Citat:
Ursprungligen postat av
flyer1
Mariopol är inget Debaltsev. Mariopl är en stor stad med mycket stora betonghus som blir som fort. Det blir strid hus till hus och försvararen kan hålla ut i flera månader om de bunkrat upp med mat, vatten o amunition. Ryssarna är den svagare parten i ett krig i stadsmilj där vilja o motivation och manskap är viktigare än matreal. Det är mer som flygplatsen i Donetsk, (där ryssarna hade det svårt) fast 100ggr större, vilket ger försvararna enorma möjligheter.
Varje större stad i Ukraina kan bli ett fort, då skulle Ukraina kunna stå emot ett massanfall. Hoppas bara de sänder de civila iväg i tid.
Det du säger är sant förutom en viktig liten detalj.
En omringning av Mariupol skulle få de ukrainska soldaterna i staden att ge upp.
Jag tvivlar starkt på att ukrainska soldater vill dö för en inkompetent ledning i blodiga strider om hus till hus. Ryssland kommer troligtvis som vid Debaltseve skicka in omkring 15.000 man mot Mariupol och med den eldkraften man har spelar det ingen roll om enstaka hus hålls av ukrainare.
Ryssarna kan bara vänta utanför entrén till dess att de ger upp. Som ukrainare har man då bara två alternativ, att ge upp eller att dö i en sista desperat strid vid ett stormningsförsök.
Jag hade gett upp.
Det gjorde också den ukrainska armén när de flydde hals över huvud när man insåg att tusentals ryska soldater och stridsvagnar körde in i Debaltseve trots att man hade tusentals ukrainska soldater där.
Det blir liksom en ostoppbar kraft.
Skall ukraina kunna hålla Mariupol måste man förhindra att samma scenario utspelar sig igen och det tvivlar jag på att man kan. Man har inte samma resurser som ryssarna när det gäller stridsfordon och manskap.