2015-03-29, 21:31
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Jag tror säkert att dödshot mot Skavlan kan ha förekommit efter programmet. Men man kan ju inte säga att SD ligger bakom bara för att någon enstaka SD-sympatisör kan ha hotat. Ingen skulle ju säga att "socialdemokraterna" hotat Anna Hedenmo.

Det är som sagt omöjligt att verifiera, men när jag kollade Skavlans facebooksida igår så hade ett av inläggen 1000+ kommentarer, så det finns säkert någon som gick över gränsen. Samtidigt så har ju norsk press rapporterat om incidenten och helt undvikit att nämna dödshot, Skavlan själv har inte heller nämnt något om det mer än att kontroversiella intervjuer drar till sig många kommentarer, typ.

Sedan så är det klart - vad exakt är ett "dödshot" i Arnstads fantasivärld? Vi har ju sett hur han kan totalt misstolka situationer i Vårgårda-gate där ingen annan uppenbarligen såg något hot...
Citera
2015-03-30, 00:13
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Förresten, med tanke på vad "¡No pasaran!" betyder, så kan jag bara inte slå bort bilden av Hr. Arnstad i grå spetsig hatt, stående på den smala stenbron över avgrunden i Morias gruvor, hyttandes med sin stav mot den annalkande balrogen...
Denna tshirt borde passa honom: http://www.bilddump.se/bilder/20150330001140-83.248.86.147.jpg

OCh så dagens svammel från pansargeneralen: http://www.dagensarena.se/opinion/henrik-arnstad-inte-heller-norska-s-har-rent-mjol-i-pasen/
Senast redigerad av urverksapelsin 2015-03-30 kl. 00:22.
Citera
2015-03-30, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skorven
Han är historiker
Kan du posta en enda länk som visar att någon akademisk historiker någonsin har tagit något Gotlands-Guderian har skrivit på allvar?

Herman Lindqvist & Jan Guillou är ju ett under av seriositet i jämförelse med den här amatören och skojaren...
Citera
2015-03-30, 11:01
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77
Kan du posta en enda länk som visar att någon akademisk historiker någonsin har tagit något Gotlands-Guderian har skrivit på allvar?

Herman Lindqvist & Jan Guillou är ju ett under av seriositet i jämförelse med den här amatören och skojaren...
Tyvärr (?) är inte historiker någon skyddad titel och vilken charlatan som helst kan med andra ord kalla sig historiker. Det vet jag, som historiker... och rockstjärna.

Arnstad kommenterade väl inte artikeln som framhöll att samtliga av de akademiska historiker, statsvetare och sociologer som intervjuades angående Arnstads fascistiska begreppsapparat inte höll med honom i hans påstående att SD är fascister. Jag undrar varför.
Citera
2015-03-30, 16:05
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillekrok77

Tydligen skall bågskyttens bok 'skyldig till skuld' ingå i litteraturen till A kursen första moment i historia på SU.
Enligt arnstad s egen utsago på twitter.

Sen har ju arnstad flera gånger lämnats tillträde till historisk tidskrift.
Citera
2015-03-30, 16:23
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Tydligen skall bågskyttens bok 'skyldig till skuld' ingå i litteraturen till A kursen första moment i historia på SU.

Hmm? Finns inte att hittas här:

http://www.historia.su.se/utbildning/alla-utbildningar/grundniv%C3%A5/heltidskurser

Jag kanske missade det, eller så har du missuppfattat SU (=Stockholms Universitet) med SH (=Södertörns Högskola), som verkar ha världens flummigaste formulerade Historia A-utbildning där man knappt lär sig något historiskt:

http://www.sh.se/p3/ext/content.nsf/aget?openagent&key=sh_course_page_1150HI

Tyvärr hittar jag inte deras litteraturlistor...
Citera
2015-03-30, 16:27
Medlem
Citat:

Det låter för sjukt för att vara sant. Källa!?
Citera
2015-03-30, 16:53
Medlem
NoTruces avatar
Citat:

Varenda akademiker värd namnet borde i så fall skriva under ett officiellt klagomål. Någon måtta får det vara.
Citera
2015-03-30, 17:21
Medlem
Arnstad har fått in en debattartikel i Aftonbladet om protesterna mot Skavlan:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/kultur/article20550695.ab

I Sverige beror protesterna enligt Arnstad på att SD mobiliserat sin "imponerande terrormaskin".

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
SD mobiliserade sin imponerande terrormaskin och på sociala medier mordhotades Fredrik Skavlan av partiets aktivister med orden ”Skavlan grävde sin egen grav i kväll.

Gratulerar.”

Finns det någon vettig människa som ser detta som ett mordhot förresten? Att säga att Skavlan grävde sin egen grav är knappast mer mordiskt än att som TV-dags hävda att Skavlan "avrättar rasistledaren".

https://twitter.com/kjellhaglund/status/581438383219732481

Båda uttrycken är brutala, men inget av dem bör förstås bokstavligt. Personen som skrev att Skavlan grävt sin egen grav menade väl snarare att Skavlan är slut som programledare och att hans program inte förtjänar att ses efter detta lågvattenmärke.

Norrmännens protester kan förklaras med att rasismen är norm i Norge. I alla fall om vi ska tro Arnstad.

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
Rasistisk politik är helt enkelt inte särskilt kontroversiellt i Norge, där hela det politiska spektrumet följt Frp i spåren. Framför allt ska den politiska dimensionen hos före detta Frp:aren Breivik glömmas bort.

Norge är inte vant vid att rasismen granskas med kritiska frågor en trevlig fredagskväll hos den mysige Skavlan. Där av upprördheten nu.

... I Norge har rasismen blivit mer normativ än i Sverige, där demokratin och humanismen fortfarande bjuder motstånd.
Senast redigerad av Nebeltag 2015-03-30 kl. 17:28.
Citera
2015-03-30, 17:31
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Arnstad har fått in en debattartikel i Aftonbladet om protesterna mot Skavlan:

http://unvis.it/www.aftonbladet.se/kultur/article20550695.ab

I Sverige beror protesterna enligt Arnstad på att SD mobiliserat sin "imponerande terrormaskin".

Finns det någon vettig människa som ser detta som ett mordhot förresten? Att säga att Skavlan grävde sin egen grav är knappast mer mordiskt än att som TV-dags hävda att Skavlan "avrättar rasistledaren".

https://twitter.com/kjellhaglund/status/581438383219732481

Båda uttrycken är brutala, men inget av dem bör förstås bokstavligt. Personen som skrev att Skavlan grävt sin egen grav menade väl snarare att Skavlan är slut som programledare och att hans program inte förtjänar att ses efter detta lågvattenmärke.

Norrmännens protester kan förklaras med att rasismen är norm i Norge. I alla fall om vi ska tro Arnstad.

Det är inte annat än att man kräks lite, speciellt sista stycket.
Det heliga ljusets förkämpar, journalister står mot det mörka onda europa... Snacka om att sakna självinsikt.
Citera
2015-03-30, 18:58
Medlem
Västkustskts avatar
Arrnstads kollektion.

https://twitter.com/perraponken/status/582452340269191168/photo/1
Citera
2015-03-30, 19:10
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonFanderblad
Tyvärr (?) är inte historiker någon skyddad titel och vilken charlatan som helst kan med andra ord kalla sig historiker. Det vet jag, som historiker... och rockstjärna.

I normala länder brukar man inte ses som verksam inom ett akademiskt område eller inom en forskning om man aldrig har läst ämnet och aldrig har sysslat med forskning inom området. Det spelar ingen som helst roll om titeln är skyddad eller inte. Det gäller även många andra yrkesområden som inte har skyddade yrkestitlar, d.v.s. det ses som märkligt att hävda att man är t.ex. sopåkare om man aldrig har sysslat med sopåkning eller något annat som är kopplat till sophantering.

Sedan vet jag av erfarenhet, efter att ha läst en del humanistiska ämnen och samhällsämnen, som t.ex. historia, vid Stockholms universitet att det just i Sverige inte krävs någon koppling till mer vetenskaplig forskning eller ens intellektuell hederlighet för att t.o.m. få undervisa och skriva kurslitteratur. Det är inte minst uppenbart när man tar del av de politiskt påtvingade kursdelarna med genuspseudovetenskap, där inte endast all form av vetenskaplighet lyser med sin frånvaro, absoluta påståenden helt saknar några som helst källor och påståendena dessutom redan utifrån allmänbildning är orimliga och att de inbördes inte ens är logiskt sammanhängande (d.v.s. de är helt enkelt korkade och mentalt efterblivna). Denna tendens blir ännu mer uppenbar inom ämnen där det ännu lättare går att tillämpa vetenskaplig metodik och det utifrån denna metodik finns omfattande empiriskt grundade forskningsresultat inom internationell forskning (inte minst från USA), som t.ex. inom kriminologi (jag råkade igår läsa en del gammalt svenskt material från utbildningen innan jag skickade det i pappersinsamlingen).

Förutom den politiska detaljstyrningen av svenska högskolor och universitet för att förhindra mer seriös samhällsforskning som skulle kunna tänkas ge oönskade resultat istället för de förutsägbara och önskade resultaten från pseudovetenskap och intellektuellt ohederlig "forskning", så blir en konsekvens att jag förmodligen inte är den enda vetenskapligt lagda, av samhällsforskning genuint intresserade och generellt högbegåvade (förvisso är det ytterst få som har lika hög begåvning som jag, men andra egenskaper spelar ju också in, inte minst de två jag nämnde) ger upp redan under första året, då nivån på undervisningen och undervisningsmaterialet är så häpnadsväckande lågt inom många områden (möjligtvis inte just inom historia, om vi bortser från genusdelarna) att man vill gråta och man samtidigt blir medveten om att det kanske inte finns någon möjlighet att bedriva seriös forskning i Sverige inom dessa områden. En liknande avskräckande effekt på alla mer begåvade och talangfulla lär redan i sig göra en hel del för att behålla den intellektuellt extremt låga nivån. Sedan kommer samma regims politik med att rensa ut ämneskunskaper, matematisk förståelse och vetenskapligt tänkande från grund- och gymnasieskolan också garantera den låga nivån. Detta kommer även att drabba de naturvetenskapliga och tekniska utbildningarna. Ja, det har ju redan gjort det, vilket märks bl.a. av de allt längre förberedande kurserna inom matematik för att försöka kompensera för studenternas bristande förförståelse och förkunskaper. Förr eller senare når man ett tak där det börjar bli omöjligt att ens längre försöka arbeta upp studenterna till de förkunskaper som krävs för ämnet.

När det gäller historieämnet, så är det inte där jag har mest slagits av infantiliteten och vetenskapsfientligheten, förutom då genustramset, men däremot har jag reagerat på nedmonteringen av den svenska latinundervisningen. I många andra EU-länder går det att läsa latin ända från grundskolan till högskolan, samt en del länder har t.o.m. 1-2 terminers latinstudier som krav för att få läsa helt andra ämnen, som t.ex. läkarutbildningen. I Sverige har latinundervisningen väl försvunnit helt inom grundskolan och den finns väl inte heller på de flesta håll som tillval ens på gymnasienivå? Jag minns hur de tänkte lägga ned alla kurser i latin även på bl.a. Uppsala och Lunds universitet, vilka endast räddades av privatdonationer. Min undran är så klart om man i Sverige har några som helst planer på att ens bedriva forskning inom större delen av Sveriges och Europas historia, för det går väl knappast i någon högre mån utan att behärska latinet?

I vilket fall som helst kommer det i framtiden förmodligen finnas få eller inga verkliga svenska "historiker" som är värda att överhuvudtaget bekanta sig med, precis som det inte lär finnas sådana svenskar inom de flesta andra forskningsområden heller. De allt färre svenskproducerade vetenskapsartiklarna inom många akademiska områden som publiceras i internationella facktidningar med peer review, svenska skolans allt tydligare haveri och bottenplacering bland alla någorlunda likvärdiga länder, samt Sveriges uteslutning från det europeiska samarbetet mellan ett 30-tal länder för kvalitetskontroll av högre utbildning på grund av Sverige flera års oförmåga att nå upp till minimikraven är alla bara notervärda etapper i landets utveckling bort från den internationella forskningen och den högre utbildningen. Kort sagt, Arnstad är förmodligen ett bra exempel på den framtida svenska "historikern" (minus eventuell psykisk sjukdom).
Senast redigerad av Europe 2015-03-30 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in