2015-03-28, 18:21
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det ær ju det jag sæger: Tittar man på alla OI och alla partier så återkommer i princip samma fel øver hela linjen, samtidigt och der "råkar" sammanfalla med kundernas egna sympatier.

En norsk firma dæremot utmærker sig genom att inte ingå i falskspelet.

God dag Yxskaft!
På vilket sätt har Sentio utmärkt sig genom att ha mera rätt än andra om vi bortser från SD och MP?
2015-03-29, 06:54
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
God dag Yxskaft!
På vilket sätt har Sentio utmärkt sig genom att ha mera rätt än andra om vi bortser från SD och MP?
Dito dito.
Nu riktade du visserligen inlägget ditt västerut men ändock.

Titta på status.st, eller om du har en liknande site som sparar OI:ns resultat, så ser du att det finns ett visst brus, ett fel i nästan alla partiers mätningar. Det är överlag ungefär lika stort över tid.

Två partier sticker dock ut mest, Mp Och Sd. Därför kan det vara bra att se just på dessa om man vill föra fram en tes, eller hur.

kika på den här grafen

https://drive.google.com/file/d/0B7m9daulLNZLNC11UVRGeEl0VDQ/view?pli=1

den är gjord av FranzLisztBlevEj75

här ser du tydligt hur mycket vissa OI undersakttat Sd, och hur sentio lyckats bättre. Nu har jag inte tillgång till en liknande för övriga partier, men antar att någon intresserad i tråden kan skapa en som faktaunderlag för kommande debatter.

Så här gick det till att göra grafen

(FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Godmorgon yxskaft
2015-03-29, 18:12
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
God dag Yxskaft!

God afton dynggrepskaft. Alla opinionsmätningar visar rimliga felmarginaler för alla partier utom för Mp och Sd.
2015-03-29, 23:08
Medlem
Det har väl funnits en viss Bradley-effekt också? Personer som inte vågar säga att de röstat på SD. Dock upplever jag att detta börjar släppa i och med valresultatet, och det känns som att dagens opinionsundersökningar är mer tillförlitliga.
2015-03-29, 23:35
Medlem
Bajsfacistens avatar
Eftersom nästan alla ändringar inte är signifikanta och därmed så blir varje enskilt data i varje enskild opinionsundersökning ganska ointressanta. Att sänka säkerheten lägre än 95% känns ju rätt orimligt.

Men istället för att jämföra med den senaste undersökningen, vanligen en månad tidigare så skulle man ju kunna mäta om det är en signifikant skillnad mot kanske mot en mätning för 3, 6 månader sen eller kanske rent av 12 månader sedan.

Är det någon som vet förresten om det finns säsongsfaktorer för vissa partier eller block beroende på årstid?
2015-03-30, 14:39
Medlem
glimmandes avatar
Det mest fascinerande i svensk politik är inte SDs uppgång utan socialdemokraternas stabila sits med 30% av rösterna.

De verkar varken vinna eller förlora i opinionen. För mig är det oförståeligt. T ex Maggot Wallströms debakel. Märks inte. Höjning av bensinskatt och slopat ROT/RUT. Ingen effekt. Osv.

På decennieperspektiv så har de förlorat en del. 40% 2002. 35% 2006. Sedan stannade nedgången av. Legat på runt 30% sedan 2010 nån gång.
2015-03-30, 14:51
Medlem
William Hainess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Det mest fascinerande i svensk politik är inte SDs uppgång utan socialdemokraternas stabila sits med 30% av rösterna.

De verkar varken vinna eller förlora i opinionen. För mig är det oförståeligt. T ex Maggot Wallströms debakel. Märks inte. Höjning av bensinskatt och slopat ROT/RUT. Ingen effekt. Osv.

Jag tror du inte ska underskatta vaneröster.

Jag hade själv först tänkt att rösta på Piratpartiet eller blankt, men visst fan hamnade rösten på S när jag stod där i valbåset. Never underestimate folkets inre gråsosse.
2015-03-30, 14:52
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

På decennieperspektiv så har de förlorat en del. 40% 2002. 35% 2006. Sedan stannade nedgången av. Legat på runt 30% sedan 2010 nån gång.

Det är inte så konstigt. Dom flesta som röstar S har ingen större insikt i politik.
Valet 2006 visste inte 40% vilket/vilka partier som satt i regering. Folk har inte bättre koll än så.

Sossarnas röster hämtas främst balnd invandrare och folk i komunal och landstringsektorn som inte röstar Mp eller V. Vad skulle dom rösta på annars, liksom...

Allt färre i svensk arbetarklass röstar S. Men det är en liten grupp numera.
2015-03-30, 19:01
Medlem
Citat:

Citat:
[...]

I tabellen nedan har vi aggregerat upp resultaten för att undersöka om valresultaten i riksdagsvalen 1985-2010 skulle ha blivit annorlunda om alla väljare levt upp till idealet att vara fullt informerade. Fram träder ett intressant huvudmönster. En valmanskår bestående av fullt informerade väljare hade inneburit aggregerade röstvinster för allianspartierna C, FP, KD och M i sex av åtta val under perioden. I genomsnitt hade de fyra borgerliga partierna gjort 3,2 procentenheter bättre ifrån sig om väljarna varit maximalt politiskt kunniga.

Resultaten ser lite olika ut från val till val. Klart är att de stora partierna Moderaterna och Socialdemokraterna tycks drabbas hårdast i en tänkt situation med fullt informerade väljare, i snitt –2,6 respektive –2,7 procentenheter under perioden 1985-2010. Det enda parti som ligger med plussiffror under hela perioden är Folkpartiet som i genomsnitt skulle gjort i snitt +4,6 procentenheter bättre valresultat.

[...]

http://www.henrikoscarsson.com/2013/05/rostar-kunniga-valjare-annorlunda.html (Mina fetningar.)

Den första fetningen tycker jag ger stöd till mitt antagande om att valrörelser gynnar borgerliga partier. M.a.o. blir väljarna mer insatta genom valrörelsen och en hel del inser då att de egentligen inte vill att socialdemokrater ska få makten.

EDIT: Hm, jag tittar på tabellen som hänvisas till, och om jag läser den rätt skulle S ha fått 7,5 procentenheter lägre 2006 och 11,7 procentenheter lägre 2010 om väljarna hade varit fullt informerade.
Senast redigerad av Goticism 2015-03-30 kl. 19:09.
2015-03-30, 19:20
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
EDIT: Hm, jag tittar på tabellen som hänvisas till, och om jag läser den rätt skulle S ha fått 7,5 procentenheter lägre 2006 och 11,7 procentenheter lägre 2010 om väljarna hade varit fullt informerade.

Sanslöst.

Så om folk var upplysta om vad sossarna egentligen tycker så hade de legat jämsides med SD i storlek.

Pensionärer, rasifierade och offentliganställda. Av dessa är det enbart de rasifierade som kan driva S tillväxt. Helt enkelt därför att pensionärer dör och offentliganställdas antal bestäms av svensk ekonomi (för kass för offentlig expansion).
2015-03-30, 19:34
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goticism
http://www.henrikoscarsson.com/2013/05/rostar-kunniga-valjare-annorlunda.html (Mina fetningar.)

Den första fetningen tycker jag ger stöd till mitt antagande om att valrörelser gynnar borgerliga partier. M.a.o. blir väljarna mer insatta genom valrörelsen och en hel del inser då att de egentligen inte vill att socialdemokrater ska få makten.

Oj, denna opin(n)ionsunderundersökning kommer att både glädja och göra vår kristdemokrat ledsen, Clodius, +7,6% för KD 2010, om väljarna varit välinformerade, otroligt!
2015-04-11, 08:49
Medlem
eternussermos avatar
Demoskop, April:

C 6,5% ( 0,0)
FP 5,3% ( 0,8)
KD 3,8% ( 0,1)
M 25,0% ( 0,9)

MP 6,9% ( 0,7)
S 28,3% (-3,0)
SD 15,7% ( 1,5)
V 6,1% ( 0,3)

Övriga 2,5%
Stort ras för sossarna, och kristdemokrater i tråden kan glädjas över att opinnionen börjar få upp dem nära spärren.
Senast redigerad av eternussermo 2015-04-11 kl. 09:27. Anledning: La till övriga, vet inte rörelse för dem

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in