2015-03-29, 17:16
Medlem
Bossiemans avatar
Har inte läst tråden alls, har inte varit intresserad av händelsen men fick höra en sak från en nära vän idag.

Han förklarade att det som hände på vårvärderstorget var ett beställningsjobb från pappan till en av de bägge offrerna i majorna (om jag minns rätt..) för nån månad sen. Dessa två skulle ligga i koma, en somalier och en syrian och det är farsan till syrianer som beställt det hela.
Pappan bor i Gårdsten och de fyra inhyrda skulle vara av somalisk härkomst.

Don't shot the messenger, rapporterar bara vad jag hört.
Senast redigerad av Bossieman 2015-03-29 kl. 17:31.
Citera
2015-03-29, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossieman
Har inte läst tråden alls, har inte varit intresserad av händelsen men fick höra en sak från en nära vän idag.

Han förklarade att det som hände på vårvärderstorget var ett beställningsjobb från pappan till en av de bägge offrerna i majorna (om jag minns rätt..) för nån månad sen. Dessa två skulle ligga i koma, en somalier och en syrian och det är farsan till syrianer som beställt det hela.
Pappan bor i Gårdsten och de inhyrda skulle vara av somalisk härkomst.

Don't shot the messenger, rapporterar bara vad jag hört.

Skitsnack rakt av, de i vårväders har inget otalt med de i Majorna.

Raka motsatsen faktiskt, de är nära vänner.
Citera
2015-03-29, 17:46
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Misterblack
Nånting skumt med hela förloppet och vad polisen uppgett (polis som spanade på krogen).

Med all sannolikhet har gärningsmännen skjutit PP innan de gick in i krogen, enligt vittnens utsago där det sköts 3-4 skott utanför först.

Det borde gett polisen gott om tid att ingripa, men även om de inte hade modet nog att ingripa själva hade de ändå gott om tid att larma och få dit patruller för att "omringa" stället.

Vad jag tror personligen är att dessa poliser som befann sig på spaningsuppdrag såg hela förloppet och de såg PPs avrättning och att de blev såpass chockade och rädda att de blev lamslagna och i efterhand konstruerat en "alternativ sanning".

Det finns dem som säger att polisen inte hade ansvaret att ingripa och att det hade vart självmord, det är struntprat. En person som blir polisman måste och skall skydda Sveriges medborgare oavsett hur beväpnade GM må vara.

Jag tar som exempel rånet i Stockholm där en polisman sprang(!) från polisstationen till guldbutiken på egen hand när de fått in larm om tungt beväpnade män som rånar guldbutiken ett par kvarter ifrån stationen. Det där är en polis, inte de som sket ner sig medan en oskyldig grabb blev berövad livet.

Fortfarande självmord att gå in i en strid mot två män utrustade med automatkarbiner när man själv har pistol.
Citera
2015-03-29, 17:56
Medlem
Var kom uppgiften ursprungligen ifrån att en av GM skulle vänt om och därefter avrättat Petar?
Det verkar ju nu som att han blev skjuten först.
Citera
2015-03-29, 18:01
Medlem
Sprangdegs-Harrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Grejen i Södertälje är ju även den ett exempel på en händelse polisen hade förhandsinfo om.

Polisen hade ingen förhandsinfo, dock så låg ju guldbutiken i anslutning till polisstationen.

Värt att tillägga är att i just det fallet så hade GM en jävla soft air gun, hade GM haft förmåga och vilja att bekämpa polisen så hade situationen slutat som Malexander 2.0.
Citera
2015-03-29, 18:02
Medlem
Citat:
Skitsnack rakt av, de i vårväders har inget otalt med de i Majorna.

Raka motsatsen faktiskt, de är nära vänner.

Trams.
Citera
2015-03-29, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Fortfarande självmord att gå in i en strid mot två män utrustade med automatkarbiner när man själv har pistol.

Inte om man skjuter för att döda, de hade ypperligt läge att placera sig och vänta på dem när de gick ut från krogen. Men jag förstår naturligtvis att man kanske inte har lust att göra det i den situationen där och då men varför larmade de inte?
Citera
2015-03-29, 19:25
Medlem
Citat:
Inte om man skjuter för att döda, de hade ypperligt läge att placera sig och vänta på dem när de gick ut från krogen. Men jag förstår naturligtvis att man kanske inte har lust att göra det i den situationen där och då men varför larmade de inte?

Vet vi att span inte larmade?
Det hela går ju jävligt fort så högst oklart med den infon vi har om de faktiskt hade hunnit ut och bekämpa/gripa GM. De satt kanske i strumplästen och drack en kopp Java i lugn och ro samtidigt som de tittade över torget då och då.
Citera
2015-03-29, 19:42
Avstängd
scips avatar
Vilket gäng hänger i eriksbo dom som stal snututrustningarna den där kemal som blev skjuten i majorna. Är väll troligt att västarna kom från den stölden för hur ofta blir snuten bestulna på sin utrusning.
Citera
2015-03-29, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sprangdegs-Harry
Polisen hade ingen förhandsinfo, dock så låg ju guldbutiken i anslutning till polisstationen.

Värt att tillägga är att i just det fallet så hade GM en jävla soft air gun, hade GM haft förmåga och vilja att bekämpa polisen så hade situationen slutat som Malexander 2.0.

Det tror jag inte alls nödvändigtvis, de poliser i Södertälje råkade vara på plats OCH de var väldigt bra skyttar, grymma skyttar för att vara exakt! Grabbar som verkligen vore värda en julklapp/eloge.

OT. Varför är den tråden tvärdöd, hur går det för kurderna i finkan?
Citera
2015-03-29, 20:33
Medlem
inget nytt om vilka det var som sköt ?
Citera
2015-03-29, 21:21
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrstorpotatis
Ja, det är en AKM. Detta bör betyda att bilden på hylsorna är en arkivbild. AKM har kaliber 7,62 x 39. Det rimmar lite bättre med händelseförloppet, samt intresset för beslaget av kalashnikov i i fordonet i Majorna.

Ingen som känner igen masken?

Jag antar att du säger AKM på grund av magasinets starka böjning? Båda vapnen behöver inte ha varit i 7.62x39.

Den andre killen (med polisvästen) verkar ha ett vapen med träkolv istället för fällbar kolv. Om hylsbilden inte är arkivbild så är det isåfall detta vapen som är i kaliber 5.56x45. I och med att de hylsorna låg utomhus så var det då han som skjöt Petar. Om, om och om.

För övrigt så gjorde spaningspoliserna i lägenheten rätt. De hade inget på att vinna på att försöka ta skyttarna i bakhåll. De skulle ha varit för sent ute för att rädda redan dödade BO och ett bakhåll hade kunnat sluta med fler döda BO och två döda snutar. Det hade också kunnat urarta till en gisslansituation. Det klokaste i det läget är att larma och försöka följa på avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in