2015-04-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Hur mycket artisterna får från Spotify beror på avtalen som musikerna har med sina skivbolag och förlag en del har väldigt bra avtal andra har sämre.

Och precis samma sak gäller för Tidal - skivbolagets avtal med artisten avgör hur mycket artisten får.
Skillnaden mellan Lady Gaga och Markoolio är dock markant - Gaga kan ställa krav på sitt skivbolag, Markoolio får korvören på både Tidal och Spotify.
Tidal presenteras som en artistprotest mot Spotifys modell - som egentligen är skivbolagens modell. Spotify ger så mycket pengar deras modell tillåter, att artisterna sedan har dåliga avtal skylls på Spotify men är knappast Spotifys fel.

Citat:
Tror många musiker hellre vill stödja Tidal som är musikerägt än Spotify som ägs av skivbolag och riskkapitalister som förväntar sig god vinst på sina investeringar.
Ninja please. Tidal ägs av riskkapitalister och storföretag precis som Spotify.
Jay-Z/Kanye/Beyonce är inga indie-artister som plinkar gitarr på lokala hak, de är storföretag och riskkapitalister vars varumärken är Jay-Z/Kanye/Beyonce.

Citat:
Tidal betalar troligen redan bättre per spelning än Spotify gör.
Haha. Ja, det får väl tiden utvisa.

Missförstå mig rätt - artisterna SKA ha bättre avtal. Men storbolag som protesterar mot storbolags metoder blir bara pinsamt.
Artisterna borde gå ihop mot sina skivbolag, inte försöka konkurrera ut ett vinnande koncept genom att sälja sig billigare.
Tidal finns inte om ett år, och de har inte vunnit något.
Senast redigerad av lorddesh 2015-04-01 kl. 20:44.
Citera
2015-04-01, 21:04
Medlem
Mvks avatar
Fattar varken storheten i spotify eller Tidal.
Jag laddar ner musik i mp3 form eller kollar på musikvideos och gör listor i youtube med adblock installerat och betalar inte en krona till vare sig övergödda artister eller hypade tjänster.

Har inte betalat ett öre för musik sen Kazaa, DC, E-donkey, torrent osv kom.
Citera
2015-04-01, 21:20
Medlem
arakas avatar
torrenten är fortfarande kung, med eller utan Tidal.
Citera
2015-04-01, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Jag laddar ner musik i mp3 form eller kollar på musikvideos och gör listor i youtube med adblock installerat och betalar inte en krona till vare sig övergödda artister eller hypade tjänster.

Youtube och mp3 i all ära, men det som gör att jag betalar för Spotify är för att det är så himla mycket smidigare.
Citera
2015-04-01, 22:18
Medlem
Citat:

Kul(?) att du skryter med att du blåser musiker och andra som producerar sånt du gillar.
Citera
2015-04-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ninja please. Tidal ägs av riskkapitalister och storföretag precis som Spotify.
Jay-Z/Kanye/Beyonce är inga indie-artister som plinkar gitarr på lokala hak, de är storföretag och riskkapitalister vars varumärken är Jay-Z/Kanye/Beyonce.
Vet inte om man kan kalla Daft Punk, Jack White, Arcade Fire m.fl. riskkapitalister. Väldigt stor skillnad i hur Spotify och Tidal ägs.
Vore väldigt oväntat om Tidal inte ger musikerna bättre avtal än konkurrenterna.

Citat:
Missförstå mig rätt - artisterna SKA ha bättre avtal. Men storbolag som protesterar mot storbolags metoder blir bara pinsamt.
Du missar poängen att Tidal ägs och styrs av musiker.
Citat:
Artisterna borde gå ihop mot sina skivbolag, inte försöka konkurrera ut ett vinnande koncept genom att sälja sig billigare.
Det är ju precis det Tidal handlar om nämligen att musikerna tar kontrollen.
Citat:
Tidal finns inte om ett år, och de har inte vunnit något.
Klart de finns då, detta är en storsatsning som man inte lägger ned på så kort tid.
Citera
2015-04-01, 22:42
Medlem
hellb0unds avatar
Som Madonna vresa upp arslet när hon skrev på pappret gör mig bara äcklad. Vem skriver ett kontrakt i den ställningen igentligen..
Citera
2015-04-01, 22:46
Medlem
Flufffens avatar
"Musiker" producerade på löpande band ser jag inte som en förlust.
Citat:

Spotify i mobilen är fan det bästa som hänt sedan mp3-spelaren. Självklart är det winamp som gäller för datorn. Köper ju såklart också skivor från band och musiker som jag supportar. Tror förövrigt att du älskar rixfm .
Senast redigerad av Flufffen 2015-04-01 kl. 22:53.
Citera
2015-04-01, 22:50
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hellb0und
Som Madonna vresa upp arslet när hon skrev på pappret gör mig bara äcklad. Vem skriver ett kontrakt i den ställningen igentligen..

Som du såg så gjorde Madonna det. Nej men det var antagligen för att sticka ut ur mängden, en del människor gör så för att få mer uppmärksamhet.
Citera
2015-04-01, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vet inte om man kan kalla Daft Punk, Jack White, Arcade Fire m.fl. riskkapitalister. Väldigt stor skillnad i hur Spotify och Tidal ägs.
Vore väldigt oväntat om Tidal inte ger musikerna bättre avtal än konkurrenterna.

Det är fortfarande skivbolagen som har rättigheterna till musiken. Man kommer inte runt problemet med skivbolagen sådär lätt. Det enda som talar för att artisterna kan tjäna mer på Tidal än på Spotify är följande:

1. Tidal har ingen gratistjänst, vilket Spotify har.
2. Tidal kostar dubbelt så mycket som Spotify Premium om man vill ha lossless.
Citera
2015-04-01, 22:56
Medlem
Nu har jag inte läst hela tråden,men finns det en anledning till varför artister inte kan finnas med på båda tjänsterna? Eller gör dom det?
Citera
2015-04-01, 23:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nu har jag inte läst hela tråden,men finns det en anledning till varför artister inte kan finnas med på båda tjänsterna? Eller gör dom det?

I stort sett alla artister finns på båda tjänsterna. Det finns några artister som bara finns på Spotify eller Tidal, men dom är lätträknade.

EDIT: Om du syftar på rubriken så är den lite missvisande, det är inga artister som lämnat Spotify för Tidal.
Senast redigerad av Galen. 2015-04-01 kl. 23:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in