2015-03-31, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storballen
Ingen av de valpar jag bott tillsammans med tidigare har betett sig såhär, inte heller någon av mina vänners hundar när de var valpar. Det är inte konstigt att en valp försöker hoppa upp i möbler, men det är just aggressionen som jag inte har sett tidigare.

Jag tror att det är ett ovanligt beteende men inte unikt. Han är helt enkelt mer benägen att hävda sin vilja, som individ.

Ja,precis,dom har olika personligheter,som vi människor.

Att inte du tidigare haft en valp som gör så här,betyder inte att det är onormalt eller "aggressivt".
Du har helt enkelt fått en valp som är "tuffare" än dom andra du haft. Valpen är inte aggressiv,men du kan lätt trigga igång hans "aggressivitet" om du kommer i konflikter med han och dessutom lägger ner han med våld.
Citera
2015-03-31, 17:44
Medlem
Kanske går åt rätt håll då, men sluta kasta boll i 20 min.. låt den leka på egen hand nu motionerar o stressar du den.
Citera
2015-03-31, 18:14
Medlem
Dominans är inte våld.Biter han dig är det helt ok att lägga ner honom till dess han är lugn och slappnar av , slutar du före det har du gett dig och förstärkt beteendet.
Vad gäller soffan dominerar du med att flytta dig själv och ta platsen från honom, samt att med ljud hindra honom att hoppa upp igen.
Du kommer inom få månader inte att kunna lyfta honom längre så dålig metod. Att lägga ner en hund är bara om han gjort något helt oacceptabelt för det mesta räcker det med ljud, kanske en snabb touch med handen mot halsen.
Det går INTE över om du inget gör.
Citera
2015-03-31, 18:57
Medlem
Att lägga ner en 12 veckors valp är så långt ifrån rätt som man kan komma.

Flesta tips här skapar bara dålig relation till hunden och lydnad under fruktan.

Lyd ett gott råd. Sök inte tips här.

Din hund är troligen inte aggressiv. Det är en jaktras och troligen har den helt rätt beteende för rasen.

Men du kanske borde satsat på en annan ras? Det här är en krävande hundras. Jakthundar är inte normalt sällskapshundar.

Och där gör de flesta sitt första misstag. Väljer fel ras.
Citera
2015-03-31, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Din valp är inte aggressiv,det är snarare en sund valp med normalt valpbeteende. En valp som provar sig fram.
Att trycka ner/hålla ner valpen gör er relation sämre och det bör ni undvika.

Som någon skrev,varför inte låta han vara i soffan? Gör ett hörn till hans,lägg dit nån filt om det är hundhår ni är rädd för.

Finns en valpbok som Fredrik Sten skrivit,den kanske kan hjälpa?

Rätt på första delen.

Nej, det är fullt möjligt att lära en valp inte vara i soffan.

Sten är okej. Förutom att han tror att han kan applicera samma tankar på alla hundar och raser. Så fungerar det inte.
Senast redigerad av batteridrift 2015-03-31 kl. 19:03.
Citera
2015-03-31, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Dominans är inte våld.Biter han dig är det helt ok att lägga ner honom till dess han är lugn och slappnar av , slutar du före det har du gett dig och förstärkt beteendet.
Vad gäller soffan dominerar du med att flytta dig själv och ta platsen från honom, samt att med ljud hindra honom att hoppa upp igen.
Du kommer inom få månader inte att kunna lyfta honom längre så dålig metod. Att lägga ner en hund är bara om han gjort något helt oacceptabelt för det mesta räcker det med ljud, kanske en snabb touch med handen mot halsen.
Det går INTE över om du inget gör.
Zigga,trodde du visste bättre än så. Lägga ner en valp som "biter"? Dominera sin plats i soffan?
Nå,dags för folk att läsa på lite. Och framförallt inte ta efter Cesar Milan.!

Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Rätt på första delen.

Nej, det är fullt möjligt att lära en valp inte vara i soffan.

Sten är okej. Förutom att han tror att han kan applicera samma tankar på alla hundar och raser. Så fungerar det inte.
Klart det går hindra en valp att inte vara i soffan. Men varför?

Ang Sten så håller jag med.
Citera
2015-03-31, 19:21
Medlem
Citat:
Att lägga ner en 12 veckors valp är så långt ifrån rätt som man kan komma.
Flesta tips här skapar bara dålig relation till hunden och lydnad under fruktan.
Lyd ett gott råd. Sök inte tips här.
Din hund är troligen inte aggressiv. Det är en jaktras och troligen har den helt rätt beteende för rasen.
Men du kanske borde satsat på en annan ras? Det här är en krävande hundras. Jakthundar är inte normalt sällskapshundar.
Och där gör de flesta sitt första misstag. Väljer fel ras.
Lyd ett gott råd och sluta ge tips här.
Weimaranern är en fågelhund och en fågelhund ska vara mjuk i munnen. Vill du ha det till att det är naturligt att en Golden Retriever med ska ha det naturligt att den ska vara aggressiv?
En aggressiv hund är i det närmase värdelös så länge den inte används som ett vapen för att fälla viltet.
Så jakthundar (har två som ligger här jämter mig i soffan. Retrievers som används praktiskt) är utomordentliga sällskapshundar.
Du däremot är en utomordentligt obegåvad person. Ändra på det.
Citera
2015-03-31, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Zigga,trodde du visste bättre än så. Lägga ner en valp som "biter"? Dominera sin plats i soffan?
Nå,dags för folk att läsa på lite. Och framförallt inte ta efter Cesar Milan.!

Klart det går hindra en valp att inte vara i soffan. Men varför?

Ang Sten så håller jag med.

Jag struntar i C Milan.
Med hund ska du vara ledare inte han/hon och det görs enkelt helt utan våld eller att göra illa hunden på NÅGOT sätt.
Kroppsspråk och andning är oerhört viktigt,enkel metod som man har nytta av i andra lägen i livet tex som lärare.

Vill du inte ha hunden i soffan ska den gå ner, den ska inte vakta mat eller leksaker och inte bestämma över dej nånsin.Ryta o skrika har ingen effekt , time out ännu mindre , simpel biologisk behaviorism har. Som dominans är.Hunden är ett djur.
Senast redigerad av Zigga 2015-03-31 kl. 19:41.
Citera
2015-03-31, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Lyd ett gott råd och sluta ge tips här.
Weimaranern är en fågelhund och en fågelhund ska vara mjuk i munnen. Vill du ha det till att det är naturligt att en Golden Retriever med ska ha det naturligt att den ska vara aggressiv?
En aggressiv hund är i det närmase värdelös så länge den inte används som ett vapen för att fälla viltet.
Så jakthundar (har två som ligger här jämter mig i soffan. Retrievers som används praktiskt) är utomordentliga sällskapshundar.
Du däremot är en utomordentligt obegåvad person. Ändra på det.

Mjuk i munnen. Inte mentalt. Och jag skulle inte klassa en hund aggressiv utan att ha gjort ett mentaltest på den. Speciellt inte på en 12 veckors valp som fortfarande tycker allt är en lek. Finns ingen hundkunnig som skulle klassa en hund aggressiv vid 12 veckors ålder. Påstår du det är du dum i huvudet.

Gosa du vidare med dina sällskapsretrievers.
Citera
2015-03-31, 19:37
Medlem
Citat:
Mjuk i munnen. Inte mentalt. Och jag skulle inte klassa en hund aggressiv utan att ha gjort ett mentaltest på den. Speciellt inte på en 12 veckors valp som fortfarande tycker allt är en lek. Finns ingen hundkunnig som skulle klassa en hund aggressiv vid 12 veckors ålder. Påstår du det är du dum i huvudet.

Gosa du vidare med dina sällskapsretrievers.

Nej, men om du redan nu har en stark valp som är en dominant individ ska du mota tidigt inte låtsas som det regnar...., ja en fågelhund ska vara mjuk i munnen.
Citera
2015-03-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Nej, men om du redan nu har en stark valp som är en dominant individ ska du mota tidigt inte låtsas som det regnar...., ja en fågelhund ska vara mjuk i munnen.

Du kan inte mota genetiska egenskaper hos en hund. Däremot kan du lära dig hantera dem genom rätt träning.
Citera
2015-03-31, 19:49
Medlem
Citat:
Du kan inte mota genetiska egenskaper hos en hund. Däremot kan du lära dig hantera dem genom rätt träning.
Tror inte jag påstått motsatsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in