2015-03-28, 02:50
Medlem
testpilotens avatar
censur borde vara mer kränkande än ord. märkligt.
2015-03-28, 09:52
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testpiloten
censur borde vara mer kränkande än ord. märkligt.

Censur innebär ju flera olika saker och används ofta lite slarvigt om saker som kanske hellre bör benämnas med sitt rätta namn. Den riktiga censuren är: »Undertryckande« och förvanskande. Det är exempelvis när man retuscherar bilder (Stalin såg till att Trotskij försvann ur historien). Sedan finns den »nedtystande« och förvanskande. Det är exempelvis när man byter ord i historiskt material (»Tio små negerpojkar« blir »Och så var det bara en«). Därefter finns den »hemlighållande« och skönmålande (man berättar inte hela sanningen).

I detta fall handlar det ju inte om censur i dess grundläggande betydelse. Det handlar om ett försök till »kulturpåverkan och i viss mån skulle jag säga ett »friskrivande«. Redaktören vill ha med orden, men står inte för dem och vill ge en rekommendation att använda alternativ.
2015-03-28, 13:39
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Censur innebär ju flera olika saker och används ofta lite slarvigt om saker som kanske hellre bör benämnas med sitt rätta namn. Den riktiga censuren är: »Undertryckande« och förvanskande. Det är exempelvis när man retuscherar bilder (Stalin såg till att Trotskij försvann ur historien). Sedan finns den »nedtystande« och förvanskande. Det är exempelvis när man byter ord i historiskt material (»Tio små negerpojkar« blir »Och så var det bara en«). Därefter finns den »hemlighållande« och skönmålande (man berättar inte hela sanningen).

I detta fall handlar det ju inte om censur i dess grundläggande betydelse. Det handlar om ett försök till »kulturpåverkan och i viss mån skulle jag säga ett »friskrivande«. Redaktören vill ha med orden, men står inte för dem och vill ge en rekommendation att använda alternativ.

jag syftade på att man tagit bort "negerboll".

"Redaktören vill ha med orden, men står inte för dem"

hur då "står för dem"? det är ju en ordlista. man borde förhålla sig neutral tycker jag, annars blir ordlistan ett politiskt verktyg.
jag har varit naiv inser jag, som trott att ordlistan bara är en förteckning av ord.
2015-03-28, 14:47
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
jag syftade på att man tagit bort "negerboll".

"Redaktören vill ha med orden, men står inte för dem"

hur då "står för dem"? det är ju en ordlista. man borde förhålla sig neutral tycker jag, annars blir ordlistan ett politiskt verktyg.

Jag höll mig till trådens rubrik som är »…inför varningstexter«. Alltså ord som finns med, men som inte rekommenderas att användas.

Svenska Akademien förbehåller sig nog rätten att i viss mån uttrycka en hållning. Med andra ord sker en viss rensning innan de tar in orden i ordlistan.

Citat:
... en förteckning av ord.

En förteckning över ord.

(FB) Tråden om av-sjukan
2015-03-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fasttrain
Du får gärna fortsätta använda n-ordet, vem hindrar dej? Räkna med sociala konsekvenser när du blir stämplad som rasist. Lycka till, du får ingen fitta, möjligen kan du få pilla på en SD-fitta men de brudarna ser fula ut och är avtändande.
I mörkret drar du skinn och säkert över nån filmstjärna som du tar bakifrån, lång väntan men belöningen är här nu.
Jag har aldrig påstått att någon hindrar mig. Jag håller inte med dig i din analys av varken mig eller människor som använder n-ordet. Dina utsagor om de sociala konsekvenserna är gravt överdrivna.
2015-03-28, 16:01
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag höll mig till trådens rubrik som är »…inför varningstexter«. Alltså ord som finns med, men som inte rekommenderas att användas.

Svenska Akademien förbehåller sig nog rätten att i viss mån uttrycka en hållning. Med andra ord sker en viss rensning innan de tar in orden i ordlistan.

En förteckning över ord.

(FB) Tråden om av-sjukan

jo, men i trådstarten står också:

"[…] Andra tas bort helt, som ordet "negerboll".

det var det jag syftade på.

skrev jag lista av ord, det var slarvigt av mig.
2015-03-28, 16:06
Medlem
Deliberatelys avatar
Passande vore ju också att de lägger till att orden som de tar som exempel: "neger, zigenare, lapp", kan "anses som kränkande", helt utan anledning.
2015-03-28, 16:37
Medlem
Steffestekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag funderar på att elda upp min SAOL nu. Den är visserligen från tiden när de inte var PK, och jag är allt annat än nazist, men detta är mer än oacceptabelt.

För att hålla mig till topic: givetvis kommer vitlök att vara kvar. Det är ju det som är så totalt sjukt.
haha. Vitlök. och gullök och blåmes osv. Var du seriös i detta?

Vitlök är en lök som inte har NÅGON koppling till ras eller etnicitet medan neger har och används som skälsord för svarta människor.

Jag menar inte med detta att neger inte bör stå med men den jämförelsen är lika begåvad som tom burk.
2015-03-28, 16:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
jo, men i trådstarten står också...

Jodå, jag vet. Det var snarare jag som ville förklara mitt svar.
2015-03-28, 17:47
Medlem
testpilotens avatar
man skulle kunna fråga svenska folket om vi blir kränkta av dessa ord.
alltså att du svarar på frågan om DU personligen blir kränkt, inte hur du ANTAR att ANDRA reagerar.
det skulle kunna finnas en stor diskrepans mellan antalet personer som TROR att ANDRA blir kränkta och antalet personer som faktiskt BLIR kränkta. de som faktiskt BLIR kränkta av vissa ord kanske är i stark minoritet, medan flertalet som i pk-anda svartlistar ord gör det för att de är självutnämnda helgon som ska beskydda de de utsett till lite svagare än de själva.
2015-03-28, 18:26
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4r4h93
Lite off topic, men som en finne måste jag bara fråga. Vad i helvetet är finska pinnar för något? Aldrig ens hört om det hit i Finland.

Men i Sverige har ni gått på tok för långt när det kommer till att vara pk. En negerboll är en negerboll och inte en chokladkyss. Tyvärr har vi vissa idioter som är pk här också, de försöker göra Finland likadant som ert infekterade land. Vart är svenskens plats i Sverige nu för tiden?

Majoriteten av oss förstår och känner att t.ex. n-ordet är förlegat. Tämligen odramatiskt. Förutom på FB förstås.
2015-03-28, 18:30
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokum
Varför är det nedsättande att kalla en svarting för neger? Neger betyder svart.

principen är enkel;

om du skäms över att du är grön och någon påminner dig om det genom att använda ordet "grön" så kan du gå till attack mot någon annan och ställa denne till svars för hur du mår.

det är ett primitivt beteende som återfinns även hos laboratorieråttor som angriper och biter ihjäl sin bur-kamrat efter att ha blivit utsatt för en elstöt.

vissa av oss är uppenbarligen primitiva…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in