2015-04-02, 12:10
  #7825
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrobromide
En fråga som gäckar mig är faktumet varför ukraina skulle ha ett aktivt buk system i ett område helt utan luftburna motståndare , och att en sådan i det fallet skulle vara ganska uppseendeväckande och antagligen borde finnas på både bild och film i det närområdet runt den tiden. Men det finns inte, å andra sidan finns detta på rebellsidan.

Är det nerskjutet med BUK-systemet så är det med störst sannolikhet separetisterna, men det kan även ha blivit nerskjutet av ett jaktplan, och då är det förmodligen ukrainarna själva som har skjutit ner det. Utredningen jobbar med båda scenarios, men bernard framför bara ena sidan såklart. Sedan är det fel att Ukraina som ena parten i olyckan får vara med i utredningen och dessutom har veto ifall utredningen ska bli offentlig eller inte. Om det kommer fram att det är nerskjutet av ett ukrainskt jaktvapen så kommer världen aldrig få reda på det offentligt, då blir det locket på.
2015-04-02, 12:12
  #7826
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Poroshenko Bans Russian Films, TV Series in Ukraine - Official
Källa: http://sputniknews.com/europe/20150402/1020355171.html#ixzz3W92I2myg

Jag hade alltså rätt, Kiev bekämpar inte längre staten, det skulle jag se som acceptabelt, nu bekämpar man en kultur och folkgrupp, alltså: att man inte ser sig som broderfolk längre.


nu är lagen riktad mot glorifiering av ryska militära enheter, inte någon generell censur mot ryska filmer eller tv-serier. ganska förståeligt när tusentals ukrainare mördats direkt eller indirekt av ryssland. oavsett detaljer som alla kan bråka om så är ryssland en aktiv aggressor.

men rent personligen tycker jag det är fel. jag förstår syftet, men det borde kunna uppnås genom logiskt tänkande hos tv-bolagen. det enda lagen gör är att stigmatisera ukraina. ukraina ska vara öppet och europeiskt.
2015-04-02, 12:15
  #7827
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det här är bara löjligt. Även om vi är oense om vems fel det är hit och dit så erkänner ju båda sidor att det finns nazister i västukraina, och nu verkar det komma nazister och nationalister även till östukrainas sida. Sluta komma med såna uppenbara lögner.
Jo men jag pratar om den politiska färdriktningen, inte enstaka individer eller grupperingar. Ukrainas färdriktning är ju mot väst och då kan man ju inte med bästa vilja i världen kalla Kievstyret annat än demokratiskt. I öster härjar ju rebellerna och där kan man med fog se hur samhället nedmonterar och omformas efter rysk modell. Det tar sin tid att återställa när Kiev åter har full kontroll över sitt territorium.
2015-04-02, 12:30
  #7828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det här är bara löjligt. Även om vi är oense om vems fel det är hit och dit så erkänner ju båda sidor att det finns nazister i västukraina, och nu verkar det komma nazister och nationalister även till östukrainas sida. Sluta komma med såna uppenbara lögner.

Ja det finns nazister i västra ukraina, precis som det finns kommunister och anhängare till alla andra politiska tillhörigheter.

Det finns mer högerextrema nationalister i Duman än vad det finns i Radan. Så erat ljug om att Ukraina är ett nazistiskt land kommer du inte långt med vilket har påpekats tidigare i tråden.

Det är en fabrikation för att väcka det ryska folkets avsky för de hatar fortfarande de tyska fascisterna från andra världskriget! Det får man lära sig från barnsben av lärare och familj.

http://cornucopia.cornubot.se/2014/05/hogra-sektorns-presidentkandidat-fick.html

I det ukrainska presidentvalet röstade 1% på högern, motsvarande siffra i Sverige är 12%.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/01/hogerextremister-i-rysslands-och.html

Citat:
Det enda högerextrema partiet i Verkhovna Rada är Svoboda med med sju mandat, eller 1.6% av de 450 platserna. Nazistpartiet Ukrainska nationalisters kongress fick bara 0.05% av rösterna i valet 2014 mot 1.11% 2012. 0.05% av rösterna kan sättas i relation till nazistiska Svenskarnas Parti som fick 0.07% i riksdagsvalet 2014. Tillägg: Den sk Högra sektorn sägs ha två mandat, vilket för upp siffran till exakt 2.0% vilket är i linje med grafen nedan, som avrundades upp till 2.0%.

Högerextremismen i Ukrainas parlament
i jämförelse med Ryssland, Frankrike
och Danmark.

Tittar man istället på ryska Duman har högerextremisten Vladimir Zhirinovsky parti LPDR 56 mandat eller 12.4% av platserna. Till skillnad mot Ukraina är högerextremisternas valresultat dessutom stigande.

Dessutom är Vladimir Putins parti Förenade Ryssland klassat som ett nationalistiskt parti. De har 238 mandat, eller 52.9% av de 450 platserna.

Så ska man prata om nazister och fascister i någon av parlamenten i Moskva eller Kiev, så är det Moskva man ska peka på.

- Lars Wilderäng

Vill du att jag ska ta upp Nashi (Наши) eller som det också är kallat Putinjugend? Den nationalistiska ungdomsrörelsen som lyder direkt under Putin och hans parti?

Ska du skrika dig hes om nazister hit och dit kan du väl åtminstone inse att det finns nazister överallt i alla länder. Du kan ju inte använda det som ett argument för att invadera ett land.
2015-04-02, 12:38
  #7829
Medlem
Den ukrainska armén har fått sprillans nya stridsvagnar i form av tillfångatagna ryska T-72;or.

https://twitter.com/GirkinGirkin/status/583551253503987712

Ryssarnas offensiv mot Mariupol verkar ha avstannat tack vare att Azov håller stånd utanför Shyrokine. Dock kommer det rapporter om att tre tågvagnar med ammunition från Ryssland lastades av i Debaltseve igår då järnvägen nu har reparerats och åter är i brukbart skick.

Nya konvojer med stridsvagnar och artilleri har siktats korsa gränsen i riktning mot Luhansk och Mariupol. Den ukrainska ledningen tror att en offensiv för att erövra hela LNR och DNR kommer inledas någon gång i början av maj när temperaturerna tillåter stridsfordon att färdas i torr och öppen terräng och soldaterna kan sova utomhus igen.

Det är alltså lugnet före stormen som gäller nu.

Här är en video på där separatisterna flyr för sina liv och springer in i huset när ukrainska granatkastare missar dem med ett tjugotal meter.

https://www.youtube.com/watch?v=rklLiblYmAY

__________________
Senast redigerad av Pobedarov 2015-04-02 kl. 12:44.
2015-04-02, 13:20
  #7830
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov

Vill du att jag ska ta upp Nashi (Наши) eller som det också är kallat Putinjugend? Den nationalistiska ungdomsrörelsen som lyder direkt under Putin och hans parti?

Ska du skrika dig hes om nazister hit och dit kan du väl åtminstone inse att det finns nazister överallt i alla länder. Du kan ju inte använda det som ett argument för att invadera ett land.

Vad snackar du om? Jag skrev ju att det finns nazister på båda sidorna. Kan du läsa?
Det är inget argument för att invadera något, det är ett argument varför östukraina inte vill tillhöra västukraina...
2015-04-02, 13:41
  #7831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Vad snackar du om? Jag skrev ju att det finns nazister på båda sidorna. Kan du läsa?
Det är inget argument för att invadera något, det är ett argument varför östukraina inte vill tillhöra västukraina...

Så östra ukraina vill alltså inte tillhöra västra ukraina för att det finns nazister där?

Du skrev precis att du höll med mig om att det finns lika många nazister i östra som västra ukraina. Men i meningen efter det skriver du att det är ett argument för att DNR och LNR ska bli självständiga?

Självständiga från vad? De egna nazisterna man har bland sig?

Det är inget argument för varken en invasion eller att man inte vill tillhöra en annan del av landet. Skulle Sverige frigöra sig från Skåne bara för att en högre andel av befolkningen där röstar på SD eller annat valfritt parti?
2015-04-02, 13:41
  #7832
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Vad snackar du om? Jag skrev ju att det finns nazister på båda sidorna. Kan du läsa?
Det är inget argument för att invadera något, det är ett argument varför östukraina inte vill tillhöra västukraina...
Nu är det en rysk invasion iscensatt av fascisterna i Kreml enligt fe fascistiska mål de har. Idag hotade Putin Baltikum med kärnvapen, helt i linje med hur fascistiska stater hotar sina grannländer på lösa grunder för att få en yttre fiende för att kunna behålla makten inom landet. Vi har med en galen fascistisk ledare att göra och det stöd ett fåtal i väst ger till denna galning som hotar freden i Europa beror oftast på att de delar den fascistiska övertygelsen som vi såg vid det stora nazistiska möte som nyligen hölls till Putins ära... vilken politisk hemvist putinoiderna har är uppenbart, trots charader om "nazister" i Ukraina.
2015-04-02, 13:50
  #7833
Medlem
Separatisterna har idag skjutit ihjäl ryska soldater som vaktade en postering (förmodligen vapendepå) i Debaltseve.

http://nv.ua/ukraine/events/boeviki-rasstrelyali-rossiyskih-voennyh-kotorye-stoyali-zagradotryadom-u-debalcevo-razvedka-42060.ht ml

Det är tydligen inte nog med att man krigar mot den ukrainska armén, man krigar också sinsemellan olika grupperingar inom DNR och LNR och nu även den ryska armén!

Snacka om att göra bort sig. Men vad hade man förväntat sig av amatörer.

Nu säger den ryska ledningen att man skall koncentrera sig på att likvidera separatister i LNR och DNR som löper amok och inte lyder under någon flagga.

Bra jobbat!
__________________
Senast redigerad av Pobedarov 2015-04-02 kl. 13:53.
2015-04-02, 14:10
  #7834
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Separatisterna har idag skjutit ihjäl ryska soldater som vaktade en postering (förmodligen vapendepå) i Debaltseve.

http://nv.ua/ukraine/events/boeviki-rasstrelyali-rossiyskih-voennyh-kotorye-stoyali-zagradotryadom-u-debalcevo-razvedka-42060.ht ml

Det är tydligen inte nog med att man krigar mot den ukrainska armén, man krigar också sinsemellan olika grupperingar inom DNR och LNR och nu även den ryska armén!

Snacka om att göra bort sig. Men vad hade man förväntat sig av amatörer.

Nu säger den ryska ledningen att man skall koncentrera sig på att likvidera separatister i LNR och DNR som löper amok och inte lyder under någon flagga.

Bra jobbat!
De ryska reguljära trupperna ser allt mer de ukrainska som en femte division kan man anta. När ukrainarna ser vad ryssen håller på med i deras land så gör de motstånd, man måste tänka på att flera av dom nog säkerligen trott att ryssen bara "hjälpt" dom mot västra Ukraina och nu inser vad det egentligen handlar om och att ryssarna kommer likvidera ukrainarna. Nu när de ryska ockupationstrupperna öppet säger att de kommer likvidera ukrainarna så kan det väl blossa upp strider men "LNR", "DNR" och den andra charaden "Novorossiya" har såklart inga trupper som kan nedkämpa ryssen men det är bra nyheter att de dödar ett antal ryska trupper iaf!
2015-04-02, 14:38
  #7835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Nu är det en rysk invasion iscensatt av fascisterna i Kreml enligt fe fascistiska mål de har. Idag hotade Putin Baltikum med kärnvapen, helt i linje med hur fascistiska stater hotar sina grannländer på lösa grunder för att få en yttre fiende för att kunna behålla makten inom landet. Vi har med en galen fascistisk ledare att göra och det stöd ett fåtal i väst ger till denna galning som hotar freden i Europa beror oftast på att de delar den fascistiska övertygelsen som vi såg vid det stora nazistiska möte som nyligen hölls till Putins ära... vilken politisk hemvist putinoiderna har är uppenbart, trots charader om "nazister" i Ukraina.

Har du länk till att Putin har hotat med kärnvapen, vill gärna läsa det.
2015-04-02, 14:43
  #7836
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Har du länk till att Putin har hotat med kärnvapen, vill gärna läsa det.
Man kunde önska att ni hade hade mer kunskap och mindre åsikter.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/putin-hotar-med-karnvapen-i-baltikum/
Citat:
Nato bereder sig nu på att Ryssland kan komma att inleda en rad destabiliserande åtgärder i Estland, Lettland och Litauen. Det sedan ett hemligt möte mellan underrättelsetjänstemän från Moskva och Washington, som The Times har sett amerikanska anteckningar från. Med stöd av president Putin ska de ryska deltagarna vid mötet ha informerat att Ryssland står redo att inleda allt ifrån en cyberattack till att använda kärnvapen om Nato trappar upp sin närvaro i Baltikum.
Det blir allt mer uppenbart vad fascisterna i Kreml har för palner för övertagande av fler länder i Europa och att vi måste stoppa ryssen i Ukraina gemensamt.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-04-02 kl. 14:48.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in