2015-03-30, 14:45
Medlem
Tidningarna skriver polisen hotade vapen i en bil. Man kan kålla om de vapen ge info till ås. De kan inte va så svårt. Är deta vapen som dom använde eller inte. Var för gör dom så.
Citera
2015-03-30, 14:57
Avstängd
scips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ecevit
Tidningarna skriver polisen hotade vapen i en bil. Man kan kålla om de vapen ge info till ås. De kan inte va så svårt. Är deta vapen som dom använde eller inte. Var för gör dom så.

Dom vapnen som snuten hittade i bilen nu senast i majorna är väll skickade till analys. Och skulle dom stämma överens med morden så sitter dom häktade fast i skiten om dom inte har en jävla bra förklaring varför dom kör omkring med vapen som är hetare en en potatis. I normala fall så förstör man ju mordvapen illa kvickt!
Citera
2015-03-30, 17:31
Medlem
Bossiemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Intresse finns!!

Har rotat vidare i det här nu och det verkar som det inte finns något värde i det hela. Han återberättade till mig vad en polare till honom trodde var orsaken till vad som låg bakom det hela. Alltså en teori, inget mer än så.
Citera
2015-03-30, 18:48
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Har rotat vidare i det här nu och det verkar som det inte finns något värde i det hela. Han återberättade till mig vad en polare till honom trodde var orsaken till vad som låg bakom det hela. Alltså en teori, inget mer än så.

Tack iallafall,, magstarkt om det skulle vara en pappa som beställt ett mord! Men resten lät inte så långsökt.

Det är sanslöst att så många mord i Gbg förblir ouppklarade alltså.
Citera
2015-03-30, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakez
Med sin vänstra hand håller han magasin, och det ska man aldrig göra med en Kalasnikov. Sånt dum grej kan du se bara i Afrika typ Boko Haram eller liknande. Inte konstig att han mejar flera oskyldiga.

Tror du har fel, om du tittar närmare på bilden så håller han INTE i magget snarare framför (Alltså rätt sätt att hålla en AK).

Bilden är lite kass så jag kan ha fel, men det jag studerat så håller han alltså INTE i magget.
Håller man i magget resulterar detta i eldavbrott.
Då mejar man ner mindre människor, att många fler fick skottskador tyder på att gärningsmännen troligen var påtända nybörjare framför vana shooters.
Senast redigerad av kristian65 2015-03-30 kl. 19:01.
Citera
2015-03-30, 19:41
Medlem
Skrikapas avatar
En sak som jag har hakat upp mig på är varför gärningsmännen bär punisher-masker och neongula polisvästar.

The punisher är en vigilante som förklarar krig mot kriminaliteten. Han gör det för att hämnas sin fru och sina barn som dött i en skottväxling mellan kriminella. Serien handlar i princip om hur han avrättar kriminella.

Det kanske inte finns någon som helst baktanke med valet av mask. Men det är en intressant parentes. Symboliken förstärks med den neon-gula polisvästen. Duon går in på ett hak som är ett känt tillhåll för kriminellt slödder och öppnar eld.

För den som inte är serienörd med djupare koll på "the punisher" kanske masken symboliserar en hämnare.

Jag fick Peter Mangs-vibbar när jag såg bilderna, även om jag vet att det mesta pekar på gängkriget i i Göteborg.

Att bära polisväst kan ju vara taktiskt smart, utan att det behöver vara uttryck för någon symbolik. Gärningsmännen kanske vet att krogen är under span. De vill skapa så mycket förvirring som möjligt för att vinna tid. Det skapar också förvirring inne i lokalen. Som en slags "flashbang-granat". - Vafan händer... bambam.

En annan sak är valet av plats. Om en enskild individ var målet för skjutningen hade man rimligtvis valt en annan plats. Man vet att många måltavlor är på samma plats. Det är därför man slår till just där. Antingen vill man döda flera individer ur en gruppering eller så vill man statuera någon slags exempel i området.
Citera
2015-03-30, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kristian65
Tror du har fel, om du tittar närmare på bilden så håller han INTE i magget snarare framför (Alltså rätt sätt att hålla en AK).

Bilden är lite kass så jag kan ha fel, men det jag studerat så håller han alltså INTE i magget.
Håller man i magget resulterar detta i eldavbrott.
Då mejar man ner mindre människor, att många fler fick skottskador tyder på att gärningsmännen troligen var påtända nybörjare framför vana shooters.

Bild nr 3 han håller i magget. På detta sätt man för kraftig okontrollerat stegrande kalasnikov.

Man får absolut INTE eldavbrott om man håller i magget.
Citera
2015-03-30, 21:33
Medlem
788578s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skrikapa
En sak som jag har hakat upp mig på är varför gärningsmännen bär punisher-masker och neongula polisvästar.

The punisher är en vigilante som förklarar krig mot kriminaliteten. Han gör det för att hämnas sin fru och sina barn som dött i en skottväxling mellan kriminella. Serien handlar i princip om hur han avrättar kriminella.

Det kanske inte finns någon som helst baktanke med valet av mask. Men det är en intressant parentes. Symboliken förstärks med den neon-gula polisvästen. Duon går in på ett hak som är ett känt tillhåll för kriminellt slödder och öppnar eld.

För den som inte är serienörd med djupare koll på "the punisher" kanske masken symboliserar en hämnare.

Nu var ju inte maskerna av Punisher-slaget, utan av lite mer generell "skull ski mask"-variant. Tror att det var för att, i kombination med reflexvästarna och utropet att de var poliser, förvirra, och i vissa avseenden skrämma de som befann sig på krogen.
Citera
2015-03-30, 23:26
Medlem
TonyTucker12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Intresse finns!!

Kan varit den dummaste teorin jag skådat. B*erat mm är på bra fot med O*ivers storebror och Majorna folket. Så att O*ivers familj skulle beställt ett hit på Södra Biskop är helt befängt.
Citera
2015-03-30, 23:53
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scip
Vilket gäng hänger i eriksbo dom som stal snututrustningarna den där kemal som blev skjuten i majorna. Är väll troligt att västarna kom från den stölden för hur ofta blir snuten bestulna på sin utrusning.

Såldes liknande västar på Kvibergs marknad för typ en månad sedan när jag var där. kAn ha varit något plagiat också iofs men annars kan man nog få tag i västar utan att råna polisen.
Citera
2015-03-31, 15:04
Medlem
Citat:
De tre männen som misstänks ha kopplingar till dödsskjutningen på Hisingen får vänta på ett eventuellt åtal. Åklagaren Johan Udén kommer att begära att männen, som sitter häktade för synnerligen grovt vapenbrott, blir omhäktade när häktningstiden går ut.

http://www.expressen.se/gt/gripna-efter-skotten-far-stanna-kvar-i-haktet/
Citera
2015-03-31, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakez
Bild nr 3 han håller i magget. På detta sätt man för kraftig okontrollerat stegrande kalasnikov.

Man får absolut INTE eldavbrott om man håller i magget.

Jag syntolkar bild 3:
Hela jackärmen täcker magasinet eftersom handen hålls runt vapnet.
Senast redigerad av Robert Prytz 2015-03-31 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in