2015-03-28, 03:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mme-de-pompadour
Jag undrar bara om upprördheten kring detta bottnar i ett genuint medlidande för djuren, eller att judar och muslimer inte anpassar sig och äter vanligt kött? Frågar bara.
Om man blir upprörd över att andra klär sig olika eller gillar att kalla sitt kött med andra namn så är man en viss typ av person. Man kan inte tvinga andra att klä sig, tala som osv som en själv. "Vi gillar olika".

Däremot kan man bli legitimt upprörd över att djur torteras.

Vill alltså kategorisera folk i dessa två grupper: den ena är blint rasistiskt (och påtvingar andra ens egna sociala normer) och den andra bryr sig om djurs lidande. Människor och kor är del av samma evolution - vi delar samma känslor (som gör att vi t.ex. lider under tortyr) (dock har ju människan ett aningen annat känsloförråd än kor, men inte när det gäller såpass primitiva saker som att lida när man får ett stort fysiskt sår).

Personligen tillhör jag såklart kategorin som inte vill orsaka onödigt lidande (är ej djurplågare). Men på flashback lär det finnas dem som tillhör den andra kategorin dvs vill att alla ska klä sig som, prata som och slakta djur som de.
Citera
2015-03-28, 03:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doctorlieberman
Hej.

Idag stod jag och kollade in chicken-nuggets på ica supermarket.

Det var ganska billigt, och så ser jag efter ett tag att det står Halal
på förpackning
Går ledsamt därifrån och tänker inte mer på det just då.

Men nu tänker jag, och undrar hur pass vanligt det är att ICA säljer halal??
Tycker det är skamligt egentligen, dom stödjer ju djurplågeri med detta.
Har nästan lust att ringa till dom och klaga.

Är det här något man kommer att få se mer av, alltså halal-mat?
Texten där halal stod var mycket liten, inget som syntes tydligt.

Så ikväll äter nog en del svenskar halalmat, utan att veta om det

Berätta gärna vad ni tror och tycker.

I vilket land var den "producerad"?

Det finns halalslakterier i Sverige, och enda skillnaden mellan halalkött och "vanligt" kött är att en bön läses innan avlivning, och att det vänds mot mecka eller något, är inte hundra på exakt ritual.

I sverige ska alla djur enligt lag bedövas innan avblodningen. Så halaldjuren har inte lidit mer än de svenska djuren.

Fundera istället på huruvida det är djurplågeri att gasa ihjäl grisar med koldioxidgas. Eller som visats nyss kasta kultingar i väggen. Då är det inget griskött som gäller för er som vill undvika djurplågeri.

Fisken har enligt studier utvecklad känsel och upplever smärta, och de kvävs. Eller typ tvärtom.

Är det inte djurplågeri att ha kossor fastbundna? Och att inte låta kalvar och tjurar gå ut?
Citera
2015-03-28, 04:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av agrud
I vilket land var den "producerad"?

Det finns halalslakterier i Sverige, och enda skillnaden mellan halalkött och "vanligt" kött är att en bön läses innan avlivning, och att det vänds mot mecka eller något, är inte hundra på exakt ritual.

I sverige ska alla djur enligt lag bedövas innan avblodningen. Så halaldjuren har inte lidit mer än de svenska djuren.

Fundera istället på huruvida det är djurplågeri att gasa ihjäl grisar med koldioxidgas. Eller som visats nyss kasta kultingar i väggen. Då är det inget griskött som gäller för er som vill undvika djurplågeri.

Fisken har enligt studier utvecklad känsel och upplever smärta, och de kvävs. Eller typ tvärtom.

Är det inte djurplågeri att ha kossor fastbundna? Och att inte låta kalvar och tjurar gå ut?
Fiskar är primitiva nog att inte förtjäna min sympati. Spindlar har ju också en reflex där de kryper ihop till en boll om de "torteras". Grisar, kor och andra djur med inlärningsförmåga är såpass lika oss (eftersom vi värdesätter vår inlärningsförmåga) att de förtjänar sympati.

Djur som hålls i små burar för att spara plats och göra den massiva köttkonsumptionen ekonomiskt möjlig är plågsamt men det är en smäll man får ta för att ha tillgång till billigt kött. Rituell tortyr har inga positiva effekter alls: inte på ekonomin eller naturresurserna.
Citera
2015-03-28, 04:52
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubblisen
Svar: Ja. Men man kan inte jämföra ostron och halal-kött.

Varför inte?
Nu äter jag varken kyckling eller ostron. men som jag har förstått det så äter man ostron medan de fortfarande lever?
Låter ju inte jättalattjo för ostronet.
Citera
2015-03-28, 05:07
Bannlyst
Citat:
A: Om jag tvingats fly till ett land där maten består av ostron, vilket är det vidrigaste som finns, är det bara att gilla läget då?

B: Svar: Ja. Men man kan inte jämföra ostron och halal-kött.

A: Varför inte?
Nu äter jag varken kyckling eller ostron. men som jag har förstått det så äter man ostron medan de fortfarande lever?
Ostron äter man inte för att man inte tycker om dem smakmässigt. Halalkött äter man för att en 1000-år gammal bok (källan) instruerar det som ritual.

Det är nog mer 'verkligt' för dem som är inne i religionen, men från ett utanför-perspektiv känner man större sympati för någon som tvingas äta något som för honom smakar äckligt än för någon vars tankevärld undrar vilken riktning bönen bads i när maten förbereddes.

Från ett utanför-perspektiv brukar man även himla med ögonen och inte bry sig det minsta om någon skulle komma och be en bön åt "fel gud" "på" maten (vilket också gör maten icke-halal för muslimer). Det gav mig förresten en idé: vad händer om någon gör en youtubevideo där han går runt i matbutiken och ber åt solguden Rah "på" all mat - då blir ju maten oätbar för muslimer . Ingen får ju ha lagt en bön åt fel gud "på" maten muslimer äter - det är lika illa som att inte halal-slakta maten (dvs slakta på svenskt vis).

Men det man kan säga är att den ena motviljan att äta maten kommer från sinnesintryck, den andra från text och tankar.
Citera
2015-03-28, 05:24
Bannlyst
Drog iväg ett mejl till till butikschefen som handlar om att jag inte
kommer att handla i den butiken något mer.

Lär ju hända ändå efterssom jag bor nära den, men han kanske tar åt sig av att folk klagar på halal.
Hoppas i allafall det.
Citera
2015-03-28, 08:53
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Handlar detta verkligen om djurens rättigheter och att "vårt" sätt att slakta är snällare, eller att det är störigt att det säljs halal på ICA?

Citat:
Jag undrar bara om upprördheten kring detta bottnar i ett genuint medlidande för djuren, eller att judar och muslimer inte anpassar sig och äter vanligt kött? Frågar bara.
För mig handlar det om att jag inte gillar "fredens religion". Jag vill således inte köpa någonting som gynnar och förknippas med detta.
Jag bor i Sverige och skall ta mig fan inte behöva leta efter matvaror som inte är halal.
Det borde absolut vara tvärtom!
Citera
2015-03-28, 10:41
Medlem
bubblisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför inte?

Ett ostron har inte ens en hjärna eller ett centralt nervsystem vilket betyder att den varken har några känslor eller känsel.
Citera
2015-03-28, 10:57
Medlem
whaks avatar
Om man skulle råka lägga ett gäng paket bacon på dessa halalkött, skulle dessa parasiter ändå köpa halalköttet?
Citera
2015-03-28, 11:57
Medlem
Apelsiners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför inte?

Man kan inte veta säkert eftersom att de är så tysta, men då de saknar ett centralt nervsystem är sannolikheten mycket liten att de känner smärta eller över huvud taget förstår vad som händer.

Edit: Vilket någon redan hade skrivit innan mig
Citera
2015-03-28, 17:13
Medlem
InternetExplorers avatar
Enkel lösning på problemet - bli vegetarian.
Citera
2015-03-28, 17:18
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InternetExplorer
Enkel lösning på problemet - bli vegetarian.

Det beror ju på vad man tycker problemet är.
Är det själva existensen av halaslaktat kött man stör sig på så hjälper det ju inte mycket att äta morotsbiffar och bönsalsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in