2015-01-24, 00:49
Medlem
Manslemmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ingen som förbjudit det. Däremot har många vänt det ryggen. Det rör väl å andra sidan inte dig i "ryggen"?

Problemet är ju att skadorna på din kropp kommer att bekosta samhället. Det senare [samhället] verkar du ha problem med, men jag tror bara att det är munväder från din sida.

Men, hallå, snälla lilla människor! Nu är det faktiskt 2015!! Nu vet väl alla att det inte heter "neger". Det heter ju "nigger"
Citera
2015-01-24, 00:59
Medlem
Dicken96s avatar
Använder gärna ordet neger till en bråkig babbe, men att använda ordet till vem som helst är både kränkande och onödigt enligt mig.
Citera
2015-01-24, 01:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manslemmen
Men, hallå, snälla lilla människor! Nu är det faktiskt 2015!! Nu vet väl alla att det inte heter "neger". Det heter ju "nigger"

Du citerar lika illa som du formulerar dig. Inte en siffra rätt.
Citera
2015-03-24, 12:26
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
3. Gemene man tycker inte att "neger" är pejorativt.

Jag tror att du har fel där.
Citera
2015-03-24, 12:32
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Att säga neger är inga problem i verkligheten om alla ger sig fan på det.

Fast nu är det inte så.
Citera
2015-03-25, 14:33
Medlem
BurkHanss avatar
Lars Lindström i Expressen hyllar SAOL:s "negerboll"initiativ och ångar på med dårens envishet:

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/bara-den-utan-snille-och-smak-sager-negerboll/
Citat:
Ordet "negerboll" försvinner ur Svenska Akademiens ordlista. Det betyder inte att ordet försvinner.

Bara att den som använder det saknar snille och smak.
Äntligen, som en viss Fylking brukar säga, nu ivrigt sufflerad av och med acklamation från
(B-)lindstyret himself. Och kolla, nu försöker han sig på humor också med denna "nyskapande" ironi:
Citat:
Uppgifterna om att Sverigedemokraternas presskonferens i riksdagen på fredag kväll ska handla om strykningarna av orden "negerkyss", "indiandans" och "zigenarblod" kan dock med kraft dementeras som ett illvilligt rykte.
Samme man som i föregående krönika dristade sig till att påstå att SD och satir är en omöjlig kombination gör nu självmål med denna gymnasiala avrundning. Höhöhöhööööh.

Seriöst, svenska språket förväntas kastreras till en genomgående mellanmjölksstandard utan mustiga, talande, originella ord och uttryck. Allt i den heliga mångkulturens namn. Inte undra på att översteprästen jublar. Snille och smak? Sure, och priset vi betalar är avskaffandet av ett levande svenskt språk, svenskhet, yttrandefrihet och i slutändan svensken själv. Vilket naturligtvis är just medias agenda, ivrigt påhejat av sorgliga avfällingar som Hr Lindström själv. Heja bruschan....
Citat:
Att hen tillkommer som könsneutralt pronomen och att "negerboll" försvinner måste ses som en välkommen och tidstypisk markör.
Absolut säkert! Likaväl som att somalier är somalier som bandyspelare och "svenskar" som våldtäktsmän när Lindströms snillen till kollegor låter smaken tala.
Citera
2015-03-25, 14:38
Medlem
borrizs avatar
Ok, jag omformulerar:

Yoku Ono definierade "nigger" som en person som inte kan/får definiera sig själv, någonting som likväl gäller förtryck mellan könen. Ordet neger/nigger visar alltså på ett socialt stigma, hur reagerar ni på de medeltida uttrycken "Blåman" och "Morian", är även dessa laddade med samma stigma?
Citera
2015-03-25, 17:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ok, jag omformulerar:

Yoku Ono definierade "nigger" som en person som inte kan/får definiera sig själv, någonting som likväl gäller förtryck mellan könen. Ordet neger/nigger visar alltså på ett socialt stigma, hur reagerar ni på de medeltida uttrycken "Blåman" och "Morian", är även dessa laddade med samma stigma?

Menar du då eller nu? Den som använder detta nu gör ju det i så fall av en anledning. Det är ju den anledningen som är intressant att komma tillrätta med.

Jag säger på samma sätt som jag gör när det gäller användandet av »hen«. Det går att skriva om eller använda bättre ord. Jag har aldrig känt att jag har behov av att använda någon av de ord du refererar till. Om jag kan försöker jag benämna människor från de länder de kommer. Om jag inte vet det kanske jag säger afrikaner eller mörkhyade.

Jag vill inte bli kallad »hen« och jag tror väldigt många mörkhyade inte vill bli kallade »negrer«. Sålees använder jag inget av dessa ord.
Citera
2015-03-25, 20:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Ett intressant svar. Om jag nu skulle tillåta mig att vädra ut alla denna politiska korrekthet på gränsen till skitnödighet, så tolkar jag att du ser ett stigma i dessa medeltida ord, men kan inte riktigt förklara varför. Vågar man fråga varför utan att få huvudet avbitet?

Jag är ju allt annat än PK men säger "neger" för att man sa så i min barndom och ännu säger där jag bor och för att ingen ens ska få försöka bestämma vad jag ska säga. Uttrycken du nämner är ju skämtsamma av anledningen att de är föråldrade. "Emedan" är ett enda ord med lika många stavelser som sin synonym "därför att" men är omodernt genom sin låga användningsfrekvens. Det är inte ett dött ord men otroligt skitnödigt. "Blåman" är inte skitnödigt men däremot inget som man säger annat än med glimten i ögat.
Citera
2015-03-28, 18:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokum
Varför är det nedsättande att kalla en svarting för neger? Neger betyder svart.

Jag förstår ju att du högaktar människor från främmande länder, speciellt från Afrika. och därför har svårt att sätta dig in i hur vissa kan tänka. Åtskilliga har använt och använder de ord du beskriver i nedsättande mening. De ser helt enkelt ner på en grupp människor enbart utifrån deras härkomst. På så sätt får dessa ord en negativ klan på samma sätt som svordomar har en negativ klang även om man inte menar att åkalla Lucifer när man använder dem.

Alla är inte så altruistiska och filantropiska som du.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-03-28 kl. 18:23.
Citera
2015-03-28, 19:13
Medlem
esants avatar
Som om någon skulle bry sig om vad ordet egentligen betyder?

Ska man göra så med alla ord då, använda dem för vad de betydde från början? Hahaha.

Tjej betydde hora, men även om några tjejer vet det så är det ingen som bryr sig eftersom det inte betyder det idag.

Man kan väl använda ordet neger hemma om man vill, ifall man varit van vid det, och inga svarta behöver höra det.

Jag säger "negerboll" om jag pratar om chokladboll med mina syskon för vi är vana vid det, men jag säger det inte annars och har inga problem med det.
Citera
2015-03-28, 20:37
Medlem
hokums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag förstår ju att du högaktar människor från främmande länder, speciellt från Afrika. och därför har svårt att sätta dig in i hur vissa kan tänka. Åtskilliga har använt och använder de ord du beskriver i nedsättande mening. De ser helt enkelt ner på en grupp människor enbart utifrån deras härkomst. På så sätt får dessa ord en negativ klan på samma sätt som svordomar har en negativ klang även om man inte menar att åkalla Lucifer när man använder dem.

Alla är inte så altruistiska och filantropiska som du.

För mig är det en viss skillnad mellan att mellan att säga neger och negerjävel men för dig tycks innebörden vara densamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in