2015-03-30, 23:15
Medlem
Jag tror att du ar ett patrask och du vill att det ska tolkas sa brett som mojligt sa att du och dina pundarpolare kan kliva in hos folk. POlisen kan verifiera allt genom att aka dit och kolla pa dorren. Ar drren oppna med nyckel och ar alla dorrar och finster hela. ENKLARE AN SA AR DET INTE. Men nar man har med patrask att gora sa ska det tolkas av ptrask for patrask. da behover man inte gora nagot och da ar det ingens ansvar forutom den som ager stallet.

Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men vad är det som är svårt att förstå med att polisen måste veta att de befinner sig där olovligen? Här verkar det ju vara en jävla soppa av grannar som minnsann vet fastän de inte kunnat kontakta ägaren själva?!?! Jag tror varken bu eller bä huruvida romerna har rätt att vara där eller inte men isåfall får det väl bli en läxa för fastighetsägaren att lämna kontaktuppgift till någon som kan kolla upp huset då och då och ev. meddela grannar vem de kan kontakta om det är något.
Citera
2015-03-30, 23:15
Bannlyst
Vi får också veta att flera kontaktat polisen men fått beskedet att den inte kan göra något.
Det stämmer, säger närpolischefen i Landskrona, Anneli Manelli.
– Vi kan inte göra något förrän vi får in en anmälan från den som äger stugan, säger hon.

Jävligt märkligt att Polisen inte kan göra något utan få det anmält. Allt som Polisen får in i sin kännedom har de skyldighet att agera om ett brott begås.
Citera
2015-03-30, 23:17
Medlem
Sorcars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Hur fungerar det i Storbritannien då?
Det fungerar naturligtvis inte alls! För ägarna till fastigheterna vill säga!
Googla på "squatting", "squatters".
F.ö. är sån här ockupering av bostäder olagligt i England.
Citera
2015-03-30, 23:19
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrfena
Skulle du då åxå vara glad om dina grannar gav fan i å ringa polisen om
det pågår inbrott i ditt hu när dom inte får tag i dig?
Hoppas jag slipper dig som granne iaf.

Blåser det fritt mellan örona eller? Mina grannar brukar tala om vilka som kan vistas i huset om de åker bort. Lika om jag åker bort, jag brukar lämna kontsktuppgift till någon och när den kontsktar mig återkommer jag samma dag. Och skulle någon granne missat "infon" så må det kanske vara hänt om gripande på bar gärning av ev inbrottstjuv inte kan ske än att den som bor där för att passa husdjur eller tillfälligt går in gör att vattna blommor på mitt uppdrag blir utslängd av polis för att någon eller några grannars loggbok över andra grannar inte är komplett.
Citera
2015-03-30, 23:21
Medlem
Readyfreddies avatar
Det är väl bara för polisen att knacka på hos ockupanterna och fråga vad deras huslånande vän heter, var han befinner sig och hur man kan få tag på honom. När dom då inte kan svara på det så måste man ju få avlägsna dessa typer?

Vem får förresten betala för skadegörelse o dyl?
Citera
2015-03-30, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av werbung
Jag tror att du ar ett patrask och du vill att det ska tolkas sa brett som mojligt sa att du och dina pundarpolare kan kliva in hos folk. POlisen kan verifiera allt genom att aka dit och kolla pa dorren. Ar drren oppna med nyckel och ar alla dorrar och finster hela. ENKLARE AN SA AR DET INTE. Men nar man har med patrask att gora sa ska det tolkas av ptrask for patrask. da behover man inte gora nagot och da ar det ingens ansvar forutom den som ager stallet.

Gå till kyrkan och tro. Det är länge sedan jag slutade punda och har inga pundarpolare längre. Polisen kan inte avgöra om folk vistas lagligt i ett hus eller lägenhet genom att se om dörren är uppbruten. Endast bondtölpar kan tro det. Det finns massor av fastighetsägare eller nyttjanderättshavare som då och då runt om i landet får "bryta sig in" hos sig själva för att de låst sig ute genom att tappa eller glömt nycklarna och inte har lust att lägga ut pengar på jourlåssmed.
Citera
2015-03-30, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaaph
Jag tycker det är rimligt att hemlösa ska få bo i ett tomt hus. Rätten till bostad går före rätten till egendom. Lagstödet för detta är dock svagt/obefintligt i Sverige till skillnad från tex i Storbritannien.

Så i Storbritannien är det fritt fram för bostadslösa att bosätta sig i sommarstugor?
Tillåt mig tvivla.

Och du vill alltså även ha det så i Sverige, att rätten till bostad går före rätten till egendom?
Det innebär att i princip vem som helst kan bosätta sig i ditt fritidshus.
Citera
2015-03-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Det är väl bara för polisen att knacka på hos ockupanterna och fråga vad deras huslånande vän heter, var han befinner sig och hur man kan få tag på honom. När dom då inte kan svara på det så måste man ju få avlägsna dessa typer?

Ja, hade de gjort det hade detta varit uppklarat nu och romerna hade fått leta efter nåt annat ställe att bosätta sig på.
Citera
2015-03-30, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie

Om de befinner sig där olovligen så har de antagligen reda på att ägaren bor utomlands och sällan är där och har antagligen koll på vem som äger den (offentlig uppgift). Däremot tror jag inte att en hyresgäst måste veta varhyresvärd beginner sig. Adtessen bör väl vara tillgänglig i alla fall i fastighetsägarregistret. Vem vet det kanske är en grinig granne som "tipsat" om att huset står tomt? Skulle inte förvåna mig om en snål granne som vill ha ett arvode för att "hålla koll" och leka områdespolis tipsat om det tomma huset till romerna.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-03-30 kl. 23:41.
Citera
2015-03-30, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Leon
Vi får också veta att flera kontaktat polisen men fått beskedet att den inte kan göra något.
Det stämmer, säger närpolischefen i Landskrona, Anneli Manelli.
– Vi kan inte göra något förrän vi får in en anmälan från den som äger stugan, säger hon.

Jävligt märkligt att Polisen inte kan göra något utan få det anmält. Allt som Polisen får in i sin kännedom har de skyldighet att agera om ett brott begås.

Men de vet inte att ett brott begåtts de är väl så tydliga som de kan vara med detta.
Citera
2015-03-30, 23:39
Medlem
Harrfenas avatar
Lösningen blir väl att kommunen tar kontakt med husägaren och hyr
huset för 100,000 i ett kvartal. Alla nöjda.
Citera
2015-03-30, 23:44
Bannlyst
Olaga intrång? Betyder nu detta att inbrott är lagligt tills fastighetsägaren ringt och anmält inbrottet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in