheten av det han säger.

Han anser sig vara vara begränsad av någon person/org med makt över vad han kan säga eller inte säga.
Ville han göra sig märkvärdig, desinformatör eller sanningssägare med begränsad möjlighet???
Citera
2015-04-02, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har sett två förslag på tänkbara personer som blir upphämtad av Dahlgren på mopdagen, Martin Ardbo eller Birger Elmer, någon kommer på någon fler tänkbar person som förslag?

Även om vi gör det substantiella antagandet att Dahlgren inte ljuger, så har vi i stort sett ingen aning om vem han hämtar. Det enda vi har att gå på är att han hämtar honom på centralstationen och att det är en man i 60-årsåldern, som Dahlgren uppfattar som en chefsperson. That's all.

Det kan i princip vara vem som helst.

Vi skulle behöva mer information för att kunna ägna oss åt kvalificerade spekulationer.

Kan inte någon journalist intervjua Dahlgrens änka / fd sambo?
Citera
2015-04-02, 20:53
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer

Intervjun genom brevinkastet med Dahlgren är ju också mycket suspekt, det känns väldigt svårt att bedöma trovärdigheten av det han säger.

Han anser sig vara vara begränsad av någon person/org med makt över vad han kan säga eller inte säga.
Ville han göra sig märkvärdig, desinformatör eller sanningssägare med begränsad möjlighet???

Vet inte någon annan kandidat men Martin Ardbo kanske inte är en så tokig gissning trotsallt och då får jag in min kära boforskoppling med Algernon på köpet också

Anders Glock är väl Martin Ardbo om jag förstått det hela rätt.

"Frånstedt berättar att det finns två grupper av civila i landet som spanar åt IB och SSI. De spanar och kartlägger potentiella landsförrädare. Den andra gruppen vid sidan av Barbrogruppen är uppkallad efter dess chef, och heter Lennart-gruppen. Lennart finns med i mina böcker i fiktiv form med alias Anders Glock. Alltså en person med mycket nära band till både den hemligaste militära underrättelsetjänsten SSI och Näringslivet/Vapenindustrin. Barbro och Glock har alltså ”Go” från både Säpo och Polisen att utföra sin hemliga spaning och kartläggning av Svenska medborgare på uppdrag av militära SSI, och under överinseende av Säpo"
Citera
2015-04-02, 22:30
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Åsa var inte hans fru. Det var hans älskarinna vid tiden.

Han var på väg att skilja sig från sin fru. Därför bodde han stundvis hos Ebbe. Men senare gifte han sig med Åsa.

Som jag skrivit ett antal gånger nu. Åsa är den personen som både kan konfirmera och förneka. Det är väl henne som Wall med andra borde närma sig. Hon var vid tiden polis. Vad var hon efter den tiden. När slutade hon och varför.

Misstänkt lite har sipprat fram avseende henne. Förutom att det var en inofficiell sanning att det var där HH häckade mordnatten. Och att hon bodde på samma adress i Solna som Kohut. Sägs det.

OBSERVERA! Både Holmer och Dahlgren anger henne som ett vittne i sammanhanget under samma kväll. Vilken utsago stödjer hon idag tro. Eller är det tystnaden som gäller.

När 2 personer anger samma vittne i ett skeende så måste någon ha fel. Samtidigt som det utpekade vittnet inte hörs. Vem sitter då med makten att avgöra. Långt efter mordet och HH.
Sorry. Du har rätt.
Jag var lite snabb på hanen.
Vad finns det flr info om denna Åsa? Kan inte minnas att jag läst nå djuoare info om henne.
Edit.
Hittade hennes efternamn. Väldigt lite har skrivits om henne. Fast hon har pekats ut som en person som påstås varit en del av detta.
Kan inte minnas att någon av palmemordets privatspanare har tagit upp henne.
Att Dahlgren droppade hennes namn genom brevlådan var nog ett sett att visa att han skulle gå ner skjutandes. Han visste nog att hans tid var räknad och ville inte skydda HH längre.
Att ingen har snappat upp det är förvånade.
Senast redigerad av styrlund 2015-04-02 kl. 22:50.
Citera
2015-04-02, 22:47
Medlem
LeifD2s avatar
Berätta genast allt ni vet om Klas Wikland, SSI.
Citera
2015-04-02, 22:57
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Berätta genast allt ni vet om Klas Wikland, SSI.
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Som jag säger till ungarna på jobbet. GOOOOOOOOOOOOOOOOOOGLA!
Citera
2015-04-02, 23:04
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Vet inte någon annan kandidat men Martin Ardbo kanske inte är en så tokig gissning trotsallt och då får jag in min kära boforskoppling med Algernon på köpet också

Anders Glock är väl Martin Ardbo om jag förstått det hela rätt.

"Frånstedt berättar att det finns två grupper av civila i landet som spanar åt IB och SSI. De spanar och kartlägger potentiella landsförrädare. Den andra gruppen vid sidan av Barbrogruppen är uppkallad efter dess chef, och heter Lennart-gruppen. Lennart finns med i mina böcker i fiktiv form med alias Anders Glock. Alltså en person med mycket nära band till både den hemligaste militära underrättelsetjänsten SSI och Näringslivet/Vapenindustrin. Barbro och Glock har alltså ”Go” från både Säpo och Polisen att utföra sin hemliga spaning och kartläggning av Svenska medborgare på uppdrag av militära SSI, och under överinseende av Säpo"
Jag vet inget om saken men chefen för Östekonomiska byrån hette Jan Erik Lennart Rydström.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in