2015-03-27, 18:08
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Hela internet i sin helhet är avlyssnat hela tiden och konstant. Det brukar vara "staten" som äger internet.

Det är först när man får problem med stater som äger internet...som man upptäcker att de har avlyssnat varje ord du skriver eller säger.

Samma gäller Sverige...Allt du säger och gör spelas in och sparas. Kallas populärt i sverige för FRA lagen.

Jag har för mig att 90% av svenskarna var FÖR att bli avlyssnade....Och de var samtidigt för att vi delade den informationen med främmande land (USA)

Jo, fast nu är det ju inte tysklands myndigheter som stämmer folk, utan advokatfirmor på uppdrag av upphovsrättshavare. Hur skulle de ha tillgång till den informationen?
Citera
2015-03-27, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Jo, fast nu är det ju inte tysklands myndigheter som stämmer folk, utan advokatfirmor på uppdrag av upphovsrättshavare. Hur skulle de ha tillgång till den informationen?

De avlyssnar nätet - och delger advokatbyrån informationen. Så enkel är det faktiskt.

Tyskland är allvarliga med sin Författning.

Tillyttermeravisso ägs Tyskland av USA i alla frågor, och här tar kanske judarna ut en extra hämnd mot Tyskland?
Citera
2015-03-27, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ-141
Hur lyckas man bli stämd är min stora fråga. Kanske borde du gå till 7/11 på natten och använda deras gratis wifi och ladda ner filmer för fullt nästa gång. Så brukar jag göra, eller snarare gjorde.

Jag gjorde något liknande när jag bodde i Stavanger och väntade på att internetföretaget skulle skicka en router med posten. Jag satt på tågstationen och tankade, och det fungerade bra. Snabbt gick det också...
Citera
2015-03-27, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
De handhar endast den juridiska biten så klart. Deras uppdragsgivare är de organisationer som företräder rättighetsinnehavarna till verken. Dessa har i sin tur system i egen regi som dammsuger nätet eller hyr in av andra bolag.

Hur får de kopplingen mellan IP och användare? Genom ipred-direktivet som finns implementerat i alla EU-länders lagstiftning hämtas dessa ut från respektive isp efter domstolsbeslut. Polisen blir därför inte inblandad. Jag ser det inte alls som omöjligt att vi här i Sverige kommer se liknande fall framöver då vi har samma lagstiftning. Dock verkar man vara mer försiktig här av någon anledning.
Senast redigerad av pf10 2015-03-27 kl. 19:33.
Citera
2015-03-27, 19:52
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
De handhar endast den juridiska biten så klart. Deras uppdragsgivare är de organisationer som företräder rättighetsinnehavarna till verken. Dessa har i sin tur system i egen regi som dammsuger nätet eller hyr in av andra bolag.

Hur får de kopplingen mellan IP och användare? Genom ipred-direktivet som finns implementerat i alla EU-länders lagstiftning hämtas dessa ut från respektive isp efter domstolsbeslut. Polisen blir därför inte inblandad. Jag ser det inte alls som omöjligt att vi här i Sverige kommer se liknande fall framöver då vi har samma lagstiftning. Dock verkar man vara mer försiktig här av någon anledning.

Just det. Nedladdning av filmer är lite av en folkshobby i Sverige. Tyskland är p.g.a. av det federala systemet ungefär 25 ar efter Sverige i de flesta jurdiska fragor, men det gäller inte för "Downloads von Internettauschbörsen". Här är de 10 ar före. IP-adressen som advokatbyraerna far fram ger de helt enkelt till "Telecom" eller liknande och ber dem om att fa ut namnet pa personen som har haft IP-numret vid just det tillfället. Enligt tysk lag maste den lämnas ut, och sedan sitter du i skiten.

Det gar inte heller att komma med undanflykter som att "jag har öppet nätverk, det var väl grannen". Enligt tysk lag maste du ha ett krypterat nätverk, annars far du vackert betala. Den enda chansen är att spela dum och säga att du inte har nagon som helst aning om vad de snackar om.

Sedan far du vänta i 3 ar tills brottet är preskriberat. Om du erkänner med en "Unterlassungserklärung" är du körd för resten av livet oavsett om du betalat eller ej.

Tro mig, jag känner till det här väldig väl.
Citera
2015-03-27, 19:55
Medlem
Bronco68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronco68
Just det. Nedladdning av filmer är lite av en folkshobby i Sverige. Tyskland är p.g.a. av det federala systemet ungefär 25 ar efter Sverige i de flesta jurdiska fragor, men det gäller inte för "Downloads von Internettauschbörsen". Här är de 10 ar före. IP-adressen som advokatbyraerna far fram ger de helt enkelt till "Telecom" eller liknande och ber dem om att fa ut namnet pa personen som har haft IP-numret vid just det tillfället. Enligt tysk lag maste den lämnas ut, och sedan sitter du i skiten.

Det gar inte heller att komma med undanflykter som att "jag har öppet nätverk, det var väl grannen". Enligt tysk lag maste du ha ett krypterat nätverk, annars far du vackert betala. Den enda chansen är att spela dum och säga att du inte har nagon som helst aning om vad de snackar om.

Sedan far du vänta i 3 ar tills brottet är preskriberat. Om du erkänner med en "Unterlassungserklärung" är du körd för resten av livet oavsett om du betalat eller ej.

Du kan inte heller skylla pa barnen eller att du har haft besök. Du maste informera varje besökare om att de inte far ladda ner nagonting illegalt och, vid tvivel, vägra ge dem tillgang till internet.
Citera
2015-03-27, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wemino
Hej,

Jag är inte så aktiv på detta konto men jag behöver hjälp av er Flashbackare.

Jag är boende i Tyskland och laddade ner lite filmer i början av januari
och förra månaden ramla det in ett brev att jag har blivit stämd på 465 euro för laddat ner simpsons avsnitt.

nu kom ett till på 815 euro och detta är The hobbit.

När första brevet kom så slängde jag allt jag hade på datorn som hade med illegala saker och göra och laddade inte ner sen dess men nu dök detta brevet upp och jag är rädd att dom sitter på en del nedladdningar som jag har gjort på detta bredbandsbolag och dom kanske skickar 1 brev i taget?

Jag bor med studen flickvännen och jag själv sitter på ett "Minijob" och är absolut ren fattig.

Är någon kunnig inom detta och vet vad jag kanske kan göra för att slippa breven i framtiden, kan jag säga upp mig hos bredbandsbolaget eller något sånt?

P.S, dessa brev kommer på min flickväns namn för hon är skriven på bredbandsbolaget , är detta något hon bör vara orolig över? (polisregister m.m)

Uppksattar all svar.

mvh

https://www.ovpn.se

https://mullvad.net/sv/

https://www.torproject.org

Kör ovpn & tunnla den genom mullvad & sen surfa via tor.. Då är du säker & kan göra vad du vill... Kolla så inget dns/nät/info läcker via tunneln osv (självklart)

Sen är det bara att ta ner/göra vad man vill ha, man vinner i längden.. VPN är är värt pengarna, betala med bitcoine så är du 110,99% säker sett ifrån 100%.... Alltså omöjligt att fastna i nätets håv... Fritt fram att kolla in darknet osv ostört...

/Muppen86
Senast redigerad av Muppen86 2015-03-27 kl. 20:04.
Citera
2015-03-27, 20:12
Medlem
Citat:

Tack för infon. Har läst på lite nu och det verkar helt klart som man, i Tyskland, gått betydligt längre än vad ipred-direktivet anger. Det behövs inte ens ett domstols-beslut (som krävs i Sverige) för att internetleverantören måste lämna ut uppgifter om sina abonnenter till rättighetshavare. Helt horribelt enligt mig.
Citera
2015-03-27, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppen86
https://www.ovpn.se

https://mullvad.net/sv/

https://www.torproject.org

Kör ovpn & tunnla den genom mullvad & sen surfa via tor.. Då är du säker & kan göra vad du vill... Kolla så inget dns/nät/info läcker via tunneln osv (självklart)

Sen är det bara att ta ner/göra vad man vill ha, man vinner i längden.. VPN är är värt pengarna, betala med bitcoine så är du 110,99% säker sett ifrån 100%.... Alltså omöjligt att fastna i nätets håv... Fritt fram att kolla in darknet osv ostört...

/Muppen86

Det finns minst 4 gratis VPN program...så varför betala? Jag kör med ZenVPN. Jag är i USA.
Citera
2015-03-27, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grobil
Det finns minst 4 gratis VPN program...så varför betala? Jag kör med ZenVPN. Jag är i USA.
Det finns alltid någon form av hake när en vpn-tjänst är gratis. Med hake menar jag till exempel begränsad bandbredd, hastighet, sparar loggfiler eller i värsta fall agerar honey pot. Du har med ditt eget exempel "endast" 250 Mb datatrafik per dag i free-mode. Betalar man och använder sig av en seriös aktör som varit med länge på marknaden alternativt utmärker sig positivt på annat sätt så slipper man detta.
Senast redigerad av pf10 2015-03-27 kl. 20:41.
Citera
2015-03-27, 20:49
Medlem
kör gratisvpn

och sen bara ÖS ner torrentz
Citera
2015-03-27, 20:55
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Du kan inte heller skylla pa barnen eller att du har haft besök. Du maste informera varje besökare om att de inte far ladda ner nagonting illegalt och, vid tvivel, vägra ge dem tillgang till internet.

Det där var en sjuk lag, då kan man gå hem till en kompis och ladda ner så mycket som möjligt så åker han dit för det istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in