2015-03-30, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LA1905
Spotify betalar ut pengar till skivbolagen och det är sedan dom som get struntsummor till sina artister.
Det är inte Spotifys fel att skivbolagen är giriga och vill behålla mestadels till sig själva.

Har du någon aning om vad de betalar ut till skivbolagen då?

Och vad var anledningen till att Taylor Swift övergav skutan? Pratar hon inte med sitt skivbolag?

Jag har sett flera exempel på dåliga utbetalningar med bl.a. Avicii och typ Madonna, men det kanske beror på att hela sanningen inte har kommit fram.
Citera
2015-03-30, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Ja precis, den frågan ställer ja mig också Pinsamt

Jepp! Väldigt märkligt att girigheten tar mer & mer utrymme även när folk passerat nivån "obegränsad lyx & ekonomi" livet ut ggr 2... Personligen tappar jag lite intresse för sådana artister, särskilt när man börjar se att girigheten "slår över" och blir till något slags hat mot fansen istället för att värna om dem.

Kan fortfarande inte smälta att inte en enda artist drog näven i bordet när fildelningen var som hetast och inga lagliga alternativ fanns... Typ hade Madonna värnat om sina fans (även pengar), hade hon stövlat in i skivbolagets styrelserum, dragit näven i bordet och i princip sagt att "öppnar ni inte en mp3-butik inom max 2 veckor så tar jag det som ett regelrätt avtalsbrott, drar ihop ytterligare artister och öppnar eget istället -alla intäkter i våra egna fickor". Men, men -de stendöda, fega och fanshatande artisterna valde att gömma sig bakom sina direktörer istället, dvs om de nu gnäller över att bolagen tar allt från Spotify och de själva får nära noll, så är det bara som det skall vara. Artisterna ville ju bli ett bihang till direktörerna och då skall det så förbli!
Citera
2015-03-30, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokosbollar
Har du någon aning om vad de betalar ut till skivbolagen då?

Och vad var anledningen till att Taylor Swift övergav skutan? Pratar hon inte med sitt skivbolag?

Jag har sett flera exempel på dåliga utbetalningar med bl.a. Avicii och typ Madonna, men det kanske beror på att hela sanningen inte har kommit fram.

Taylor Swift har inte mycket till övers för sina fans, utan tycker de kan få ta stryk och användas som slagpåsar trots att det är hon själv som uppenbarligen slarvat och misskött sig i sina förhandlingar med skivbolaget
Citera
2015-03-30, 21:31
Medlem
Grasstomouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Den här biten begriper jag verkligen inte. Dvs att "banbrytningen" inte inträffat för länge sedan, och då tänker jag mer att internet, all billig teknik och alla andra möjligheter vänt på alltihopa, dvs att artisterna är de som "äger" och skivbolag degraderas till någon slags tjänsteföretag som artisterna hyr in vid behov. Madonna borde vara den som äger, bestämmer och hanterar intäkter m.m., sedan kan ju hon initiera projekt, typ "album", "turné", "merchandising", "rättighetshantering" etc etc och hyra in, utan att bli "ägd".

För nya artister som så önskar så borde skivbolag mer likna riskkapitalister i projektform -de kan gå in med marknadsföringspengar och få en del i intäkterna för projektet, dock tidsbegränsat på något smart vis.

Som sagt, jag trodde allt nytt skulle riva runt i branschen får många år sedan, men inget verkar ha hänt.

Är inte särskilt insatt i skivbolagsbranschen. Men vad exakt gör "skivbolaget" som man inte kan göra själv?

Printa cd's och sälja är ju totalt ointressant, och varit så de senaste 10 åren.

Stämmer det att de t.o.m snor större delen av intäkterna från exempelvis Spotify så är något fel. I artisternas huvud. Vem fan hade accepterat en sån deal när man är så stor som, säg, Madonna?
Citera
2015-03-30, 21:38
Medlem
Mattelols avatar
Ja, detta är sannerligen höjden av girighet nu när man ser vilka artister det är som hoppar av Spotify, dessa hankar sig ju inte fram direkt. Efter att ha lusläst tråden lite så verkar det alltså som att denna nya tjänst har sina filer i FLAC-format, om de tror att detta kommer att fungera för att locka folk så är de helt ute och cyklar, den gemene musiklyssnaren vet inte ens vad FLAC är och det erfarna lyssnaren kan knappt höra skillnad på FLAC och MP3.

Jag skulle dock inte klandra Spotify om de väljer att avveckla sin gratisversion, snarare uppmuntra.
Citera
2015-03-30, 21:42
Medlem
Man kan iallafall förstå att Tidal kan betala mer i ersättning när tjänsten kostar det dubbla. Om dom sen får några kunder är en annan fråga. Själv är jag nöjd med Spotifys gratis variant.
Citera
2015-03-30, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Man kan iallafall förstå att Tidal kan betala mer i ersättning när tjänsten kostar det dubbla. Om dom sen får några kunder är en annan fråga. Själv är jag nöjd med Spotifys gratis variant.

Det intressanta vore att veta vad "mer i ersättning" betyder -dubbelt på "ingenting" blir fortfarande "ingenting", dvs efter att skivbolagen tagit sin andel. Eller, har Tidal funnit några juridiska kullerbyttor som vänder på allt, dvs artisten får hela kakan och betalar några promille till skivbolaget?
Citera
2015-03-30, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifV
Det intressanta vore att veta vad "mer i ersättning" betyder -dubbelt på "ingenting" blir fortfarande "ingenting", dvs efter att skivbolagen tagit sin andel. Eller, har Tidal funnit några juridiska kullerbyttor som vänder på allt, dvs artisten får hela kakan och betalar några promille till skivbolaget?

Spotify tar 30% och resten går till skivbolagen. Hur kontraktet ser ut mellan skivbolag och artist vet jag ej men det skiljer sig säkert åt.
Citera
2015-03-30, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattelol
...den gemene musiklyssnaren vet inte ens vad FLAC är och det erfarna lyssnaren kan knappt höra skillnad på FLAC och MP3...

Nu är jag kanske inte "gemene lyssnaren", men det jag tycker är ett problem mer än FLAC vs maxad MP3, är usla mastermix:ar (dvs det är där det komprimeras och trollas för att få låten att låta högt, kallas "loudness war"). Vill Tidal göra skillnad så kan de nog hoppa över FLAC och istället fokusera på att skapa något slags "mastered for Tidal"-regler, där man framhäver kvalitét framför enfaldigt jakt på högsta ljudet.

ps. enklast att höra skillnaden är att lyssna på samma låt, dels tagen från en film/bluray (ej soundtrack, utan från filmen) och jämföra med typ Spotify eller ngn nedladdning -filmversionen brukar oftast ha en helt annan närvaro och "tryck" än mp3/radio -versionen.
Citera
2015-03-30, 22:21
Medlem
nackas avatar
Man kan ju alltid hoppas att detta skrämmer upp Spotify lite så att de bemödar sig med att försöka behålla sin marknadsandel. Att Spotify inte har fixat till sin radio-funktion på flera år är ta mig faan skandalöst. Pinsamt att de inte kan fixa till algoritmen som gör att samma fåtal låtar roteras till förbannelse.

Får hoppas att detta gör att de antingen skärper sig eller att de går under.
Citera
2015-03-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Spotify tar 30% och resten går till skivbolagen. Hur kontraktet ser ut mellan skivbolag och artist vet jag ej men det skiljer sig säkert åt.

Om jag minns rätt, det var rätt länge sedan, så såg (ser nog gärna fortfarande) skivbolagen Spotify-pengen som en ren extra sidointäkt, ett slags litet plus i kanten för artisten. Ersättningen blev därefter, dvs för artisten marginell.
Citera
2015-03-30, 22:27
Medlem
Tydligen har priset sänkts från 199 kr till 99 kr, antagligen för att kunna konkurrera med spotify. Detta med lossless och allt content!

https://twitter.com/TIDALHiFi/status/582588201140756480
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in