2015-03-28, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvetiNikola

1. Tänkande
2. Medvetenhet om tänkande
3. Medvetenhet om medvetenhet.

"You are the world".

Dessa tre steg är du knappast ensam om att ha begrundat.
Men att därifrån "bli världen" är ett helt annat Ball game.

Då skulle "du" knappast sitta här och diskutera för din sak? Eller?
Citera
2015-03-28, 00:30
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Vah? Hur kom du fram till det?
Genom att rationellt begrunda ditt argument som du manifesterade.

Citat:
Jaget är själen, problemet med ordet själen är att det inte säger så mycket.
Haha, nu vet jag varför jag har haft så stora problem med att förstå dig. Men tack för att du klargjorde detta.

Citat:
Absolut inte, jag har redan sagt 2039898 gånger att han har den auktoriteten eftersom inget han säger har kunnat motbevisas. Och jag har redan sagt att jag inte tror på något han säger förrän jag har övertygat mig själv om att det är sant.
Kan du nämna någon som ens har försökt?
Citat:
Som jag sade, det är medvetandet som observerar medvetandet.
Mhm.
Citat:
Precis, jaget kan inte identifieras med något, det har jag sagt hela tiden. Men man måste fortfarande använda ett ord för det. Hur annars kommunicera det?
Du har redan identifierat det med massor med saker, det har gått från att varit medvetande, medvetandet, medvetenhet, själ, kärlek, frihet...och lite andra saker.
Senast redigerad av particulum1 2015-03-28 kl. 00:33.
Citera
2015-03-28, 00:38
Medlem
SvetiNikolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Kan du nämna någon som ens har försökt?

Finns en författare som skrivit en hel bok där han försöker göra det. Den heter a new earth delusion tror jag. Lyckades inte så bra dock. Kan du ens motbevisa Tolle?

Citat:
Okej

Äntligen trillade poletten ner.

Citat:
Du har redan identifierat det med massor med saker, det har gått från att varit medvetande, medvetandet, medvetenhet, själ, kärlek, frihet...och lite andra saker.

Kärlek är inget objekt och inte Frihet heller, då de råkar vara mer eller mindre samma sak. Själ är inte heller något objekt, det är bara ett tomt ord. Ingen vet ens om själen finns, men folk känner inte ens till Jaget. De känner bara till självet. De tror självet är deras sanna identitet, egot dvs.
Citera
2015-03-28, 00:42
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Finns en författare som skrivit en hel bok där han försöker göra det. Den heter a new earth delusion tror jag. Kan du ens motbevisa Tolle?
Sorry, hittade ingenting på det, varken någon titel eller författare.

Citat:
Äntligen trillade poletten ner.

Nej, jag slutade bara att bry mig faktiskt. När du beskrev jaget som själen var det dock en ganska stor pollett som ramlade ner.

Dessutom sket du fullständigt i att förklara hur och med vad jaget observerar.

Citat:
Kärlek är inget objekt och inte Frihet heller, då de råkar vara mer eller mindre samma sak. Själ är inte heller något objekt, det är bara ett tomt ord. Ingen vet ens om själen finns, men folk känner inte ens till Jaget. De känner bara till självet. De tror självet är deras sanna identitet, egot dvs.
Du vet att själen finns eftersom du skrev att jaget är själen, och jaget är något du vet finns.
Senast redigerad av particulum1 2015-03-28 kl. 00:49.
Citera
2015-03-28, 00:59
Medlem
SvetiNikolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Sorry, hittade ingenting på det, varken någon titel eller författare.

http://www.amazon.com/New-Earth-Old-Deception-Bestseller/dp/0764206648/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8

Citat:
Nej, jag slutade bara att bry mig faktiskt. När du beskrev jaget som själen var det dock en ganska stor pollett som ramlade ner.

Haha, sjukt vad mycket ord påverkade dig. Tror vi har menat samma sak hela tiden då båda av oss har pratat om tomhet och o-manifesterade tillstånd. Du reagerade när jag kallade detta för jaget och nu får du en till gigantisk reaktion när jag kopplade till ett helt meninglöst ord som själen, jag har inte refererat till Gud 1 enda gång som en del av Jaget, inte vad jag vet. Ifall jag har gjort det så tar jag tillbaka det.

Citat:
Dessutom sket du fullständigt i att förklara hur och med vad jaget observerar.

Vad vill du att jag ska säga? Att en Jedi-krigare sitter inne i lillhjärnan och genererar kosmiskt medvetande?? Det är inte svårare än så, medvetenhet, awareness...Jaget är inte en del av kroppen som använder ett verktyg eller kroppsligt organ för att utföra en perceptuell observation.

Citat:
Du vet att själen finns eftersom du skrev att jaget är själen, och jaget är något du vet finns.

Ja då kan man säga att själen är bevisad...men ordet själen är kopplat med Gud och Himmelriket så tror inte att det var det jag menade. Jaget, själen, being eller presence är samma sak för mig. Ordet själen använder jag aldrig då det inte har någon praktisk betydelse.
Citera
2015-03-28, 01:05
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
http://www.amazon.com/New-Earth-Old-Deception-Bestseller/dp/0764206648/ref=cm_cr_pr_product_top?ie=UTF8
Men det är här ju en kristen författare....

Citat:
Haha, sjukt vad mycket ord påverkade dig. Tror vi har menat samma sak hela tiden då båda av oss har pratat om tomhet och o-manifesterade tillstånd. Du reagerade när jag kallade detta för jaget och nu får du en till gigantisk reaktion när jag kopplade till ett helt meninglöst ord som själen, jag har inte refererat till Gud 1 enda gång som en del av Jaget, inte vad jag vet. Ifall jag har gjort det så tar jag tillbaka det.

Vad vill du att jag ska säga? Att en Jedi-krigare sitter inne i lillhjärnan och genererar kosmiskt medvetande?? Det är inte svårare än så, medvetenhet, awareness...Jaget är inte en del av kroppen som använder ett verktyg eller kroppsligt organ för att utföra en perceptuell observation.

Ja då kan man säga att själen är bevisad...men ordet själen är kopplat med Gud och Himmelriket så tror inte att det var det jag menade. Jaget, själen, being eller presence är samma sak för mig. Ordet själen använder jag aldrig då det inte har någon praktisk betydelse.
Du vet att för längesedan så kom jag till en insikt att vissa konversationer med vissa typer av människor är något man helt enkelt ska låta vara, oftast för att det skadar mer än det hjälper. I ditt fall applicerar jag faktiskt detta och låter dig tro det du tror för ditt eget bästa. Så länge du inte lider utav dina uppfattningar så är jag nöjd.
Senast redigerad av particulum1 2015-03-28 kl. 01:07.
Citera
2015-03-28, 08:18
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Nästan värt att citera!

Tolle råkade ut för en psykos. Han är helt tom. "Flatlajnad" som jag kallar det. En del kallar honom Deadheart Tolle. En del kallar honom upplyst.
Huruvida det är en lycklig utgång eller inte är upp till var och en att bedöma.

Detta kan jag naturligtvis inte veta, men det är min tro.

Du får ju tro vad du vill men du kanske skulle ta reda på vad en psykos är innan du tillskriver någon det. Tolle hade en depression, ingen psykos. Två helt skilda saker.
Citera
2015-03-28, 08:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

1. Tänkande
2. Medvetenhet om tänkande
3. Medvetenhet om medvetenhet.

"You are the world".

Citat:

Det är ju inte steg tre som diskuterar.
Citera
2015-03-28, 12:25
Medlem
SvetiNikolas avatar
Citat:

Ja att bli världen är en helt annan femma. Hade det varit så så skulle jag knappast predikat om det här på FB.

Steg 3 är att inse "you are the world"
Citera
2015-03-28, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du får ju tro vad du vill men du kanske skulle ta reda på vad en psykos är innan du tillskriver någon det. Tolle hade en depression, ingen psykos. Två helt skilda saker.

Han hade en djup depression och fick ett psykotisk break , varpå han satt i en park och tittade på fåglar i två år.
Han kanske inte tappade verklighetskontakten i en fullfjädrad psykos. Men någon slags smäll i skallen var det allt.
Sen om man vill kalla detta för "upplysning" eller inte är ju upp till var och en att bedömma.
Citera
2015-03-28, 13:50
Medlem
altesvedens avatar
Meningen med livet är med några korta ord : äta, knulla och sova. Förr eller senare förstår alla detta.
Citera
2015-03-28, 18:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Han hade en djup depression och fick ett psykotisk break , varpå han satt i en park och tittade på fåglar i två år.
Han kanske inte tappade verklighetskontakten i en fullfjädrad psykos. Men någon slags smäll i skallen var det allt.
Sen om man vill kalla detta för "upplysning" eller inte är ju upp till var och en att bedömma.

"State of intense joy" är inte en psykos. Verkar som om du använder begreppet bara för att dissa?

Hur definierar du upplysning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in