Citat:
Ursprungligen postat av
12Dagge
Efter att ha grubblat lite på egen hand har jag nu kommit fram till att jag kanske har varit lite för skeptisk mot kristendomen. Den har ändå sina poänger, och förmodligen finns det kanske någon form av den som kan bli min. Men samtidigt har jag då stött på två extremer som är påtagliga inom nästan alla kyrkor som får mig att dra mig undan från dem. Den första är den übersnällistiska som helt tycks ha tagit över svenska kyrkan, för jag tycker faktiskt att det är ologiskt av en kristen kyrka att anställa en imam, och samtidigt inbilla sig att man fortfarande är kristen. Den andra extremen är den ultrapuritansk-paranoida, som tycks dominera inom den evangelikala kristendomen (och i någon grad om jag har förstått allt rätt katolicismen och den rysk-grekiska ortodoxin), där man tycks tro att antikrist gömmer sig på varenda plats där man kan se en triangel (observera att detta kan vara ett missförstånd fött av mina upplevelser av vissa kristna sidor på nätet). Därför skulle jag vilja veta om det där ute kanske finns någon kyrka som håller dessa två extremer vid dörren.
Nja, din syn på den katolska / ortodoxa kyrkan är överdriven, varför tror du att det är så? Dock är det ju ett system man köper sig in i, man kan inte välja ut vad man vill tro på som i svenska kyrkan.
Pingstkyrkor är ganska fristående så vad de lär kan variera. De har större fokus på "helig ande", sång och liknande, men kan vara svavelosande också. Iaf verkar de ha mera närhet än den svenska kyrkan. Se :
http://svkweb.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=677203
Det finns ganska många andra kristna frikyrkor men man ska kanske vara lite försiktig så man inte går in i något sektaktigt...
T.ex. Jehovas Vittnen och mormonkyrkan är enligt min mening sympatiska och jordnära, men JV tillämpar rätt hård beteendekontroll och mormonerna har en del bisarra idéer som är svåra att acceptera. Det är inga rörelser man går in i "litegrann" för att känna på.
Det finns annars de lite mer mystiska rörelserna som är populära bland konvertiter, t.ex. islamsk sufism. Det finns liknande inom katolska o ortodoxa kyrkan men jag vet inte om det är särskilt aktivt i Sverige.