2015-03-29, 19:29
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Det finns ingen här som funderar på att utbrista Je suis Skavlan? Eller gäller denna devis bara när man kränker islam?

Uppenbart inte.

Däremot finns det säkert nu många fler som funderar på att köra "Je suis Jimmie"

För övrigt har nu drygt 30% av alla barn utländsk bakgrund enligt den äldre definition som användes tidigare.

Källa?
SCB.
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Vart-femte-barn-har-utlandsk-bakgrund/

Citat:
Med utländsk bakgrund menas att barnet antingen själv är fött utomlands eller är fött i Sverige med två utrikes födda föräldrar. Om även de som har en utrikes född förälder räknas in så har drygt 30 procent av barnen i Sverige någon form av koppling till ett annat land.

Och det var redan 2011.
Citera
2015-03-29, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
De kan ha varit vänsterpartister, centerpartister, folkpartister och moderater också.

Nej dom brukar ha bättre argument än stön, uuuh, mmm, aaah, typ, stak och liksom.
Citera
2015-03-29, 19:33
Medlem
Jimbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloss
Struntprat. Skavlan satt med ett papper handen som han läste frågor och uppgifter ifrån. Sådant är förberett. Har inte sett allt med Skavlan tidigare men tror inte att han har gjort det tidigare på det sättet. Likaså hade man förberett med filmklipp som låg till grund för andra kritiska frågor.

Åkesson skötte det hela som han brukar möjligen något överraskad att det kom just i Skavlan som är pruttmysighetens program nummer ett. Nej det som folk reagerar på är Skavlans otrevliga nästan hatiska sätt, hans insinuanta frågor, avbrytningar och framförallt att han aldrig tidigare har farit fram mot någon annan politiker på detta sätt tidigare. Det är vad kritiken handlar om. Hade Skavlan varit konsekvent hade han istället för att mysa ikapp med Löfven grillat honom om olika partiföreträdares näthat, dödshot, mutskandaler, sossarnas steriliseringsprogram osv. osv. Det gjorde han inte.

Det är klart att skavlan var förberedd. SD gick ut med att de skulle ha presskonferens innan intervjun var bandad.

Skavlan har ställt jobbiga frågor förr, till Carl Bildt b.la, skillnaden var att frågorna rinna v Bildt som vatten på en gås, medan Åkesson snärjde in sig än mer för varje fråga och hemföll till att börja propagera sina invanda harranger, vilket Skavlan givetvis såg till att utnyttja.
Skavlan var ettrig och inställd på att fälla, absolut, men att alltihop landade i den gegga det nu blev, det är Åkessons och SD:s egen förtjänst.

Skavlan fick f.ö mycket kritik för att han släppte efter för Bildt i den intervjun och det såg han verkligen till att inte föra denna gång.

Och vad fan tror ni att era anmälningar ska landa i? Absolut ingenting givetvis.
Citera
2015-03-29, 19:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Fanns ju ingen som skrev Je suis Vilks när han råkade ut för terrorangreppen så finner det föga troligt.
Om du söker här på fb kommer du hitta flera personer som har stipulerat Je suis Lars Vilks.
Citera
2015-03-29, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det är felaktigt att uttrycka sig så generellt. Ett steg att ta för att t ex en muslimsk kvinna ska arbeta är att de måste inse att vilka rättigheter de har i Sverige. Jag har anställt några muslimska kvinnor på en avdelning av ett större företag och den personliga utveckling jag sett där är väldigt stor. För att fler ska få den chansen krävs det dock en bättre integration.

Nu är mina exempel bra några få, så inget man drar statistiska slutsatser av, men det är fortfarande ett bevis på att t ex alla muslimer inte är likadana. Precis som alla sverigefödda personer inte är likadana. Det finns inte mycket konstruktivitet i att förenkla saker till sådan grad.

OECD gjorde väl en rapport för ett par år sedan där de kom fram till att Sverige hade större inkomst av invandrarfamiljer än utgift (DN skrev om det). Det inkluderar förstås arbetskraftsinvandring men det är ändå en motpol till de domedagsprofetior som du kommer med.

OT men det måste bemötas då reportaget från DN var väl sisådär. Citerar Tino
"DN borde redogjort att OECD bekräftat att invandring är en statsfinansiell kostnad när alla kostnadsposter inkluderas. Det finns idag högljuda krafter som i stället för att fixa problemen med dagens invandring lägger sin energi på att förneka problemen och förvirra allmänheten om vad studierna egentligen säger. Risken finns att de kommer att missbruka DNs vilseledande rubrik."

http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
Citera
2015-03-29, 19:41
Medlem
Svart.Karismas avatar
Bara jag som är bekymmrad över medicinbruket och antidepressivas långsiktiga negativa effekter på Jimmy? Jag har läst och hört att det trubbar av folk så att de skiner mindre och får deras briljanta egenskaper nerfilade. Jag tror alltså han kommer verka mindre karismatisk framöver. Någon som kan ge feedback på min teori?
Citera
2015-03-29, 19:44
Medlem
El Capitanos avatar
Det har varit enorma arga reaktioner i Sverige också, liksom i Norge på Skavlan men SVT tycker inte att de har gjort något fel. Jävla folkförakt rent ut sagt, vem fan tror hon att hon är? SVT finns till för oss, om de inte kan sköta sig på ett sakligt sätt och får enorma mängder arga reaktioner som ett resultat av det så kan de åtminstone ha förnuft nog att be om ursäkt.

Det här visar bara att SVT borde läggas ner. De är fan helt ur fas med befolkningen och bedriver någon egen jävla agenda för våra pengar.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tittarstorm-mot-akessonintervjun/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MockFrog
Det är inte garanterat men jag håller SCB många grader högre vad gäller statistisk information än någon person här i tråden så därav är det den bästa gemensamma utgångspunkten.

Jag har inte läst hela rapporten så jag vet inte om det står något om uppdelning av befolkning på det sättet, men notera att jag överdrev den muslimska/arabiska invandringen enormt i mitt exempel. För ett år sedan var hälften av alla invandrare av Europeiskt ursprung, men jag utgick från 100% arabisk/muslimsk invandring. Dessutom är tidsperioden 45 år och inte mindre än 20, vilket är perioden som diskussionen handlar om.

Jag har alltså varit extremt generös i motsatt håll jämfört med mitt eget argument, och ändå är vi inte på långa vägar nära något där jag anser att man ens kan börja fundera på att kalla Sverige ett arabland.
Använder man Skavlans definitioner på ett "rasistiskt parti" så är Sverige ett arabland sedan länge.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Einstein
Om du söker här på fb kommer du hitta flera personer som har stipulerat Je suis Lars Vilks.

Det spelar dock ingen roll i denna tråd, eller hur?

Lars Vilks skall givetvis få uttrycka vad han vill och det skall Skavlan också!

Problemet är väl snarare om någon förhindrar en annan från att uttrycka sig genom att avbryta och överrösta.

Jag tror att de flesta som kritiserar programmet, t.ex. i Norge gör det för att Skavlands "intervjuteknik" gick ut på att Åkesson inte skulle få tala till punkt.

Viktigt att notera: Detta har inget att göra med huruvida den ena eller andra parten har "rätt" eller "fel" i diskussionen. Det har att göra med att underlätta en civiliserad dialog!
Citera
2015-03-29, 19:45
Medlem
cem77s avatar
Är i Norge och lyssnade på radion idag. Där pratades det om att 1300 anmälningar inkommit till någon sorts granskningsnämnd föe kringkastningen. En talesperson yttrade sig om saken och sa att det inte var fel att en journalist ställde kritiska frågor men att han var förvånad att Skavlan då inte gjorde det till alla sina gäster.
Dessutom påpekades att Jimmy formellt var fortfarande sjukskriven vid utfrågningen.

Så även här i Norge uppmärksammas det hela.
Citera
2015-03-29, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Bara jag som är bekymmrad över medicinbruket och antidepressivas långsiktiga negativa effekter på Jimmy? Jag har läst och hört att det trubbar av folk så att de skiner mindre och får deras briljanta egenskaper nerfilade. Jag tror alltså han kommer verka mindre karismatisk framöver. Någon som kan ge feedback på min teori?
Just karismatisk har kanske inte varit JÅ mest framträdande drag. Frågan är möjligen om han kan bli än mer beige. Personligen tror jag inte det.

Däremot har jag sett folk på ssri faktiskt bli mer charmiga och karismatiska vilket jag tror beror på att deras ångest minskar och att de därmed får mer tillgång till sig själva. Detta är en troligare händelseutveckling beträffande JÅ.
Citera
2015-03-29, 19:48
Medlem
MaxDLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Folk känner inte till serotoninmyten. Finns inga starka bevis att medicin för/mot ex. serotonin i hjärnan skulle minska depression. Detta jämfört mot placebo.
Folk vill gärna tro att det finns vetenskaplig fakta bakom antideppressiva medel dock men det är bara ännu ett exempel på hjärnans förmåga att försöka hitta anledningar till varför ens världsbild är sann. Inte vad som faktiskt är sanningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in