2015-03-30, 14:59
Bannlyst
Hmph, vi kommer antagligen att se ett svenskt ISIS, med mål att befria Norden från kristen äckel 2060.. kanske redan 2025.
Citera
2015-03-30, 14:59
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Kan tillägga att SCB beräknar att Sverige befolkning kommer uppgå till 11,8 miljoner år 2060. Det är med andra ord osannolikt att befolkningen kommer vara nämnvärt högre än 12 miljoner 2060, om man tror på SCBs prognoser.

Men jag har det bästa kvar. År 2011 trodde SCB att år 2050 kommer 16,5% av Sveriges befolkning att vara utlandsfödda. Detta argument användes för att krossa "rasisternas" argument:

Citat:
Myt 1: Det pågår en massinvandring, om några årtionden kommer svenskar att vara i minoritet i sitt eget land.

Påståendet är direkt felaktigt. I dag är knappt 15 procent av befolkningen född i ett annat land. Statistiska Centralbyrån räknar med en näst intill oförändrad andel i framtiden, andelen beräknas öka till 16,5 procent 2050.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14101454.ab

PK:iterna slog sig för bröstet. Än en gång var "rasisterna" motbevisade. SCB hade talat.

Men sedan kom verkligheten ikapp. Vilket år tror du att vi nådde 16.5%? Jo, svaret är:

Redan år 2014!

Dvs förra året. SCB missade målet med 36 år.

Källor:
https://affes.wordpress.com/2015/03/19/ullenhag-och-scb-hade-fel-pa-36-ar/
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/
Citera
2015-03-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
En import av människor ifrån tredje världen med en medel IQ på 69-75 kan betyda att scenariot kan ta oväntade vändningar och bli katastrofalt

🅰 En person med IQ på 69-75 kan förstå att världen består av så mycket mer än tredje världen.

🅱 Om man ser på migrationen i termer som import och export bör man naturligtvis se till att sköta det på ett sådant sätt att man får tillstånd en bra bytesbalans. Det förstår t o m folk med IQ långt under 69-75.

🆎 Jag för min del är för öppna gränser i en global värld och ser inte något som helst hinder för att Sverige skulle ha omkring 25 miljoner invånare, varav 5 miljoner bor i Stockholm. Det här är ett antal invånare som är mycket väl avvägd i förhållande till landets gränser.
Citera
2015-03-30, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
🅰 En person med IQ på 69-75 kan förstå att världen består av så mycket mer än tredje världen.

🅱 Om man ser på migrationen i termer som import och export bör man naturligtvis se till att sköta det på ett sådant sätt att man får tillstånd en bra bytesbalans. Det förstår t o m folk med IQ långt under 69-75.

🆎 Jag för min del är för öppna gränser i en global värld och ser inte något som helst hinder för att Sverige skulle ha omkring 25 miljoner invånare, varav 5 miljoner bor i Stockholm. Det här är ett antal invånare som är mycket väl avvägd i förhållande till landets gränser.

Invandringsimporten till Sverige består till majoritet av människor ifrån tredje världen, denna globala världen du drömmer om har visat sig vara icke-fungerande i Sverige där invandringen ensamt står för 250 miljarder SEK/år och har visat sig vara en ren förlust affär samtidigt som kriminaliteten inom landets gränser har ökat något fruktansvärt, vilket enbart skulle bli värre i en ännu mer globalvärld, se: (1).

Hur önskar du att en globalvärld skall kunna existera, utan gränser mellan nationer - när kulturella, sociala, samhällsmässiga och religiösa skillnader är extremt stora i en värld som aldrig har upplevt fred? Hur skall människor ifrån alla världens hörn helt plötsligt skulle uppleva varandra som en och samma, utan skillnader en omöjlig dröm(1)

Hur menar du att 25 miljoner invånare skall vara möjligt när vi har svårt att få bostäder att räcka till 10 miljoner, detta betyder att vi måste expandera något fruktansvärt om vi någonsin skall vara dubbelt så många invånare medan vi inte verkar så intresserade av att debattera bostadsbristen som råder idag?

Hur hade du tänkt att vi skall lösa arbetslösheten när Sveriges politiker har visat i många år att det inte verkar vara en möjlighet, eftersom vi har en såpass hög arbetslöshet hade den inte sjunkit om vi hade blivit tvåfaldigt så många invånare i landet. Din dröm är ett kapitalistiskt sjunkande skepp som USA, och som jag nämnde tidigare; någonting att inte sträva efter om vi skall efterlämna ett välmående land till kommande generationer. Du lånar landet och världen av kommande generationer.
Senast redigerad av testocyp 2015-03-30 kl. 18:09.
Citera
2015-03-30, 18:24
Bannlyst
Lär ju vara en majoritet av invandrare.

Vore en mardröm, men inte omöjligt om det ska fortsätta såhär
Citera
2015-03-30, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Hur menar du att 25 miljoner invånare skall vara möjligt när vi har svårt att få bostäder att räcka till 10 miljoner

Om du tittar på länder av Sveriges storlek som har ett invånarantal på 25 miljoner människor (eller fler) kommer du snabbt att se att folk både har någonstans att bo och någonstans att arbeta.

Därför svarar jag åter igen på frågan i rubriken (Hur många svenskar bor i Sverige 2060?) med att säga 20 miljoner (även om jag kan tycka att 25 miljoner redan idag vore mer rimligt).

Jag har mitt hem på tre olika platser här på jorden. I ett av de här länderna har man drygt fem gånger så många invånare som i Sverige, trots att ytan bara är obetydligt större. Inga problem med bostäder. Tvärtom byggs det som fan. Arbetslösheten är extremt låg, speciellt när man jämför med Sverige.

När jag läser svenska tidningar ser jag att man häromveckan stängde två stora företag. Det var ju inte så smart direkt. Volvo som man sålt till entreprenörer i det kommunistiska Kina ska bygga en stor fabrik i USA, varför inte i Sverige?

PS Som du ser har jag valt att inte kommentera all den text du hade innanför offerkoftan. (Hur fan fick du plats med all den där skiten?)
Citera
2015-03-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wumtata
Om du tittar på länder av Sveriges storlek som har ett invånarantal på 25 miljoner människor (eller fler) kommer du snabbt att se att folk både har någonstans att bo och någonstans att arbeta.

Därför svarar jag åter igen på frågan i rubriken (Hur många svenskar bor i Sverige 2060?) med att säga 20 miljoner (även om jag kan tycka att 25 miljoner redan idag vore mer rimligt).

Jag har mitt hem på tre olika platser här på jorden. I ett av de här länderna har man drygt fem gånger så många invånare som i Sverige, trots att ytan bara är obetydligt större. Inga problem med bostäder. Tvärtom byggs det som fan. Arbetslösheten är extremt låg, speciellt när man jämför med Sverige.

När jag läser svenska tidningar ser jag att man häromveckan stängde två stora företag. Det var ju inte så smart direkt. Volvo som man sålt till entreprenörer i det kommunistiska Kina ska bygga en stor fabrik i USA, varför inte i Sverige?

PS Som du ser har jag valt att inte kommentera all den text du hade innanför offerkoftan. (Hur fan fick du plats med all den där skiten?)

Har folk någonstans att bo i Sverige idag? Vi har en enorm bostadsbrist. Vart skall alla bo?
Citera
2015-03-30, 21:37
Medlem
Daevass avatar
Hur definierar du svensk?

Antagligen svensk medborgare eller någon som har för avsikt att bo här mer permanent. I så fall är svaret antagligen mer än 95 %.
Citera
2015-03-31, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Men jag har det bästa kvar. År 2011 trodde SCB att år 2050 kommer 16,5% av Sveriges befolkning att vara utlandsfödda. Detta argument användes för att krossa "rasisternas" argument:

PK:iterna slog sig för bröstet. Än en gång var "rasisterna" motbevisade. SCB hade talat.

Men sedan kom verkligheten ikapp. Vilket år tror du att vi nådde 16.5%? Jo, svaret är:

Redan år 2014!

Dvs förra året. SCB missade målet med 36 år.

Källor:
https://affes.wordpress.com/2015/03/19/ullenhag-och-scb-hade-fel-pa-36-ar/
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Befolkning/

Det här är jättekonstigt. Hur sjutton kunde man tro att det bara skulle bo 16,5% invandrare i Sverige om 36 år med denna invandringstakt?? Har man ens någon som helst grund för den prognosen?

Alltså idag är ju invandringsnivåerna på rekordnivåer, och kommande år kommer genomsnitts(netto)invandringen vara mycket högre än den var per år mellan åren 2000-2014, vilka är de år jag har utgått ifrån i mina beräkningar, men även om det alltid är Kaoz i Mellanöstern och Afrika så kanske nivåerna sjunker igen om några år? Jag menar, det är ganska osannolikt att denna takt håller i sig i 45 år. Så om det blir samma ökning som mellan 2000-2014, så kommer Sverige ha ca 12,5 miljoner invånare om 45 år. Det tycker jag ändå låter som ett ganska rimligt antagande.

Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Hur definierar du svensk?

Antagligen svensk medborgare eller någon som har för avsikt att bo här mer permanent. I så fall är svaret antagligen mer än 95 %.

Jag menar etniska svenskar. Andelen etniska svenskar är idag någonstans mellan 70-75%.
Citera
2015-03-31, 01:58
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
Det här är jättekonstigt. Hur sjutton kunde man tro att det bara skulle bo 16,5% invandrare i Sverige om 36 år med denna invandringstakt?? Har man ens någon som helst grund för den prognosen?

Du kan själv se hur SCB räknade i denna rapport:

http://www.scb.se/statistik/BE/BE0401/2008A01/BE0401_2008A01_SM_BE18SM0801.pdf

Hoppa t.ex till tabellen "6. Födda i Sverige och födda utomlands 1950-2007 samt prognos 2008-2050. Tusental". Titta vid år 2050. Där står det 16,5% vid kolumnen Utrikes födda i procent av befolkningen.

Rapporten verkar vara gjord år 2008, och man hänvisade till den ända till 2011. Därför fick man fel så fort. Man anade inte att invandringen skulle bli så massiv de kommande åren.

Men det här visar också hur fort förutsättningarna kan ändras. Därför är det i praktiken helt meningslöst att försöka göra beräkningar enbart på vad SCB skriver. 5 år senare gäller helt andra siffror.
Citera
2015-03-31, 02:16
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
DDär står det 16,5% vid kolumnen Utrikes födda i procent av befolkningen.

Här pratar man bara om "utrikes födda". Man tar inte med de som år 2060 föds in i ett Rosengård där det vuxit upp 3-4 generationer som aldrig kommit in i det svenska samhället.

Hur ser Rosengård ut vid det laget? Kan en kvinna gå omkring utan slöja? Pratar man svenska eller arabiska till vardags? Är det socialt accepterat bland klasskamraterna att ett skolbarn försöker skaffa sig bra betyg för att kunna bli läkare eller civilingenjör?

Den intressanta skiljelinjen i demografin är alltså inte bara inrikes/utrikes född. Det kan istället vara bra att jämföra hur stor den totala befolkningen är, jämfört med vad den skulle varit utan invandring sedan 1945. Idag tror jag vi redan skulle varit under 6 miljoner. Dagens befolkningsökning är ca 100 000 personer om året, så om 20 år blir vi 12 miljoner i landet.
Citera
2015-03-31, 02:57
Medlem
Citat:
Du kan själv se hur SCB räknade i denna rapport:

http://www.scb.se/statistik/BE/BE0401/2008A01/BE0401_2008A01_SM_BE18SM0801.pdf

Hoppa t.ex till tabellen "6. Födda i Sverige och födda utomlands 1950-2007 samt prognos 2008-2050. Tusental". Titta vid år 2050. Där står det 16,5% vid kolumnen Utrikes födda i procent av befolkningen.

Rapporten verkar vara gjord år 2008, och man hänvisade till den ända till 2011. Därför fick man fel så fort. Man anade inte att invandringen skulle bli så massiv de kommande åren.

Men det här visar också hur fort förutsättningarna kan ändras. Därför är det i praktiken helt meningslöst att försöka göra beräkningar enbart på vad SCB skriver. 5 år senare gäller helt andra siffror.

Det luktar väldigt konstigt om de där prognoserna. Titta exempelvis på förändringarna mellan 1950-1970. Där förändras andelen utrikes födda med 3,9 procentenheter på 20 år. Mellan 1970-1990 ökade de med 2,5 procentenheter. 1990-2010 med 5,1 procentenheter. Men efter 2010 (då invandringen borde ha beräknats öka?) då tar det 40 år att öka med 2,2 procentenheter, en betydligt lägre ökning om man jämför med de tidigare 20-års-intervallen, vilka dessutom representerar tidsperioder som borde antas ha en lägre invandring än kommande? Såhär inkompetenta kan väl inte SCB vara? Vad är haken?

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Här pratar man bara om "utrikes födda". Man tar inte med de som år 2060 föds in i ett Rosengård där det vuxit upp 3-4 generationer som aldrig kommit in i det svenska samhället.

Hur ser Rosengård ut vid det laget? Kan en kvinna gå omkring utan slöja? Pratar man svenska eller arabiska till vardags? Är det socialt accepterat bland klasskamraterna att ett skolbarn försöker skaffa sig bra betyg för att kunna bli läkare eller civilingenjör?

Den intressanta skiljelinjen i demografin är alltså inte bara inrikes/utrikes född. Det kan istället vara bra att jämföra hur stor den totala befolkningen är, jämfört med vad den skulle varit utan invandring sedan 1945. Idag tror jag vi redan skulle varit under 6 miljoner. Dagens befolkningsökning är ca 100 000 personer om året, så om 20 år blir vi 12 miljoner i landet.

Det är just detta som gör det svårt att beräkna på rak arm hur den etniska spridningen kommer se ut i Sverige i framtiden, eftersom man inte vet vilka och hur många utlänningar som "gömmer sig" bland "personer med svensk bakgrund" i statistiken.

Vi vet att de etniska svenskarna idag är ca 7 miljoner. Sen tillkommer ju också ett antal hundratusen som kanske har en svensk och en dansk/norsk/tysk/europeisk förälder. Ca 1 miljon av de med utländsk bakgrund är ickesvenska européer, och om dessa får barn med en svensk så lär ju det barnet räknas som en etnisk svensk. Räknar man med dessa som etniska svenskar, d.v.s. framtida barn som har en svensk och en ickesvensk europeisk förälder, så kommer sannolikt etniska svenskar ligga någonstans 7 miljoner även 2060. Är vi 12 miljoner det året är då alltså ca 5 miljoner ickesvenskar, enligt denna mycket spekulativa och enkla uträkning.

I USA har man räknat ut att vita kommer att bli minoritet år 2042. Men där för man också statistik på ras. Sannolikt lär det dock dröja något/några decennier längre innan vita är i minoritet i Sverige, eftersom vita idag utgör en större andel av befolkning i Sverige än vad den gör i USA (och då räknar jag inte MENA-befolkningen som "vita").
Senast redigerad av Ghana 2015-03-31 kl. 03:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in