2015-03-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Prova att läs bibeln utan några förutfattade meningar, sen plockar du ut de bitarna du gillar och vips så har du din egen lilla religion. Det är en väl beprövad teknik som troende lyckas med om och om igen. Dessutom kan du kalla dig "kristen" om någon frågar utan att behöva förklara dig närmare.
Kristendomen, nja, den saknar lite av den logik som den forngrekiska (och för den delen fornnordiska och keltiska) religionen har. Världens brister blir till exempel lättare att förklara med flera inbördes motstridiga krafter än med en som dessutom sägs vara allsmäktig och allt igenom god. Jag gillar också starkt det där degenereringsspåret som den forngrekiska religionen har, då den starkt överensstämmer med min människosyn. Fast även kristendomen har så klart sina fördelar i det att man inte behöver känna sig ensam i församlingen, och så klart i det att det redan finns församlingar för den religionen.
Citera
2015-03-07, 22:43
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12Dagge
Kristendomen, nja, den saknar lite av den logik som den forngrekiska (och för den delen fornnordiska och keltiska) religionen har. Världens brister blir till exempel lättare att förklara med flera inbördes motstridiga krafter än med en som dessutom sägs vara allsmäktig och allt igenom god. Jag gillar också starkt det där degenereringsspåret som den forngrekiska religionen har, då den starkt överensstämmer med min människosyn. Fast även kristendomen har så klart sina fördelar i det att man inte behöver känna sig ensam i församlingen, och så klart i det att det redan finns församlingar för den religionen.

Jag tror du missförstår. Det går att hitta exakt din tolkning i bibeln. Inga problem. Folk har gjort det i snart 2000 år. Fast det är klart, jag har alltid gillat Poseidon, han verkar ganska skön.
Citera
2015-03-07, 23:16
Medlem
Gör dig själv en tjänst och håll dig långt borta från religion.. börja knarka istället om du vill hitta ljus i vardagen.
Citera
2015-03-07, 23:33
Medlem
particulum1s avatar
Egentligen behöver du ingen hjälp när det gäller transcendentala funderingar för du har redan de verktyg du behöver, vilket är din kropp och ditt sinne. Det du behöver göra är att studera dessa 2 ting grundligt, vad de består utav, hur de är konstruerade och hur de fungerar.
Citera
2015-03-08, 00:35
Medlem
Apologists avatar
Du verkar vara mer intresserad av att tro på en ideologi istället för att söka sanningen?

Det är inte från våra önskningar vi deklarerar sanningen, vi är bara betraktaren till sanningen. Varje människa gör sitt val, efter livet kommer facit!
Citera
2015-03-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Du verkar vara mer intresserad av att tro på en ideologi istället för att söka sanningen?

Det är inte från våra önskningar vi deklarerar sanningen, vi är bara betraktaren till sanningen. Varje människa gör sitt val, efter livet kommer facit!
Nej, någon till ideologi vill jag inte ha. Har redan tänkt i såväl kommunistiska (när jag var sisådär 13-18 år), socialdemokratiska (när jag var 17-19 år),olika konservativa (från när jag var nitton till ungefär nu) och diverse nationalistiska (18-21 år), och även under en period nyliberala (från jag var tjugo till typ förra halvåret då jag var 21) banor men kom till slut fram till att dessa bara gav mig en massa ångest över att jag inte gick på protestmöten, demonstrationer och dylik skit. Istället vill jag nu vända huvudet uppåt och se om något finns där uppe som är mer eftersträvnadsvärt än om plånboken är tjock eller ej och än att oja sig över en massa vilt främmande människors situation. Så nog finns det ett moment av sanningssökande i mina grubblerier, men jag fördömer till skillnad från dig inte preferenserna och viljans roll i detta sökande.
Senast redigerad av 12Dagge 2015-03-08 kl. 10:19.
Citera
2015-03-26, 14:11
Medlem
Efter att ha grubblat lite på egen hand har jag nu kommit fram till att jag kanske har varit lite för skeptisk mot kristendomen. Den har ändå sina poänger, och förmodligen finns det kanske någon form av den som kan bli min. Men samtidigt har jag då stött på två extremer som är påtagliga inom nästan alla kyrkor som får mig att dra mig undan från dem. Den första är den übersnällistiska som helt tycks ha tagit över svenska kyrkan, för jag tycker faktiskt att det är ologiskt av en kristen kyrka att anställa en imam, och samtidigt inbilla sig att man fortfarande är kristen. Den andra extremen är den ultrapuritansk-paranoida, som tycks dominera inom den evangelikala kristendomen (och i någon grad om jag har förstått allt rätt katolicismen och den rysk-grekiska ortodoxin), där man tycks tro att antikrist gömmer sig på varenda plats där man kan se en triangel (observera att detta kan vara ett missförstånd fött av mina upplevelser av vissa kristna sidor på nätet). Därför skulle jag vilja veta om det där ute kanske finns någon kyrka som håller dessa två extremer vid dörren.
Senast redigerad av 12Dagge 2015-03-26 kl. 14:15.
Citera
2015-03-31, 19:38
Medlem
Citat:
Den första är den übersnällistiska som helt tycks ha tagit över svenska kyrkan, för jag tycker faktiskt att det är ologiskt av en kristen kyrka att anställa en imam, och samtidigt inbilla sig att man fortfarande är kristen. Den andra extremen är den ultrapuritansk-paranoida, som tycks dominera inom den evangelikala kristendomen .

vilken kyrka har anställt en imam ?
Citera
2015-03-31, 20:38
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Efter att ha grubblat lite på egen hand har jag nu kommit fram till att jag kanske har varit lite för skeptisk mot kristendomen. Den har ändå sina poänger, och förmodligen finns det kanske någon form av den som kan bli min. Men samtidigt har jag då stött på två extremer som är påtagliga inom nästan alla kyrkor som får mig att dra mig undan från dem. Den första är den übersnällistiska som helt tycks ha tagit över svenska kyrkan, för jag tycker faktiskt att det är ologiskt av en kristen kyrka att anställa en imam, och samtidigt inbilla sig att man fortfarande är kristen. Den andra extremen är den ultrapuritansk-paranoida, som tycks dominera inom den evangelikala kristendomen (och i någon grad om jag har förstått allt rätt katolicismen och den rysk-grekiska ortodoxin), där man tycks tro att antikrist gömmer sig på varenda plats där man kan se en triangel (observera att detta kan vara ett missförstånd fött av mina upplevelser av vissa kristna sidor på nätet). Därför skulle jag vilja veta om det där ute kanske finns någon kyrka som håller dessa två extremer vid dörren.

Om du söker en kristen kyrka som inte är lika urvattnad som Svenska kyrkan, men där man inte ägnar sig åt domedagsprofetior och tungomålstalande så är väl Equmeniakyrkan det naturliga valet. Det är den mest "moderata" delen av frikyrkorörelsen, som bildades när man slog ihop metodisterna, baptisterna och missionsförbundarna för ett par år sedan. Har också dragit till sig en del folk från Svenska kyrkan.

http://www.equmeniakyrkan.se/

Annars brukar väl folk välja religion efter vad de växt upp med eller börjat tro på som vuxen eller möjligen gift in sig i. Att som du försöka göra ett rationellt val baserat på dina egna preferenser är ganska ovanligt.
Citera
2015-03-31, 20:53
Medlem
Citat:

Nja, din syn på den katolska / ortodoxa kyrkan är överdriven, varför tror du att det är så? Dock är det ju ett system man köper sig in i, man kan inte välja ut vad man vill tro på som i svenska kyrkan.

Pingstkyrkor är ganska fristående så vad de lär kan variera. De har större fokus på "helig ande", sång och liknande, men kan vara svavelosande också. Iaf verkar de ha mera närhet än den svenska kyrkan. Se : http://svkweb.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=677203

Det finns ganska många andra kristna frikyrkor men man ska kanske vara lite försiktig så man inte går in i något sektaktigt...
T.ex. Jehovas Vittnen och mormonkyrkan är enligt min mening sympatiska och jordnära, men JV tillämpar rätt hård beteendekontroll och mormonerna har en del bisarra idéer som är svåra att acceptera. Det är inga rörelser man går in i "litegrann" för att känna på.

Det finns annars de lite mer mystiska rörelserna som är populära bland konvertiter, t.ex. islamsk sufism. Det finns liknande inom katolska o ortodoxa kyrkan men jag vet inte om det är särskilt aktivt i Sverige.
Senast redigerad av grelin1999 2015-03-31 kl. 20:55.
Citera
2015-03-31, 21:57
Medlem
[QUOTE mitthopp/]
vilken kyrka har anställt en imam ? [/quote]
Svenska kyrkan, har du inte hört talas om det? Det pratades en del i media om det för några år sedan, så jag blir nästan lite förvånad att du inte har hört det redan. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-kyrka-i-fritt-fall_6002149.svd http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article12742739.ab

Angående grelin1999s kommentar om mina ord om katolicismen och ortodoxin baserade jag främst dem på strömningarna SSPX och Gotisk ortodoxa ärkestiftet, men efter att ha kollat lite verkar det nästan som att dessa snarare är utbrytningar ur katolicismen och ortodoxin än strömningar inom dessa kyrkor. Då kan jag alltså gå med i dessa kyrkor utan att få en prost som bara babblar om trianglar och Memnon-Memfis (eller vad det nu hette), hela tiden. Då ska jag börja överväga att gå över i någon av dessa två kyrkor.
Citera
2015-03-31, 22:25
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Svenska kyrkan, har du inte hört talas om det? Det pratades en del i media om det för några år sedan, så jag blir nästan lite förvånad att du inte har hört det redan. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/en-kyrka-i-fritt-fall_6002149.svd http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article12742739.ab

Angående grelin1999s kommentar om mina ord om katolicismen och ortodoxin baserade jag främst dem på strömningarna SSPX och Gotisk ortodoxa ärkestiftet, men efter att ha kollat lite verkar det nästan som att dessa snarare är utbrytningar ur katolicismen och ortodoxin än strömningar inom dessa kyrkor. Då kan jag alltså gå med i dessa kyrkor utan att få en prost som bara babblar om trianglar och Memnon-Memfis (eller vad det nu hette), hela tiden. Då ska jag börja överväga att gå över i någon av dessa två kyrkor.
Vilken kyrka du än går in i så får du höra andra prata om det du själv skall söka. Varför måste du tillhöra en kyrka? En församling? Räcker det inte med att tro och att söka Gud själv och där du står just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in