2015-04-02, 08:19
Medlem
[off topic:

invandring är alltid bra, men sverige behöver en mer "amerikansk" approach till invandring.

grekland har - till skillnad från exempelvis ukraina eller ryssland - väldigt liten investerings- och tillväxtpotential. skepps- och rederinäringen var stark men ganska färdigväxt. turism är turism. självgod lathet, fårost och tzatziki kommer aldrig att skapa tillväxt.

/off topic]

Citat:
Russia’s economic contraction will be worse than previously thought, the World Bank said Wednesday, the day the government reported to President Vladimir Putin that the struggling economy will recover soon.

http://www.wsj.com/articles/russias-economic-outlook-worse-than-thought-world-bank-says-1427883522

när det sen gäller ryssland - som har en mycket stor tillväxtpotential (om, och det är ett OM med stora bokstäver, man styr upp sin potatisfascism och statskontrollerade ekonomi) - så beskriver världsbanken nu läget som värre än befarat.

knappast överraskande... jag och andra skribenter, med olika bias i ukraina-konflikten, har klargjort det sedan länge.

det som är intressant är att världsbanken, finansiella institutioner, nobelprisvinnare och den finansminister som, om än med hjälp av oljeprisutvecklingen, byggde rysslands välstånd säger att läget är allvarligt och att skadorna är strukturella och kräver omfattande reformer.

samtidigt säger ryska finansdepartementet till putin att "allt snart är bra igen". det är ett mycket illavarslande tecken för ryssland och undertoner av gammelsovjetiska ekon är omöjliga att inte höra.
Citera
2015-04-02, 08:28
Medlem
Swan65s avatar
Västerlänningarna och kapitalet flyr Ryssland medan ukrainska flyktingar forsar in. Katastrofal tendens för den ryska ekonomin naturligtvis.
http://hbl.fi/nyheter/2015-04-02/745536/mtv-finlandarna-flyttar-bort-fran-ryssland
Citera
2015-04-02, 08:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Västerlänningarna och kapitalet flyr Ryssland medan ukrainska flyktingar forsar in. Katastrofal tendens för den ryska ekonomin naturligtvis.
http://hbl.fi/nyheter/2015-04-02/745536/mtv-finlandarna-flyttar-bort-fran-ryssland
Ryssland har Kudrin som talar om hur illa det ser ut iaf. På den andra sidan av skalan så har vi de som tror att Krim ska bli en semesterort för västerlänningar under den ryska fascistiska regimens förtryck på halvön. Trooligt. Sanktioner och ekonomiskt kaos tros av vissa leda till Putin avpolletering:
Citat:
Det finns två anledningar till att Mark Galeotti, som är professor vid New York University och som studerat Ryssland under årtionden, pekar ut just 2016 som året då Putin är rökt. För det första är ekonomin skakig med ekonomiska sanktioner och ett lågt oljepris som straffar Ryssland hårt.

För det andra är det val till duman i Kreml det året. Även om de Putinvänliga partierna kommer att vinna valet, kommer eliten i Kreml att se opinionsundersökningar som allmänheten aldrig får se, och de kommer att visa att folk är trötta på Putin, säger Mark Galeotti till Vox.
http://www.di.se/artiklar/2015/3/31/expert-2016-ar-vladimir-putin-borta/
Citera
2015-04-02, 09:09
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Men vad 17...har det verkligen bott 120 000(!) finländare i Ryssland och nu "bara" 70 000?? Detta måste väl ändå ha att göra med definitioner av kareler att göra, eller något liknande? Någon som har insyn i detta? Helt absurda siffror som det verkar för mig, dra bort en nolla så är jag med.

Citat:
Tiotusentals finländare som har bott i Ryssland har lämnat landet under det senaste året, rapporterar MTV.

Enligt det ryska invandrarverket bodde det nästan 120 000 finländare i Ryssland i januari i fjol. I januari i år hade antalet minskat till 70 000.
Citera
2015-04-02, 10:23
Medlem
Savoys avatar
Äsch, för sent att redigera...trovärdigare siffror från Guardian här, förmodligen från 2011 eller 2012, om de galna siffrorna ovan skulle stämma tror jag det hade framgått och det verkar som min bullshitsensor funkar som den ska;

Citat:
There are 226k immigrants living in Finland – about 4.2% of the population, notably from Sweden (33.7k), Estonia (18.6k) and Russia (17.5k).

329k Finns live overseas, particularly in Sweden (190k)
, Germany (21.4k) and the UK (15k).

Det finns alltså inte ens plats över alls för några 120 000 (var 40:e finländare) i denna statistik, så jag undrar om ryska invandrarverket, eller någon annan, helt enkelt hittat på nyheten? Det är i alla fall som vanligt både skrämmande och talande att se vad som gäller nyhetspublicering 2015: Ingen faktacheck över huvud taget. Nyheten ligger redan ute på flera sajter, i självaste Finland!
Citera
2015-04-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Men vad 17...har det verkligen bott 120 000(!) finländare i Ryssland och nu "bara" 70 000?? Detta måste väl ändå ha att göra med definitioner av kareler att göra, eller något liknande? Någon som har insyn i detta? Helt absurda siffror som det verkar för mig, dra bort en nolla så är jag med.

Vi är ungefär 500 svenskar som bor i Moskva. Jag kan inte siffrorna för hela landet men max 2000 om jag räknar högt. Min gissning är 1000 , det är lite beroende hur man räknar. Alla anmäler inte sig till ambassaden att man bor i landet.

Så 120 000 Finländare kan inte stämma . Men ska kolla upp siffrorna.
Citera
2015-04-02, 10:32
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle40
Vi är ungefär 500 svenskar som bor i Moskva. Jag kan inte siffrorna för hela landet men max 2000 om jag räknar högt. Min gissning är 1000 , det är lite beroende hur man räknar. Alla anmäler inte sig till ambassaden att man bor i landet.

Så 120 000 Finländare kan inte stämma . Men ska kolla upp siffrorna.

Ja det skulle vara mycket intressant om du kan snoka upp om ryska invandrarverket alls har publicerat siffran!
Citera
2015-04-02, 10:48
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ja det skulle vara mycket intressant om du kan snoka upp om ryska invandrarverket alls har publicerat siffran!

Siffran stämmer, detta handlar alltså främst om affärsmän. Ryssland är som bekant en extremt viktig handelspartner med Finland (tyvärr)
Citera
2015-04-02, 10:53
Medlem
Citat:
Siffran stämmer, detta handlar alltså främst om affärsmän. Ryssland är som bekant en extremt viktig handelspartner med Finland (tyvärr)

jag misstänker att det kan vara baserat på visum. förmodligen är det många finska affärsmän och turister som besöker ryssland. den siffran lär ha reducerats en hel del.
Citera
2015-04-02, 11:14
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Jaså du.

Skeptikern Savoy fick läxa upp dem...

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/04/02/mtv-rattar-nyheten-om-finlandare-som-flyttar-fran-ryssland-fel#comments
Citera
2015-04-02, 11:57
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Jaså du.

Skeptikern Savoy fick läxa upp dem...

http://svenska.yle.fi/artikel/2015/04/02/mtv-rattar-nyheten-om-finlandare-som-flyttar-fran-ryssland-fel#comments

Ja inte tolkade jag det som siffran handlade om emigranter utan främst affärsmän. Siffran låter låg om alla turister skulle ingå
Citera
2015-04-02, 12:31
Medlem
Citat:
Ja inte tolkade jag det som siffran handlade om emigranter utan främst affärsmän. Siffran låter låg om alla turister skulle ingå

Betänk att man kan resa till StP utan visum i 72 timmar och dit åker majorititen av finska turisyer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in