2015-03-29, 19:49
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiko1
Enligt Skavlan är det endast norrmännen som regerar.

http://www.nrk.no/kultur/skavlan-om-klagestormen_-far-meg-til-a-tenke-1.12286865
Vilket ju i och för sig är en intressant iakttagelse som borde ses som ganska oroande för de som vill ha ett sunt politiskt klimat och ett sunt klimat i media. Det finns gott om svenskar som är förbannade, men ingen ser det ju som meningsfullt att anmäla det eftersom alla vet att det inte finns en chans att man blir fällda, inte minst eftersom den här typen av intervjuer av Åkesson är vardagsmat i Sverige. Det här ses helt enkelt som business as usual av många svenskar och det framstår inte ens som onormalt att ett myspratshowprogram i SVT särbehandlar landets tredje största parti på det här sättet...

Det är lite intressant det här att diskutera var taket är högst i den politiska debatten. I Norge är det uppenbarligen högre i tak i t.ex. invandringsdebatten, men å andra sidan finns det verkligen inget tak i Sverige för hur långt man fått gå för att sabotera SD:s möten inför valet 2010 eller smutskasta dem på ett ohederligt sätt med samma gamla skåpmat man aldrig frågar andra partier om. I det här avseendet tycks ju norrmännen vara genuint förvånade och upprörda över Skavlans beteende när han bara beter sig som på samma sätt som etablissemanget bemött SD i alla år.
Citera
2015-03-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Läsaren ska aldrig behöva gissa vad du menar...
Precis, vilket är varför jag kritiserade mig själv. Du verkar lite sårad över att jag kritiserat dig tidigare men ditt försök till comeback fungerar inte som tänkt när jag redan tagit ansvar för att jag själv inte skrev bra nog.
Citera
2015-03-29, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det är inte garanterat men jag håller SCB många grader högre vad gäller statistisk information än någon person här i tråden så därav är det den bästa gemensamma utgångspunkten.

Jag har inte läst hela rapporten så jag vet inte om det står något om uppdelning av befolkning på det sättet, men notera att jag överdrev den muslimska/arabiska invandringen enormt i mitt exempel. För ett år sedan var hälften av alla invandrare av Europeiskt ursprung, men jag utgick från 100% arabisk/muslimsk invandring. Dessutom är tidsperioden 45 år och inte mindre än 20, vilket är perioden som diskussionen handlar om.

Jag har alltså varit extremt generös i motsatt håll jämfört med mitt eget argument, och ändå är vi inte på långa vägar nära något där jag anser att man ens kan börja fundera på att kalla Sverige ett arabland.

Nu har jag inte tid just nu, men av vad jag kan utläsa från SCB-rapporten som utgår den ifrån att "Den relativt höga invandringen väntas minska på sikt, samtidigt som antalet utvandrare ökar". Frågan är ju hur pass rimligt och korrekt detta antagande är. Just nu är trenden den motsatta, och därav kan man på goda grunder anta en starkt skeptiskt inställning till SCBs beräkningar.
Citera
2015-03-29, 19:52
Medlem
GlennertOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony_Tedeschi
Aftonbladet intervjuar folk på gatorna och ingen upplever att det var något konstigt med intervjun. Misstänker att samtliga var MP, FI eller Socialdemokrater.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20546134.ab

Eller också så har journalisten valt att vinkla reportaget till sin och etablissemangets fördel.
Citera
2015-03-29, 19:52
Medlem
Bbobis avatar
I rapport tar man upp att folk är upprörda både i Sverige och Norge samt att dom har blivit nerringda.

Vad man glömmer att säga är vad kritiken gäller.

Känns det inte lustigt att man glömmer att nämna vad kritiken gäller?
Senast redigerad av Bbobi 2015-03-29 kl. 19:56.
Citera
2015-03-29, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticsLTD
Det spelar dock ingen roll i denna tråd, eller hur?

Lars Vilks skall givetvis få uttrycka vad han vill och det skall Skavlan också!

Problemet är väl snarare om någon förhindrar en annan från att uttrycka sig genom att avbryta och överrösta.

Jag tror att de flesta som kritiserar programmet, t.ex. i Norge gör det för att Skavlands "intervjuteknik" gick ut på att Åkesson inte skulle få tala till punkt.

Viktigt att notera: Detta har inget att göra med huruvida den ena eller andra parten har "rätt" eller "fel" i diskussionen. Det har att göra med att underlätta en civiliserad dialog!
Mja, det vi ser här på fb är en mängd människor som vill stänga av, kicka, tysta, skada Skavlan därför att han valt att ställa vissa frågor. Rimmar illa med yttrandefriheten om du frågar mig. Att intervju- och debattteknik ibland blir tuff är det fler än JÅ som erfarit.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Använder man Skavlans definitioner på ett "rasistiskt parti" så är Sverige ett arabland sedan länge.

Tycker du alltså den konstruktiva vägen är att, enligt dig, göra ett fel till istället för att endast ta avstånd från det du tycker var fel från början?
Citera
Medlem
S.Kandals avatar
Alltid gammal skåpmat som ständigt kastas i ansiktet på JÅ och Sd.

Undrar hur många av dessa kritiker inklusive Skavland som läst vad partiet har för uttalad politik egentligen. De bemödar sig inte att ta reda på fakta utan tar för givet att allt måste vara skit. Läs detta och försök hitta några rasistiska förslag och återkom.

http://sverigedemokraterna.se/var-politik/

Hahaha nu gick precis rapport ut och meddela att intervjun med JÅ väckt upprörda känslor, de nämnde dock inte vilka dessa var... Gode gud!!!!!
Citera
2015-03-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennertO
Eller också så har journalisten valt att vinkla reportaget till sin och etablissemangets fördel.

Själv skulle jag ljuga och säga att jag helt missat programmet.

Vem vill frivilligt hamna i researchgruppens register? Vi har ett privatägt STASI i Sverige idag och ingen vill hamna i sökarljuset.
Citera
2015-03-29, 19:56
Medlem
Gullinkambes avatar
Citat:
Precis, vilket är varför jag kritiserade mig själv. Du verkar lite sårad över att jag kritiserat dig tidigare men ditt försök till comeback fungerar inte som tänkt när jag redan tagit ansvar för att jag själv inte skrev bra nog.

Nja, det var väl ändå rätt kul att du själv uttryckte dig otydligt efter att meningslöst ha tjatat om en annan användares, i dina ögon, otydlighet? Jag ville bara påpeka det, det var inte elakt menat, men du verkar ta det hårt.
Citera
2015-03-29, 19:56
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Bara jag som är bekymmrad över medicinbruket och antidepressivas långsiktiga negativa effekter på Jimmy? Jag har läst och hört att det trubbar av folk så att de skiner mindre och får deras briljanta egenskaper nerfilade. Jag tror alltså han kommer verka mindre karismatisk framöver. Någon som kan ge feedback på min teori?

Långvarigt bruk kan verka avtrubbande, eller göra att man hamnar i bättre balans. Om man ser allt i svart-vitt, förstorar upp saker, hoppar över nyanser, ser sig som ett offer och känner sig jagad av en Fiende, samt har en läggning åt missbruk av olika slag, så kan antidepressiva funka nerlugnande så att säga.
Citera
2015-03-29, 19:58
Medlem
Citat:
Det är inte garanterat men jag håller SCB många grader högre vad gäller statistisk information än någon person här i tråden så därav är det den bästa gemensamma utgångspunkten.

Jag har inte läst hela rapporten så jag vet inte om det står något om uppdelning av befolkning på det sättet, men notera att jag överdrev den muslimska/arabiska invandringen enormt i mitt exempel. För ett år sedan var hälften av alla invandrare av Europeiskt ursprung, men jag utgick från 100% arabisk/muslimsk invandring. Dessutom är tidsperioden 45 år och inte mindre än 20, vilket är perioden som diskussionen handlar om.

Jag har alltså varit extremt generös i motsatt håll jämfört med mitt eget argument, och ändå är vi inte på långa vägar nära något där jag anser att man ens kan börja fundera på att kalla Sverige ett arabland.
Det är ju horribelt att man ens behöver diskutera om Sverige är ett arabland. Man behöver dock inte vara någon Einstein för att inse att det bara är en tidsfråga. Skrämmande att svenska folket låter sig luras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in