Citat:
Ursprungligen postat av
SvetiNikola
För att jaget är observerbart för vem som helst, det är något man kan bekräfta. Spelar du dum eller något?, utan jaget hade du inte existerat. Det är det som menas med jaget, din innersta natur. Jaget är ingenting man kan ta på. Alltså är tomhet inkluderat.
Jag finner det motsägelsefullt att påstå att jaget kan "observera", att observera är en sinnesegenskap, något som sinnen gör, exempelvis ögon observerar genom att se, öronen observerar genom att höra, lukt observerar genom att lukta, sinnet ('mind') observerar tankar, alltså en biologisk egenskap, någon biologisk egenskap och förutsättning som är bunden till den mänskliga kroppen och det mänskliga nervsystemet.
Något som är tomt, något som är o-manifesterat kan således inte observera överhuvudtaget, framförallt för att det o-manifesterade, det tomma, inte har någon förmåga att göra detta. För att något ska kunna observera något så är en förutsättning att det kan göra detta.
Man kan ju ställa dessa frågor för att göra det mer tydligt; detta "jag" som är den innersta naturen som du hävdar, har detta jaget några ögon som kan se? Nej.
Har jaget några öron som det kan lyssna med? Nej.
Har Jaget någon näsa som det kan lukta med? Nej.
Har jaget något nervsystem som det kan känna med? Nej
Har jaget något sinne som kan tänka? Nej.
Så vad menar du egentligen när du skriver att
jaget kan observeras?
Vad är det som observerar jaget?
Hur observerar det som observerar jaget jaget och framförallt, med vad observerar det som observerar jaget med för något? För jaget har inga öron, jaget har inga ögon, jaget har ingen näsa, jaget har inget nervsystemet som kan känna, jaget har inget sinne som tänker...
Om inte jaget kan observera, så kan det omöjligt ha någon vetskap eller medvetenhet om sin egen existens.
Citat:
Du har verkligen sänkt denna diskussionen till en verkligen oupplyst nivå när du försöker ändra på mina förklaringar och säga vad som är fel eller inkorrekt för att till slut haka upp dig på ord och förklaringar. Jag har refererat till kanske en av de största spirituella lärarna genom tiderna men du fortsätter bara låtsas som att du är någon Gud och ändrat på en av livets mest fundamentala byggstenar.
Det är bara för att du spottar ur dig ord hur som helst och hoppas på det bästa, men ja, det är svårt att förklara något ur någon annan synpunkt, i detta fallet Tolle...då blir det lite orealistiskt och oslipat. När man diskuterar något som detta så kan man iaf kräva lite kvalitet och rationalitet i språkbruket. Kanske om jag hade diskuterat med Tolle direkt så hade diskussionen haft en bättre kvalitet, men nu diskuterar jag med en person som förmedlar Tolles uppfattningar.