2015-03-29, 10:57
Medlem
flyer1s avatar
Varför säger Ukraina och flera västländer det inte finns rysk trupp i Ukraina fast alla vet det finns?

Jo, för det ger Ryssland en möjlighet backa ur konflikten, de har ju officiellt inte ens varit där.
Det ger också ryssen mindre anledning sätta in mer o tyngre vapen. De kan ju inte börja använda attackplan o helikoptrar då det enligt ukraians försvarsledning inte finns bland separatisternas matreal.

Så fatta ,ryssen är där, men det är smart av bägge parter, att förneka de är där !
2015-03-29, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Så när jag använder Sputniknews (den mest proryska propagandakälla som finns) för att visa hur rapporten kommer levereras så är det inte ens det nog? Jag måste alltså länka till foliehatts-sidan Globalreseach.ch för att hitta något som kan anses trovärdigt?

Låt mig förklara en sak för dig: Du vet inte vad du talar om.

Som jag redan beskrivit för dig och andra i tråden så pågår det TVÅ undersökningar samtidigt, och det jag länkade till handlar om HAVERIUTREDNINGEN medan det du länkade till handlar om KRIMINALUTREDNINGEN. Oavsett om din sida hade haft någon som helst sanningshalt (det har den inte, Malaysia är också med i samma grupp sedan november i fjol) så har detta ingen bäring på den rapport som kommer i augusti.

Ja vill du få din information från sputnik så är det upp till dig... Sidan jag länkade till stämmer så försök inte bortförklara det..

Vem är det som håller i kriminalutredningen?
2015-03-29, 12:24
Medlem
flyer1s avatar
Bump ! Äre det inte värt sluta den fåniga debatten om ryska trupper opererar i Ukraina.

Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Varför säger Ukraina och flera västländer det inte finns rysk trupp i Ukraina fast alla vet det finns?

Jo, för det ger Ryssland en möjlighet backa ur konflikten, de har ju officiellt inte ens varit där.
Det ger också ryssen mindre anledning sätta in mer o tyngre vapen. De kan ju inte börja använda attackplan o helikoptrar då det enligt ukraians försvarsledning inte finns bland separatisternas matreal.

Så fatta ,ryssen är där, men det är smart av bägge parter, att förneka de är där !
2015-03-29, 12:40
Medlem
Madagascars avatar
P1 Medierna igår gjorde mig uppmärksam på att Novaja Gazeta, en av få Putinkritiska tidningar, har förlorat sin finansiär. Även Guardian skriver om det:

http://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/mar/20/alexander-lebedev-gives-up-bankrolling-russias-novaya-gazeta, 20/3
2015-03-29, 12:46
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
P1 Medierna igår gjorde mig uppmärksam på att Novaja Gazeta, en av få Putinkritiska tidningar, har förlorat sin finansiär. Även Guardian skriver om det:

http://www.theguardian.com/media/greenslade/2015/mar/20/alexander-lebedev-gives-up-bankrolling-russias-novaya-gazeta, 20/3

Katastrofal utveckling. Om man bryr sig om Rysslands bästa, är sånt här minst lika illa som Ukrainakrisen, om inte värre på vissa sätt. Känns som det blir svårare och tar längre tid att reparera efteråt.
2015-03-29, 12:54
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Katastrofal utveckling. Om man bryr sig om Rysslands bästa, är sånt här minst lika illa som Ukrainakrisen, om inte värre på vissa sätt. Känns som det blir svårare och tar längre tid att reparera efteråt.
Ja, medieutvecklingen i Ryssland är illa. Annars är det ett under att NG ens existerar fortfarande. Enligt Medierna har 6 av dess skribenter dödats.

Finns det någon Putinkritisk tidning eller annan media värt att nämna?

Annars föreställer jag mig att det bloggas och twittras relativt kritiskt och mycket fortfarande, men som icke-ryskkunnig är detta svårt att skaffa sig en översikt om.
2015-03-29, 12:59
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:

Bra! Hoppas skiten lägger ner. Putin har skapat ett samhälle där det inte är lönsamt att driva tidningar som bara håller på med hat, lögner och förtal. Raka motsatsen till hur det ser ut i Sverige där det är medier som talar sanning som tvingas bort. Ryssland under Putin är ett föredöme på så många sätt att det nästan är löjligt. Låt Putin leda Europa in i en ny renässans!

I Nyryssland har efter striderna kring Debaltsevo järnvägsspåren lagats och återigen rullar tågen mellan Donetsk och Lugansk!
Citat:
Railway passenger connection that will connect de facto two capitals of the DPR and LPR starts acting since 28th March. It was reported by the Donetsk News Agency with the reference to the announcement of the Transportation Minister of the DPR.

‘Departure of the power train 6603 will be carried out from the station Yasinovataya at 8.00 a.m. each Monday, Thursday, and Saturday.The train Lugansk-Yasinovataya will depart each Tuesday, Friday, Sunday. The price is 14,75 UAN.
http://novorossia.today/transportation-ministry-of-the-dpr-passenger-train-is-launched-on-saturday-28th-march/
Senast redigerad av baggebo1 2015-03-29 kl. 13:04.
2015-03-29, 13:02
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ja, medieutvecklingen i Ryssland är illa. Annars är det ett under att NG ens existerar fortfarande. Enligt Medierna har 6 av dess skribenter dödats.

Finns det någon Putinkritisk tidning eller annan media värt att nämna?

Annars föreställer jag mig att det bloggas och twittras relativt kritiskt och mycket fortfarande, men som icke-ryskkunnig är detta svårt att skaffa sig en översikt om.

Finns ju Moscow Times / St Petersburg Times som visserligen är finskägda men i min mening mycket bra, för att inte säga bäst av alla, för neutral rapportering om Ryssland.

Nu kommer en del att bua och säga anti-Kreml-propaganda, men den är inte mer regeringskritisk än vilken västerländsk blaska som helst är mot sin egen regering. Jag har följt nyheter från Ryssland genom den flera år innan den här krisen började och kan säga så mycket som att den är mycket trovärdigare vad gäller Rysslandsnyheter än både västerländsk och rysk mainstreammedia.

Den stängs väl inte just för att den är utländsk, men förvärras krisen vet man aldrig. Stoppas den är det godnatt.
2015-03-29, 13:07
Medlem
Då Ryssland utgör en av parterna i denna konflikt kan det vara av intresse att se lite till den Ryska inrikespolitiska situationen och hur den möjligtvis tar sig uttryck i konflikten.

Det pågår ju som känt maktkamper mellan rivaliserande maktcentra inom den Ryska makthierarkin. Vi ser konservativa krafter manövrera ut "liberaler" i en allt tilltagande takt.

Under Putins 11 dagarsincident flyttade de konservativa krafterna med bland annat Dmitryi Rogozin, Sergei Ivanov och kompani fram sina ställningar och tryckte den ”liberala” Medvedev åt sidan. Dessa herrar representerar konservativa klaner som stöds av stora delar av den Ryska försvarindustrin och det övriga säkerhetsetablissemanget. Det är här vi hittar några av de kraftigaste förespråkarna för en konfronterande hållning gemtemot väst och en militär lösning i Ukraina.

Dessa individers långsiktiga mål torde vara ersättandet av Putin med någon ur deras egen grupp vid valet 2018 (om inte tidigare). Putins starka ställning i Ryssland bygger till stor del på det starka stöd han har bland befolkningen, numera i större utsträckning hos landsbygdsbefolkningen som han riktar in sig på som sin bas.

Detta stöd baserar sig, utöver machofasoner och personkult, på den gynnsamma ekonomiska utvecklingen landet upplevt under stora delar av Putins styre. För att försvaga Putins ställning och mögliggöra de konservativa gruppernas manövrerande in mot makten krävs således en försvagning av den Ryska ekonomin samt sämre sociala förhållanden för befolkningen.

Det ligger således i de konservativa krafternas intresse att provocera fram sanktioner och andra åtgärder från väst som försvagar den Ryska ekonomin och på så sätt skadar Putins stöd och västvänliga politiska klaner dit Medvedev tillhör. I den senaste budgeten lyckades även de konservativa krafterna driva igenom ökade anslag till försvars och säkerhetssektorn till kostnad för det sociala skyddsnätet som fick se neddragningar inom hälsovård, sjukvård och social omsorg. Detta kommer onekligen att orsaka en hel del missnöje inom landet de kommande åren då effekterna börjar bli tydligare lagom till valen 2018.

Detta för oss tillbaka till Ukraina och andra arenor som kan nyttjas för att provocera fram aktioner från väst som kan skada Putins ställning. Tror vi att Rogozin, Ivanov och kompani nöjer sig såhär långt med att ha tryckt Medvedev åt sidan eller kommer vi att se ytterligare årgärder. Ett angrepp på Mariupol i Ukraina skulle representera en begränsad risk men skulle säkerligen resultera i ytterligare sanktioner och vapenskrammel från väst vilket motivererar ytterligare satsningar på den Ryska militärindustrin samtidigt som den försvagar Putins ställning i Ryssland.

Vad tror ni?
2015-03-29, 13:09
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Finns ju Moscow Times / St Petersburg Times som visserligen är finskägda men i min mening mycket bra, för att inte säga bäst av alla, för neutral rapportering om Ryssland.

Nu kommer en del att bua och säga anti-Kreml-propaganda, men den är inte mer regeringskritisk än vilken västerländsk blaska som helst är mot sin egen regering. Jag har följt nyheter från Ryssland genom den flera år innan den här krisen började och kan säga så mycket som att den är mycket trovärdigare vad gäller Rysslandsnyheter än både västerländsk och rysk mainstreammedia.

Den stängs väl inte just för att den är utländsk, men förvärras krisen vet man aldrig. Stoppas den är det godnatt.
Jag brukar titta till Moscow Times ibland. Och ja, jag tycker den som bäst kan beskrivas just som neutral. Jag har inte sett att de vågat ge plats och röst åt regimkritik.
2015-03-29, 13:17
Medlem
baggebo1s avatar
En språkfråga. Har märkt att många kallar den nya republiken Novorossiya "Nya Ryssland" på svenska. Själv har jag konsekvent använt "Nyryssland" eftersom jag anser att man bör använda samma format som Belorossiya - Vitryssland. Om man inte säger "Vita Ryssland", varför skulle man då säga "Nya Ryssland"? En artikel på Wikipedia verkar försöka etablera Nya Ryssland:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Federala_staten_Nya_Ryssland

Jag gillar inte det. Åsikter? Snart kommer detta väl att bli en fråga för nån typ av språkråd eller så?
2015-03-29, 13:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Ett ytterst intressant, detaljerat, föredrag om Rysslands hybridkrigföring i Ukraina.

https://www.youtube.com/watch?v=8WA1rP5WGfY

Jag har inte hunnit sett allting, men för den som är intresserad av djupare kunskaper så är säkert denna föreläsning en utmärkt inkörsport.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in