2015-03-30, 00:55
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnagarn--
Vet inte om det varit uppe på tapeten men:

http://www.dagbladet.no/2015/03/29/kultur/skavlan/seerstorm/klagestorm/klager/38461353/

Nog fan blev det grinig i Norge iallafall!

Jag såg precis en artikel på SvD och av kommentarerna att döma tyckte folket Skavlan skötte intervjun ypperligt. Någon skrev till och med att Skavlan körde över Åkesson (idiotiskt då det väll knappast är målet med en intervju).

Jag kom sedan in på NRKs Facebooksida och där var det helt andra toner: https://www.facebook.com/NRK/posts/805040082903559
Senast redigerad av 4N0NYM 2015-03-30 kl. 01:37.
Citera
2015-03-30, 00:57
Medlem
Fatta,folk skulle rösta på Sd även om John Ausonius blev partiledare i Sd för man är så jävla trötta på den galna massinvandringen och zigenare som ligger och bajsar på madrasser!
Citera
2015-03-30, 00:58
Medlem
xxis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tänk att Skavlan blev den som förenar SD's alla tokiga falanger och fått dom att starta just sådana drev som de själva påstår sig vara utsatta för. Stor humor!
Mäktigt vad SD's-propagandaavdelning fått jobb hårt för att få det att framstå om ett "folkligt" uppror drabbat typ en av TV's mjukaste män.
Men SDS slit har varit förgäves för vi som inte ser Jimpa som en stor ledare inser att Skavlan i princip vann på walk over mot Jimbo och SD.

Även om SD:are ofta kan uttrycka sig olämpligt och det är lågt hängande frukt för journalister som vill trycka dit SD så är det fortfarande bara smutskastning, ingen kritik på den politik som SD vill föra och därför ovidkommande. Folk är inte dummare än att de förstår detta och människor tenderar att ställa sig på de nedtrycktas sida. Detta i kombination med att många faktiskt sympatiserar med SD:s politik gör att SD växer så det knakar.
Citera
2015-03-30, 00:58
Medlem
Gnagarn--s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4N0NYM
Jag såg precis en artikel på SvD och av kommentarerna att döma tyckte folket Skavlan skötte intervjun ypperligt. Någon skrev till och med att Skavlan körde över Åkesson (idiotiskt då det väll knappast är målet med en intervju).

Jag kom sedan in på NRKs Facebooksida och där var det helt andra toner: https://www.facebook.com/NRK/posts/805040082903559

Slutsatsen man kan dra av detta är att Norrmännen inte är lika hjärntvättade som oss naiva Svenskar. I Norge fokuserar medierna på sanningen utan dold agenda. Känns som stora delar av den Svenska befolkningen behöver söka sig till alternativa medier för att få en bredare bild av verkligheten

Nej, här kan dom faktiskt och tänka själva.
Även om det finns PK-ism här, så är det inte alls lika utbrett.
Sen vill jag nog påstå att gemene "norr-bagge" har fan så mycket mera ryggrad än genmene svensk i dess politiska åsikter.
Citera
2015-03-30, 01:00
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Han var dessutom inte i närheten av lika hård mot Siv Jensen när hon var där, vilket känns ännu mer märkligt då hennes parti ligger ganska nära SD. Det får en att undra om det inte låg en del påtryckningar på Skavlan inför denna intervju. Det kändes mer som en intervju i Aftonbladet TV än Skavlan.

Tror absolut det fanns påtryckningar från Svenskt håll. Ponera att programmet endast skulle sändas i Norge t.ex. inte hade de varit så hårda mot Åkesson då?
Citera
2015-03-30, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Som nämnt tidigare i tråden: Det verkar som åtskilliga SD:are och folk som lagt sin röst på dem tycker den är plump och smaklös - Däremot vore det fel att ta avstånd från den p.g.a. frågan den lyfter fram. Filmen är kanske plump men den är än mer realistisk och viktig idag än 2010! Nu är vi precis på randen av de nedskärningar (och skattehöjningar) som den avsågs åskådliggöra.

Jag syftade bara till att påvisa en av gångerna då Åkesson svävade på frågan och gjorde det som så många (alla) politiker gör.

Vad gäller videons budskap så röstade SD ner den budget som skulle ge mer i plånboken för pensionärerna. Skattehöjningarna var främst i form av reducerade skatteavdrag för höginkomsttagare.

Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Kanske för att Janne är en av det få om inte den ende journalist i landet idag som är en äkta journalist och som gör sitt jobb till 100% och vägrar vara agendastyrd? Från honom kan det komma vad som helst allt från granskning av rasister till granskning av imamer. Vi bör ställa oss frågorna: Är det inte precis så en riktig journalist skall vara? Hugga på allt som bör komma till allmänhetens kännedom som är av allmänintresse? Varför tycker vi ens att Janne utmärker sig inom detta, och vad säger det oss om dagens medieklimat?

Jag har stor respekt för den mannens integritet.

Men faktum kvarstår att man blir grillad hetare av honom, mer avbruten, osv än Åkesson blev hos Skavlan. Därav tycker jag personligen det blir konstigt att kalla denna intervju "inhuman och vidrig", vilket några gjort (förmodligen inte du).

Och jag håller helt och hållet med om att det är bra att Josefsson kan granska allt. Som jag sagt här i tråden tycker jag inte det var något fel med Skavlans intervju utan ser gärna att han ställer lite svåra frågor åt fler. Detta är inte första gången han gör det men han har inte gjort det många gånger.
Citera
2015-03-30, 01:06
Medlem
Citat:
Tror absolut det fanns påtryckningar från Svenskt håll. Ponera att programmet endast skulle sändas i Norge t.ex. inte hade de varit så hårda mot Åkesson då?

Det behöver inte vara fallet. Åkesson blev rätt hårt åtgången av BBC News Hardtalk och det känns högst osannolikt att det finns något svenskt inflytande där.

För att kommentera ett tidigare inlägg känns det också konstigt att kalla folk naiva och sedan tro att norsk media fokuserar på sanningen utan agenda. Vad skulle göra Norge världsunikt på den fronten? Eller är det bara så att du sett något därifrån som du gillar bättre?
Citera
2015-03-30, 01:22
Medlem
Gnagarn--s avatar
Nu har ju Skavlan gjort Åkesson, kan han då inte köra vidare på hela Norges bästa vän: Mullah Krekar:

https://www.youtube.com/watch?v=HGcHorUwdlo

Kör på med samma hugg och slag! =)
Citera
2015-03-30, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pjurran
Nja aldrigt sett skavlan på krigstigen, likt detta! Sry jimmie detta gick nog inte väga hem! Du borde gett korta o koncisa svar! Hmm fan va trist hade verkligen hoppats att detta skulle bli en trevlig o mysig stund i studion! Men istället känns det som att skavlan bytte skepnad med en expressen reporter!

Så du trodde på allvar att det skulle bli en mysig och trevlig stund när några diskuterar politik?
Citera
2015-03-30, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sorrymf
Så lågt av Skavlan att gå på en utbränd JÅ på det sättet, han fick ju knappt försvara sig kackerlack parasiter kackerlacker parasiter om och om igen. Nu gjorde Skavlan allt för att få beröm från s(v)t. Ännu ett lågvatten märke från "opartiska" svt. Trodde Skavlan var ett fredagsmys program men det här var nog snarare ett upplysnings progam om hur ruttet svt är.

Genom åren har programmet haft massor av gäster som knappast varit där för att skapa fredagsmys. Offer från Utöya, folk förföljda av italiensk maffia, anhöriga till kidnappade journalister, cancerdrabbade, barn fångna i källare under 20 år osv.
Citera
2015-03-30, 01:32
Medlem
4N0NYMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det behöver inte vara fallet. Åkesson blev rätt hårt åtgången av BBC News Hardtalk och det känns högst osannolikt att det finns något svenskt inflytande där.

För att kommentera ett tidigare inlägg känns det också konstigt att kalla folk naiva och sedan tro att norsk media fokuserar på sanningen utan agenda. Vad skulle göra Norge världsunikt på den fronten? Eller är det bara så att du sett något därifrån som du gillar bättre?

I BBC fick Åkesson åtminstone chansen att svara på frågorna. I Skavlan kändes det mer som om Skavlan ville visa hur han står i de olika frågorna istället för att visa intresse i hur Åkesson svarar. Mot slutet var det knappt en intervju längre. Att det ser ut så i Aftonbladet är en sak men i SVT..

Jag tycker det är märkligt att det blir en bredare tittarstorm i Norge medan det främst är anhängare till SD här i Sverige som tycker intervjun var märklig (så jag tolkat det). Anledningen till detta tror jag är att Skavlan tog efter det svenska medieklimatet Åkesson har mot sig och använde det i sitt program, vilket är något vi svenskar är vana vid till skillnad från norrmännen.
Citera
2015-03-30, 01:35
Medlem
optiEtechs avatar
Citat:

Slutsatsen man kan dra av detta är att Norrmännen inte är lika hjärntvättade som oss naiva Svenskar. I Norge fokuserar medierna på sanningen utan dold agenda. Känns som stora delar av den Svenska befolkningen behöver söka sig till alternativa medier för att få en bredare bild av verkligheten
Över 200 kommentarer i fredagskväll, över 1000 i söndagskväll.
http://www.svt.se/tittarservice/tyck-till/dialog/782254
Boikott Skavlan har nu 11 433 följare, naturligtvis är det robotar som gillar

Citat:
Ursprungligen postat av rostbiffsglade-rolf
Så du trodde på allvar att det skulle bli en mysig och trevlig stund när några diskuterar politik?
Jag såg intervjun med Borg då han får frågan om att Billström uttalat sig "rasistiskt", det var en mycket trevligare intervju Skavlan gjorde då.

Jo det brukar vara mysigt och trevligt men den här gången satte jag chipsskivan i halsen.
Senast redigerad av optiEtech 2015-03-30 kl. 01:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in