2015-03-27, 15:00
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Där kan du ha fel. Skulle det föreligga en nödsituation av tillräcklig omfattning kan annars straffbelagda gärningar vara ansvarsfria. Vi får helt enkelt vänta in utredningen så får vi se sedan.

Jag tvivlar starkt på att det omfattar att frihetsberöva utryckningspersonal faktiskt. Att stoppa fordonet, visst, det känns rimligen kunna omfattas av ansvarsfrihet vid nödsituation, men knappast frihetsberövningen. Men jag har inget juridisk underlag att stödja det mot, så jag ska inte säga att jag är helt säker.
Citera
2015-03-27, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det är klart som fan att de ska straffas. Det begriper du väl själv att man inte kan se mellan fingrarna på att man stoppar ett utryckningsfordon och tvingar in personalen i en bil?
Jag ser inte att sköterskan tvingades ut. Jag ser inte att ambulansen tvingades att stanna. Även om en bil kör ut framför bör det finnas utrymme att köra runt.
Som jag skrev så kanske de räddade en persons liv och då ser jag hellre att nöd går före lag.
Citera
2015-03-27, 15:09
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elchockad
Jag ser inte att sköterskan tvingades ut. Jag ser inte att ambulansen tvingades att stanna. Även om en bil kör ut framför bör det finnas utrymme att köra runt.
Som jag skrev så kanske de räddade en persons liv och då ser jag hellre att nöd går före lag.

Den s.k. nödlagen kan omöjligen gälla här.

Vad vinner du på att stanna en ambulans, dra ut en vårdare (och riskera den andra patientens liv) och tro att någonting blir bättre för den skadade i privatbilen? Det är knappast så att sjuksköterskan kunde vårda i privatbilen i vilket fall.

Ett stort fall av egoism, tycker jag. Men också väldigt bissart att sjuksköterskan gick ut till att börja med.
Citera
2015-03-27, 15:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pangaea250

Vad vinner du på att stanna en ambulans, dra ut en vårdare (och riskera den andra patientens liv) och tro att någonting blir bättre för den skadade i privatbilen? Det är knappast så att sjuksköterskan kunde vårda i privatbilen i vilket fall.

Ett stort fall av egoism, tycker jag. Men också väldigt bissart att sjuksköterskan gick ut till att börja med.

Jag tror att det kan vara ett misstag att ta artikeln för gott i den här frågan. Artikelförfattaren har talat med Falcks presskontakt. Bara i bästa fall vet de bättre vad som gäller rent rättsligt än till exempel jag (och andra här)

Jag skulle vilja veta (och polisen kommer att ta reda på) varför ambulansen stoppades, hur det kom sig att sköterskan lämnade ambulansen, hur det kom sig att sköterskan följde med i privatbilen, vilken allvarlig åkomma hade bilpassageraren, vad bestod tvånget i och sedan de verkliga konsekvenserna för ambulanspatienten och om denna löpte någon reell extra risk därför att sjuksköterskan bytte bil.

Det kan handla om olaga frihetsberövande och olaga hot, framkallande av fara för annan etc etc. Det kan också vara en genuin nödsituation där det varit motiverat att stoppa ambulansen för att få akuthjälp. Vi vet inte detta.
Citera
2015-03-27, 15:23
Medlem
Pangaea250s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det kan handla om olaga frihetsberövande och olaga hot, framkallande av fara för annan etc etc. Det kan också vara en genuin nödsituation där det varit motiverat att stoppa ambulansen för att få akuthjälp. Vi vet inte detta.

Du har rätt Bergakungen. Vi vet väldigt lite om fallet. Det kanske kan ses som etiskt berättigat.
Dock är det en tydlig lagöverträdelse. Det var väl dessutom polisanmält?
Ska vi låta privatpersoner stoppa ambulanser i framtiden och bete sig såhär, utan konsekvenser? Nej tack, jag har tillräckligt mycket att göra redan.
Citera
2015-03-27, 15:38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Du har rätt Bergakungen. Vi vet väldigt lite om fallet. Det kanske kan ses som etiskt berättigat.
Dock är det en tydlig lagöverträdelse. Det var väl dessutom polisanmält?
Ska vi låta privatpersoner stoppa ambulanser i framtiden och bete sig såhär, utan konsekvenser? Nej tack, jag har tillräckligt mycket att göra redan.

Lagöverträdelse kan det absolut vara, bara igenom att framfarten blockerats. Men så är det det här med nöd. Vi får se - historien är ju så speciell att det inte stannar här.
Citera
2015-03-27, 17:24
Medlem
Joels-bitars avatar
Skulle gissa att detta hör ihop med killen som blev skjuten i Vårbygåtd, han kom ju till sjukhuset med bil
Citera
2015-03-27, 18:28
Medlem
Nicke08s avatar
Svensk räddningstjänst som redan har ett lika utsatt yrke som soldater vid fronten. Nu skall de även behöva fundera på hur de skydda sig för kidnappning.

Det räcker inte med stenkastning och brandbomber längre.

Och allt skjutande på akutmottagningar?

Det går sannerligen inte bra för Sverige.

Man skäms.
Citera
2015-03-27, 20:37
Medlem
Citat:

Nu spekulerar du.
Står ingenstans att de slut ut sköterskan.däremot så var patienten stabil vilket antagligen innebär att de körde utan blåljus..
Sedan skrev jag inte att nödlagen ska gälla. Beroende på skadorna på både patient samt den i bilen så kan jag mycket väl tänka mig ett straff är de inte döms just för att det var en nödsituation. Därför kan de dömas utan att straffas.
Trots allt framgår det inte varför de gjorde som de gjorde. Jag kan mycket väl revidera mina åsikter om jag får fler fakta och inte dina spekulationer.
Citera
2015-03-27, 23:47
Medlem
Vad kan det här vara för gynnare månntro?...
Enligt vad jag vet är det ett gäng yngre förmågor, nej dom är inte blonda o blåögda, som lever rövare i flempan med omnäjd. Skjuter varann i benen mm, och är lite av stammisar på akuten..
Sköterskan är en man. Det som hände var att en av ungdjävlarnas pappa sjönk ihop hemma, ungarna packade in honom i bilen och åkte mot hs. På vägen ser dom ambulansen, prejar den,sliter ut sköterskan och under vapenhot och med orden..dör farsan så dör du..så tvingar dom in sköterskan i deras bil. Väl framme så släpps han...
Citera
2015-03-28, 02:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Svoson
Vad kan det här vara för gynnare månntro?...
Enligt vad jag vet är det ett gäng yngre förmågor, nej dom är inte blonda o blåögda, som lever rövare i flempan med omnäjd. Skjuter varann i benen mm, och är lite av stammisar på akuten..
Sköterskan är en man. Det som hände var att en av ungdjävlarnas pappa sjönk ihop hemma, ungarna packade in honom i bilen och åkte mot hs. På vägen ser dom ambulansen, prejar den,sliter ut sköterskan och under vapenhot och med orden..dör farsan så dör du..så tvingar dom in sköterskan i deras bil. Väl framme så släpps han...

Sköna grabbar.
Vilket straff blir det, fotboja?
Kan dom utvisas?
Citera
2015-03-28, 13:42
Bannlyst
Inte en chans att de torskar för frihetsberövande.
olaga tvång kanske och det ger 2-4 år i brottsbalken såvida de inte hävdar nödvärn.

denna dom kommer att nå högsta domstolen för prejudikat tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in