2015-03-29, 19:04
Medlem
Kevalins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Är engelska ditt modersmål eller? I så fall vill jag veta vilka två uppgifter du fick fel på i ELF.

Jag skäms :/

Mitt andra modersmål, aka växt upp med en engelskspråkig förälder delvis med det som hemmaspråk.

Tog fel på 34 och 38 på sista provpasset. Jag tror att jag till och med bytte från rätt till fel. Lärdom, överanalysera ej.
Citera
2015-03-29, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Jag skulle vilja höra från någon som gjort provet flera gånger om det är realistiskt att höja sig från 1,25 (verbal: 1,2; kvantitativ: 1,3) till 1,6 på 208 dagar? Med risk för att låta barnslig och som att jag skyller ifrån mig så förberedde jag ingenting och var också dum nog att gå och lägga mig halv tre. Det sista var särskilt dumt då det har ett stort inflytande på mitt humör Jag vet att dessa ursäktande kommenterar är så vanliga att dem är tröttsamma men jag tror det kan ha en liten inverkan i alla fall -0,10

Egentligen behöver jag 1,45 men det skulle kännas bra med en god säkerhetsmarginal. Är det realistiskt med förbättrade levnadsvanor och en stor dos högskoleprovsträning, att fixa det på 208 dagar?

Hur många gånger har du skrivit? Ja det tycker jag absolut ska kunna gå.

Mvh
Citera
2015-03-29, 19:08
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B0lters
För att kunna avgöra ditt slutresultat så måste vi veta vad du fick på de två verbala delarna tillsammans respektive de två kvantitativa delarna tillsammans.

På HP 2015 ser mitt resultat ut som följande;

KVA 1: 28/40. KVA 2: 29/40. VERBAL 1: 33/40. VERBAL 2: 37/40.

totalt KVA: 57/80. totalt VERBAL: 70/80.

Vilka slutsatser kan dras? Vilken poäng tror du jag bör hamna på.
Citera
2015-03-29, 19:13
Medlem
Citat:
Håller med helt! Den där "hard to pin down" känns verkligen inte som fog nog för att kalla den "occasionally somewhat vague" när man ställer den mot att han på flera ställen säger hur "clear" den är.

Ska skriva ett mail till provskaparna om den här frågan. Om du håller med vore det såklart kanon om du orkade göra detsamma. De lär ju ta saken på större allvar om det är fler än en person som hör av sig.
Citera
2015-03-29, 19:14
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyctophilian
Ska skriva ett mail till provskaparna om den här frågan. Om du håller med vore det såklart kanon om du orkade göra detsamma. De lär ju ta saken på större allvar om det är fler än en person som hör av sig.

Finns det några instruktioner om var/hur man skickar in anmärkningar på provfrågor? :P
Citera
2015-03-29, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Jag skulle vilja höra från någon som gjort provet flera gånger om det är realistiskt att höja sig från 1,25 (verbal: 1,2; kvantitativ: 1,3) till 1,6 på 208 dagar? Med risk för att låta barnslig och som att jag skyller ifrån mig så förberedde jag ingenting och var också dum nog att gå och lägga mig halv tre. Det sista var särskilt dumt då det har ett stort inflytande på mitt humör Jag vet att dessa ursäktande kommenterar är så vanliga att dem är tröttsamma men jag tror det kan ha en liten inverkan i alla fall -0,10

Egentligen behöver jag 1,45 men det skulle kännas bra med en god säkerhetsmarginal. Är det realistiskt med förbättrade levnadsvanor och en stor dos högskoleprovsträning, att fixa det på 208 dagar?

Utan tvekan. Jag höjde mig från 1,25 vt14 (53 kvant 49 verb) till 1,7 med ht14-normering igår (68 kvant 67 verb). Detta med ca 5 månaders förberedelser och utan den beryktade hp-guiden
Citera
2015-03-29, 19:18
Medlem
Nuvarande HP (förra HP)
XYZ 23/24 (22)
KVA 16/20 (19)
NOG 8/12 (11)
DTK 24/24 (24)
Totalt: 71/80 (76 - gav 2.0)

ORD 14/20 (13)
LÄS 16/20 (17)
MEK 15/20 (11)
ELF 18/20 (19)
Totalt: 63/80 (60 - gav 1.4)

jag är nöjd med att ha höjt ORD och MEK delarna vilka drog ned den verbala delen rejält förra (och första) året. Är dock besviken över hur dåligt KVA, NOG och till viss mån LÄS/ELF gick. Hur resonerar ni som har gjort provet flera gånger? Var det svårare eller lättare nu? Personligen tycker jag att den verbala delen kändes enklare då texterna var mer intressanta och den kvantitativa delen kändes likvärdig med höstens så tror inte att det sämre resultatet beror på ett svårare prov utan snarare att jag var för självsäker, alternativt en förkylning.
Citera
2015-03-29, 19:19
Medlem
Har höjt mej från 0.7 till 1.5
Har gjort sammanlagt 4 prov. Pluggade till sista provet (1.5) och har då använt mig av matte a bok samt hpguiden. Pluggat ca 25 h i veckan i ca 5 veckor. Att höja sig mycket är absolut möjligt!
Citera
2015-03-29, 19:22
Medlem
Citat:

Citat:
Finns det några instruktioner om var/hur man skickar in anmärkningar på provfrågor? :P
Läs följande stycke ur texten:

Did we lose the capacity to track because reading has co-opted this neural space? Has our capacity to “read” patterns in nature diminished? Here Dehaene is hard to pin down. The brain has so much computing power that it seems doubtful that reading has knocked out the original ability.
Citera
2015-03-29, 19:25
Medlem
RomanesEuntDomuss avatar
Citat:
Den relevanta e-postadressen finns på alla provdelar på studera.nu, i det här fallet verbal@edusci.umu.se. Dock skulle jag avråda er från att skriva, det måste vara tröttsamt med alla mejl från personer som inte kan erkänna att de haft fel. "Ordvalet i det rätta svarsalternativet var aningen diskutabelt, därför valde jag istället ett uppenbart felaktigt alternativ. GE MIG POÄNG!"
Citera
2015-03-29, 19:26
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Space-Bound
Läs följande stycke ur texten:

Did we lose the capacity to track because reading has co-opted this neural space? Has our capacity to “read” patterns in nature diminished? Here Dehaene is hard to pin down. The brain has so much computing power that it seems doubtful that reading has knocked out the original ability.

Du vet, det är bra att läsa det relevanta till diskussionen innan man hoppar in med nån sned liten anmärkning. För det där har diskuterats. Du får gärna förklara hur den där enda lilla meningen kör över andra bitar som t.ex.:
"Dehaene builds his clear and interesting book..."
och
"It's a rich and comprehensive book by a clear writer and a fine scientist."

Vari ligger rimligheten att anta att ett svar som pratar om "occasionally somewhat vague" är rätt, när recensören på minst två ställen framhäver hur "klar" boken är?
Citera
2015-03-29, 19:28
Medlem
Citat:

Jag håller inte med. "Hard to pin down" är för mig tillräckligt för att beskriva honom som "vague". Jämför med svenska översättningen: "svår att placera" = "vag". Är inte det precis samma sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in