2015-03-30, 02:41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kobold
Det är en himla massa snack från din sida, men lite verkstad. Du uppmanar andra att testa både det ena och det andra, men själv är du inte beredd att testa något alls. Du säger att slagrutor fungerar, men du vill inte testa om du kan få ut dollarmiljonen. Du vill inte ens testa din egna slagruta, utan konstaterar bara att du är övertygad om att den fungerar. Säg inte att du redan har testat slagrutan, för det har du inte gjort. Du har lekt med en slagruta när du var ett barn. Det har väl vemsomhelst gjort.

Så! Spola snacket och upp till bevis nu! Ut och testa! Lev som du lär!
Jag länkade till en artikel från Popular Mechanics.

Varför kommenterade du inte den?

Popular Mechanics kritiserade "skeptikerrörelsen" för dess dogmatiska ställning, varför kommenterade du inte det?

Jag förklarade hur värdelöst det är med hypotesprövning som sanningssägare, och det borde du också veta om du varit insatt i forskningsmetodik.

"Skeptiker" kan motbevisa precis vad de än känner för med hjälp av hypotesprövning, och de kan dessutom bestrida precis vilket signifikant resultat som helst genom att ohederligt mixtra med alfa-värdet.

Randi och CSICOPS använder sig av ohederlig hypotesprövning, alltså är det meningslöst att vända sig till dem. De är inga vetenskapsmän och deras experiment har inget med vetenskap att göra. De är agendadrivna människor som använder statistik som opinionsbildande redskap. De är inte intresserade av grundforskning.

Jag visade artikeln från Popular Mechanics för dig, och jag bad dig att skriva till dem och be dem höra av sig till Randi.

Har du gjort det än?

Popular Mechanics lyfte ju fram vetenskapliga resultat, fleråriga och statsfinansierade studier, som är stöd För slagrutning.

De visade upp en 96 %ig effektivitet från fältstudierna, de visade hur träffsäker slagrutan var (exakt lokalisera, djup, mängd etc).
De visade också att resultaten blev de motsatta vid experimentella försök (även om det fanns ett litet antal som stod för en signifikant träffsäkerhet).
Att resultaten vid kontrollerade försök inte motsvarade fältstudiernas resultat betyder inte att de förra var fel - för de var De Facto korrekta (96 %) - det betyder bara att hypotesen var felaktig.
De måste alltså kontrollera Andra hypoteser.

Så - återigen - varför ylar du om att jag ska gå med i Randis tävling?
Varför kräver du inte att Popular Mechanics ska göra det istället?
Citera
2015-03-30, 03:04
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför så att säga "gå över ån efter vatten"?

Varför inte vända på frågeställningen och fråga oss VAD som skulle kunna ge vatten en förmåga att signalera sin närvaro genom en slagruteman utrustad med en "pinne"?

Så länge vi inte kan detektera den med elektroniska instrument omätbara (övernaturliga) egenskap diväteoxid sägs ha på slagrutor,som dessutom på ett rent magiskt vis upphör existera om försöket flyttas till ett laboratorium,så kommer vi inte att få uppleva den tidpunkt där de "skeptiker" du i ditt inlägg ovan nämner ber dig och slagrutemännen om ursäkt.

Om man ska fortsätta din tankegång,vore det inte hellre på sin plats att slagrutemännen ber de omkomna Irakiska bombletarnas anhöriga om ursäkt för att slagrutemetoden inte kunde detektera bomber trots att detta utlovats? Hundratals människor är döda p,ga vidskepelse.

Duktiga slagrutemän har garanterat en stor kunskap om var man hittar vatten i naturen,genom att visuellt "läsa av" ett landskap i jakten på tecken på vatten,såsom gamla flodfåror,mineraler som uppträder där vatten finns o,dyl (för att inte tala om brunnslock). Det undermedvetna sammanställer dessa intryck och signalerar genom ideomotoriska system resultatet.

Slagrutor är pseudovetenskap grande luxe,de bakomliggande psykologiska mekanismerna är det inte.
Slagrutor fungerar - det visade Popular Mechanics.
de visade upp 96 % effektivitet.

Så slagrutor fungerar.

Eftersom vi inte förstår vad det är som sker är det svårt att som du avfärda det pga vad en (1) förhärskande hypotes föreslår.
En hypotes dessutom som sedan länge har haft stora svårigheter att bli bekräftad.

Då måste man byta hypotes.

Ungefär på samma sätt gjorde man vid monstervågorna.
Monstervågor kunde inte finnas eftersom hypotesen var Vågmekaniken. Och enligt vågmekaniken kunde inte monstervågor bildas.

Men monstervågor fanns ändå - precis som slagrutor ändå kan hitta vatten - alltså måste man byta hypotes. Monstervågor är inte fullt förstådda - men de har registrerats tillräckligt många ggr för att även nejsägarna ska hålla tyst. Men ingen fungerande o alltäckande hypotes har visat sig vara framgångsrik för att förklara dem. Än!

Samma var det med elektrofoniska ljud.
Den ursprungliga hypotesen var att meteoriter, och norrsken, faktiskt Hördes. Och den hypotesen motbevisades enkelt med tanke på ljudets hastighet och avståndet mellan öra och meteorit/norrsken.

Hypotesen var alltså Fel - men elektrofoniska ljud fanns ändå!!!
Och det är jättesvårt att registrera såna ljud, men det har blivit gjort till slut.
Och ingen fungerande fulltäckande hypotes finns idag - och ljuden finns iaf.

Slagrutan KAN hitta bla vatten - det finns det Bevis å.
96 % effektivitet.
Så slagrutan har ett - oförstått - samband med bla vatten.

Men det finns ingen hypotes som kan förklara det.

Den hypotes som använts har inte varit den korrekta - dvs att vatten sänder något som slagrutan registrerar. det är en felaktig hypotes uppenbarligen.
Men slagrutemän hittar ändå vatten (96% effektivitet).

Alltså krävs djupare forskning, och flera hypoteser måste prövas. Frågor som vad i "mottagaren" som gör den till en sådan - och vad i "sändaren" som gör det till sådant. Sådan måste förstås alltså.

MEN - slagrutemän KAN hitta vatten!!
Det är bevisat. Det är fakta.

Och son jag predicerade så kommer tillräckligt många orsaker förklaras och förstås inom en framtid, men nejsägarna kommer inte att medge att de gjorde fel när de hånade och försvårade, avfärdade och mobbade. Precis som de inte har bet om ursäkt för sitt beteende rörande monstervågor, sprites, elektrofoni.

---

Problemen med att "skeptikerna" så kategoriskt avfärdar slagrutning är dessutom väldigt allvarliga.
Precis som vid monstervågorna så bidrog "skeptikernas" åsiktskorridor skapande till att inga åtgärder gjordes för att skydda passagerare och fartyg. Tusentals människors död har alltså "skeptikerna" ansvaret för.

Det är lika allvarligt nu. Vattenbrist är en livsviktig fråga i stora delar av världen. Att som "skeptikerna" gör, försöka hindra en så billig och effektiv metod för att hitta vatten . Det är skamligt, och det är på "skeptikernas" samvete.

Och varför blandar du in bluffmakares konstiga maskiner för bombletning i detta? Vad har bombletning med vattenletning att göra? Det har inget med varandra att göra.
Citera
2015-03-30, 07:21
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître

Så slagrutor fungerar.

Eftersom vi inte förstår vad det är som sker är det svårt att som du avfärda det pga vad en (1) förhärskande hypotes föreslår.
En hypotes dessutom som sedan länge har haft stora svårigheter att bli bekräftad.

Ungefär på samma sätt gjorde man vid monstervågorna.
Monstervågor kunde inte finnas eftersom hypotesen var Vågmekaniken. Och enligt vågmekaniken kunde inte monstervågor bildas.

Men monstervågor fanns ändå - precis som slagrutor ändå kan hitta vatten - alltså måste man byta hypotes. Monstervågor är inte fullt förstådda - men de har registrerats tillräckligt många ggr för att även nejsägarna ska hålla tyst. Men ingen fungerande o alltäckande hypotes har visat sig vara framgångsrik för att förklara dem. Än!

Samma var det med elektrofoniska ljud.
Den ursprungliga hypotesen var att meteoriter, och norrsken, faktiskt Hördes. Och den hypotesen motbevisades enkelt med tanke på ljudets hastighet och avståndet mellan öra och meteorit/norrsken.

Hypotesen var alltså Fel - men elektrofoniska ljud fanns ändå!!!
Och det är jättesvårt att registrera såna ljud, men det har blivit gjort till slut.
Och ingen fungerande fulltäckande hypotes finns idag - och ljuden finns iaf.

Slagrutan KAN hitta bla vatten - det finns det Bevis å.
96 % effektivitet.
Så slagrutan har ett - oförstått - samband med bla vatten.

Men det finns ingen hypotes som kan förklara det.

Den hypotes som använts har inte varit den korrekta - dvs att vatten sänder något som slagrutan registrerar. det är en felaktig hypotes uppenbarligen.
Men slagrutemän hittar ändå vatten (96% effektivitet).

Alltså krävs djupare forskning, och flera hypoteser måste prövas. Frågor som vad i "mottagaren" som gör den till en sådan - och vad i "sändaren" som gör det till sådant. Sådan måste förstås alltså.

MEN - slagrutemän KAN hitta vatten!!

Och son jag predicerade så kommer tillräckligt många orsaker förklaras och förstås inom en framtid, men nejsägarna kommer inte att medge att de gjorde fel när de hånade och försvårade, avfärdade och mobbade. Precis som de inte har bet om ursäkt för sitt beteende rörande monstervågor, sprites, elektrofoni.

---

Problemen med att "skeptikerna" så kategoriskt avfärdar slagrutning är dessutom väldigt allvarliga.
Precis som vid monstervågorna så bidrog "skeptikernas" åsiktskorridor skapande till att inga åtgärder gjordes för att skydda passagerare och fartyg. Tusentals människors död har alltså "skeptikerna" ansvaret för.

Det är lika allvarligt nu. Vattenbrist är en livsviktig fråga i stora delar av världen. Att som "skeptikerna" gör, försöka hindra en så billig och effektiv metod för att hitta vatten . Det är skamligt, och det är på "skeptikernas" samvete.

Och varför blandar du in bluffmakares konstiga maskiner för bombletning i detta? Vad har bombletning med vattenletning att göra? Det har inget med varandra att göra.

Nej, artikeln du hänvisar till säger att det möjligtvis KAN vara så att slagrutor fungerar. De säger det redan i rubriken... Den hänvisar till tester som visat upp till 96% träffsäkerhet med 10-20% felmarginal på djup. Den hänvisar även till tester som visar på motsatsen och den hänvisar till att det ofta går bra att borra rätt ner var som helst och alltid få vatten...
Det finns som du vet även gott om undersökningar som visar att slagrutor inte fungerar bättre än slumpen, så varför sätter du så stenhård tilltro till just denna artikel? Jo, eftersom den visar vad DU vill, inte eftersom den är mer tillförlig än andra artiklar eller undersökningar.
Om du inte så oerhört gärna önskade att slagrutor skulle fungera så hade du kunnat hänvisa till den här artiukeln istället - publicerad i samma tidskrift (Populär Mechanics) som säger att slagrutor inte fungerar för fem öre...
https://books.google.se/books?id=mtQDAAAAMBAJ&pg=PA180&lpg=PA180&dq=popula r+mechanics+dowsing&source=bl&ots=g-kOxqMeyI&sig=PG3CQGam29iHjMIbmIrZ5h6peFc&hl=sv&sa= X&ei=XdsYVZCTM8L4aPfTgpgC&ved=0CCgQ6AEwAQ#v=onepag e&q=popular%20mechanics%20dowsing&f=false

Nu är ju dock PopularMechanics inte någon vetenskaplig tidskrift i den betydelsen du försöker få det till, så jag skulle inte sätta särskilt mycket tilltro till någon av artiklarna utan snarare försöka hitta källorna och testerna de hänvisar till, men du kanske redan har gjort det?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-03-30 kl. 07:26.
Citera
2015-03-30, 08:48
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej, artikeln du hänvisar till säger att det möjligtvis KAN vara så att slagrutor fungerar. De säger det redan i rubriken... Den hänvisar till tester som visat upp till 96% träffsäkerhet med 10-20% felmarginal på djup. Den hänvisar även till tester som visar på motsatsen och den hänvisar till att det ofta går bra att borra rätt ner var som helst och alltid få vatten...
Det finns som du vet även gott om undersökningar som visar att slagrutor inte fungerar bättre än slumpen, så varför sätter du så stenhård tilltro till just denna artikel? Jo, eftersom den visar vad DU vill, inte eftersom den är mer tillförlig än andra artiklar eller undersökningar.
Om du inte så oerhört gärna önskade att slagrutor skulle fungera så hade du kunnat hänvisa till den här artiukeln istället - publicerad i samma tidskrift (Populär Mechanics) som säger att slagrutor inte fungerar för fem öre...
https://books.google.se/books?id=mtQDAAAAMBAJ&pg=PA180&lpg=PA180&dq=popula r+mechanics+dowsing&source=bl&ots=g-kOxqMeyI&sig=PG3CQGam29iHjMIbmIrZ5h6peFc&hl=sv&sa= X&ei=XdsYVZCTM8L4aPfTgpgC&ved=0CCgQ6AEwAQ#v=onepag e&q=popular%20mechanics%20dowsing&f=false

Nu är ju dock PopularMechanics inte någon vetenskaplig tidskrift i den betydelsen du försöker få det till, så jag skulle inte sätta särskilt mycket tilltro till någon av artiklarna utan snarare försöka hitta källorna och testerna de hänvisar till, men du kanske redan har gjort det?
Din artikeln är från FÖRE, Långt före, den aktuella studien.
Din artikeln är från 1966
1966
1966
1966

Och dessutom är du oärlig i ditt referat.
De skrev inte alls att man hittade vatten överallt,
de skrev - de Betonade - att detta var så tunga bevis eftersom slagrutemännen prickade Eaxkt, där bara någon fot åt sidan hade missat det..

Som sagt en 10 år lång statlig studie (Tyskland).

Och, som jag skrev, Popular Mechanics visar stor heder när de publicerar denna artikeln särskilt med tanke på deras tidigare sågning av slagrutan.

Men de är så hedervärda att de Ändrar sig när bvisen pekar åt annat håll.

De hänvisade tillomed till Randi och CSICOPS som hade - på orättvis och ohederlig grund sågat de resultat denna artikeln byggde på.

Återigen - det är hedervärt.

Och så försöker du plötsligt förminska Popular Mechanics betydelse ... tsss tsss. Du har ju flera gånger lyft upp just Popular Mechanics som just Trovärdig auktoritet i frågor om tex 9/11.

Men nu passar det va?
Dvs du klagar på mig, att jag "bara" lyfter upp sånt som stödjer mig.
Men sanningen är ju att du ignorerar Bevis som detta - och låser dig fast i agendadricka hypotesprövningar konstruerade o kontrollerade av skeptikerorganisationer - de lyfter du upp som auktoriteter.

När du HÄR har faktiska vetenskapliga bevis.

Både fältstudier och experiment - som ajg också skrev.

Alltså inte "tester" som du skrev.

Resultaten bygger - återigen - på 10 ÅRs fältstudier, med 96 % effektivitet, samt en sk kontrollerad studie a la hypotesprövning, vars resultat till huvudsak var slumpmässiga (förutom ca 6 deltagare som fick resultat som var signifikanta).

Som jag skrev, så isar det vad "skeptikerna" redan gjort. Dvs att det är Hypotesen det är fel på - inte slagrutan.
För slagrutan, eller "slagruteeffekten" existerar.

Popular Mechanics kritiserar även såna som du, som är allt för dogmatiska.
Dvs pekar bevis i en annan riktning, så går det inte att avfärda dem - som du (och "skeptiker") gör.

Popular Mechanics är väldigt kända för att vara just "skeptiker", men de visar stor heder genom att publicera denna artikel, och skriva att det finns anledning att se seriöst på frågan nu efter desas resultat.

Fan vad du är oärlig.

Vill du ha någon form av trovärdighet kvar bör du ändra attityd.

Studien hittar du här:
http://www.scientificexploration.org/journal/jse_09_1_betz.pdf
http://www.scientificexploration.org/journal/jse_09_2_betz.pdf

Publicerad i Journal of Scientific Exploration.
Är det "fint" nog för dig?
Citera
2015-03-30, 09:55
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Jag länkade till en artikel från Popular Mechanics.

Varför kommenterade du inte den?

Popular Mechanics kritiserade "skeptikerrörelsen" för dess dogmatiska ställning, varför kommenterade du inte det?

Jag förklarade hur värdelöst det är med hypotesprövning som sanningssägare, och det borde du också veta om du varit insatt i forskningsmetodik.

"Skeptiker" kan motbevisa precis vad de än känner för med hjälp av hypotesprövning, och de kan dessutom bestrida precis vilket signifikant resultat som helst genom att ohederligt mixtra med alfa-värdet.

Randi och CSICOPS använder sig av ohederlig hypotesprövning, alltså är det meningslöst att vända sig till dem. De är inga vetenskapsmän och deras experiment har inget med vetenskap att göra. De är agendadrivna människor som använder statistik som opinionsbildande redskap. De är inte intresserade av grundforskning.

Jag visade artikeln från Popular Mechanics för dig, och jag bad dig att skriva till dem och be dem höra av sig till Randi.

Har du gjort det än?

Popular Mechanics lyfte ju fram vetenskapliga resultat, fleråriga och statsfinansierade studier, som är stöd För slagrutning.

De visade upp en 96 %ig effektivitet från fältstudierna, de visade hur träffsäker slagrutan var (exakt lokalisera, djup, mängd etc).
De visade också att resultaten blev de motsatta vid experimentella försök (även om det fanns ett litet antal som stod för en signifikant träffsäkerhet).
Att resultaten vid kontrollerade försök inte motsvarade fältstudiernas resultat betyder inte att de förra var fel - för de var De Facto korrekta (96 %) - det betyder bara att hypotesen var felaktig.
De måste alltså kontrollera Andra hypoteser.

Så - återigen - varför ylar du om att jag ska gå med i Randis tävling?
Varför kräver du inte att Popular Mechanics ska göra det istället?

För att det är du och ingen annan som gastar om att slagrutor minsann funkar.
Citera
2015-03-30, 10:33
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
1966
1966
1966
Vad är det för fel på 1966 nu då, du hänvisar ofta själv till gamla studier och använder företeelsers historik och äldre som "bevis" för dina teorier...

Men ok, din studie är ju "bara" 20 år gammal - från 1995 - så då får vi väl hitta något nyare istället, som detta från 1999 som titta på H.D. Betz och co's studie: http://www.csicop.org/si/show/testing_dowsing_the_failure_of_the_munich_experime nts/
eller här:
http://skepdic.com/dowsing.html
Inte mycket trovärdighet kvar för H.D Betz efter att man läst det där, eller hur?

Citat:
de skrev - de Betonade - att detta var så tunga bevis eftersom slagrutemännen prickade Eaxkt, där bara någon fot åt sidan hade missat det..
Jo det skrev de visst det: They point out that the United States is so water-rich you can get wet drilling just about anywhere, if you drill deep enough
Och innan du tar upp resultaten från SriLanka igen så föreslår jag att du verkligen läser mina länkar här ovan först...

Citat:

Och, som jag skrev, Popular Mechanics visar stor heder när de publicerar denna artikeln särskilt med tanke på deras tidigare sågning av slagrutan.

De hänvisade tillomed till Randi och CSICOPS som hade - på orättvis och ohederlig grund sågat de resultat denna artikeln byggde på.

Och så försöker du plötsligt förminska Popular Mechanics betydelse ... tsss tsss. Du har ju flera gånger lyft upp just Popular Mechanics som just Trovärdig auktoritet i frågor om tex 9/11.

En enda gång har jag direkt refererat till PopulärMechanics (och då till en bok, inte deras tidning) vad jag kan se, och den gången gjorde jag det för att motbevisa mig själv och ge min "opponent" (Arthur Dent) rätt! Det är något du aldrig någonsin varit i närheten av att göra själv - dvs erkänna när du har fel, du kanske skulle prova?
https://www.flashback.org/sp50262471

Nu sitter vi alltså med en studie (det finns faktiskt en till som samme H.D. Betz gjorde några år tidigare, men den blev så hårt ifrågasatt att han tydligen blev tvungen att försöka igen) som ska "bevisa" att slagrutor fungera, och en hel drös med bevisning som motsäger och framförallt ifrågasätter denna studie på alla sätt och vis - men ändå väljer du att lita på denna enda studie, utförd av en professor i religion (H.D. Betz är teolog, inte fysiker). Att vara teolog behöver förstås inte vara något som helst hinder för att genomföra vetenskapliga korrekta studier, en teolog behöver självklart inte ens vara troende, men i detta fall undrar jag om inte just "tro" fått lite för fritt spelrum..
Citera
2015-03-30, 12:25
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Betz studie som visade på 96% effektivitet är tyvärr oseriös då den utfördes på Sri Lanka som har en årsnederbörd på 2500-5000 mm vatten (10 ggr mer än Sveriges). I stort sett vart du än gräver i en sådan miljö så kommer du naturligtvis att stöta på grundvatten.

Citat:

Så du är för pseudovetenskap? För vad annars kan det kallas när man tvingas omarbeta testen för att få resultaten att bättre spegla den hypotes man i början av studien hade,men inte fick.

Här har vi ett exempel på en "professionell" slagruteman som utan problem kan hitta en kopparstav och en flaska vatten när han tillåts se objekten han söker:

https://www.youtube.com/watch?v=bOyvA1bO_rs

Skulle vi däremot utsätta slagrutemannen för ett dubbelblint experiment med samma kopparstav och vattenflaska där varken testledaren eller slagrutemannen vet vart staven och flaskan är placerade så finner vi att slagrutans förmåga att detektera objekten på ett närmast magiskt sätt försvinner. Märk väl att utslaget av slagrutemannens egna experiment i videon inte är avhängigt av om vattnet kommer från en naturlig källa (det brukar ofta påpekas att slagrutan "slutar att fungera" eftersom testet inte är "på riktigt"). Den enda förklaringen är naturligtvis att slagrutemannen vid ett dubbelblint test inte har en aning om vart föremålen han söker finns och slagrutan helt enkelt inte fungerar.

Citat:

Du och användare Fatomata verkar ha samma uppfattning av vad som är fakta.

Du anför som bevisning en tidsperiod på över 2000 år med uteslutande anekdotiska,av dig ej ens nämnda bevis. Du gör dig därigenom skyldig till tvenne argumentationsfel. The argument from antiquity och appeal to tradition. Källkritik,du vet....

Att därefter underkänna min bevisföring från 1800-talet blir givetvis närmast pinsamt.

Faktum är att Agricolas texter som brukar användas som bevis av troende för att slagrutor fungerar,redan på 1500-talet avfärdade slagrutor som ren humbug:

Furthermore, it seems that the dowsing advocates didn't actually read the book because it says exactly the opposite of what they claim: Instead of endorsing dowsing, Agricola states that those seeking minerals "should not make use of an enchanted twig, because if he is prudent and skilled in the natural signs, he understands that a forked stick is of no use to him."

http://www.livescience.com/34486-dowsing-water-witching.html

Citat:

Fair enough,om skeptiker tar på sig ansvaret för vad naturen ställer till med så bär foliehattar och slagrutemän ansvar för vad det övernaturliga ställer till med. Ska vi enas om det?

Citat:

Bluffmakares konstiga maskiner "fungerar" på samma vis som dina konstiga,magiska slagrutor "fungerar". Jag har bifogat en video där en "professionell" slagruteman tydligt visar att slagrutor gör utslag på kopparrör,så varför kan man enligt dig inte hitta bomber (ofta mycket lika kopparrör i sin uppbyggnad) med samma metod?

Varför blandar du in elektrofoni,sprites och monstervågor i snart sagt varje inlägg du presterar oavsett ämne? Skärp dig,du är oseriös.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2015-03-30 kl. 12:57.
Citera
2015-03-30, 22:52
Medlem
Tomtens-fislukts avatar
Citat:

"Mentally I SHOULD ignore it" säger snubben i klippet

Det är ju precis det man inte gör (Ideomotoriskt).

Förresten är det ofta ingen idé att argumentera logiskt med folk som tror på tomtar, troll, häxor eller annat trams.

Hur många var det inte som gick på hollowearthsociety?
för er som inte fattar så är det fake vilket bevisar att många människor är mycket lättlurade.. Tyvärr många som är just det på denna forumdelen men även överallt i världen .

Inget illa menat till de som känner sig förolämpade av lite vetenskap, gillar er ändå
Senast redigerad av Tomtens-fislukt 2015-03-30 kl. 22:57.
Citera
2015-03-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtens-fislukt
"Mentally I SHOULD ignore it" säger snubben i klippet

"I've forgotten all about the water now". "I start to lose it". No shit,you're fuck'n losing it John!!

Det är intressant att notera hur han precis som den andre slagrutemannen i Randiklippet "råkar" röra händerna precis i det ögonblick slagrutorna indikerar en "träff". Givetvis en slump?!?

Slagrutor fungerar,det är fakta sa någon....

Hittade en annan rolig video på samma tema.
Här har vi lyx-slagrutor för guldletare!!

https://www.youtube.com/watch?v=D3mCrqGFmyU

Det är lite oklart vad summerfunktionen egentligen är till för (förutom att testa batteriet som egentligen inte heller behövs) eftersom strömkretsen aldrig sluts när killen hittar guldet som han egenhändigt lagt ut. Möjligen är dessa slagrutor ämnade för blinda guldletare som är så pass svaga i armarna att de inte kan förhindra spröten från att mötas?

Kan det även vara så att den icke slutna strömkretsen är den bakomliggande tekniken (magi) som gör dessa förgyllda slagrutor till den extra lyxiga "long-range modellen"?

Det är viktigt att "tänka bort" den egna slagrutan om man har 24-karatsvarianten. Om man glömmer det så riskerar man att slagrutan detekterar sig själv och roterar runt med en jävla fart och kapar nästippen med ett snitt värdigt en kirurg (det kanske är då summern börjar ljuda?).
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2015-03-31 kl. 00:33.
Citera
2015-03-31, 00:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
1966
1966
1966

Men nu passar det va?
Dvs du klagar på mig, att jag "bara" lyfter upp sånt som stödjer mig.
Men sanningen är ju att du ignorerar Bevis som detta - och låser dig fast i agendadricka hypotesprövningar konstruerade o kontrollerade av skeptikerorganisationer - de lyfter du upp som auktoriteter.

När du HÄR har faktiska vetenskapliga bevis.

Både fältstudier och experiment - som ajg också skrev.

Alltså inte "tester" som du skrev.

Resultaten bygger - återigen - på 10 ÅRs fältstudier, med 96 % effektivitet, samt en sk kontrollerad studie a la hypotesprövning, vars resultat till huvudsak var slumpmässiga (förutom ca 6 deltagare som fick resultat som var signifikanta).

Som jag skrev, så isar det vad "skeptikerna" redan gjort. Dvs att det är Hypotesen det är fel på - inte slagrutan.
För slagrutan, eller "slagruteeffekten" existerar.

Popular Mechanics kritiserar även såna som du, som är allt för dogmatiska.
Dvs pekar bevis i en annan riktning, så går det inte att avfärda dem - som du (och "skeptiker") gör.

Popular Mechanics är väldigt kända för att vara just "skeptiker", men de visar stor heder genom att publicera denna artikel, och skriva att det finns anledning att se seriöst på frågan nu efter desas resultat.

Fan vad du är oärlig.

Vill du ha någon form av trovärdighet kvar bör du ändra attityd.

Studien hittar du här:
http://www.scientificexploration.org/journal/jse_09_1_betz.pdf
http://www.scientificexploration.org/journal/jse_09_2_betz.pdf

Publicerad i Journal of Scientific Exploration.
Är det "fint" nog för dig?

En annan faktor minst sagt värd att nämna är att den absoluta majoriteten av alla tester/studier i din "vetenskapliga" studie utfördes av en och samma man, en viss herr Hans Schröter.. Och om man kollar upp denne man på nätet så blir det riktigt intressant, för han säger nämligen själv att han utgår ifrån hydrologiska och topografiska studier av området innan han ens börja springa runt med slagrutan:
His procedure is the same every time. To begin with, he evaluates the hydrogeological and topographical maps and charts available. "Of course I can only find water in places it actually exists. This I can see exactly from the data. Otherwise I don´t start in the first place, " he says almost apologetically.
Här har ni "källan": http://www.waterforlife.de/e_home.htm

Kan vi alltså enas om att popularmechanicsartikeln och Betz studie är fullständigt trams?
Eller tänker du härda ut ett tag till?
Citera
2015-03-31, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
En annan faktor minst sagt värd att nämna är att den absoluta majoriteten av alla tester/studier i din "vetenskapliga" studie utfördes av en och samma man, en viss herr Hans Schröter.. Och om man kollar upp denne man på nätet så blir det riktigt intressant, för han säger nämligen själv att han utgår ifrån hydrologiska och topografiska studier av området innan han ens börja springa runt med slagrutan:
His procedure is the same every time. To begin with, he evaluates the hydrogeological and topographical maps and charts available. "Of course I can only find water in places it actually exists. This I can see exactly from the data. Otherwise I don´t start in the first place, " he says almost apologetically.
Här har ni "källan": http://www.waterforlife.de/e_home.htm

Kan vi alltså enas om att popularmechanicsartikeln och Betz studie är fullständigt trams?
Eller tänker du härda ut ett tag till?

Slagrutor fungerar,det är fakta sa någon....
Citera
2015-03-31, 11:22
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Betz studie som visade på 96% effektivitet är tyvärr oseriös då den utfördes på Sri Lanka som har en årsnederbörd på 2500-5000 mm vatten (10 ggr mer än Sveriges). I stort sett vart du än gräver i en sådan miljö så kommer du naturligtvis att stöta på grundvatten.

Så du är för pseudovetenskap? För vad annars kan det kallas när man tvingas omarbeta testen för att få resultaten att bättre spegla den hypotes man i början av studien hade,men inte fick.

Här har vi ett exempel på en "professionell" slagruteman som utan problem kan hitta en kopparstav och en flaska vatten när han tillåts se objekten han söker:

Skulle vi däremot utsätta slagrutemannen för ett dubbelblint experiment med samma kopparstav och vattenflaska där varken testledaren eller slagrutemannen vet vart staven och flaskan är placerade så finner vi att slagrutans förmåga att detektera objekten på ett närmast magiskt sätt försvinner. Märk väl att utslaget av slagrutemannens egna experiment i videon inte är avhängigt av om vattnet kommer från en naturlig källa (det brukar ofta påpekas att slagrutan "slutar att fungera" eftersom testet inte är "på riktigt"). Den enda förklaringen är naturligtvis att slagrutemannen vid ett dubbelblint test inte har en aning om vart föremålen han söker finns och slagrutan helt enkelt inte fungerar.

Du och användare Fatomata verkar ha samma uppfattning av vad som är fakta.

Du anför som bevisning en tidsperiod på över 2000 år med uteslutande anekdotiska,av dig ej ens nämnda bevis. Du gör dig därigenom skyldig till tvenne argumentationsfel. The argument from antiquity och appeal to tradition. Källkritik,du vet....

Att därefter underkänna min bevisföring från 1800-talet blir givetvis närmast pinsamt.

Faktum är att Agricolas texter som brukar användas som bevis av troende för att slagrutor fungerar,redan på 1500-talet avfärdade slagrutor som ren humbug:

Furthermore, it seems that the dowsing advocates didn't actually read the book because it says exactly the opposite of what they claim: Instead of endorsing dowsing, Agricola states that those seeking minerals "should not make use of an enchanted twig, because if he is prudent and skilled in the natural signs, he understands that a forked stick is of no use to him."

http://www.livescience.com/34486-dowsing-water-witching.html

Fair enough,om skeptiker tar på sig ansvaret för vad naturen ställer till med så bär foliehattar och slagrutemän ansvar för vad det övernaturliga ställer till med. Ska vi enas om det?

Bluffmakares konstiga maskiner "fungerar" på samma vis som dina konstiga,magiska slagrutor "fungerar". Jag har bifogat en video där en "professionell" slagruteman tydligt visar att slagrutor gör utslag på kopparrör,så varför kan man enligt dig inte hitta bomber (ofta mycket lika kopparrör i sin uppbyggnad) med samma metod?

Varför blandar du in elektrofoni,sprites och monstervågor i snart sagt varje inlägg du presterar oavsett ämne? Skärp dig,du är oseriös.
Jag blandar in elektrofoni, sprites och monstervågor eftersom de behandlats liknande. "Skeptiker" har hårt angripet dessa fenomen och kallat det övernaturligt skrock. Fenomenen har har haft en traditionell folklig acceptans, men de hypoteser som använts för att försöka förklara har oftast varit felaktiga - från både det folkliga hållet och från "skeptikernas" sida. "Skeptikerna" har inte försökt hitta lämpliga hypoteser, utan de har endast tittat på de traditionella, folkliga förklaringsmodellerna. Men lekmannaförklaringar som de var så stämde de inte överens med verkligheten - men själva fenomenet påverkades ju inte av vilka olika förklaringar som var i omlopp, fenomenet fanns iaf.
"Skeptikerna" avfärdade det på felaktig grund - och de gör de i fallet med slagruteeffekten också.

Slagruteeffekten är omvittnat sedan länge. Det finns grottmålningar som kan tolkas som slagruteliknande redskap. Det är alltså något som mänskligheten känt till sedan urminnes tider.

Därför jämför jag utan problem med monstervågor, elektrofoni och sprites - eftersom det finns direkta paralleller i hur vi närmat oss det. Både lekmannamässigt, tillämpat - och, nu senare, i hur "skeptiker" behandlat det.

Så länge något har så stabil traditionell förankring så kommer jag att jämföra med detta, eftersom de har samma gemensamma nämnare. Jag jämför med ufo-fenomenet också, och har förklarat varför det går utmärkt. Även där finns en stabil folklig förankring, och även där finns "skeptikernas" bristande hypotesprövning.

Du skriver att "foliehattar" ska ta ansvar för något. Men vad?
Ska "foliehattar" ta ansvar för din bombletare tex? Isf måste du motivera vad "foliehattar" har gemensamt med konstruktörer av bluffprodukter.

"Skeptiker" har, som jag skrev, aktivt och direkt saboterat och försvårat för sjösäkerheten tex genom sitt kategoriska fördömande av monstervågorna.

Det ansvar du försöker utkräva av "foliehattar" skulle jag vilja definiera som att allt för många av de som "tror på övernaturliga saker" verkar acceptera allt så länge det .- av andra - definieras som "övernaturligt." Och genom att så okritiskt acceptera vilka stolligheter som helst så agerar de nyttiga idioter åt "skeptikerna" och gör det svårare för tex forskare att ens kunna närma sig ett specifikt fenomen (som av odefinierad anledning kommit att kategoriseras som "övernaturligt") av rädsla för att bli utskrattade, bli utfrysta, förlora auktoritet och trovärdighet etc.

Men de flesta fenomen som hamnat i kategorin "övernaturligt" hamnde där i samband med 1800-talets anti-spiritismrörelse, dvs dåtidens "skeptiker". De kategoriserade flertalet fenomen som på den tiden antingen inte kunde förklaras eller rörde sig i den spiritistiska begreppsvärlden. Tyvärr fastnade dessa fenomen i det facket, och fortfarande idag återupprepar "skeptiker" dessa manualer och helt okritiskt fortsätter definiera - och bekämpa - olika fenomen.
Som tex slagruteeffekten. Men även monstervågor var upptaget som "övernaturligt" och skrock i dessa gamla böcker om "det övernaturliga", och det var huvudorsaken till varför "skeptiker" så länge motarbetade att seriös behandling av monstervågor..

Men av samma anledning accepterar de som vill tro på det övernaturliga allt som står i de böckerna. Dvs det som "skeptiker" automatiskt avfärdar, det godtar de troende. Båda grupper precis lika okritiskt. Som om det handlar om att "välja sida".

Betz studie var knappast oseriös. Det är ganska allvarliga anklagelser du egentligen borde upplysa Popular Mechanics om isf.
Och det är märkligt att du lyfter fram ett argument som redan blivit bemött. I artikeln. Den refererade till en studie genomförd av USGS (US Geological Servey) som direkt motsäger dina argument om att Sri Lanka är plaskvått:
""We carefully considered the statistics of these correlations, and they far exceeded lucky guesses," he says. What's more, virtually all of the sites in Sri Lanka were in regions where the odds of finding water by random drilling were extremely low. As for a USGS notion that dowsers get subtle clues from the landscape and geology, Betz points out that the underground sources were often more than 100 ft. deep and so narrow that misplacing the drill only a few feet would mean digging a dry hole."

Det läste du också.
Så därför undrar jag såklart varför du skrev motsatsen?

Angående din kritik mot hypotesprövning så borde du ju förstå att en förkastad hypotes inte säger något annat än att just den hypotesen var fel. Det säger inget om själva fenomenet.
Så att avfärda ett fenomen för att en hypotes var fel - det är ju pseudovetenskap om något. Särskilt om fältstudier bekräftar fenomenet. Då är det direkt pseudovetenskapligt att mena att fenomenet är förklarat efter att man formulerat en hypotes som inte visat sig hålla. Då är man skyldig att formulera en annan hypotes.

Att de flesta etster misslyckats är knappast underligt med tanke på att det är exakt samma hypotes man prövat. Men att den hypotesen inte kulle hålla visste man ju sedan länge - alltså är det ju pseudovetenskap att överhuvudtaget fortsätta med den, om och om igen.

ATT slagruteeffekten finns, visar både det traditionella bruket om - och dessa fältstudier.
Och då är det dags att "skeptiker" slutar sabotera och gå och gömma sig under en sten.

dina källor från 1800-talet ÄR inte godtagbara. Det eftersom de är alt för gamla, och okontrollerbara i efterhand. De är genomförda av agendadrivna försöksledare, som var helt öppna med att de formulerade hypoteser som skulle få ett på förhand givet resultat - förkasta slagruteeffekten.
det är ju Du jälv som säger att så ska inte forskning gå till, Du själv kallar sådan agendadriven verksamhet för pseudovetenskap. Du gör de själv.
Men jag har inte hänvisat till några agendadrivna försök vars syfte är att glorifiera slagrutemän. Jag visade en tioårig fältstudie - vars resultat, efter 10 års praktiska försök, visade en 96 %ig effektivitet.

Att kolla Verkligheten - vad som Faktiskt Händer - det väger tusenfalt mer än några på förhand uppställda hypotesprövningar man redan i förväg visste resultatet på. Hur kan du ignorera de resultat som Faktiska borrningar, i Verkligheten, gett? När de pågått under 10 år. Hur kan du då hellre lyssna på vad vissa ovetenskapliga försök som inte ens handlar om att hitta riktiga vattenkällor - som bara handlar om att försöka se under vilken hink en flaska vatten finns i). Det är ju inte ens samma sak. Och vi vet ju inte ens om det ens är vatten som slagruteeffekten handlar om. Så länge ingen testar det ordentligt kan vi heller inte veta - och världens fattiga får fortsätta leva utan vaten. Trots att en effektiv och gratis metod troligtvis finns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in