2015-03-29, 00:54
Medlem
KVA 2, uppgift 34:

Hur många barn svarade helt rätt på den uppgift där andelen delvis rätta svar och helt fel svar var lika stora?

Enl facit: B, 50%.

Är det bara jag som får det till 60% efter stapeldiagrammet Koordinater? Där har 20% av barnen delvis rätt och 20% av barnen helt fel.

Någon som kan förklara vad jag gjort fel?
Senast redigerad av oakk 2015-03-29 kl. 01:00.
Citera
2015-03-29, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
17, fast de nämner ju inte något som har med media att göra överhuvudtaget. Det de nämner är händelser och personer, samt att alla har börjat prata om ondska. De räknar inte ens upp journalister bland de som pratar om ondska.
Att dra slutsatsen att media har drivit på detta är att läsa för djupt mellan raderna, eftersom det inte finns några som helst ledtrådar mot att media står bakom detta. Förstår inte hur det kan vara rätt svar.
Men de står klart å tydligt att ondska gjorts till en förklarings model i de offentliga samtalet :

"Efter att länge ha varit borta ur det offentliga samtalet har ordet och begreppet ondska kommit tillbaka. ”Plötsligt var det som om alla talade om ondska: jurister, samhällsvetare, humanister, psykologer, skolelever, till och med politiker”, skriver Anders Johansson i början av sin bok Göra ont: Litterär metafysik, en av två nya böcker på svenska om ondska."

media biten är problematiskt dock, ja läste de som de är underförstått att delar de offentliga samtalen förs i media.
Citera
2015-03-29, 00:56
Medlem
Hade 4 fel på kvant, varav två jag inte förstår:
  • Provpass 2 Uppgift 27. Jag svarade E
  • Provpass 4 Uppgift 12. Jag svarade B
De andra två var ett slarvfel och den jävla moppefrågan
Citera
Medlem
Skyrocketins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jousif650
vad fick du när du hade 90 ? jag skrev 90 idag

VT 2012 var det 1,2
HT 2013 var det 1,35
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jirki88
Fast vad fan har vikten med arean att göra? :P Vikten är ju meningslös... det känns som om det bara är där för att förvirra. Du har redan arean (0.99m2), allt du behöver nu är kvadraternas kant. Så 1 är meningslös och 2 ger dig vad du behöver plus lite meningslöshet.

Frågan gäller inte arean utan hur många plattor han använder, man kan lika gärna säga att måtten är meningslösa - beroende på hur man väljer att lösa uppgiften. Det går exakt lika bra att räkna ut med hjälp av vikten, den är inte meningslös. Onödig kanske, men det är fortfarande en lika fungerande lösning.
Det var det som gjorde mig fundersam, det finns 2 olika lösningar vilket gör att 2 svarsalternativ är passar, beroende på vilken väg man väljer att gå.
Citera
2015-03-29, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrocketin
Skrev idag 127/160 på HP. Har alltid tidigare legat på runt 90/160. Vad bör jag förvänta mig i normerat resultat? Hoppas det gick bra för alla andra! Om inte, ta nya tag i höst!

För att kunna avgöra ditt slutresultat så måste vi veta vad du fick på de två verbala delarna tillsammans respektive de två kvantitativa delarna tillsammans.
Citera
2015-03-29, 01:03
Medlem
Edit: Ops, nvm.
Senast redigerad av 121111 2015-03-29 kl. 01:06.
Citera
2015-03-29, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oakk
KVA 2, uppgift 34:

Hur många barn svarade helt rätt på den uppgift där andelen delvis rätta svar och helt fel svar var lika stora?

Enl facit: B, 50%.

Är det bara jag som får det till 60% efter stapeldiagrammet Koordinater? Där har 20% av barnen delvis rätt och 20% av barnen helt fel.

Någon som kan förklara vad jag gjort fel?

Andelen som svarade helt rätt är 60%. Frågan är hur många som svarade helt rätt. Alltså 0,6 x 83 = 49,8 => 50
Citera
2015-03-29, 01:06
Medlem
repost..
Senast redigerad av totaltvanlig 2015-03-29 kl. 01:10. Anledning: BrBa hann först...
Citera
2015-03-29, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakeem
Men de står klart å tydligt att ondska gjorts till en förklarings model i de offentliga samtalet :

"Efter att länge ha varit borta ur det offentliga samtalet har ordet och begreppet ondska kommit tillbaka. ”Plötsligt var det som om alla talade om ondska: jurister, samhällsvetare, humanister, psykologer, skolelever, till och med politiker”, skriver Anders Johansson i början av sin bok Göra ont: Litterär metafysik, en av två nya böcker på svenska om ondska."

media biten är problematiskt dock, ja läste de som de är underförstått att delar de offentliga samtalen förs i media.

Visserligen kan man väl anta att dessa offentliga samtal förs i media, men kan man anta att medierna har gjort "ondskan i sig till en förklaringsmodell"?
Citera
2015-03-29, 01:10
Medlem
Jirki88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fltoig
Frågan gäller inte arean utan hur många plattor han använder, man kan lika gärna säga att måtten är meningslösa - beroende på hur man väljer att lösa uppgiften. Det går exakt lika bra att räkna ut med hjälp av vikten, den är inte meningslös. Onödig kanske, men det är fortfarande en lika fungerande lösning.
Det var det som gjorde mig fundersam, det finns 2 olika lösningar vilket gör att 2 svarsalternativ är passar, beroende på vilken väg man väljer att gå.

Mja, det har du ju rätt i, men det känns ju mest som om vikterna bara är där för att förvilla... Särskilt med tanke på svarsalternativen. :/
Citera
2015-03-29, 01:13
Medlem
ambivallenss avatar
Hörde om folk som hade fuskat på provet genom att söka efter orden på google via deras mobiltelefoner, detta gick att göra pga att dom skrev provet i ett bibliotek och att provledaren inte la märke till det.

Känns lite surt när man lagt ner så många timmar på att nöta ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in