Citat:
Ursprungligen postat av
Pangaea250
Den s.k. nödlagen kan omöjligen gälla här.
Vad vinner du på att stanna en ambulans, dra ut en vårdare (och riskera den andra patientens liv) och tro att någonting blir bättre för den skadade i privatbilen? Det är knappast så att sjuksköterskan kunde vårda i privatbilen i vilket fall.
Ett stort fall av egoism, tycker jag. Men också väldigt bissart att sjuksköterskan gick ut till att börja med.
Jag tror att det kan vara ett misstag att ta artikeln för gott i den här frågan. Artikelförfattaren har talat med Falcks presskontakt. Bara i bästa fall vet de bättre vad som gäller rent rättsligt än till exempel jag (och andra här)
Jag skulle vilja veta (och polisen kommer att ta reda på) varför ambulansen stoppades, hur det kom sig att sköterskan lämnade ambulansen, hur det kom sig att sköterskan följde med i privatbilen, vilken allvarlig åkomma hade bilpassageraren, vad bestod tvånget i och sedan de verkliga konsekvenserna för ambulanspatienten och om denna löpte någon reell extra risk därför att sjuksköterskan bytte bil.
Det
kan handla om olaga frihetsberövande och olaga hot, framkallande av fara för annan etc etc. Det kan också vara en genuin nödsituation där det varit motiverat att stoppa ambulansen för att få akuthjälp. Vi vet inte detta.