Citat:
Ursprungligen postat av
Skyrocketin
Ett tillägg i tråden. Det är viktigt att skilja på modeller och modeller. Denna person har varit med i skönhetstävlingar, något som en catwalk-modell/runway-modell aldrig skulle vara. Inte ens en reklammodell från en seriös agentur skulle vara med i något sådant. Denna person har dessutom åkt ned UTAN modellagentur, utan kontrakt, ingenting. Det enda hon hade var en kontakt i Milano och hon tänkte slå sig fram själv. I detta läge är det extremt enkelt att bli utnyttjad, hon befinner sig redan i beroendeställning till potentiella arbetsgivare vilket mannen utgett sig för att vara.
En etablerad modellagentur skulle aldrig ordna ett möte mellan en man i hans privata bostad och en modell. Speciellt inte om han inte har ett gediget förflutet inom modevärlden, jobbar som designer eller så. Som modell skulle du alltså aldrig bli hänvisad till någon slags enskild entreprenör som påstår sig kunna erbjuda jobb.
Att göra som denna tjej är att jämföra med att som okvalificerad söka ett jobb som kräver akademisk utbildning och du har inga jobberfarenheter eller kontaktnät inom din bransch.
En ung människa som har drömmar är lätt att lura. Vissa har välinformerade och "starka" föräldrar eller andra rådgivare som stöttar och skyddar andra är mer utlämnade till sig själva. Många många med modell- eller skådespelardrömmar har blivit lurade och utnyttjade. Alla har inte koll på hur modellbranschen fungerar. Säkert har många sagt till henne att "du är så vacker, du borde bli modell".
Förresten, det händer väl att aspirerande modeller åker till New York, Paris eller Milano med en portfolio för att hitta agentur och jobb på plats? Och även om det är tufft så gissar jag att vissa lyckas? För inte finns väl alla agenturer representerade i Sverige och jag föreställer mig att de inte vill skriva kontrakt med en okänd modell de aldrig träffat live.
OK, hon är inte den typen som blir mode-modell, men hon kanske inte insåg det. Eller så satsade hon på att bli glamormodell.