Citat:
Ursprungligen postat av
Calle40
Till detta kommer att "långt bort i stan" länderna i centralasien drabbas hårt av Rysslands kris. Både direkt och indirekt då de som arbetar i Ryssland inte kan skicka hem lika mycket pengar,om äns några,längre. Detta banar väg för radikala Islamiska grupper som infiltrerat områdena sedan årtionden.
Jag tror inte någon ledande politiker någonstans riktigt förutsett det som kan/kommer att inträffa,där hela regionen kan komma i gungning.
Sedan är jag optimist i grunden men farhågorna är stora på olika plan
Islamister...eller kineser. Motorvägen ligger asfalterad och utan trafik nu om Kina vill ta över större delen av Centralasien (inte militärt såklart, det behövs inte), vilket jag tror de vill. Under vissa förutsättningar har de chansen att bli dominerande aktör i Iran också och i så fall är övertagandet av Centralasien fullbordat, undantaget Afghanistan som kanske inte direkt är kronjuvelen.
Jag förutsätter då att den som kontrollerar Kazakstan också kontrollerar de exsovjetiska stanländerna söderut.
Kina kan mycket väl ha direkt och dominerande inflytande ända bort till Volga och Turkiet om några år. Beror en del på hur det går i Iran.
Som sagt, hela den här krisen är tokdum från första början, för västvärlden och såklart för Ryssland och Ukraina som naturligtvis också blir mer lättköpta österifrån.