2015-03-29, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
För övrigt, mitt enda fel på ELF var fråga 37 på provpass 3.

37. What is the reviewer’s overall impression of Stanislas Dehaene and his book?
A Dehaene is clearly more at home as a popularscience writer than as a researcher.
B Besides being intellectually demanding, Dehaene’s way of presenting his arguments is characterized by stylistic brilliance.
C Dehaene frequently fails to do full justice to the complexity of the issues he discusses.
D Although occasionally somewhat vague, Dehaene’s book is an enjoyable read and full of scientific insights.

Jag svarade B (tyckte inte nåt svar var särskilt klockrent alltså), rätt svar är visst A. Tycker någon ens att A framgår genom texten? Reviewern kallar ju boken "clear and interesting", beskriver Dehaene som "clear writer and fine scientist" och i slutet menar han att Dehaene borde ha spekulerat mer... Wat? Hur fan är det A? o_O Tycker inte det framgår för fem öre.

Svaret är D, inte A?
Citera
2015-03-29, 18:35
Medlem
messiasibids avatar
Citat:

37. What is the reviewer’s overall impression of Stanislas Dehaene and his book?
A Dehaene is clearly more at home as a popularscience writer than as a researcher.
B Besides being intellectually demanding, Dehaene’s way of presenting his arguments is characterized by stylistic brilliance.
C Dehaene frequently fails to do full justice to the complexity of the issues he discusses.
D Although occasionally somewhat vague, Dehaene’s book is an enjoyable read and full of scientific insights.

Jag svarade B (tyckte inte nåt svar var särskilt klockrent alltså), rätt svar är visst A. Tycker någon ens att A framgår genom texten? Reviewern kallar ju boken "clear and interesting", beskriver Dehaene som "clear writer and fine scientist" och i slutet menar han att Dehaene borde ha spekulerat mer... Wat? Hur fan är det A? o_O Tycker inte det framgår för fem öre.

Jag svarade B också. Fick heller inte intrycket att A framgår i texten.
Någon annan får gärna kommentera. För jag instämmer att svaret bör vara B och förstår inte överhuvudtaget att A skulle vara korrekt.

Edit: Rätt svar var visst D skrev skribenten ovan och det förstår jag och förklarar det hela.
Citera
2015-03-29, 18:37
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MathPunktRandom
Svaret är D, inte A?

..........jag har visst inte vaknat än.
Herrejösses. Bara för att kontrollpappret har 5 kolumner och studera.nu har 4... Aja, attention fail som vanligt... jag har för många såna.

Mjaja, D är väl lite rimligare, men fan. Skitfråga dårå. >.<
Tycker inte D framgår bättre än B!
Citera
2015-03-29, 18:39
Medlem
Lägger upp vad ja fick del för del, senaste provet inom parentes.

Verbala:

ORD: 16/20 (11)
LÄS: 10/20 (9)
MEK: 16/20 (9)
ELF: 15/20 (13)
Totalt: 57/80 (42)

Kvantitativa:

XYZ: 23/24 (24)
KVA: 20/20 (20)
NOG: 10/12 (12)
DTK: 23/24 (19)
Totalt: 76/80 (75)

Har pluggat mestadels ord, hängt mycket på Ordprov.se fram emot småtimmarna, vilket gav mig 12p, har även försökt läsa DN en del. Min höjning på engelskan tror jag bar var tur, hade knappt pluggat på den alls.
Citera
2015-03-29, 18:40
Medlem
messiasibids avatar
Citat:
..........jag har visst inte vaknat än.
Herrejösses. Bara för att kontrollpappret har 5 kolumner och studera.nu har 4... Aja, attention fail som vanligt... jag har för många såna.

Mjaja, D är väl lite rimligare, men fan. Skitfråga dårå. >.<
Tycker inte D framgår bättre än B!

Jag svarade också B. Fast att det var felaktigt är väl främst för att det inte står någonstans i texten att boken är intellektuellt krävande. Svaret D innehåller inga uppenbara felaktigheter som svar B gör även om resten av svaret i B var desto bättre förvisso.
Citera
2015-03-29, 18:41
Medlem
Citat:

håller med dig...
Citera
2015-03-29, 18:45
Medlem
Citat:

Tycker också att den är märklig. Förvisso står på ett ställe i texten:

Here Dehaene is hard to pin down

Men det står även:

It is a rich and comprehensive book by a clear writer and a fine scientist.

Dehaene builds his clear and interesting book around what he calls the “reading paradox”

För mig känns det alltså aningens märkligt att rätt alternativ skulle vara ett påstående om att boken stundtals är vag då man även kan hitta meningar som föreslår motsatsen. Eller har jag missuppfattat?
Citera
2015-03-29, 18:45
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Jag svarade också B. Fast att det var felaktigt är väl främst för att det inte står någonstans i texten att boken är intellektuellt krävande. Svaret D innehåller inga uppenbara felaktigheter som svar B gör även om resten av svaret i B var desto bättre förvisso.

Det är ju en poäng förstås. Trögt värre iaf.
Finns det nånting mer i texten som pekar mot "occasionally somewhat vague" än "Here Dehaene is hard to pin down."?

Citat:
Ursprungligen postat av nyctophilian
Tycker också att den är märklig. Förvisso står på ett ställe i texten:

Here Dehaene is hard to pin down

Men det står även:

It is a rich and comprehensive book by a clear writer and a fine scientist.

Dehaene builds his clear and interesting book around what he calls the “reading paradox”

För mig känns det alltså aningens märkligt att rätt alternativ skulle vara ett påstående om att boken stundtals är vag då man även kan hitta meningar som föreslår motsatsen. Eller har jag missuppfattat?

Håller med helt! Den där "hard to pin down" känns verkligen inte som fog nog för att kalla den "occasionally somewhat vague" när man ställer den mot att han på flera ställen säger hur "clear" den är.
Citera
2015-03-29, 18:46
Medlem
Jag skulle vilja höra från någon som gjort provet flera gånger om det är realistiskt att höja sig från 1,25 (verbal: 1,2; kvantitativ: 1,3) till 1,6 på 208 dagar? Med risk för att låta barnslig och som att jag skyller ifrån mig så förberedde jag ingenting och var också dum nog att gå och lägga mig halv tre. Det sista var särskilt dumt då det har ett stort inflytande på mitt humör Jag vet att dessa ursäktande kommenterar är så vanliga att dem är tröttsamma men jag tror det kan ha en liten inverkan i alla fall -0,10

Egentligen behöver jag 1,45 men det skulle kännas bra med en god säkerhetsmarginal. Är det realistiskt med förbättrade levnadsvanor och en stor dos högskoleprovsträning, att fixa det på 208 dagar?
Citera
2015-03-29, 18:46
Medlem
joyyys avatar
XYZ: 11/24
KVA: 11/20
NOG: 7/12
DTK: 10/24
Totalt: 39/80

ORD: 18/20
LÄS: 14/20
MEK: 16/20
ELF: 18/20
Totalt: 66/80
Citera
2015-03-29, 18:51
Medlem
Kevalins avatar
Nuvarande HP (förra HP)
XYZ 19/20 (19)
KVA 15/20 (16)
NOG 11/12 (6)
DTK 17/24 (18)
Totalt: 62/80 (59 - gav 1.4)

ORD 19/20 (18)
LÄS 17/20 (16)
MEK 19/20 (15)
ELF 18/20 (20)
Totalt: 73/80 (69 - gav 1.8)

Förra gången jag skrev (i höstas) fick jag 1.6, jag hoppas på 1.75 denna gång. Verkar det alltför orealistiskt? Det skulle kräva antingen 2.0 och 1.5 alternativt 1.6 och 1.9.

Jag tycker att verbala delen var något klurigare i år, speciellt ELF (som engelsktalande borde jag få noll fel), tror ni en sänkning av normeringen verkar helt absurt?
Citera
2015-03-29, 18:56
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevalin
Nuvarande HP (förra HP)
XYZ 19/20 (19)
KVA 15/20 (16)
NOG 11/12 (6)
DTK 17/24 (18)
Totalt: 62/80 (59 - gav 1.4)

ORD 19/20 (18)
LÄS 17/20 (16)
MEK 19/20 (15)
ELF 18/20 (20)
Totalt: 73/80 (69 - gav 1.8)

Förra gången jag skrev (i höstas) fick jag 1.6, jag hoppas på 1.75 denna gång. Verkar det alltför orealistiskt? Det skulle kräva antingen 2.0 och 1.5 alternativt 1.6 och 1.9.

Jag tycker att verbala delen var något klurigare i år, speciellt ELF (som engelsktalande borde jag få noll fel), tror ni en sänkning av normeringen verkar helt absurt?

Är engelska ditt modersmål eller? I så fall vill jag veta vilka två uppgifter du fick fel på i ELF.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in